Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne wrzesień 2025

Tydzień pierwszy: To ja – przedszkolak

Cele ogólne:

doskonalenie czynności higienicznych i samoobsługowych w warunkach przedszkola

uczestniczenie w zabawach ruchowych i integracyjnych

przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu

próby rozstawania się z rodzicami bez lęku i szukania wsparcia w sytuacjach trudnych u nauczyciela

wdrażanie do przestrzegania zasad ustalonych w grupie

poznawanie najbliższego otoczenia i osób pracujących w przedszkolu

Cele szczegółowe:

zgłasza potrzeby fizjologiczne

rozpoznaje swoją szafkę w szatni i miejsce przy stole

mówi, jak ma na imię

stara się jeść samodzielnie

okazuje radość na widok rodziców/opiekunów

wie, że nie wolno oddalać się z sali

pokazuje i nazywa części swojego ciała

 

Tydzień drugi: W przedszkolu jest miło i bezpiecznie

Cele ogólne

doskonalenie czynności higienicznych i samoobsługowych w warunkach przedszkola

przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu

próby rozstawania się z rodzicami bez lęku i szukania wsparcie w sytuacjach trudnych u nauczyciela

odczuwanie swojej przynależności do grupy przedszkolnej

poznanie pojęcia „para”

Cele szczegółowe:

poznaje zasady panujące w przedszkolu

rozstaje się z rodzicami bez lęku

prosi nauczyciela o pomoc, jeśli jej potrzebuje

komunikuje swoje potrzeby

uczestniczy w czynnościach porządkowych

bez obaw i bezpiecznie porusza się po całej Sali

stara się samodzielnie założyć piżamę

pamięta imię swojego nauczyciela

rozumie pojęcie „para”

 

Tydzień trzeci: Przedszkolne zabawy

Cele ogólne:

przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu

wdrażanie do wypowiadania się krótkimi zdaniami na temat ulubionych zabaw, rzeczy, czynności

wdrażanie do współpracy, zgodnej i bezpiecznej zabawy z dziećmi

słuchanie tekstów literackich i rozwijanie kompetencji językowych

liczenie w dostępnym zakresie na konkretach

Cele szczegółowe:

wskazuje zabawki, którymi lubi się bawić

ogląda książki w kąciku czytelniczym

ustawia się w parze z innym dzieckiem

śpiewa piosenkę wraz z nauczycielem

powtarza wraz z nauczycielem krótką rymowankę

przynosi zabawkę wymienioną przez nauczyciela

nazywa poszczególne zabawki

mówi o tym, co lubi i czego nie lubi

wykonuje ćwiczenia oddechowe i usprawniające aparat mowy

rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory

 

Tydzień czwarty: Każdy lubi coś innego

Cele ogólne

przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu

wdrażanie do wypowiadania się krótkimi zdaniami na temat ulubionych zabaw, rzeczy, czynności

wdrażanie do współpracy, zgodnej zabawy z dziećmi

dbanie o bezpieczeństwo podczas zabaw i spacerów

odczuwanie swojej przynależności do grupy przedszkolnej

słuchanie tekstów literackich i rozwijanie kompetencji językowych

Cele szczegółowe:

rozmawia z innymi dziećmi podczas swobodnej zabawy

samodzielnie spożywa posiłki

stara się samodzielnie ubierać

dzieli się zabawkami

używa zwrotów: „dzień dobry” i „do widzenia”

wykonuje ćwiczenia artykulacyjne

bierze udział w rozmowie zainspirowanej treścią wysłuchanego utworu

 

Piosenka „Jestem zuch”

 

Jestem zuch, jestem zuch!

Tu mam głowę, a tu brzuch.

Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!

I dzień dobry mówię wam!

 

Jestem zuch, jestem zuch!

Tu mam nosek, a tu brzuch.

Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!

I dzień dobry mówię wam!

Tydzień pierwszy: W przedszkolu

Cele ogólne:

Doskonalenie umiejętności wypowiedzi na forum grupy.

Kształtowanie poczucia przynależności oraz umiejętności współpracy.

Rozwijanie zdolności porównywania liczebników zbiorów.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Dzieli się swoimi wspomnieniami z wakacji.

Współpracuje z rówieśnikami, odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej.

