Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Niby tacy sami, a jednak inni.
Cele ogólne
Zapoznanie z różnicami w wyglądzie dzieci z innych krajów świata.
Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Liczenie wyodrębnionych przedmiotów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Dostrzega i szanuje odmienności innych dzieci.
Poznaje zabawy z różnych stron świata.
Rozwija umiejętności rachunkowe.
Tydzień drugi: Segregujemy śmieci.
Cele ogólne:
Kształtowanie postaw proekologicznych.
Usprawnianie artykulacji podczas śpiewania piosenki.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna sposoby jak chronić planetę.
Doskonali poprawną wymowę.
Tydzień trzeci: Wakacyjne podróże.
Cele ogólne:
Poznawanie różnych rodzajów środków lokomocji i transportu.
Omawianie zasad właściwego zachowania się podczas wakacyjnych podróży
Rozwijanie poczucia własnej wartości.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia różne środki komunikacji lądowej, powietrznej i morskiej.
Wypowiada się na forum grupy.
Kształtowanie wiary we własne możliwości
Tydzień czwarty: Pożegnania nadszedł czas.
Cele ogólne:
Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na przynależność.
Tworzenie kompozycji z różnych materiałów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Określa (na podstawie dwóch obrazków), co zdarzyło się wcześniej, a co później.
Segreguje przedmioty zgodnie z podaną cechą
Rozwija sprawność manualną.
Piosenka „Złap lato za rękę”-
W górze bursztynowe słońce,
W dolinie skrył się chłodny cień,
Motyl spieszy by na łące,
Móc z latem spędzić dzień.
Ref.
Złap lato za rękę, zaśpiewaj piosenkę,
Dziś słońca nie będzie nam brak.
Nie kryją słowiki, talentów przed nikim,
I tysiąc kolorów ma świat.
Trzymać ciepły wiatr na dłoni,
I słuchać o czym szepcze las.
Gra na skrzypkach polny konik,
Znów lato woła nas.
Ref.
Złap lato za rękę, zaśpiewaj piosenkę,
Dziś słońca nie będzie nam brak.
Nie kryją słowiki, talentów przed nikim,
I tysiąc kolorów ma świat.
Płyńmy szlakiem niepoznanym,
Na wyspę malinowych mórz.
Razem z latem,
Walizki pełne już.
Ref.
Złap lato za rękę, zaśpiewaj piosenkę,
Dziś słońca nie będzie nam brak.
Nie kryją słowiki, talentów przed nikim,
I tysiąc kolorów ma świat.
Wiersz„Wakacje”
Irena Salach
Pojedziemy na wakacje,
razem z mamą, razem z tatą.
Zabierzemy piłkę, namiot i skakankę.
Co ty na to?
Słońce, woda, las już czeka.
Wszystkie dzieci woła.
Zabawimy się wesoło
przed powrotem do przedszkola.
Tydzień pierwszy: Dzieciaki w ruchu
Cele ogólne:
doskonalenie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat historyjki obrazkowej (swobodne wypowiedzi)
klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę
rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych
odtwarzanie układów przedmiotów i tworzenie własnych
czynnościowe dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej
określanie kierunków na kartce
wdrażanie do słuchania i śpiewania piosenek
Tydzień drugi: Lato w sadzie i ogrodzie
Cele ogólne:
zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie lata
doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie 10, liczenie z prawej do lewej i z lewej do prawej, liczenie w przód i wspak
zachęcanie do poznawania świata poprzez obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i działanie
kształtowanie umiejętności rozumienia relacji głoska – litera w czasie zabaw językowych i czytelniczych doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, kreślenia znaków literopodobnych i liter
rozwijanie wyobraźni muzycznej, zachęcanie do swobodnego muzykowania
Tydzień trzeci: Z wizytą w gospodarstwie wiejskim
Cele ogólne:
określanie kierunków w praktyce, stosowanie pojęć: „w prawą stronę”, „w lewą stronę”, „w przód”, „w tył”, „w bok”, „za”, „przed”, „między”
klasyfikowanie, segregowanie, wskazywanie różnic i podobieństw
rozwijanie umiejętności określania relacji czasowych między wydarzeniami
wdrażanie do czytania – czytanie sylab, krótkich wyrazów i prostych zdań obrazkowo-wyrazowych
doskonalenie umiejętności układania sylab i wyrazów z liter, wyrazów z sylab,
ćwiczenia w kreśleniu znaków literopodobnych i liter po śladach z zachowaniem kierunku i płynności pisania
Tydzień czwarty: Nadchodzi lato
Cele ogólne:
określanie charakterystycznych dla lata zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków
wdrażanie do układania i rozwiązywania różnego rodzaju zagadek, rebusów i szarad o tematyce przyrodniczej
rozwijanie wyobraźni i poczucia humoru
wdrażanie do uważnego słuchania czytanych przez nauczyciela tekstów
wdrażanie do samodzielnego czytania liter, sylab i krótkich wyrazów
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
przeliczanie w zakresie 10 (lub większym)
klasyfikowanie, segregowanie i porządkowanie elementów
wskazywanie różnic i podobieństw
rozwijanie umiejętności malowania, kolorowania i posługiwania się nożyczkami
Wiersz: Jedziemy na wakacje Cz. Janczarski
Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.
