Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Jesienne drzewa.
Cele ogólne:
Poznanie wybranych drzew liściastych.
Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje prawidłowo nazywa wybrane drzewa liściaste oraz kształt ich liści.
Uważnie słucha; wypowiada się na określony temat.
Tydzień drugi: Pada deszcz.
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności dobierania ubrania do pogody.
Rozwijanie umiejętności liczenia.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Prawidłowo nazywa części garderoby; potrafi dobrać ubiór do warunków atmosferycznych.
Liczy w zakresie trzech; porównuje liczebność zbiorów.
Tydzień trzeci: Co robią zwierzęta jesienią?
Cele ogólne:
Zapoznanie ze sposobem przygotowywania się zwierząt do zimy.
Rozwijanie sprawności manualnych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie w jaki sposób jeż i wiewiórka przygotowują się do zimy.
Wykleja wełną, kulkami z bibuły lub kolorowym papierem ograniczoną przestrzeń.
Tydzień czwarty: Dbamy o zdrowie.
Cele ogólne:
Zapoznanie z pracą stomatologa.
Kształtowanie prawidłowej wymowy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, kto jest stomatolog i na czym polega jego praca.
Prawidłowo artykułuje słowa.
Piosenka Jesienna orkiestra
Na polanie w lesie już pożółkła trawa,
zaraz się rozpocznie jesienna zabawa.
Zając dmucha w trąbę, miś na flecie gra,
mały jeży podśpiewuje bum ta-ra-ra-ra. } bis
Wiewióreczka ruda wielki bęben trzyma,
Pod gałęzią sosny głową kiwa ślimak.
Poszła jesień w taniec, wiatr na liściach gra,
mały jeży podśpiewuje bum ta-ra-ra-ra. } bis
Wiersz: „Jeż” H. Zdzitowiecka
Krótkie nóżki, długi ryjek
ostre kolce ciało kryją.
A cóż to za groźny zwierz?
To jest jeż, malutki jeż.
Węszy noskiem w lewo, w prawo,
to pod listkiem, to pod trawą,
gdzie się kryje dobry łup.
Drepcze mały jeż tup, tup.
Drepcze poprzez lasu gąszcze,
łapie myszy, węże, chrząszcze …
Gdy zimowe przyjdą dni,
zagrzebany w liściach śpi.
Tydzień pierwszy: Kraina bezpieczeństwa
wyjaśnienie pojęcia „bezpieczeństwo”
wskazywanie sytuacji, w których dziecko czuje się bezpiecznie
znajomość zasad bezpieczeństwa
znajomość numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko powinno je zastosować
znajomość zawodów związanych z bezpieczeństwem i dostrzeganie ich roli
znajomość wybranych zasad ruchu drogowego, stosowanie przyjętych zasad bezpieczeństwa
doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym
utrwalanie znajomości swojego adresu, świadomość, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać
znajomość cyfry „4”, tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie
Tydzień drugi: Polska naszym domem
kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka/Polak)
kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem przez dostrzeganie piękna: języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych (godło jako stały element wystroju sali, flagi wywieszane z okazji świąt narodowych w przedszkolu, symbole narodowe na strojach sportowców, samochodach, wyrobach o charakterze pamiątek narodowych)
słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała, świadomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu (chodzenie pod dyktando)
Tydzień trzeci: Deszczowa muzyka
rozumienie, jak działa termometr
rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków wody
przeliczanie i porównywanie symboli pogodowych
rozpoznawanie rodzajów deszczu (kapuśniaczek, ulewa, burza)
poznanie obrazu graficznego głoski „k” oraz „K”
zrozumienie właściwości wody, jej stanów skupienia podczas doświadczeń
poznanie obrazu graficznego liczby „5”
zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
Tydzień czwarty: W świecie emocji
posługiwanie się określeniami dotyczącymi stanów emocjonalnych
opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom i okazywanie ich w akceptowany społecznie sposób
kształtowanie niezależności emocjonalnej, naśladowanie pozytywnych wzorców zachowania, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom
odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
dostrzeganie potrzeb i problemów innych dzieci w grupie oraz umiejętne reagowanie, adekwatnie do własnych możliwości
doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli)
Piosenka „Pan listopad”
Pan listopad gra na basie,
dylu, dylu, bum!