Stosuje pojęcia mniej, więcej, tyle samo.

 

Tydzień drugi: Oto ja

Cele ogólne:

Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała.

Doskonalenie poczucia rytmu.

Rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna nazwy części ciała, prawidłowo je wskazuje.

Rytmicznie wykonuje ruchy do piosenki.

Poznaje świat za pomocą zmysłów.

 

Tydzień trzeci: Moja droga do przedszkola

Cele ogólne:

Kształtowanie odpowiedniej postawy ciała.

Rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych.

Utrwalanie umiejętności układania rytmów.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Dba o prawidłową postawę ciała.

Poznaje figury geometryczne i potrafi je nazwać.

Układa figury według zauważonego wzoru.

 

Tydzień czwarty: Jesień w parku, w lesie

Cele ogólne:

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.

Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

Doskonalenie sprawności fizycznej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Opisuje krajobraz oraz wymienia zaobserwowane zmiany charakterystyczne dla jesieni.

Segreguje figury na podstawie kształtu.

Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

Piosenka

Na ulicy”

Jadę samochodem, kierownicę trzymam

Przede mną jest wiadukt, więc się trochę schylam

Nagle stop, światło jest czerwone

Przygotuj się, żółte

Już ruszaj, zielone!

 

Ref:

Hop, hop, hop

Klap klap klap

Tup nogami

Razem z nami

Do przodu krok

Do tyłu krok

niski przysiad

Długi skok!

 

2.Teraz jestem pieszym, maszeruję sobie

Dochodzę do pasów, patrzę w strony obie

W lewo, w prawo, w lewo, głową swoją kręcę

Nie ma samochodów, mogę przejść przez jezdnię

 

Ref:

Hop, hop, hop …

 

3.Jestem rowerzystą, jadę swoją ścieżką

Dbam o kask na głowie, przecież to konieczność

Uważam na pieszych i na samochody

Wszyscy tu są ważni, i ty bądź ostrożny.

Ref x2:

Hop, hop, hop …

 

Wiersz

 
 
  1. Koczanowska Uliczne sygnały

W dużym mieście wielki ruch,

samochodów wiele,

jeśli chcesz bezpiecznym być,

musisz o tym wiedzieć.

 

Przez ulicę można przejść

tylko w takim miejscu,

gdzie mrugają światła dwa,

pasy są na przejściu.

 

To czerwone woła: STOP,

stój i czekaj grzecznie,

a zielone prosi – idź,

możesz przejść bezpiecznie.

 

Zapamiętaj jeszcze to:

gdy po mieście chodzisz,

musisz pod opieką być

dorosłej osoby!

 

Tydzień pierwszy: Witaj, przedszkole!

Zapoznanie dzieci z salą, zabawkami i nauczycielami.

Poznanie imion kolegów i koleżanek.

Rozmowy o tym, jak wygląda dzień w przedszkolu.

Wdrażanie do przestrzegania prostych zasad obowiązujących w sali.

Zabawy integracyjne w kole, nauka zwrotów grzecznościowych.

 

Tydzień drugi: Jestem w grupie

Utrwalanie imion rówieśników, budowanie więzi w grupie.

Nauka dzielenia się zabawkami i współdziałania w zabawie.

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólną salę (sprzątanie po zabawie).

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe integrujące grupę.

Prace plastyczne związane z grupą – np. „Nasze dłonie”.

 

Tydzień trzeci: Jesień w ogrodzie

Obserwacja zmian w przyrodzie – liście, drzewa, kwiaty.

Poznawanie owoców i warzyw jesiennych.

Zabawy klasyfikacyjne (kolory, kształty, wielkości).

Słuchanie krótkich opowiadań o jesieni.

Wykonywanie prostych prac plastycznych z materiałów przyrodniczych.

 

Tydzień czwarty: Dbam o siebie i innych

Nauka prawidłowego mycia rąk i dbania o higienę.

Samodzielne próby ubierania się i rozbierania.

Rozmowy o zdrowych produktach i degustacja owoców.

Zabawy ruchowe rozwijające sprawność i koordynację.

Zabawy integracyjne podsumowujące miesiąc, wybór symbolu grupy.

 

Wierszyk: „Słoneczko wstało”

Słoneczko wstało, dzień się zaczyna,

Ptaszek zaśpiewał wesoła piosenka.