Piosenka: Po łące biega lato
Po łące biega lato,
uwija się jak bąk.
Dzień dobry mówi kwiatom
i pieści każdy pąk
Ref. Kto chce się z latem spotkać
Niech idzie z nami tam
Rumianek i stokrotka
Pokażą drogę nam
Pomaga lato pszczołom,
na kwiatach też się zna
Uśmiecha się wesoło
i berka z nami gra
Ref. Kto chce się z latem spotkać …
Gdy lato jest zmęczone,
w szałasie sobie śpi
I we śnie gra w zielone,
bo łąka mu się śni
Ref. Kto chce się z latem spotkać …
Tydzień pierwszy: Bajkowy Tydzień
Cele ogólne:
Doskonalenie wiedzy dotyczącej pierwszej pomocy.
Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Uczestniczenie w uroczystościach i wycieczkach przedszkolnych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje zasady bezpieczeństwa, wie kiedy i jak pomagać ludziom.
Przestrzega ustalonych zasad, rozwija kreatywność, doskonali orientację w przestrzeni.
Odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej, nawiązuje relacje rówieśnicze.
Tydzień drugi: Pierwszy dzień lata
Cele ogólne:
Doskonalenie poczucia rytmu.
Stosowanie pojęć pod, nad, obok, w.
Zauważanie zmian w przyrodzie.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Kształtuje umiejętność rytmicznego poruszania się przy muzyce.
Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.
Stosuje określenia czasu, używa zwrotów wczoraj, jutro, wiosną latem.
Tydzień trzeci: Wkrótce wakacje
Cele ogólne:
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy.
Poszerzanie wiedzy z zakresu pierwszej pomocy.
Kształtowanie poczucia własnej wartości, radzenie sobie podczas wystąpień publicznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna zasady bezpieczeństwa podczas wypoczynku.
Wie, jak pomagać innym, jak postępować w trudnej sytuacji.
Odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej, radzi sobie z trudnymi emocjami.
Tydzień czwarty: Zwiedzamy świat
Cele ogólne:
Doskonalenie wiedzy dotyczącej miast Europy i świata.
Kształtowanie zainteresowań badawczych.
Rozwijanie umiejętności współpracy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna ciekawe miejsca i zabytki w Europie i na świecie.
Bierze udział w eksperymentach, dzieli się spostrzeżeniami.
Współpracuje z rówieśnikami podczas wykonywanego zadania.
Piosenka „Lato na dywanie”
Wysłało po nas lato swój dywan latający,
Buchnęło ciepłym wiatrem, ogrzało buzię słońcem,
Drzewami zaszumiało, ptakami zaśpiewało,
I nasze ukochane wakacje zawołało.
Ref.
Lato, lato, lato, lato baw się z nami,
Lato, lato, lato, bądźmy kolegami,
Lato, lato, lato, lato z przygodami,
Obiecaj, że zawsze zostaniesz już z nami.
Będziemy w morzu pływać i w piłkę grać na plaży
Piosenki razem śpiewać i razem w nocy marzyć
I co dzień na dywanie będziemy razem latać
Do wszystkich najpiękniejszych zakątków tego świata
Ref.
Lato, lato, lato… x2
Tydzień pierwszy: BAJKOWY TYDZIEŃ -Gdzie mieszkają zwierzęta?
Cele główne:
uwrażliwianie dzieci na potrzeby zwierząt;
doskonalenie artykulacji i dykcji;
rozwijanie umiejętności matematycznych.
Cele szczegółowe:
dostrzega potrzeby zwierząt;
formułuje wypowiedzi, doskonali umiejętność poprawnego wypowiadania słowa;
grupuje obrazki zwierząt według wskazanego kryterium, przelicza elementy zbioru.
Tydzień drugi: Co mogę robić latem?