Na jesiennym graniu zna się,
trawką dotknął strun.
Ref. Wesoło gra muzyka,
pada deszcz.
Świerszcz za kominem cyka,
tańcz, gdy chcesz.
Pan listopad gra na bębnie,
bara, bara, bam!
Z deszczem kółka, równo pięknie
koncert daje nam.
Ref. Wesoło gra muzyka,
pada deszcz…
Pan listopad gra na flecie,
fiju, fiju, fiu!
Z liści złotych ma berecik,
a kubraczek z nut.
Ref. Wesoło gra muzyka,
pada deszcz…
Wiersz „Barwy ojczyste” Czesław Janczarski
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
Tydzień pierwszy: Kraina bezpieczeństwa
Cele ogólne:
Doskonalenie prawidłowych nawyków i odruchów w sytuacjach zagrożenia
Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wymienia sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu
zna numery alarmowe
zna zasady przechodzenia przez jezdnię
Tydzień drugi: Polska naszym domem
Cele ogólne:
Kształtowanie postawy patriotycznej
Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rozpoznaje symbole narodowe i odnosi się do nich z szacunkiem
rozróżnia stronę prawą i lewą
Tydzień trzeci: Deszczowa muzyka
Cele ogólne:
Kształtowanie kompetencji przyrodniczych
Rozwijanie prawidłowej mowy
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne
rozumie jak działa termometr
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach logopedycznych
Tydzień czwarty: W świecie emocji
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi stanów emocjonalnych
Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rozpoznaje i nazywa emocje innych
wyraża emocje za pomocą różnych środków artystycznych
Tydzień piąty: W świecie teatru
Cele ogólne:
Poszerzanie wiedzy na temat teatru
Rozwijanie wyobraźni i kreatywności
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wie, jak należy zachować się w teatrze
zna słownictwo związane z teatrem; kurtyna, widownia, scena itp.
Piosenka „Serca biało-czerwone mamy”
Serca biało-czerwone mamy
Polskę bardzo kochamy.
Na mapie, nasz kraj odnajdziemy,
Stolicę- Warszawę pokażemy.
Ref:
Wznieśmy wysoko w górę nasze ręce,
Flagi pokażmy i nasze Polskie serce.
Biało-czerwone kolory dziś widzimy,
Bo Święto Polski obchodzimy.
Serca biało-czerwone mamy
Polskę bardzo kochamy.
Symbole Polski wymienić potrafimy
Hymn, godło, flagę dziś uczcimy.
Ref:
Wznieśmy wysoko w górę nasze ręce…
Wiersz „Polska” – Ryszard Przymus
Polska – to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
Polska – Ojczyzna…
Kraina, która się w sercu zaczyna.
Tydzień pierwszy: Jakie są moje obowiązki ?
Cele główne:
poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny ;
zachęcanie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków;
rozwijanie sprawności ruchowej.
Cele szczegółowe:
wymienia obowiązki poszczególnych członków rodziny ;
wyjaśnia, dlaczego obowiązki są ważne oraz deklaruje chęć pomocy w ich wykonywaniu;
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.
Tydzień drugi: Co powinienem wiedzieć o Polsce?
Cele główne:
określenie jak wygląda flaga Polski i co symbolizują kolory na fladze – biały i czerwony;
pokazywanie symboli narodowych;
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.
Cele szczegółowe:
wypowiada się prostymi zdaniami;
rozpoznaje i nazywa symbole narodowe (godło, flaga) słucha hymnu polskiego;
uważnie obserwuje obrazki, dostrzega i zapamiętuje zmiany.
Tydzień trzeci Jaki jest mój kraj?
