Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Moja ojczyzna
Cele ogólne:
kształtowanie polskiej tożsamości
zapoznanie z symbolami narodowymi
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wymienia symbole narodowe i opisuje je
zna legendę o syrence warszawskiej
rozpoznaje herb Warszawy
Tydzień drugi: Moja miejscowość, mój region
Cele ogólne:
poznawanie symboli miejscowości w której mieszka dziecko
rozwijanie znajomości zasady fair play
rozwijanie intuicji geometrycznej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wie, jak wygląda herb miejscowości
obrysowuje figury geometryczne
uczestniczy w grach i zabawach zespołowych
Tydzień trzeci: Łąka w maju
Cele ogólne:
rozwijanie zdolności manualnych
rozwijanie wiedzy przyrodniczej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
maluje dłońmi i palcami
nazywa kwiaty i zwierzątka mieszkające na łące
Tydzień czwarty: Święto rodziców
Cele ogólne:
wzmocnienie więzi uczuciowych między dziećmi i rodzicami
uwrażliwienie na różne gatunki muzyczne
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
opisuje emocje, jakie przeżywa w swojej rodzinie
wymienia członków swojej rodziny
śpiewa piosenki i rozmawia na ich temat
Piosenka B. Forma „Mama i tato”
Wyruszamy z mamą
na wielką wyprawę,
będzie czasu wiele
na wspólną zabawę
Ref: Razem z rodzicami
chcę poznawać świat
i nie ważne wcale,
że mam mało lat.
Na wycieczkę tato
zabierze mnie dzisiaj.
Jedzie z nami mama
i siostra Marysia.
Ref: Razem z rodzicami….
Czuję się bezpiecznie
zawsze z rodzicami,
jeśli chcesz, zapraszam,
zostań dzisiaj z nami
Wiersz B. Szelągowska „Moja rodzina”
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham ciebie i nasz dom.
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Tydzień pierwszy: Mieszkam w Polsce
Cele ogólne:
Kształtowanie tożsamości narodową przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń
Zapamiętywanie najważniejszych ulic w mieście i nazwy ulicy, na której mieszkamy,
Potrafi podać nazwę swojej miejscowości,
Utrwala symbole narodowe
Tydzień drugi: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!
Cele ogólne:
Doskonalenie mowy dzieci, wysłuchanego tekstu;
Tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami;
Budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody;
Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
Tydzień trzeci: Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc.
Cele ogólne:
Budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt – owadów, kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt;
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych;
Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci;
Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.
Tydzień czwarty: Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki
Cele ogólne:
Uświadomienie dzieciom znaczenia rodziców w ich życiu;
Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu;
Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie;
Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabaw dydaktycznych i tematycznych;
Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych – miłość.
Wiersz: „Wierszyk dla mamy”
Moja kochana mamusiu!
To dla ciebie ten wierszyk,
dla ciebie słońce i chmury,
dla ciebie tęcza i wietrzyk.
Wiosną i latem – kwiaty,
jesienią – liście jesienne…
Bądź szczęśliwa, mamusiu,
Dziś, jutro i codziennie!
Piosenka „Tęcza nad łąką”
Ogromna chmura zakryła słońce,
lecą na ziemię deszczu kropelki.
Mokną biedronki, mokną zające,
małym ślimakom mokną muszelki.
Ref.:
Tęcza, tęcza! Jaka ładna!
Błyszczy w górze kolorami!
Weźmy wszyscy się za ręce,
namalujmy tęczę sami! } bis
Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,
wpadło na łąkę tyle promieni,
patrzą biedronki, patrzą zające –
to kolorami tęcza się mieni!
Ref.: Tęcza, tęcza! Jaka ładna!…
Tydzień pierwszy: „Jak powstaje książka”
Cel główny:
Rozbudzenie zainteresowania książkami.
Cele szczegółowe:
wie jak powstają książki,
rozumie że książki należy szanować,
wie na czym polega działalność biblioteki.
Tydzień drugi: „Na łące”
Cel główny:
Zachęcanie do prowadzenia własnych obserwacji i poznawania roślin i zwierząt żyjących na łące.
Cele szczegółowe:
zna typowe elementy łąki,
zna głoskę ł,
ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową podczas zabaw ruchowych i plastycznych.