Cele główne:
rozwijanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do eksperymentowania;
poznanie charakterystycznych cech krajobrazu górskiego oraz spędzania czasu wolnego w górach:
rozwijanie sprawności manualnej o wyobraźni.
Cele szczegółowe:
chętnie angażuje się w zabawy badawcze, próbuje formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych eksperymentów;
opisuje krajobraz górski, podaje propozycje spędzania czasu wolnego, nazywa kolory oznaczeń szlaków turystycznych.
poznawanie charakterystycznych; cech krajobrazu z kolorowych plam na kartonie.
Tydzień trzeci: Za co kocham wakacje?
Cele główne:
poznawanie zwyczajów przywożenia pamiątek z wakacji;
poznawanie sposobów spędzania wolnego czasu w wybranych miejscach letniego wypoczynku;
utrwalenie znajomości poznawczych w ciągu roku piosenek, wierszy i zabaw.
Cele szczegółowe:
wymienia rodzaje pamiątek, jakie można przywieźć z wakacji;
podaje propozycje spędzania czasu wolnego latem;
chętnie uczestniczy w zabawie z piosenką, potrafi odtwarzać melodię i tekst piosenki;
Tydzień czwartek: Jak dać przedmiotom drugie życie?
Cele główne:
zdobywanie informacji na temat ekologii;
przypomnienie zasad segregacji śmieci;
rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej.
Cele szczegółowe:
wie, w jaki sposób ponownie wykorzystać przedmiot;
segreguje śmieci;
odpowiednio reaguje na ustalone sygnały.
Piosenka: Lato, lato
sł. i muz.: Łukasz Fulneczek
Ref. Mamo, tato co wy na to?
Zagościło u nas lato
morze, plaża, góry, las
lato to wspaniały czas!
Żar gorący leje się z nieba
lato, lato wokół nas
więcej do szczęścia nie potrzeba
lato, lato przygody czas
Ref.
Opalanie, relaks na plaży
lato, lato wokół nas
słońce będzie mocno praży
lato,lato przygody czas
Ref.
A jeśli wolisz górskie wędrówki l
lato, lato wokół nas
to niepotrzebne ci kąpielówki
lato, lato przygody czas
Wiersz: ,Jedziemy na wakacje” Cz. Janczarski
Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.
Jedziemy na wakacje
w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty,
za mgłą, za obłokiem.
Jedziemy na wakacje
Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku,
czekaj na nas w borze!
Tydzień pierwszy: Pięknie się różnimy.
Cel ogólny:
poznaje prawa i obowiązki dziecka oraz pojęcie ,,tolerancja”,
zapoznanie z utworem muzyki klasycznej,
Cel szczegółowy:
potrafi obdarowywać szacunkiem innych,
dostrzega podobieństwa i różnice występujące między dziećmi,
wyraża radość i poczucie przynależności do grupy rówieśniczej,
słucha utworu i potrafi opowiedzieć o swoich wrażeniach,
Tydzień drugi: W drodze do celu.
Cel ogólny:
zapoznanie z uczuciami ,,znudzenia” i ,,zniecierpliwienia”,
nabywanie umiejętności klasyfikowania środków lokomocji na lądowe, powietrzne i wodne,
zapoznanie z ciekawostkami o zwierzętach,
Cel szczegółowy:
rozwija umiejętności twórczego myślenia, czekania na swoją kolej,
potrafi wymienić pojazdy którymi poruszamy się na lądzie, w powietrzu i w wodzie,
utrwala zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas podroży i na ulicy podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych,
zna charakterystyczne cech zwierząt,
Tydzień trzeci: Morskie opowieści.
Cel ogólny:
poszerzanie wiedzy na temat radzenia sobie ze złością,
rozwijanie umiejętności koncentracji i samodzielnego wyciszenia,
rozwijanie umiejętności klasyfikowania zwierząt ze względu na środowisko życia,
Cel szczegółowy:
poznaje zabawy podczas których może nauczyć się radzić sobie ze złością,
potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu przez określony czas,
rozwija ciekawości poznawczą podczas przeprowadzania eksperymentu,
potrafi przyporządkować zwierzę do odpowiedniego środowiska życia,
Tydzień czwarty: Szlakiem wakacyjnych przygód.