Cele główne:
budzenie poczucia tożsamości narodowej poprzez poznawanie wybranych legend polskich;
rozwijanie sprawności całego ciała;
rozwijanie mowy.
Cele szczegółowe:
z uwagą słucha legend
układa i wyklaskuje rytm, biega przy dźwiękach tamburyna;
wypowiada się prostymi zdaniami na temat ilustracji oraz opowiada na pytania związane z treścią legendy
Tydzień czwarty: Gdzie można zobaczyć Małą Niedżwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?
Cele główne:
zdobywanie informacji na temat gwiazd;
nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania;
rozwijanie umiejętności manualnych.
Cele szczegółowe:
rozpoznaje i nazywa wybrane gwiazdy;
w skupieniu słucha opowiadania, odpowiada na pytania związane z jego treścią;
wykonuje przestrzenny model ufoludka, ozdabia go.
Piosenka „Polska to nasz kraj”(sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
Ref.: Polska to nasz kraj,
to ojczyzna nasza.
Góry i morze, lasy i pola,
i piękne polskie miasta / bis
Choć jesteśmy jeszcze mali,
zawsze o tym pamiętamy,
że nasz kraj to piękna Polska.
Bardzo, bardzo ją kochamy.
Ref.;
A na fladze biel i czerwień,
w godle dumny orzeł biały.
Nasz hymn narodowy znamy
i z powagą go śpiewamy.
Ref.;
Wiersz: pt. „Nasza Ziemia i planety” B. Szelągowska
Krążą planety, krążą po niebie,
Jakby tańczyły dokoła Słońca.
Blask od nich bije, tak jak od gwiazd,
A ich wędrówki nie widać końca.
Najbliżej Słońca pląsa Merkury.
Może to zmarzluch i grzać się lubi?
A za nim Wenus, Ziemia i Mars,
I Jowisz, co się wielkością chlubi!
Następny Saturn! Ależ ma pierścień!
A za nim Uran właśnie się schował.
Czy to już koniec? Jest jeszcze Neptun!
Czy na nim kończy się Mleczna Droga?
Piękny jest kosmos i taki wielki!
To tam latają srebrne rakiety.
Lecz najwspanialsza jest nasza Ziemia.
Nie ma piękniejszej od niej planety!
Tydzień pierwszy: Na starej fotografii.
podaje nazwy członków rodziny,
rozwija umiejętności udzielania odpowiedzi poprawnej pod względem logicznym i gramatycznym,
rozwija samodzielność podczas wykonywania czynności samoobsługowych,
rozwija sprawność manualną,
doskonali umiejętność wokalne,
rozwija koncentracje uwagi i spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej
Tydzień drugi: Jesienna muzyka.
kształtuje umiejętność odkładania zabawek na miejsce po skończonej zabawie,
kształtuje logiczne myślenie,
rozwija koordynacje wzrokowo – słuchowo – ruchową,
rozwija umiejętności matematyczne,
rozwija kreatywność i umiejętność
improwizacji,
wymienia i wskazuje nazwy ubrań,
wzmacnia mięśnie tułowia
Tydzień trzeci: Mali artyści.
podaje nazwy kolorów,
rozwija doznania sensoryczne,
kształtuje koncentracje uwagi,
rozwija sprawność manualna i małą motorykę,
rozwija relacje rówieśnicze oparte na uprzejmości i pomocy,
rozwija ekspresje twórczą
Tydzień czwarty: Ciepło i miło.
rozwija samodzielność w zakładaniu ubrań wierzchnich,
kształtuje poczucie rytmu i ekspresji muzycznej,
kształtuje słownik czynny,
rozwija szybkość, skoczność, zwinność,
rozwija pamięć słuchową
Piosenka: „Właśnie po to jest rodzina”
słowa: E. Stadtmüller
muz.: U. Borkowska
Lubię kiedy rano w kuchni
pachnie kawą i herbatą,
kiedy mama się uśmiecha
i żartuje sobie z tatą.
