Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne maj 2025

Tydzień pierwszy: Książka moim przyjacielem

Cele ogólne

rozbudzenie zainteresowania czytelnictwem.

wdrażanie do poszanowania książek.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

porządkuje książki w kąciku,

wskazuje różnice między biblioteką, księgarnią i czytelnią,

wie, jak należy obchodzić się z książką,

wykonuje i ozdabia zakładkę do książki,

wie, jak należy zachować się w bibliotece.

Tydzień drugi: Wielkie talenty, ciekawe zawody

Cele ogólne

utrwalenie wiadomości na temat nazw i czynności wykonywanych przez przedstawicieli różnych zwodów,

poszerzanie wiadomości, nabywanie umiejętności identyfikowania przedmiotów z danym zawodem;,

nabywanie wiedzy na temat zawodów o ważnym znaczeniu społecznym: strażak, policjant, ratownik medyczny, lekarz;

Cele szczegółowe:

Dziecko:

odkrywa wartość rozwijania swoich talentów,

wskazuje zawody wykonywane przez osoby z najbliższego otoczenia,

wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód i dobiera atrybuty,

Tydzień trzeci: Kocham Cię, mamo!

Cele ogólne:

kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoja rodziną

wyrabianie umiejętności wyrażania uczuć szacunku, miłości wobec mamy

uświadomienie konieczności współdziałania w rodzinie i wzajemnej pomocy

Cele szczegółowe:

Dziecko:

zna datę Dnia Mamy,

pogłębia więzy rodzinne poprzez przygotowanie upominków i przedstawienia z okazji Dnia Rodziny,

rozwija umiejętności recytatorskie i muzyczno-ruchowe

wie, kogo nazywamy rodziną,

kształtuje poczucie empatii

Tydzień czwarty: Duże i małe rodziny w akcji

Cele ogólne:

wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej,

budowanie poczucia własnej wartości wynikającej z przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej,

wyrażanie szacunku wobec siebie, innych osób oraz wszystkich istot żywych

Cele szczegółowe:

Dziecko:

przejawia poczucie własnej wartości jako osoby,

odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny i grupy przedszkolnej,

nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zrachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych,

Piosenka „Tort dla rodziców”

Wyjątkowe święto, wyjątkowy dzień!

Torcik mamie, tacie dziś należy się!

Ze słodkich buziaków będzie pyszny krem,

A z najlepszych przytulasów – dżem!

Ref: tak! Tak! Tak!

Kocham moją mamę!

Tak! Tak! Tak!

Kocham mego tatę!

Tak! Tak! Tak!

Dla nich ta piosenka –

To jest na torcie wisienka!

II.

Torcik dla rodziców, prawie już gotowy.

Ciasto jest z miłości – przysmak wyjątkowy!

Ile będzie świeczek? Każdy przecież wie,

Że na torcie będą świeczki dwie!

Ref:4X

Wiersz ,,Książka- mój przyjaciel”

Wiem, że marzenie nie jedno

dzięki książkom się spełni.

Odkrywają przede mną

wiele pięknych tajemnic.

I gdybym chciał najzwięźlej

– czym jest książka- tłumaczyć,

powiedziałbym najprościej:

,,Mądry, wierny przyjaciel”

Tydzień pierwszy: Książka – mój przyjaciel.

Cele ogólne:

Wzbudzanie zainteresowania książkami.

Rozwijanie wyobraźni, myślenia i mowy.

Kształtowanie umiejętności kulturalnego wysławiania się.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Potrafi samodzielnie oglądać książki.

Rozwija umiejętność właściwego korzystania z kącika czytelniczego.

Uważnie słucha czytanego tekstu.

 

Tydzień drugi: Baśnie, bajki, legendy.

Cele ogólne:

Poznanie biblioteki i księgarni oraz zasad zachowania się w nich.

Przybliżenie literatury dziecięcej.

Odczuwanie radości z obcowania ze światem literatury.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie, że świat fikcji nie jest tożsamy ze światem realnym.

Rozpoznaje baśniowych bohaterów.

Rozwija umiejętność wcielania się w role.

 

Tydzień trzeci: Rodzina razem się trzyma.

Cele ogólne:

Rozwijanie postawy szacunku i życzliwości wobec najbliższych.

Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat własnej rodziny.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Utrwala nazwy emocji.

Nazywa członków bliższej i dalszej rodziny.

Rozwija umiejętność kulturalnego zwracania się do członków rodziny.

 

Tydzień czwarty: Ja i moi bliscy.

Cele ogólne:

Tworzenie więzi emocjonalnej z rodziną.

Kształtowanie kultury współżycia.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Odczuwa radość ze wspólnej zabawy.

Wzmacnia wiarę we własne siły i możliwości.

Wyraża uczucia w różnorodnych formach plastycznych.

 

 

Piosenka „Tralala dla mamy i taty”

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

 

Moja mama jest kochana.

Moja mama wszystko wie.

Kiedy do mnie się uśmiecha,

tak zaśpiewam jej.

 

Ref.: Tra, la, la, tram, pam, pam!