Cel ogólny:
utrwalenie znajomości zasad bezpieczeństwa podczas wakacji,
utrwalenie wiedzy na temat drogi listu od nadawcy do adresata,
Cel szczegółowy:
wie, jak należy zachowywać się podczas pobytu w górach, nad morzem, w lesie i na łące,
potrafi rozróżniać sytuacje niebezpieczne oraz wie, jak ich unikać,
potrafi uporządkować ilustracje przedstawiające kolejne etapy drogi listu,
wie, kto bierze udział w przekazywaniu listu (listonosz, pracownicy poczty)
Piosenka: „Zabawa pod żaglami”
Sł.: M. Przewoźniak, muz.: M Piękos
Mamo, tato, trochę buja nas na wodzie.
Mamo, tato, krople wody mam na brodzie.
Mamo, tato, żagiel mamy nad głowami.
I od rana kołyszemy się z falami.
Ref.: Ahoj, wietrze! Ahoj – wodo!
Ahoj – lato i przygodo!
Mewo, z drogi, co chcesz, rób.
Nasza łódź ma większy dziób!
Mamo, tato, już od rana wiatr nas niesie.
Mamo, tato, dziś zrobiłem siku w lesie.
Mamo, tato, wiem, jak trzeba wiązać liny.
Wyszedł supeł. Rozwiązuję od godziny.
Ref.: Ahoj, wietrze! Ahoj – wodo!…
Mamo, tato, dziś kartofle obierałem.
Mamo, tato, wczoraj łodzią sterowałem.
Mamo, tato, szkoda, że was nie ma z nami.
Bo od teraz już jesteśmy żeglarzami.
Ref.: Ahoj, wietrze! Ahoj – wodo!…
Wiersz: ,,Piaskownica”
- Prudło
Co tam koń czy karuzela,
czy drabinki, czy huśtawki…
Bierz łopatkę i wiaderko,
skacz do piasku prosto z ławki!
Tu się może zdarzyć wszystko,
co też przyjdzie ci do głowy.
Masz ochotę na słodycze,
czary-mary – tort gotowy!
Chcesz popływać w wodzie z piasku,
proszę bardzo! Nie chlap tylko.
Chcesz polować, zrób zasadzkę,
wilcze doły wykop wilkom.
Albo studnię na pustyni,
albo tunel pod górami.
Gdy kopanie ci się znudzi,
zostań królem nad królami!
Zbuduj zamek, most zwodzony,
mur warowny, trzy wieżyczki,
i konika piaskowego,
i karetę dla księżniczki.
A gdy humor stracisz nagle,
budowanie już cię znuży,
wtedy jednym ruchem ręki
w drobny piasek wszystko zburzysz!
Tydzień pierwszy: Pięknie się różnimy
zapoznanie dzieci z ich prawami,
doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania ilościowego,
kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Przewidywane umiejętności:
zna swoje prawa,
przelicza i porównuje zbiory,
stara się współpracować w grupie.
Tydzień drugi: W drodze do celu
kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w środkach transportu,
poszerzanie wiadomości o otaczającym świecie,
rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Przewidywane umiejętności:
wie, jak należy zachować się w autobusie,
słucha informacji o zwierzętach,
przygotowuje wybrany pojazd.
Tydzień trzeci: Morskie opowieści
poszerza wiedzę na temat radzenia sobie ze złością,
zapoznanie z pracą marynarza,
poszerza wiedzę na temat konieczności oszczędzania wody.
Przewidywane umiejętności:
wie, jak radzić sobie ze złością,
poznaje pracę marynarza,
rozumie konieczność oszczędzania wody.
Tydzień czwarty: Szlakiem wakacyjnych przygód
zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji,
utrwalenie znajomości nazw garderoby oraz umiejętności klasyfikowania ubioru ze względu na porę roku,
rozwijanie umiejętności kodowania i klasyfikowania ze względu na wskazane cechy.
Przewidywane umiejętności:
poznaje zasady bezpieczeństwa podczas wakacji,
nazywa części garderoby,
koduje i klasyfikuje ze względu na wskazaną cechę.
Wiersz ,,Dzień z rodziną” – Z. Makowska
Z mamą w tańcu się wyginam
potem aerobik ćwiczę.
Z tatą skaczę jak sprężyna,
ćwiczę boks – mam rękawice.
A gdy siły już nie mamy,
bajki razem oglądamy.
Piosenka ,,Mali marynarze” – M. Dorosiewicz
Hej, mali marynarze,
wakacji nadszedł czas!
Już lato się zaczęło,
przygoda czeka nas!
Ref: Hej! Hej! Ahoj!
Pan Kapitan woła.
Hej! Hej! Ahoj!
– słychać dookoła.
Hej, mali marynarze,
niewiele mamy lat.