Ref. Właśnie po to jest rodzina:
mama, tata, siostra, brat,
by się raźniej, by się raźniej
wędrowało przez ten świat.
Lubię z tatą chodzić w góry,
droga kusi mnie nieznana,
a szczególnie, gdy wygodnie
jadę sobie „na barana”.
Ref. Właśnie po to jest rodzina…
Lubię z siostrą płatać figle,
lubię się pobawić z bratem.
Raz być smokiem, raz rycerzem,
Indianinem i piratem.
Ref. Właśnie po to jest rodzina…
Wiersz: ,,Deszczowe podróże” Gellner
Wszystkie kalosze,
te małe i duże,
wszystkie kalosze
kochają podróże.
Przechadzki po błocie,
spacerki, wycieczki,
gdy z nieba spadają
deszczowe piłeczki.
Gdy mokre są dachy
i w rynnie coś dzwoni,
a każda kropelka
jak srebrny pomponik,
to wszystkie kalosze,
te małe i duże,
ruszają przed siebie
w deszczowe podróże
Tydzień pierwszy: Nasza mała ojczyzna.
Cele ogólne:
Poznawanie naszej miejscowości.
Utrwalenie barw narodowych i hymnu Polski.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna zabytki Chojny.
Potrafi zaśpiewać hymn Polski, wie jak wygląda flaga i godło Polski.
Tydzień drugi: Mój dom – Polska.
Cele ogólne:
Poznawanie wybranych legend .
Poznaje wybitnych Polaków.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Umie opowiedzieć wybrane legendy.
Zna imiona znanych i sławnych Polaków.
Tydzień trzeci ;Moje hobby.
Cele ogólne:
Poznaje instrumenty muzyczne.
Poszerza wiedze na temat spędzania wolnego czasu.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi wymienić instrumenty muzyczne.
Zna sposoby spędzania wolnego czasu.
Tydzień czwarty: Ulubione zajęcia.
Cele ogólne:.
Poznaje zainteresowania kolegów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie ,czym można się zainteresować.
Poznaje właściwości powietrza.
,,Hymn Polski” Józef Wybicki
1. Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Refren: Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
2. Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Refren: Marsz, marsz, Dąbrowski…
- Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Wiersz: ,,Kto ty jesteś” Władysław Bełza
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
Tydzień pierwszy: Domy i domki.
Cel główny:
Poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i współcześnie.
Pokazywanie na wybranych przykładach jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
Cele operacyjne (dziecko):
stosuje określenia duży – mały, wysoki – niski
posługuje się liczebnikami porządkowymi w zakresie czterech
odpowiednio reaguje na przerwy w muzyce
stosuje nazwy: pokój, przedpokój, łazienka, kuchnia
segreguje obrazki przedmiotów według przynależności do danego pomieszczenia
układa obrazek według wzoru
ilustruje treść opowiadania ruchem
Tydzień drugi: Urządzenia elektryczne.
Cel główny:
Poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego i zasad ich działania.
Dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom.
Cele operacyjne (dziecko):
rozpoznaje i nazywa wybrane urządzenia elektryczne
wie do czego służą wybrane urządzenia elektryczne
stosuje słowo para
rozwiązuje zagadki
reaguje odpowiednim ruchem na dźwięki ciche i głośne
wyklaskuje rytm piosenki
rysuje po śladach
odpowiada na pytania dotyczące wiersza
wykonuje telewizorek z pudełka po zapałkach i kolorowego papieru
Tydzień trzeci: A deszcz pada i pada…
Cel główny:
Obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia nazwy rzeczy które nosimy gdy jest deszczowa pogoda
segreguje według wielkości lub kolorów
odtwarza podaną melodię
rysuje po śladzie i koloruje dokładanie poszczególne części parasola
porusza się rytmicznie przy muzyce
tworzy kompozycje z papierowych kropli deszczu
ubiera się samodzielnie
mówi wyraźnie
Tydzień czwarty: Dbamy o zdrowie.
Cel główny:
Spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa i nabiału (ograniczenie spożycia słodyczy, chipsów i słodkich napojów).