          Najpiękniejszą mamę mam!

          Tra, la, la, tram, pam, pam,

          zaraz mamie buzi dam.

 

W domu, w sklepie, na spacerze

z moim tatą nie jest źle.

Gdy prowadzi mnie za rękę,

to uśmiecham się.

 

Ref.: Tra, la, la, tram, pam, pam!

          Wspaniałego tatę mam!

          Tra, la, la, tram, pam, pam,

          mamie, tacie buzi dam.

 

 

Wierszyk

 

Mamusiu miła, Tato kochany.

Dzisiaj życzenia dla Was mamy.

Uśmiech wesoły, buziaka słodkiego,

bo dzisiaj dzień jest Święta Waszego!

Tydzień pierwszy: Od rycerza do obywatela

Cele ogólne:

Zapoznanie z pojęciami „demokracja”, „monarchia”, „obywatel” i „patriota”.

Zapoznanie ze słowami hymnu narodowego.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą f, F.

Zapoznanie z najważniejszymi zabytkami polskich miast.

Umiejętności radzenia sobie z emocjami w trudnych sytuacjach.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć demokracja, monarchia, obywatel, patriota.

Rozpoznaje wygląd litery „f, F”.

Zna słowa hymnu Polski.

Wymienia zabytki polskich miast.

Potrafi panować nad emocjami.

Tydzień drugi: Na zielonej łące

Cele ogólne:

Zapoznanie z powiedzeniami „pracowity jak mrówka”, „pracowity jak pszczoła”.

Kształtowanie świadomości, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania i wymagają troski oraz traktowania z szacunkiem.

Utrwalenie znajomości nazw mieszkańców łąki.

Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania.

Doskonalenie orientacji w przestrzeni.

Rozwijanie ekspresji ruchowej.

Zapoznanie z pracą pszczelarza.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie, co oznacza być pracowitym.

Zna i wymienia mieszkańców łąki.

Rozwija umiejętność rozpoznawania i wykonywania prostych działań matematycznych.

Doskonali orientację w przestrzeni

Rozwija sprawność ruchową.

Poznaje zawód pszczelarza.

Tydzień trzeci: W kosmosie

Cele ogólne:

Zapoznanie z pojęciami związanymi z kosmosem.

Wyrabianie zdolności dłuższego skupienia uwagi.

Doskonalenie umiejętności kodowania.

Poszerzanie doświadczeń plastyczno-muzycznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poznaje podstawowe pojęcia związane z kosmosem.

Doskonali umiejętność logicznego myślenia.

Potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas.

Rozwija wrażliwość muzyczną.

Tydzień czwarty: Dzień Rodziny

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia miłości.

Ćwiczenie umiejętności opisywania osób i omawiania ich cech.

Kształtowanie poprawnego rozumienia pojęć matematycznych.

Zapoznanie z wartościami płynącymi z posiadania rodzeństwa.

Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie, czym jest uczucie miłości.

Potrafi wygląd osób, wskazać ich cechy zewnętrzne.

Rozumie podstawowe pojęcia matematyczne.

Rozumie, jakie korzyści płyną z posiadania rodzeństwa.

Potrafi cieszyć się wspólną zabawą z innymi dziećmi.

Wiersz: Nasza flaga

Agnieszka Nożyńska-Demianiuk

Kochajmy naszą flagę ojczystą!

Szanujmy symbol kraju nad Wisłą!

Są na nim barwy biało-czerwone

to dwa kolory w pas połączone.

Biel, czyli czystość, czerwień – potęga,

co majestatu władzy aż sięga!

Flaga od wieków Polsce służyła,

budziła radość, serca krzepiła.

Dzisiaj powiewa nad nami śmiało,

nad urzędami, pod chmurką białą!

Jest w miejscach ważnych dla nas, Polaków,

i poza krajem łączy rodaków.

Piosenka: Pszczółki

sł. Marta Zawiślak, muz. Agnieszka Loska

Promień słońca budzi mnie,

potem w rosie kąpię się.

Wkładam piękny strój w paseczki,

idealny dla pszczółeczki.

Ref.: Bzy, bzy, bzy rozlega się,

skrzydełka niosą mnie. (×2)

Pszczółkę radość wręcz rozpiera,

kiedy z kwiatków nektar zbiera.

Będzie z niego pyszny miód,

nie na darmo był ten trud.

Ref.: Bzy, bzy, bzy…

Choć pszczółeczki małe są,

wszystkim piękny uśmiech ślą.

Przez dzień cały się krzątają,

tę piosenkę wam śpiewają.