Płyniemy w dal, w nieznane,
poznawać chcemy świat.
Ref: Hej! Hej! Ahoj!…
Tydzień pierwszy: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
Cel główny:
Poznawanie ludzi różnych ras. Poznawanie ich zwyczajów, zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata.
Cele operacyjne (dziecko):
uważnie słucha wiersza, opowiadania i wypowiada się na temat jego treści
śpiewa piosenkę i tworzy do niej akompaniament na instrumentach perkusyjnych
wymienia cechy przyjaciela
wykonuje prezent dla przyjaciela
prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
tworzy zbiory według określonej cechy
reaguje określonym ruchem na polecenia nauczyciela
wie, że dzieci na całym świecie lubią to samo
zaznacza w kalendarzu datę Dnia Dziecka
przekształca narysowana linię według własnego pomysłu
odróżnia kulę od koła
bawi się zgodnie z innymi dziećmi
Tydzień drugi: Lato, lato, lato czeka.
Cel główny:
Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
Przypomnienie zasad korzystania ze sprzętu sportowego i urządzeń na placu zabaw.
Cele operacyjne (dziecko):
wymyśla hasło na powitanie lata
rysuje postać Pani Lato
zna znaczenie powiedzenia „jeden za wszystkich wszyscy za jednego”
śpiewa piosenkę
wymienia wybrane właściwości piasku i gliny
dodaje i odejmuje w zakresie 10
opowiada historyjkę przedstawioną na obrazkach
wypowiada się na temat opowiadania
zna zasady bezpiecznej zabawy na placu zabaw
wymienia miejsca niedozwolone do zabawy
wie, ze nie wolno rozmawiać z osobami obcymi
zna numery alarmowe
zna swój adres zamieszkania
Tydzień trzeci : Wkrótce wakacje.
Cel główny:
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach – latem.
Poznawanie zasad bezpieczeństwa.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia nazwy przedmiotów potrzebnych podczas wakacyjnych wędrówek
rozpoznaje i nazywa różne pojazdy
wykonuje latającą rybkę z kartonu
prawidłowo przelicza elementy
ozdabia sylwetę parasola plażowego według własnego pomysłu
wypowiada się na temat zamków, zwiedzania ich
wystukuje rytm piosenki
wie jakich zasad należy przestrzegać podczas letniego odpoczynku
wypowiada się na temat zamków, zwiedzania ich
uczestniczy w montażu słowno-muzycznym na pożegnanie się z przedszkolem
wie jak zachować się podczas burzy, huraganu
wymienia środki transportu którymi można udać się na wakacje
Tydzień czwarty: Zwiedzamy świat .
Cel główny:
Rozbudzenie ciekawości poznawczej i zainteresowania różnymi kulturami, tradycjami i środowiskami naturalnymi świata.
Kształtowanie postaw tolerancyjnych i zrozumienia dla odmienności.
Cele operacyjne (dziecko):
wie z jakimi państwami sąsiaduje Polska
poznaje flagi państw sąsiadujących z Polską
wie co znaczy słowo – podróżować
określa jakie miejsca są warte zobaczenia w Europie i na świecie
poznaje bliżej niektóre kraje i ich zwyczaje
wymienia cechy charakteryzujące lato: długie dni, wysokie temperatury
wypowiada się na temat wakacyjnego wypoczynku
wykonuje pracę metodą wydzieranki
wymienia niebezpieczeństwa grożące mu podczas wakacji
porusza się rytmicznie przy muzyce
wypowiada się na temat miejsc wakacyjnego wypoczynku
śpiewa piosenki, recytuje wiersze
Wiersz: „Pożegnanie przedszkola”
A.Widzowska
– Lato się śmieje, czas na wakacje!
Pa, pa zabawki! Żegnaj przedszkole!
Zawsze będziemy o was pamiętać,
stawiając krzywe literki w szkole.
Starszak potrafi: budować wieże,
rozpoznać w książkach najdziksze zwierze,
układać puzzle, kroić warzywa,
wie, ze się pokłuć można w pokrzywach.
Zna pory roku, kierunki świata,
wie, ze na miotle nie da się latać,
sam się ubiera, buty sznuruje,
mówi: „przepraszam, proszę, dziękuję”.
Umie zadzwonić na pogotowie ,
wie, ze się nie da chodzić na głowie,
zasady ruchu zna doskonale
i po ulicy nie biega wcale.
Lubi teatrzyk, śpiewa piosenki,
wie, czym się różni słoń od sarenki ,
pieluch nie nosi ani śliniaka.