Tydzień trzeci: „Mama i tata”
Cel główny:
Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta.
Cele szczegółowe:
zna poszczególnych członków rodziny oraz zawody, które wykonują,
sprawnie przeliczania w granicach własnych możliwości,
wykonuje prezent na Dzień Matki.
Tydzień czwarty: „Zwierzęta”
Cel ogólny:
Poszerzenie wiedzy na temat świata zwierząt.
Cele szczegółowe:
zna funkcje instytucji niosących pomoc zwierzętom: weterynarz,
zna niebezpieczeństwa wynikając ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem,
zna głoskę z.
Piosenka Hymn Bajkowego Przedszkola
Gdy się budzi słonko rano,
Dzieci wstają razem z mamą
I wędrują do przedszkola bardzo wcześnie.
Ubierają w szatni kapcie
I żegnają prędko babcię,
Bo za klamką czarodziejską jest jak we śnie.
Ref.:
W Bajkowy Przedszkolu Misie i Krasnale
Są dla siebie miłe nie kłócą się wcale.
Smerfy, Muchomorki, Pszczółki i Motylki
By się uczyć świata nie marnują chwilki.
Stokrotki i Żabki ćwiczą bez wytchnienia,
A Słoneczka i Biedronki robią doświadczenia.
W Bajkowym Przedszkolu zabawa króluje,
Każde dziecko jest bezpieczne i się integruje.
Tutaj wszyscy się lubimy, przez zabawę się uczymy,
Swą opieką otaczamy wszystkich wkoło.
Potrafimy mówić grzecznie i bawimy się bezpiecznie
Wiec bajkowym przedszkolakom jest wesoło.
Ref.
Tajemniczy pokój mamy,
W którym świata doświadczamy
I zmieniamy kiedy trzeba zachowania.
Nikt się z nas nie denerwuje,
Bo gdy w sobie złość poczuje
Biegnie szybko na dywanik do tupania.
Ref.
To bajkowe jest przedszkole, każdy może być aktorem
I brać udział w przedstawieniach dla miasteczka.
Jemy mądrze oraz zdrowo, udzielamy się sportowo,
Poznajemy piękno ziemi na wycieczkach.
Ref.
Wiersz Dla mamy i taty
Z okazji święta Taty i Mamy
dziś uroczyście wam obiecamy:
codziennie sprzątać swoje zabawki,
nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,
od mamy nigdzie się nie oddalać,
groźnych zapałek szust! nie zapalać.
Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,
bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.
Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,
to go nie zerwie żaden przedszkolak!
Będziemy grzeczni i przyrzekamy
słuchać uważnie taty i mamy.
Wyszorujemy ząbki starannie
i nie będziemy wariować w wannie.
Mama nas uczy drogowych znaków,
tata trenuje małych pływaków.
Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,
rano buziaczkiem budzicie dzieci,
a choć psocimy czasem troszeczkę,
to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.
Bo z rodzicami jest zawsze lato,
kochana Mamo, kochany Tato!
Tydzień pierwszy: Na wsi
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich wymawianie.
Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Posługiwanie się pojęciami: obora, stajnia, chlew.
Tydzień drugi: Święta Wielkanocne
Poznanie zwyczajów wielkanocnych własnego regionu i ogólnopolskich.
Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich wymawianie.
Dodawanie i odejmowanie na zbiorach zastępczych.
Tydzień trzeci: Praca rolnika
Posługiwanie się pojęciami: świt, rano, południe, popołudnie, wieczór.
Ilustrowanie za pomocą liczmanów treści zadań.
Rozbudzanie zainteresowania mniej znanymi zawodami: piekarz, młynarz.
Tydzień czwarty: Chronimy środowisko
Poznawanie pojęć związanych z ekologią: recykling, segregacja śmieci, środowisko przyrodnicze, fauna, flora.
Kształtowanie umiejętności porównywania długości; operowania pojęciami: najkrótszy, najdłuższy.
Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: ekologia, fauna, flora.
Piosenka „Skacze drogą zając”
Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu.
ref.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
Słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne.
Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.
Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus krzyczą
i dziewczynki łapią i wodą je chlapią.
ref.:
Wiersz autor: Małgorzata Wiśniewska-Koszela
Płyną już po niebie
bielutkie baranki,
maluję dla bliskich
wesołe pisanki.
To na Wielkanoc, to na Wielkanoc,
najradośniejsze ze wszystkich świąt,
stroiki robię, baziami zdobię
i gałązkami cały dom.
Mama smakołyki
różne wyczaruje,
ja koszyczek do święcenia
sobie przygotuję.
To na Wielkanoc, to na Wielkanoc,
najradośniejsze ze wszystkich świąt,
święconką pachnie i ciastami,
gości znów będzie pełen dom.
Tydzień pierwszy: Polska to mój dom
rozwija poczucie więzi z „małą ojczyzną” (swoim miastem),
zna symbole narodowe
uważnie słuchania i wypowiada się na temat usłyszanej legendy,
kształtuje postawę patriotyczną oraz poczucia szacunku dla symboli narodowych
rozwija wiedzę na temat hymnu,
zna słowa i melodię hymnu narodowego, śpiewa go wspólnie z kolegami,
zapoznaje się z mapą Polski – wskazuje stolicę, rzekę Wisłę, morze Bałtyckie,
rozpoznaje i nazywa literę j, J,
doskonali percepcję wzrokową i słuchową
rozwija umiejętność orientowania się w przestrzeni,
odkodowuje i koduje informacje
Tydzień drugi: W krainie muzyki
kształtuje poczucie rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
doskonali poprawną emisję głosu, dykcję i oddech przez naśladowanie dźwięków instrumentów
wzbogaca słownictwa o nazwy instrumentów oraz przymiotniki opisujące ich cechy,
rozwija umiejętność współpracy i współdziałania,
kształtuje postawę prozdrowotną – rozwija wiedzę na temat wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
rozpoznaje i nazywa literę h, H
doskonali umiejętności matematyczne (porównuje, klasyfikuje, kontynuuje rytmy),
Tydzień trzeci: Wrażenia i uczucia
kształtuje umiejętność nazywania własnych emocji i uczuć,
doskonali umiejętność odczytywania sygnałów niewerbalnych;
radzi sobie z emocjami w sposób społecznie akceptowalny,
rozwija umiejętność radzenia sobie ze strachem i z ciemnością,
rozpoznaje emocje innych, rozwija empatię,
Tydzień czwarty: Święto mamy i taty
wzmacnia poczucie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną,
prawidłowo nazywa członków rodziny,
potrafi okazać najbliższym uczucie szacunku i miłości, formułuje życzenia dla mamy i taty,
potrafi wcielić się w role,
wypowiada się na dany temat
Wiersz: „Moje miejsce” Dominika Niemiec
Miejsce gdzie żyję, ten piękny zakątek świata,
miejsce, w którym każdego traktuję jak brata,
miejsce, gdzie Wisła od gór wiedzie do morza,
miejsce, gdzie na polach ścielą się łany zboża,
miejsce, gdzie w jeziorach odbija się błękit nieba,
miejsce, gdzie jest bezpiecznie, gdzie bać się nie trzeba,
miejsce dumnego orła opieką otoczone,
miejsce, którego barwy są biało – czerwone,
to miejsce kocham, dbam o nie, szanuję,
to miejsce to Polska, za jej piękno dziękuję
Wiersz: „Wesoły tata” Piotr Pollak
Mój tata jest niepoważny,
ciągle się ze mnie śmieje.
Kiedy ja mówię: – Wciąż rosnę!
On mówi: – Skąd, ty malejesz!
Nie lubisz kaszy na mleku,
zostawiasz ser i warzywa,
więc wcale nie rośniesz, nie tyjesz,
tylko wciąż ciebie ubywa!
Staniesz się taki malutki,
że w krasnoludka się zmienisz
będziesz się kąpać w akwarium
i drzemać w mojej kieszeni.
Nie pójdziesz na spacer z pieskiem,
tylko z chomikiem lub z myszką.
Ja na to: – Dobrze, tato,
jutro na obiad zjem wszystko.
Ale ty razem ze mną
chrup marchew i sałatę,
bo jak się zmienię w zająca,
chcę mieć zająca – tatę.