Dbanie o higienę przez: codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, .
Cele operacyjne (dziecko):
dba o czystość
wymienia nazwy zdrowych produktów
określa, ile to jest o jeden więcej/o jeden mniej od podanej liczby
śpiewa piosenkę
wycina elementy z kolorowego papieru i je nakleja
opowiada historyjkę
wie dlaczego powinno się dbać o zęby
Piosenka: „Porządki”
sł. i muz. J. Kucharczyk
Lubię czystość, wiec porządek
W swym pokoju zawsze mam;
książki, misie, samochody,
każda rzecz swe miejsce ma.
Ref. Co dzień rano łóżko ścielę
i podlewam kwiatki
pozamiatam, poodkurzam,
posprzątam zabawki.
Jak to miło, gdy mój pokój
od rana czystością lśni;
nie potrzeba dużo pracy,
by porządek zawsze był.
Ref. Co dzień rano łóżko ścielę
i podlewam kwiatki
pozamiatam, poodkurzam,
posprzątam zabawki.
Wiersz: „Myj zęby”
B.Forma
Każde dziecko dobrze wie,
że gdy ktoś cukierki je,
dziury w zębach ciągle miewa,
żadna plomba mu nic nie da.
Dobrą szczotkę zawsze miej,
mycie zębów powierz jej.
Niech wciąż dobrze je szoruje,
zabezpiecza, konserwuje.
My jesteśmy zęby twoje,
precz cukierki, ciastka, kremy,
masz dbać o nas całe życie,
psuć się więcej już nie chcemy.
Tydzień pierwszy i drugi: Mała i duża ojczyzna.
Cele ogólne:
Rozpoznawanie i nazywanie symboli narodowych.
Poszerzanie słownika czynnego.
Rozwijanie umiejętności przeliczania, ćwiczenie aspektu kardynalnego i porządkowego.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna pojęcia: mała ojczyzna, mapa, wspólnota.
Dokonuje analizy sylabowej i głoskowej.
Rozpoznaje literę „m” oraz cyfrę 4.
Tydzień trzeci: W świecie wyobraźni.
Cele ogólne:
Wprowadzenie pojęcia: wyobraźnia.
Doskonalenie współpracy w parach.
Kształtowanie empatii.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozwija umiejętność wyrażania swoich myśli i uczuć słowami.
Potrafi cierpliwie czekać na swoją kolej.
Rozpoznaje literę „t”.
Tydzień czwarty: Przygotowania do zimy.
Cele ogólne:
Wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt.
Wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za przyrodę.
Poszerzanie wiedzy na temat ptaków odlatujących z Polski i pozostających w niej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna zasady zachowania się w lesie.
Czerpie radość z obserwowania przyrody.
Potrafi określić położenie przedmiotów w przestrzeni.
Tydzień piąty: Nasze ciało.
Cele ogólne:
Rozwijanie tężyzny fizycznej.
Nabywanie wiadomości na temat części ciała oraz roli niektórych organów.
Zdobywanie informacji dotyczących zmysłów i narządów zmysłów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna części ciała.
Wie, jakie są zasady utrzymania higieny jamy ustnej.
Poznaje zasady zdrowego stylu życia.
Piosenka :„Dom nasz, Polska”
- Dom, rodzina i przedszkole –
to Ojczyzna moja mała.
Dalej jest Ojczyzna duża,
ukochana Polska cała!
Ref. Czy to miasto
czy to wioska,
dom nasz ma
na imię Polska!
- Tutaj wiodą dróżki polne,
Tutaj parki z alejkami.
Tutaj domki i wieżowce –
jedno słońce nad głowami!
Ref. Czy to miasto…
- Biel i czerwień, dobrze wiemy,
to są barwy narodowe.
A Ojczyzny naszej godło?
To jest piękny biały Orzeł!
Ref. Czy to miasto…
- Nad wioskami, nad miastami
fruną nuty z piosenkami.
Czy to tak śpiewają ptaki?