To są zalety naszego starszaka.
-Kwiatek dla pani. Cmok dla maluchów.
Trochę nam smutno… Pa, pa przedszkole!
Leczy będziemy mogli tu wrócić,
Gdy nam się znudzi w tej nowej szkole…?
Piosenka: „Niech żyją wakacje”
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.
Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Tydzień pierwszy: Lato – czas zabawy.
Cele ogólne:
Zapoznanie ze świętem Dnia Dziecka.
Zachęcanie do radosnej zabawy w grupie.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wyraża emocje ciałem,
Wie, że do kolegów może się zwrócić o pomoc,
Ćwiczy w posługiwaniu się wyrażeniem po równo,
Kształtuje wrażliwość na odgłosy zwierząt.
Tydzień drugi: Kolorowe lato.
Cele ogólne:
Kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody.
Rozwijanie zdolności gry na instrumentach muzycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie znaczenie pszczół w życiu człowieka,
Rozpoznaje oznaki lata,
Nazywa zjawiska pogodowe: upał, burza,
Wie, że organizm trzeba nawadniać podczas upału.
Tydzień trzeci: Żegnamy przedszkole.
Cele ogólne:
Pobudzanie zmysłów.
Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych podczas zabaw z piłką.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie znaczenie znaków i symboli,
Łączy elementy w zbiory,
Wykonuje zadania z kodowaniem,
Wyraża siebie poprzez różnorodną sztukę.
Tydzień czwarty: Do widzenia!
Cele ogólne:
Wychowanie do poszanowania zdrowia.
Odczuwanie przyjaznego stosunku do środowiska przyrodniczego.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie pojęcie : jeden do jednego,
Rozwija zdolności wokalne,
Eksperymentuje z kolorami,
Skupia uwagę podczas zabaw.
Wiersz Danuty Wawiłow pt. „W zoo”
W zoo jest wesoło
ludzie chodzą w koło,
byk ma duże rogi,
bocian nie ma nogi,
foka pływa w stawie,
nie widać jej prawie,
słonie wodę piją,
niedźwiedzie się biją,
sowa w domku siedzi,
boi się niedźwiedzi.
Ale najładniejsze
są zielone rybki,
patrzą sobie na mnie
zza zielonej szybki
i zębów nie mają,
i rogów nie mają,
i tylko tak sobie
pływają, pływają
pływają, pływają
i się uśmiechają.
Piosenka pt. „Jestem muzykantem konszabelantem”
Jestem muzykantem konszabelantem.
My – muzykanci konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym?
Na pianinie.
A pianino ino, ino!
A pianino bęc!
Jestem muzykantem konszabelantem.
My – muzykanci konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym?
Na bębenku:
A bębenek enek, enek!
A bębenek bęc!
Jestem muzykantem konszabelantem.
My – muzykanci konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać:
A na czym?
Na puzonie.
Na puzonie onie, onie!
Na puzonie bęc!
Tydzień pierwszy: Pięknie się różnimy
Cele ogólne:
Zapoznanie z terminem „tolerancja”
Poznanie nazw państw i kontynentów
Cele szczegółowe:
Rozumie termin „tolerancja” i rozumie dlaczego należy być tolerancyjnym
Zna kulinarne symbole różnych krajów
Kształtuje umiejętność wypowiadania się i konstruowania zdań
Tydzień drugi: W drodze do celu
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia zniecierpliwienia
Doskonalenie umiejętności klasyfikowania, rozwijanie myślenia matematycznego
Cele szczegółowe:
Zna sposoby radzenia sobie z nudą
Klasyfikuje przedmioty pod względem wskazanej cechy
Tydzień trzeci: Morskie opowieści
Cele ogólne:
Poszerzanie wiedzy na temat radzenia sobie ze złością
Poszerzanie zasobu słownictwa
Cele szczegółowe:
Rozwija umiejętności koncentracji i samodzielnego wyciszenia
Potrafi słuchać uważnie, stawiać hipotezy i wyciągać wnioski
Tydzień czwarty: Szlakiem wakacyjnych przygód
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
Poszerzanie wiedzy na temat flory i fauny występującej w Polsce
Cele szczegółowe:
Zna numery alarmowe
Rozwija wrażliwość na otaczający świat
Piosenka: Od maluszka do starszaka
A. Szewczyk
Od maluszka do starszaka,
Każdy zuchem zawsze był.
Teraz przyszła pora taka,
W szkole, by spróbować sił!
Ref.
O! E! O! Do szkoły zabierzemy,
O! E! O! Wspomnienia kolorowe!