Piosenka: „Podarujmy mamie”
muz. i sł. Danuta i Karol Jagiełłowie
Podarujmy mamie dziś, jak winogron słodkich kiść,
to co w sercach naszych gdzieś głęboko tkwi.
To, co dla swej mamy ma,
każde dziecko tak jak ja,
miłość, której godna jesteś tylko ty. (bis)
Pamiętajmy o tym, że tylko mama liczy się
i możemy mieć ją w życiu tylko raz.
Więc nie traćmy cennych chwil,
ją kochajmy z całych sił.
Niech na zawsze przetrwa wielka miłość w nas. (bis)
I choć minie wiele lat,
choć się zmieni cały świat,
nie wygaśnie w sercach naszych nigdy już.
Żar jej ciągle w nas się tli,
najważniejsza jesteś ty,
nie ma w życiu dwóch zbliżonych bardziej dusz. (bis)
Tydzień pierwszy: Książka – mój przyjaciel
Cele ogólne:
Rozwijanie zainteresowań bajkami,
Poznanie zawodu logopedy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Uważnie słucha bajek czytanych przez nauczyciela,
Wie, na czym polega praca logopedy.
Tydzień drugi: Baśnie, bajki, legendy.
Cele ogólne:
Utrwalenie znajomości kształtów i nazw figur geometrycznych,
Poznanie biblioteki i zasad zachowania się w niej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
Kulturalnie zachowuje się w bibliotece.
Tydzień trzeci : Rodzina razem się trzyma.
Cele ogólne:
Rozwija umiejętność nazywania członków bliższej i dalszej rodziny,
Nazywanie i przeliczanie części ciała.
Przewidywane efekty wychowawczo- dydaktyczne
Zna, członków swojej rodziny,
Nazywa i przelicza części ciała.
Tydzień czwarty : Ja i moi bliscy.
Cele ogólne:
Powtórzenie i utrwalenie nazw dni tygodnia,
Uczestniczenie w zabawach przy muzyce.
Przewidywane efekty wychowawczo-dydaktyczne
Zna dni tygodnia,
Z radością uczestniczy we wszystkich zabawach ruchowych.
Piosenka ,,Choć mam rączki małe”
Choć mam rączki małe i niewiele zrobię,
pomogę mamusi, niech odpocznie sobie.
Zamiotę izdebkę umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą łakomczuszki – muszki.
I braciszka uśpię w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę kochanej mamusi.
Wiersz ,,Książka” (fragment)
Kiedy książkę swą otwieram,
Bo znów kiepski humor mam,
Książka w podróż mnie zabiera.
Z nią wędruję tu i tam,
Czasem straszy mnie smokami
Czasem wzrusza mnie do łez,
Jednak z nią, z nią ciekawie zawsze jest!
Tydzień pierwszy: „ Polska – mój dom”
Cel główny:
Poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego.
Poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski, nazywanie największych rzek Polski, nazywanie symboli narodowych.
Cele operacyjne:
uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
nazywa wybrane rodzaje domów
rozpoznaje i nazywa charakterystyczne miejsca w swojej miejscowości
śpiewa piosenki i bawi się przy nich, nazywa region z którego pochodzą
rozpoznaje flagę polską, polskie godło i hymn państwowy
tworzy własny obrazek, dorysowując brakujące elementy
prawidłowo posługuje się liczebnikami, dodaje i odejmuje na konkretach
uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych
Tydzień drugi i trzeci: „ Łąka i jej mieszkańcy”
Cel główny:
Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.
Określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
Oglądanie kwitnących roślin – zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno.
Cele operacyjne :
wypowiada się na temat wiersza
uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej dla zwierząt
maluje obrazek żabki
przelicza elementy, dodaje i odejmuje na konkretach
śpiewa piosenkę
tworzy akompaniament na instrumentach perkusyjnych
rozwiązuje zagadki
wyraża swoje spostrzeżenia za pomocą ekspresji plastycznej
rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące na łące, prowadzi wnikliwe obserwacje przyrodnicze
Tydzień czwarty: „ Święto Rodziców”
Cel główny:
Wzmacnianie więzów w rodzinie.
Podawanie informacji na temat swojej rodziny.
Dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny.