Nie, nie, nie! To przedszkolaki!
Ref. Czy to miasto…
Wiersz: „Mała wiewióreczka” – S. Szuchowa
Miała ruda wiewióreczka spiżarni sześć.
Mogła sobie całą zimę skakać i jeść.
Miała dziuplę bardzo ciepłą, mięciutki liść.
Mogła sobie w niej orzeszki spokojnie gryźć.
Dobrze umie wiewióreczka o dom swój dbać.
Może nakryć się ogonkiem i smacznie spać.
Tydzień pierwszy: Nasza mała ojczyzna
Cele ogólne:
Poznawanie i wyjaśnianie znaczenia wartości, jaką jest miłość do ojczyzny.
Budzenie zainteresowania własną miejscowością.
Poszerzanie wiedzy o domach w różnych zakątkach Polski i świata.
Przypomnienie znajomości adresu i zasad jego podawania innym osobom.
Poznawanie ważnych miejsc i osób dla danej miejscowości; roli i znaczenia instytucji publicznych.
Budowanie poczucia tożsamości narodowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wyjaśnia pojęcia: miłość do ojczyzny, ważna osoba, regiony Polski.
Zna nazwę, ważne miejsca i ulice w swojej miejscowości.
Zna własny adres zamieszkania i wie, że nie wolno go podawać osobom obcym.
Uczestniczy w eksperymentach, zabawach badawczych, wyciąga wnioski z własnych obserwacji.
Tydzień drugi: Mój dom – Polska
Cele ogólne:
Budzenie zainteresowania historią państwa polskiego.
Poznawanie symboli narodowych Polski,
Zapoznanie z charakterystycznymi miejscami i budowlami w Warszawie; poznanie legendy o powstaniu Warszawy „Wars i Sawa”.
Poznawanie różnych krajobrazów występujących w Polsce.
Rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody polskiej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna symbole narodowe Polski: flag, godło, hymn narodowy.
Nazywa dawne i obecną stolice Polski.
Wie, skąd pochodzi nazwa naszej stolicy.
Poznaje najważniejsze zabytki i miejsca w Warszawie.
Tydzień trzeci: Moje hobby
Cele ogólne:
Poznawanie sposobów spędzania wolnego czasu.
Poznawanie zachowań, nawyków i sposobów właściwej opieki nad zwierzętami domowymi.
Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych.
Rozwijanie myślenia operacyjnego.
Kształtowanie poczucia rytmu w trakcie zabaw rytmicznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wyjaśnia znaczenie pojęć: pomysłowość, mój piesek.
Wie, jak opiekować się zwierzętami domowymi.
Przelicza elementy zbioru i porównuje liczebność.
Uczestniczy w eksperymentach, zabawach badawczych, wyciąga wnioski z własnych obserwacji.
Tydzień czwarty: Ulubione zajęcia
Cele ogólne:
Poznawanie zainteresowań kolegów i koleżanek oraz znanych osób.
Poznawanie wiedzy na temat wartości jaką jest kreatywność.
Poznawanie cech wiatru.
Poznawanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania.
Zapoznanie z wyglądem i brzmieniem wybranych instrumentów muzycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wyraża stany emocjonalne za pomocą mimiki i gestów.
Zauważa i określa zmiany zachodzące w przyrodzie – zanieczyszczenie środowiska.
Obserwuje zmiany podczas zabawy badawczej.
Podejmuje próby wyjaśniania zaobserwowanych zmian.
Wiersz: „O warszawskiej Syrence” Anna Paszkiewicz
Przepiękna syrenka po Wiśle pływała,
cudowne piosenki nocami śpiewała.
Aż kiedyś rybacy swą sieć zarzucili
i w blasku księżyca syrenę złowili.
Za złoto swą zdobycz wymienić pragnęli,
więc mocno związali, na brzeg wyciągnęli.
Lecz kiedy najmłodszy pilnował jej nocą
zlitował się nad nią i przyszedł z pomocą.