O! E! O! A dzisiaj dziękujemy,
Za te wspólne dni.
O! E! O! W plecaki spakujemy,
O! E! O! Pomysły i marzenia!
O! E! O! A dziś się rozstajemy,
Otwieramy nowe drzwi.
Od 3-latków do zerówki,
Szybko nam upłynął czas.
Teraz koniec tej wędrówki,
Szkoła już zaprasza nas!
Wiersz: Na plaży
I. Ratajczak
Chlapu – plasku, już od brzasku
Budujemy miasto z piasku
Piękne miasto nad miastami
W jakim nie mieszkamy sami
Domy barwne aż nad podziw
Fruwa się w nich, czy też chodzi?
Można by tu żyć wspaniale
Gdyby deszcz nie padał wcale.
Tydzień pierwszy: Dzień Dziecka
rozwijanie kompetencji matematycznych
rozróżnianie i nazywanie wybranych figur geometrycznych
doskonalenie umiejętności wypowiadania się
dostrzeganie i kontynuowanie rytmów
tworzenie prac plastycznych
Tydzień drugi: Mali podróżnicy
wskazywanie przedmiotów potrzebnych w czasie podróży
poznawanie i nazywanie kontynentów
dokonywanie pomiaru długości
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
wskazywanie podobieństw w wyglądzie i zachowaniu dzieci z różnych stron świata
poznanie wybranych potraw z innych krajów
rozpoznawanie i nazywanie wybranych środków transportu
tworzenie prac plastycznych z różnorodnych materiałów za pomocą różnych technik
Tydzień trzeci: Letnie obserwacje
poszerzenie wiedzy na temat zwierząt mieszkających na łące
rozwiązywanie zagadek
słuchanie utworów literackich
prowadzenie obserwacji przyrodniczych
doskonalenie umiejętności przeliczania i tworzenia zbiorów równolicznych
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat
rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych
utrwalenie znajomości kolorów
tworzenie prac plastycznych według instrukcji i własnego pomysłu
Tydzień czwarty: Jedziemy na wakacje
nazywanie wybranych środków transportu
poznanie zasad bezpieczeństwa w czasie wakacji
utrwalanie znajomości numerów alarmowych
doskonalenie umiejętności przeliczania, tworzenia zbiorów i klasyfikowania elementów
utrwalanie znajomości wybranych figur geometrycznych i kolorów
zachęcanie do budowania dłuższych wypowiedzi na podany temat
ćwiczenia w dostrzeganiu i kontynuowaniu rytmów
rozbudzanie kreatywności poprzez tworzenie prac plastycznych różnymi technikami, wykorzystywanie materiałów przyrodniczych
Wiersz: Zyzio Marzyciel Tomasz Plebański
Położył się Zyzio na ławce i marzy:
Ach! Gdybym był teraz na… przykład na plaży,
to leżałbym sobie na miękkim hamaku i nikt by nie mówił:
„No ucz się, dzieciaku!”.
I ciągle bym wcinał mniam! mniam!
ananasy i wcale nie musiałbym sprzątać już klasy.
Lub sam bym polował na dzikie zwierzęta
i co jest zadane – nie musiał pamiętać.
Nie musiałbym wiedzieć, że ó się wymienia,
bo zostałbym wodzem jakiegoś plemienia.
Lub też jako pirat bym siadł na kotwicy I lody bym…
„Zyzio!”… bym jadł… „Do tablicy!”
Piosenka: Lato woła nas
Czy wy wiecie, mamo, tato,
że zaczęło się dziś lato?
Więc spędzimy razem czas,
wiele przygód czeka nas!
Ref. Lato, lato nas woła,
i świeci słońce dokoła,
czeka już morze i las,
lato, lato woła nas!
Już walizki spakowane,
buzie całe roześmiane.
Na wyprawę nadszedł czas
wiele przygód czeka nas!
Ref. Lato, lato nas woła…
Tata pyta: „Rety, rety,
gdzie podziały się bilety?”
W końcu w drogę ruszać czas,
wiele przygód czeka nas!
Ref. Lato, lato nas woła…
Tydzień pierwszy: Dzień Dziecka
Cele ogólne:
Zapoznanie się z tematyką praw i obowiązków dzieci, kształtowanie świadomości korzystania ze swoich praw.
Poznanie znaczenia słowa przyjaciel, doskonalenie umiejętności przeprowadzania analizy sylabowej.
Poznanie zasady działania magnesu, rozwijanie zdolności matematycznych.