Cele operacyjne :
wypowiada się w jaki sposób można sprawić rodzicom przyjemność
śpiewa piosenkę
wypowiada się na podany temat
uczestniczy w zajęciach ruchowych
wykonuje obrazek z użyciem serwetek
wymienia nazwy miesięcy, pór roku i dni tygodnia
rozwiązuje zagadki
wykonuje kółko z kwiatkiem na serwetkę
aktywnie uczestniczy w zabawach z rodzicami
prezentuje przygotowany program artystyczny
Wiersz: „Łąka’’ I. Salach
Łąka tylu ma mieszkańców.
Zwierząt ,roślin kolorowych.
Tu motylek ,a tam pszczółka.
Tutaj kwiatek .O!. Różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały.
Obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni.
Przycupnęła Boża Krówka.
Nad tą łąką kolorową..
Bal wydały dziś motyle,
Zapraszają wszystkie dzieci.
Więc zatańczmy z nimi chwilę!
Piosenka: „Święto naszej mamy”
sł.i muz. J.Kucharczyk
Dziś, gdy święto naszej mamy,
stańmy wszyscy w kole,
zaśpiewamy głośno, pięknie,
na całe przedszkole.
Ref.: Niech nam żyją, niech nam żyją
ukochane mamy.
Zdrowia, szczęścia, pomyślności
życzenia składamy. (bis)
Już będziemy zawsze grzeczni,
mili, uśmiechnięci,
więc serduszka swe składamy
z kwiatami w prezencie.
Ref.: Niech nam żyją…
Ustawimy się równiutko,
zatańczymy w koło.
Mama z nami dziś zanuci
piosenkę wesołą.
Ref.: Niech nam żyją…
Tydzień pierwszy: Polska to mój dom.
Cele ogólne:
Kształtowanie przynależności do rodziny.
Kształtowanie tożsamości narodowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zapamiętuje nazwę ulicy, na której mieszka,
Podaje nazwę swojej miejscowości,
Poznaje flagę Polski.
Tydzień drugi: W krainie muzyki.
Cele ogólne:
Rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych.
Zachęcanie do odpoczywania na łonie natury.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Ilustruje ruchem treść piosenki,
Rozróżnia dźwięki ciche i głośne,
Poznaje zawód dyrygenta.
Tydzień trzeci: Wrażenia i uczucia.
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności rozumienia własnych uczuć.
Kształtowanie postaw prospołecznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje sposoby radzenia sobie ze smutkiem,
Wyraża emocje poprzez malowanie,
Wyraża emocje poprzez ruch i muzykę,
Tydzień czwarty: Święto mamy i taty.
Cele ogólne:
Dostrzeganie roli mamy i taty w życiu człowieka.
Zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Swobodnie wypowiada się na temat swoich rodziców,
Podaje nazwy członków rodziny,
Zauważa fizyczne podobieństwa między członkami rodziny,
Maluje i stempluje.
Wiersz A. Frączek „Orkiestra”
Bum bum bum!
Tra, ta, ta
W naszym domu
wciąż ktoś gra.
Antek dudni na puzonie
naśladując wściekłe słonie,
Franek w trąbę dziko dmie,
musisz słuchać, chcesz czy nie.
Stryj Ignacy na pianinie
brzdąka gamę co godzinę.
Rock and rolla na cymbałkach
wystukuje ciocia Alka.
Ja koncerty daje w przerwach,
po mistrzowsku gram na nerwach.
Piosenka pt. „Tralala dla mamy i taty”.
Moja mama jest kochana,
moja mama wszystko wie.
Kiedy do mnie się uśmiecha,
tak zaśpiewam jej:
Ref.: Tralala, trampampam
najpiękniejszą mamę mam.
Tralala, trampampam,
zaraz mamie buzi dam.
W domu, w sklepie, na spacerze
z moim tatą nie jest źle.
Gdy prowadzi mnie za rękę,
to uśmiecham się.
Ref.: Tralala, trampampam,
wspaniałego tatę mam.
Tralala, trampampam,
mamie, tacie buzi dam.
Tydzień pierwszy: „Książka – mój przyjaciel.”
Cele ogólne:
Poznanie różnych rodzajów książek oraz kształtowanie szacunku do nich.