Rączki do góry, nogi w ruch,

W przedszkolu dziś czeka nas mnóstwo przygód!

 

Piosenka : „Kolorowe kredki”

Refren: Kolorowe kredki mam,

rysuję nimi w dzień i w gram.

Czerwone, niebieskie, żółte też,

rysujemy razem, chodź tu, chodź!

Zwrotka: Rączki w górę, tup, tup, tup,

kręcimy kółka, skaczemy w krąg.

Śmiech i radość wokoło jest,

w przedszkolu bawimy się najlepiej!

Refren: Kolorowe kredki mam,

rysuję nimi w dzień i w gram.

Czerwone, niebieskie, żółte też,

rysujemy razem, chodź tu, chodź!

 

 

Tydzień pierwszy: Czas na nowe przygody

Cele ogólne:

wzbogacanie wiedzy na temat emocji,

doskonalenie umiejętności współpracy,

integrowanie grupy,

doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów,

rozwijanie wyobraźni i twórczej postawy,

Cele szczegółowe,

dziecko:

rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem,

wypowiada się na temat wydarzeń z zachowaniem kolejności zdarzeń,

nazywa i odtwarza elementy twarzy człowieka w formie plastycznej,

zna sposoby na wspólne spędzanie czasu,

dokonuje analizy i syntezy słuchowej wybranych wyrazów,

używa słów określających wysokość przedmiotów mierzonych dowolną miarą,

różnicuje pojęcia: „moje”, „wspólne”,

przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,

określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów,

wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją,

używa zwrotów grzecznościowych.

Tydzień drugi: Nasze otoczenie

Cele ogólne:

zapoznanie z zasadami obowiązującymi w przedszkolu,

utrwalanie zasad obowiązujących np. podczas pobytu w łazience, podczas pobytu na powietrzu,

wzbogacanie wiedzy na temat pracowników przedszkola,

wdrażanie do odpowiedzialności za przyrodę,

rozbudzanie zainteresowania światem,

Cele szczegółowe,

 dziecko:

tworzy kodeks grupy,

zna zasady obowiązujące w grupie,

podaje nazwy przedstawionych na ilustracji zawodów,

odczytuje informacje zapisane za pomocą symboli,

klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych,

wskazuje na konieczność dbania o czystość osobistą

czerpie satysfakcję z tworzonych przez siebie prac.

Tydzień trzeci: Mamy swoje pasje

Cele ogólne:

poznawanie sposobów na spędzanie czasu wolnego,

poznawanie zainteresowań swoich i kolegów,

kształtowanie umiejętności wyrażania siebie i swojego rozumienia świata poprzez taniec i ruch przy muzyce,

poszerzanie wiadomości na temat zwierząt domowych i opieki nad nimi,

kształtowanie prawidłowej postawy wobec własnej i cudzej przegranej oraz wygranej.

Cele szczegółowe,

dziecko:

rozumie znaczenie słowa „pomysł”; używa pojęć: „pasja”, „hobby”,

dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie sylaby, głoski, słowa i zdania

improwizuje do muzyki rytmem i ruchem,

wymienia charakterystyczne cechy wybranych zwierząt domowych, ich potrzeby,

rozwija opiekuńczą postawę w stosunku do zwierząt domowych,

przelicza i segreguje liczmany,

ustala kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej, opowiada jej treść i nadaje jej tytuł

rysuje szlaczki literopodobne,

czyta globalnie napisy pod wybranymi obrazkami,

umie pogodzić się z porażką.

Tydzień czwarty: Kolorowa jesień

Cele ogólne:

poszerzanie wiadomości dotyczących cech jesieni,

zapoznanie z literą o, O,

utrwalenie znajomości nazw różnych owoców i wiedzy na temat ich wartości odżywczych,

zapoznanie z wyglądem wybranych znaków drogowych i sygnalizatora świetlnego,

poznanie roli zmysłów w odkrywaniu darów jesieni,

poznanie wybranych ciekawostek ze świata zwierząt,

Cele szczegółowe,

dziecko:

zna wybrane dary jesieni,

opisuje zjawiska zachodzące w przyrodzie wraz ze zmianą pór roku, np. zmiana kolorów liści, opadanie liści,

rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki drzew,

rozpoznaje i nabywa wybrane owoce,

opisuje, jakie znaczenie dla zdrowia ma spożywanie warzyw i owoców,

odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach,

zna podstawowe zasady obowiązujące pieszych w ruchu drogowym,

przelicza i odczytuje wybrane symbole,

wie, czym są pieniądze i skąd się biorą, rozumie pojęcia: „zarabianie”, „wynagrodzenie”, „zawód

obserwuje przyrodę najbliższego otoczenia,poznaje je za pomocą zmysłów – dzieli się spostrzeżeniami, wnioskuje.