Uwolnił syrenkę, a ta, nim uciekła,
w podzięce swą pomoc dozgonną przyrzekła.
Dziś stoi nad Wisłą i miecz trzyma w dłoni.
Gdy przyjdzie czas próby, Warszawę obroni.
„Mały Polak, przedszkolak” sł.: Marlena Szeląg, muz. Katarzyna Waszkiewicz
Polska moim domem, domem jest.
Biały orzeł godłem, godłem jej.
Ref.: A ja jestem przedszkolak,
mały Polak, przedszkolak. (x2)
Polska moim domem, domem jest.
Biel i czerwień flaga, flaga ma.
Ref.: A ja jestem…
Polska moim domem, domem jest.
Tutaj moi bliscy, bliscy są.
Ref.: A ja jestem…
Polska moim domem, domem jest,
który w sercu zawsze, zawsze mam.
Tydzień pierwszy: Mały człowiek czy też duży, dobrze, gdy pomocą służy
Uwrażliwienie na potrzeby innych i kształtowanie postawy niesienia pomocy potrzebującym;
Zapoznanie dzieci ze specyfiką zawodu weterynarza oraz z warunkami hodowli zwierząt w warunkach domowych;
Rozwijanie umiejętności dostrzegania zdolności i umiejętności u siebie i innych (budowanie poczucia własnej wartości);
Kształtowanie zdolności świadomego poruszania się w przestrzeni oraz ustalania położenia przedmiotów względem siebie i innych;
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego i kreatywności;
Kształtowanie ekspresji twórczej i doskonalenie umiejętności tworzenia swobodnych dialogów w zabawach teatralnych;
Rozwijanie słuchu fonematycznego
Tydzień drugi: Hula, psoci, hałasuje, to jesienny wiatr figluje
Rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej;
Budowanie prostych konstrukcji latających;
Rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych;
Tworzenie instrumentów dętych z nietypowych przedmiotów;
Wzbogacanie czynnego słownika dzieci.
Tydzień trzeci: : Parasole czas wyciągać, jesień w pełni, deszcz nadciąga
Wspieranie dzieci we wzbogacaniu słownictwa oraz formułowaniu poprawnych gramatycznie i stylistycznie wypowiedzi (zwrócenie uwagi na rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się w czasie przeszłym i przyszłym);
Usprawnianie narządów artykulacyjnych, ćwiczenia poprawnej artykulacji;
Zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody;
Wdrażanie dzieci do prób formułowania wniosków na podstawie obserwacji i wyników przeprowadzonych doświadczeń;
Rozwijanie umiejętności manualnych i orientacji przestrzennej (na określonej przestrzeni kartki);
Uwrażliwienie na piękno muzyki, eksperymentowanie z dźwiękiem – wykorzystywanie instrumentów melodycznych i niemelodycznych
Tydzień czwarty: Wszyscy razem się bawimy, wszystkie strachy przegonimy
Uświadomienie dzieciom potrzeby używania zwrotów grzecznościowych;
Wspieranie dzieci w budowaniu prawidłowych relacji społecznych w grupie;
Rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi na temat wysłuchanego utworu (zachęcanie do podejmowania prób oceny postaw bohaterów i uzasadniania swojej oceny);
Rozwijanie umiejętności matematycznych w konstruowaniu gier planszowych (wdrażanie dzieci do współzawodnictwa i zasad fair play);
Rozwijanie zdolności skupiania uwagi, uważnego słuchania i obserwowania;
Rozwijanie wyobraźni i budzenie zainteresowań czytelniczych;
Pomaganie dzieciom w uświadomieniu sobie stałości liczby elementów w zbiorze, chociaż obserwują zmiany sugerujące, że przedmiotów jest więcej lub mniej.
Tydzień piąty: W naszym magicznym kręgu
Dokonuje oceny zachowania bohatera utworu literackiego
Odgrywa role w zabawach dramowych
Opisuje wygląd rówieśników, stosując określenia przymiotnikowe
Dostrzega wartość koleżeństwa i przyjaźni
Bada światło i jego wpływ na nastrój i samopoczucie
Piosenka „Mały Polak, przedszkolak”
Polska moim domem, domem jest.