Rozumienie roli książki w życiu codziennym.
Poznanie pojęć: autor, ilustrator, drukarz, księgarnia, biblioteka, czytelnik.
Poznawanie świata różnymi zmysłami.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wyjaśnia pojęcie szacunek do książek, autor, ilustrator, drukarz, księgarnia, biblioteka.
Opowiada (na podstawie ilustracji), jak należy się zachować w bibliotece.
Podsumowuje wiedze dotyczącą znajomości powstawania książek i miejsc ich dystrybucji.
Tydzień drugi: „Baśnie, bajki, legendy.”
Cele ogólne:
Poznanie różnych rodzajów literatury dziecięcej oraz pojęcia morał.
Rozwijanie pamięci słuchowej i logicznego myślenia.
Poznanie liczby 10 w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Przewidywanie następstw wydarzeń.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wyjaśnia pojęcie morał.
Ogląda i opisuje wygląd różnych książek, sprawdza ich zawartość.
Rozpoznaje bajowe postacie, podaje tytuły bajek z których pochodzą.
Segreguje obrazki bajkowych bohaterów (na złe i dobre postacie), kierując się emocjami, które w nim wywołują.
Tydzień trzeci: „Rodzina razem się trzyma.”
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności wyrażania miłości wobec członków swojej najbliższej rodziny.
Poznanie roli poszczególnych członków rodziny.
Rozwijanie obserwacji i wyciągania wniosków.
Poznanie wartości obdarowywania najbliższych upominkami.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Opowiada, co czuje, gdy spotyka członków swojej rodziny w różnych sytuacjach, nazywa emocje.
Opowiada o swojej rodzinie: określa liczbę jej członków, mówi, co lubi robić z mamą, a co z tatą…
Formułuje propozycje życzeń dla rodziców z okazji ich święta.
Wyjaśnia pojęcie miłość do rodziców.
Tydzień czwarty: „Ja i moi bliscy.”
Cele ogólne:
Poznanie roli rodziny w życiu każdego z ich członków.
Ukazanie piękna bycia częścią rodziny.
Ukazanie wartości spędzania czasu wolnego w rodzinie.
Kształtowanie wartości dotyczącej wyrażania miłości do członków swojej najbliższej rodziny.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Układa model własnej rodziny, korzystając z sylwet, przelicza jej członków.
Wypowiada się na temat swojej rodziny, wymienia jej bliższych i dalszych członków.
Piosenka pt. „Każdy ma kogoś bliskiego”
(sł. Agnieszka Borowiecka, muz. Agata Babicz)
Jestem małym przedszkolakiem,
butów nie zawiążę sam,
lecz gdy mama mi pomoże,
potem sobie radę dam.
Ref. Każdy z nas,
co do jednego,
obok ma kogoś bliskiego.
Tata, mama, brat czy siostra.
Dzięki nim wszystkiemu sprostam.
Kiedy boję się ciemności
i nie mogę w nocy spać,
tata wie, jak mnie pocieszyć.
Tysiąc mądrych bajek zna.
Ref. Każdy z nas, co do jednego…
Siostrę wołam, gdy mi smutno,
budyń ugotuje nam.
Ułożymy razem puzzle
i już lepszy humor mam
Ref. Każdy z nas, co do jednego…
Starszym bratem się pochwalę,
w piłkę bardzo dobrze gra.
Nie da skrzywdzić mnie nikomu,
on troskliwe serce ma.
Ref. Każdy z nas, co do jednego…
Wiersz pt: „Moja rodzina” (B. Szelągowska)
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina,
czyli mama, ja i tata!
Tydzień pierwszy: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!
Doskonalenie mowy dzieci przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń, wysłuchanego tekstu;
Tworzenie dzieciom warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami;
Budzenie zainteresowania ciekawymi zjawiskami pogody;
Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
Tydzień drugi: Ruch tu wielki, dźwięków moc, z traw na łące miękki koc.
Budzenie zainteresowania życiem małych zwierząt – owadów, kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt;
Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych;
Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki), zwrócenie uwagi na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci;
Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci;
Stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy.
Tydzień trzeci: Wybrać zawód – trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa.