Poznanie nowej piosenki, kształtowanie poczucia rytmu oraz sprawności ruchowej.
Zapoznanie z zabawami dziecięcymi popularnymi w innych krajach. kształtowanie postawy wyrażającej szacunek do innych kultur i ich przedstawicieli
Cele szczegółowe:
Zna prawa i obowiązki dziecka.
Doskonali umiejętność współdziałanie w grupie, wie, co znaczy słowo ,,przyjaźń”.
Wie, jakie właściwości ma magnes, uczestniczy w eksperymentach.
Zna zabawy dzieci pochodzących z innych krajów, wyraża postawę szacunku do innych kultur.
Tydzień drugi: Wielka wyprawa
Cele ogólne:
Poznanie charakterystycznych miejsc, budowli świata, rozwijanie świadomości różnorodności kulturowej, językowej ludzi żyjących na różnych kontynentach.
Wzbogacanie słownika o nazwy środków komunikacji lądowej, morskiej i powietrznej, rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podany temat, rozwijanie zainteresowania podróżami.
Poznanie nazw zwierząt egzotycznych.
Poznanie instrumentów i muzyki z różnych stron świata, rozwijanie wrażliwości muzycznej, koordynacji słuchowo-ruchowej.
Cele szczegółowe:
Zna nazwy niektórych budowli charakterystycznych dla poszczególnych krajów i nazwy zwierząt egzotycznych.
Poszerza wiedzę o nazwy środków komunikacji lądowej, morskiej i powietrznej.
Poznaje instrumenty i muzykę z różnych stron świata.
Tydzień trzeci: Smaki i zapachy lata
Cele ogólne:
Poznanie miejsca wakacyjnego wypoczynku, umacnianie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej, nauka radzenia sobie z emocjami dotyczącymi zbliżającej się przerwy wakacyjnej.
Zapoznanie się ze znaczeniem słowa sztuka, pobudzanie wyobraźni w kontakcie ze sztuką, uwrażliwianie na piękno przyrody.
Poznanie zjawiska przyrodniczego: tęczy, kształtowanie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości przyrody.
Poznanie nazw, wyglądu i smaku owoców dojrzewających latem, utrwalenie wiedzy na temat smaków, zapachów lata, kształtowanie wrażliwości zmysłowej, rozwijanie kreatywności i zainteresowania otaczającym światem przyrody
Cele szczegółowe:
Zna miejsca, gdzie bezpiecznie można odpoczywać latem.
Wie, co to jest sztuka i uwrażliwia się na jej piękno.
Wie, jak powstaje tęcza, dostrzega wartość emocjonalną przyrody.
Rozpoznaje owoce dojrzewające latem za pomocą zmysłu wzroku, smaku, zapachu i dotyku.
Tydzień czwarty: Wakacyjne przygody
Cele ogólne:
Utrwalenie wiedzy na temat zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z wyjazdami wakacyjnymi oraz sposobów ich uniknięcia, kształtowanie umiejętności oceniania swojego zachowania i jego konsekwencji.
Poszerzenie wiedzy na temat gór w Polsce, poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w górach.
Poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat zasad bezpiecznego wypoczynku nad morzem.
Rozwijanie znajomości figur geometrycznych, kształtowanie zdolności matematycznych.
Utrwalanie wiedzy na temat geografii Polski, uwrażliwianie na piękno przyrody.
Cele szczegółowe:
Wie, jakie zagrożenie mogą być związane z wyjazdami wakacyjnymi.
Doskonali umiejętność oceniania swojego zachowania i jego konsekwencji..dobywa wiedzę na temat wypoczynku w górach i nad morzem.
Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne, kształci zdolności matematyczne.
Zdobywa wiadomości o Polsce i o swoim regionie.
Rozwija umiejętności plastyczne.
Piosenka pt.,, Lato, lato ”
Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas
Lato, lato, nie płacz czasem
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem
W lesie schowaj dla nas chłodny cień
Przyjedziemy lada dzień
Już za parę dni, za dni parę
Weźmiesz plecak swój i gitarę
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare
Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato, jak się masz?
Lato, lato, dam ci różę
Lato, lato, zostań dłużej
Zamiast się po krajach włóczyć stu
Lato, lato, zostań tu
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare
Wiersz pt., Jedziemy na wakacje” – Czesław Janczarski
Jedziemy na wakacje, do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki przynieś, falo, w darze.
Jedziemy na wakacje w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty, za mgłą, za obłokiem.
Jedziemy na wakacje. Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku, czekaj na nas w borze!