Biały orzeł godłem, godłem jej.
Polska moim domem, domem jest.
Biel i czerwień flaga, flaga ma.
Polska moim domem, domem jest.
Tutaj moi bliscy, bliscy są.
Polska moim domem, domem jest,
Który w sercu zawsze, zawsze mam.
A ja jestem przedszkolak ,
Mały Polak, przedszkolak!!!
Wiersz „ Barwy Ojczyste“
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość
biel – serce czyste…
Piękne są nasze
Barwy ojczyste.
Cz. Janczarski
Tydzień pierwszy: Jesień wokół nas
Cele ogólne:
Poszerzenie wiedzy o na temat jesieni
Rozwijanie umiejętności dbania o zdrowie
Cele szczegółowe:
Wie jak rozprzestrzeniają się wirusy i bakterie
Potrafi dbać o własne zdrowie
Wie czym charakteryzuje się jesienny krajobraz
Tydzień drugi: Mała i duża ojczyzna
Cele ogólne:
Rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu muzycznego
Poznanie litery M
Cele szczegółowe:
Rozpoznaje głoskę M w nagłosie i jej zapis graficzny
Czyta globalne sylaby: MO, MA, MI, ME
Odtwarza rytmy za pomocą instrumentów
Tydzień trzeci: W świecie wyobraźni
Cele ogólne:
Poznanie litery T
Poznanie cyfry 4
wprowadzenie pojęcia „wyobraźnia” i kształtowanie empatii
Cele szczegółowe:
Rozpoznaje głoskę T w nagłosie i jej zapis graficzny
Zna zapis graficzny cyfry 4 i przelicza do 4
Potrafi wyrażać swoje myśli i uczucia, rozpoznaje emocje innych osób
Tydzień czwarty: Przygotowania do zimy
Cele ogólne:
Poznanie litery D
Poszerzanie wiedzy na temat ptaków odlatujących z Polski
Wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt
Cele szczegółowe:
Rozpoznaje głoskę E w nagłosie i jej zapis graficzny
Zna nazwy ptaków odlatujących z Polski
Wie jak pomagać zwierzętom zimom
Tydzień piąty: Nasze ciało
Cele ogólne:
Poznanie części ciała i roli niektórych organów
Poznanie podstawowych informacji na temat zmysłów i narządów zmysłów
Poznanie litery Y
Cele szczegółowe:
Rozpoznaje głoskę Y w i jej zapis graficzny
Zna części ciała i ich podstawowe funkcje
Wie jak działają ludzkie zmysły
Piosenka: Polska to mój kraj
Polska – to mój kraj
W Polsce jest mój raj
Kocham Polskę całym sercem
Kocham Polskę więcej, więcej!
- Polska to tradycje
Polska to są święta
Polska to rodzina
Zawsze uśmiechnięta.
Ref. Polska to mój kraj… 2x
- Polska to Warszawa
Polska to Syrenka
Polska to są ludzie
I również zwierzęta.
Ref. Polska to mój kraj… 2x
- Polska to jest morze
Polska to są chmury
Polska to niziny
Wyżyny i góry.
Ref. Polska to mój kraj…
Wiersz: Polska
Elżbieta H. Krystek-Jones
Mam na swoim biurku globus kolorowy.
Opowie o krajach, chociaż nie zna mowy.
Poszukaj w Europie krainy znaczonej
barwami koloru: żółtej i zielonej.
Ciągnie się od Karpat – to skaliste góry,
aż do morza Bałtyk. Popatrz więc do góry.
Znajdziesz ją pomiędzy Bugiem oraz Odrą.
To są piękne rzeki. Mają wodę modrą.
Cudowne Mazury kuszą swą urodą
i Kraina Jezior z przeźroczystą wodą.
W swym rodzinnym kraju papież często gościł.
To jest nasza POLSKA! Nie mam wątpliwości.