Kształtowanie pojęć matematycznych przez zabawy matematyczne i dydaktyczne;
Kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego;
Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami;
Zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola – podstawowe czynności;
Stworzenie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym;
Rozwijanie mowy dzieci przez ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
Tydzień czwarty: Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki
Uświadomienie dzieciom znaczenia rodziców w ich życiu;
Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu;
Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie;
Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabaw dydaktycznych i tematycznych;
Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych – miłość.
Wiersz „Słonko po deszczu”
Słonko po deszczu Pada deszczyk! Pada deszczyk!
i po liściach tak szeleści…
Kap! Kap! Kap!
Zatuliły kwiatki płatki, główki chylą do rabatki!
Kap! Kap! Kap!
Deszcz ustaje – płyną chmury –
kwiaty wznoszą się do góry.
Ho! Ho! Ho!
Wiatr tu pędzi na wyścigi,
wiatr kołysze nam łodygi!
Wiu! Wiuu! Wiuuu!
Maria Kownacka
Piosenka “Tęcza nad łąką”
1.Ogromna chmura zakryła słońce,
lecą na ziemię deszczu kropelki.
Mokną biedronki, mokną zające,
małym ślimakom mokną muszelki.
Ref.: Tęcza, tęcza! Jaka ładna!
Błyszczy w górze kolorami!
Weźmy wszyscy się za ręce,
namalujmy tęczę sami! } bis
2. Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,
wpadło na łąkę tyle promieni,
patrzą biedronki, patrzą zające –
to kolorami tęcza się mieni!
Ref.: Tęcza, tęcza! Jaka ładna!…
Tydzień pierwszy: Jak powstaje książka:
Cele ogólne:
Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych, muzycznych.
Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Rozwijanie zainteresowania różnymi rodzajami książek jako źródła wiedzy.
Cele szczegółowe:
Prowadzi obserwacje i wyciąga wnioski.
Z uwagą słucha utworów literackich
Tydzień drugi: Na łące
Cele ogólne:
Zapoznanie ze zwierzętami mieszkającymi na łące.
Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
Cele szczegółowe:
Nazywa i rozpoznaje zwierzęta mieszkające na łące
Porusza się w rytm muzyki
Tydzień trzeci: Mama i tata
Cele ogólne:
Uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim.
Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta.
Umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 0, 10 jako symboli do kodowania informacji dotyczących liczebników w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym.
Cele szczegółowe:
Czerpie radość ze wspólnej zabawy
Pamięta o rodzinnym świecie
Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
Tydzień czwarty: Moje zwierzątko
Cele ogólne:
Uświadomienie dzieciom, że zwierzęta też przeżywają emocje, odczuwają radość i ból.
Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem.
Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc (przychodnia weterynaryjna) i osób tam pracujących (weterynarz).
Cele szczegółowe:
Wie, jak należy zachować się podczas spotkania nieznajomego psa
Wie, że zwierzęta przeżywają emocje
Piosenka pt..Walczyk dla mamy”
Najpierw będzie przygrywka na blaszanych pokrywkach,
potem tłuczkiem w patelnię się stuknie,
i już gramy, śpiewamy, i jest walczyk dla mamy,
taki walczyk na całą kuchnię.
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy…..
Garnki błyszczą jak w sklepie albo może i lepiej,
cała kuchnia jak lustro już świeci,
mama śmieje się do nas zaskoczona, zdziwiona,
nasza mama ma zdolne dzieci.
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy….
Nasza mama jest ładna, taka ładna jak żadna,
nie ma w świecie ładniejszej kobiety,
więc do taty wołamy: Podejdź, tato, do mamy
i nie czytaj już tej gazety!
Ref. Ten walczyk to walczyk dla mamy….
Wiersz pt.,,Bukiecik dla mamy”
Dziś dla ciebie mamo
Świeci słońce złote
Dla ciebie na oknie
Usiadł barwny motyl
Dziś dla ciebie mamo
Płyną białe chmurki
A wiatr je układa
W świąteczne laurki
Dziś dla ciebie mamo
Śpiewa ptak na klonie
I dla ciebie kwiaty
Pachną też w wazonie
Dzisiaj droga mamo
Masz twarz uśmiechniętą –
Niechaj przez rok cały
Trwa to twoje święto