Piosenka: Tańcowała jesień

sł. Stanisław Karaszewski,

muz. Tomasz Strąk

Tańcowała jesień

w lesie zamaszyście.

żółte, rude i brązowe

z drzew zrywała liście.

Ref.:

Tańcowała jesień,

kolorowa jesień. × 4

Postrącała w parku

żołędzie, kasztany,

Rozrzuciła na trawniku

liśćmi przysypanym.

Ref.:

Tańcowała jesień…

Tańcowała jesień

w sadzie, razem z deszczem.

Jabłek, gruszek nazrywała,

lecz jej mało jeszcze.

Ref.: Ttańcowała jesień…

Z wiatrem się kłóciła,

darła białe chmury,

aż się słońce obudziło

i spojrzało z góry.

Wiersz: Przez ulicę

Małgorzata Strzałkowska

Na czarnej jezdni lśnią białe pasy

to dla przechodniów bezpieczne trasy.

Dzięki stojącym przy pasach światłom

przejść przez ulicę jest bardzo łatwo.

Światło czerwone zagradza drogę

stoję i czekam, bo iść nie mogę.

a gdy się pali światło zielone,

idę spokojnie na drugą stronę.

Lecz gdy brak świateł, co też się zdarza,

muszę naprawdę bardzo uważać,

więc patrzę w lewo, w prawo, znów w lewo,

by nie pominąć wzrokiem niczego.

Jeśli pojazdów nie ma na drodze,

wtedy na drugą stronę przechodzę.

Przechodzę śmiało, ale uważam,

nic nie oglądam i nie rozmawiam.

Kierowca widzi pasy z daleka,

gdy ktoś przechodzi – staje i czeka,

więc każdy pieszy bardzo się cieszy,

idąc bezpiecznie przejściem dla pieszych

Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach!

rozwijanie umiejętności określania i nazywania podstawowych emocji,

rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych,

poznawanie najbliższej przyrody.

Przewidywane umiejętności:

zna i nazywa podstawowe emocje,

bierze udział w zabawach językowych,

organizuje kącik przyrodniczy.

 

Tydzień drugi: Wokół nas

ustalenie zasad grupowych, uwrażliwianie na potrzebę stosowania zasad grupowych,

utrwalanie znajomości pojęć dotyczących orientacji przestrzennej,

poszerzanie wiedzy na temat własnych możliwości i talentów.

Przewidywane umiejętności:

zna i stosuje zasady grupowe,

określa położenie przedmiotów względem innych,

uczestniczy w obchodach Dnia Kropki.

 

Tydzień trzeci Nasze pasje, nasze bziki

zachęcanie do określania swoich ulubionych zajęć,

wzbogacanie wiedzy o zwierzętach domowych,

kształtowanie umiejętności różnicowania elementów ze względu na jedną cechę.

Przewidywane umiejętności:

opowiada o swoich ulubionych zajęciach,

dostrzega i określa cechy zwierząt,

klasyfikuje przedmioty według jednej cechy.

 

Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy

zapoznanie ze znakami jesieni,

doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby,

zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi.

Przewidywane umiejętności:

poznaje przyrodę wykorzystując zmysły,

dzieli wyrazy na sylaby,

dba o własne bezpieczeństwo na drodze.

 

,,Wesołe przedszkole” – piosenka

Gdy po lecie już nas wita

jesień piękna jak ze snów,

nasza grupa znakomita

do przedszkola wraca znów.

 

Ref.: Tu zabawa na całego,

tu swe miejsce każdy ma.

Z koleżanką i z kolegą

zatańczymy raz i dwa!

 

Tu plac zabaw, nasza sala,

gdzie zabawek jest ze sto.