Ref.: Bzy, bzy, bzy…

 

Tydzień pierwszy: Majowe święta

Cele główne:

poznanie legendy o początkach państwa polskiego, poznanie symboli narodowych, kształtowanie świadomości różnic kulturowych, językowych między mieszkańcami poszczególnych krajów, kształtowanie poczucia przynależności do narodu, rozbudzanie postawy patriotycznej

poznanie wybranych miast – w tym stolicy Polski

zapoznanie z wybranymi tańcami ludowymi i strojami regionalnymi, nauka tańca ludowego, uwrażliwienie na różnorodność muzyczną poszczególnych regionów Polski, budzenie przywiązania i szacunku do ojczyzny

poznanie nazw wybranych państw europejskich, utrwalenie wiadomości na temat Unii Europejskiej i zależności między UE a państwami członkowskimi, utrwalenie wyglądu flagi Polski i flagi Unii Europejskiej oraz hymnu Polski i hymnu UE

Cele szczegółowe:

zna legendy o początkach państwa polskiego, symbole narodowe, wie, jakie są różnice kulturowe, językowe oraz między mieszkańcami różnych krajów,czuje przynależność do narodu

zna niektóre miasta Polski, a w tym stolicę

zna wybrane tańce ludowe oraz stroje regionalne

zna niektóre nazwy państw europejskich, flagi Polski oraz flagi Unii Europejskiej, a także hymn Polski

 

Tydzień drugi: Od pomysłu aż po dach

Cele główne:

poznanie różnych typów budynków, kształtowanie umiejętności klasyfikowania domów ze względu na pełnioną funkcję, budowniczych

poznanie rodzajów domów i zawodów osób zajmujących się budowaniem

poznanie nazw materiałów budowlanych, utrwalenie znajomości nazw związanych z budową domu i osobami pracującymi przy budowie domu

utrwalanie wiedzy dotyczącej budowy domów w świecie ludzi i zwierząt

Cele szczegółowe:

potrafi odróżnić typy budynków oraz je sklasyfikować

zna rodzaje domów oraz zawodów osób związanych z budownictwem

potrafi nazwać niektóre materiały budowlane, zna nazewnictwo związane z budową domu

 

Tydzień trzeci:  Święto rodziny

Cele główne:

utrwalanie znajomości nazw emocji, rozwijanie świadomości, że emocje są nieodłącznym elementem życia, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i wypowiadania się jego temat, rozwijanie postawy szacunku i życzliwości wobec najbliższych

zapoznanie z nową piosenką o tematyce rodzinnej, budzenie wrażliwości muzycznej

utrwalenie wiedzy o relacjach między członkami rodziny,

Cele szczegółowe:

potrafi nazywać emocje, słuchać tekstów literackich i wypowiadać się na ich temat

potrafi zaśpiewać nowopoznana piosenkę

wie, jakie relacje zachodzą między członkami rodziny

 

Tydzień czwarty:  Jak powstaje…?

Cele główne:

zapoznanie z etapami robienia zakupów, kształtowanie wiedzy na temat zależności między pracą a wynagrodzeniem, wzbogacanie wiedzy dotyczącej rodzajów zawodów, ćwiczenie umiejętności zachowania się w miejscach publicznych typu sklep,

poznanie procesu powstania wełnianych ubrań

poznanie znaczenia wyrazu nabiał oraz etapów jego wytwarzania

poznanie nazw instrumentów i sposobów wydobywania z nich dźwięków

poznanie etapów powstania ciasta i nazw produktów potrzebnych do jego przygotowania

Cele szczegółowe:

wie, jakie są etapy robienia zakupów, zna zależność między pracą a wynagrodzeniem

zna proces powstawania ubrań z wełny

wie, co to nabiał oraz zna proces jego wytwarzania

zna etapy robienia ciasta oraz nazwy produktów niezbędnych do jego wytworzenia

 

Wiersz: “Dwa słowa – Mama i Tata” Agata Dziechciarczyk

 

Dwa najpiękniejsze słowa świata
We wszystkich językach to Mama i Tata
Wypowiadane przez wszystkich ludzi
Czy to są mali, czy to są duzi
Bo Mamę, Tatę każdy z nas ma
I każdy te słowa magiczne zna
Mamusia, mamunia, mamcia czasami
Tatuś, tatulek, tatko kochany
Słodko się robi, gdy je wymamiamy
Samym mówieniem przyjemność sprawiamy
Bo to najbliższe sercu osoby
Czy to jest starszy, czy to jest młody
Ja wołam Mamo, Ty wołasz Mamo
Gdy mówisz Tato, jest tak samo
Te słowa krótkie, cudownie brzmią w uszach
Mama i Tato – me serce wzrusza

 

Piosenka: Moja wesoła rodzinka”
My rodzinkę dobrą mamy
Zawsze razem się trzymamy.
I choć czasem czas nas goni
My jak palce jednej dłoni.

Ref. Mama, tata, siostra, brat i Ja
To Mój mały świat
 Dużo słońca, czasem grad
To wesoły jest Mój świat.

Mama zawsze kocha czule
Ja do mamy się przytulę
Tata kocha lecz inaczej
Uspokaja kiedy płacze.

Ref. Mama, tata……………….

Gdy napsocę i nabroję
Siadam w kacie bo się boję.
Tata skarci, pożałuje
A mamusia pocałuje.

Ref. Mama, tata………………..

Kiedy nie ma taty, mamy
Wszyscy sobie pomagamy.
I choć sprzątać nie ma komu
Jest wesoło w naszym domu.

 

Ref. Mama, tata……………………..