Przyzna zgodnie grupa cała,

że to dla nas drugi dom.

 

,,Do przedszkola” – wiersz

Po wakacjach do przedszkola

miś pluszowy już cię woła!

Tu czekają śliczne lale,

klocki kolorowe sale,

uśmiechają się tu panie,

z przyjaciółmi masz spotkanie…

 

Tu rozrywek mnóstwo czeka,

a więc nie należy zwlekać!

Dziś przedszkole cię zaprasza

i zabawy czas ogłasza!

 

Tydzień pierwszy: Nasza grupa.

Cel główny:

Poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy

Przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

Nauka komunikowania się w grupie: mówienie o swoich potrzebach, odpowiadanie na pytania.

Cele operacyjne (dziecko):

wymienia kąciki zainteresowania znajdujące się w sali

odpowiada na pytania

śpiewa piosenkę

rozpoznaje swój znaczek rozpoznawczy

rytmicznie klaszcze

liczy w zakresie czterech

 

Tydzień drugi: Jestem przedszkolakiem.

Cel główny:

Poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy

Przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

Nauka komunikowania się w grupie: mówienie o swoich potrzebach, odpowiadanie na pytania.

Cele operacyjne (dziecko):

odpowiada na pytania dotyczące wiersza

wskazuje u siebie wymienione części ciała

rozpoznaje i nazywa większość kolorów

porusza się rytmicznie przy muzyce

maluje farbami

samodzielnie rozbiera się i ubiera

przestrzega ustalonych umów

 

Tydzień trzeci: Uliczne sygnały.

Cel główny:

Poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego.

Poznawanie znaczenia pasów i sygnalizacji świetlnej.

Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych.

Cele operacyjne (dziecko):

wie przy jakiem kolorze świateł sygnalizacji świetlnej przechodzi się przez ulicę

wie, jak zachować się na ulicy

wycina wzdłuż linii pionowych i poziomych

wystukuje rytm refrenu

posługuje się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech

odpowiada na pytania dotyczące wiersza

 

Tydzień czwarty: Nadeszła jesień.

Cel główny:

Obserwowanie środowiska przyrodniczego- zwracanie uwagi na kolorystykę i zmiany jakie zaszły w przyrodzie.

Oglądanie drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu.

Zbieranie owoców drzew i wzbogacenie nimi kącika przyrody.

Cele operacyjne (dziecko):

wymienia oznaki jesieni

stosuje słowa: na, przed, za, nad, obok

dostrzega rytm w ciągu owoców i kontynuuje go

dobiera właściwy ruch do słyszanej muzyki

tworzy obrazek drzewa jesienią odbijając palce maczane w farbie

 

Piosenka: „ Jestem sobie przedszkolaczek”

sł. M.Terlikowskai muz. L. Miklaszewski

 

Jestem sobie przedszkolaczek

nie grymaszę i nie płaczę.

Na bębenku marsza gram:

ram, tam, tam, ram, tam, tam.

 

Mamy tu zabawek wiele,

razem bawić się weselej,

bo kolegów dobrych mam:

ram, tam, tam, ram, tam, tam.

 

Kto jest beksą i mazgajem,

ten się do nas nie nadaje.

Niechaj w domu siedzi sam:

ram, tam, tam, ram, tam, tam.

 

Mamy klocki, kredki, farby

– to są nasze wspólne skarby.

Bardzo dobrze tutaj nam:

ram, tam, tam, ram, tam, tam.

 

Wiersz: „Zuch na drodze”

A.Widzowska

 

Chociaż do szkoły jeszcze nie chodzę,

wiem co oznacza zebra na drodze,

i choć zwierzakiem nie jest z Afryki,

znają ja dobrze najmniejsze smyki.

Gdy po ulicy auta śmigają,
 na widok zebry od razu stają,
bo tam przez pasy  przechodzą dzieci,
kiedy zielone światło zaświeci.


Kiedy się pali światło czerwone,
stoję i czekam… O! Jest zielone!
Wtedy rozglądam się na lewo, w prawo…
A moja mama bije mi brawo!

 

Zielone- idę! Czerwone – stoję!
Bo tych pędzących aut to się boję…
Są jak ogromne smoki z żelaza, 
więc wyjść bez mamy mi się nie zdarza!

Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach!

Cele ogólne:

Rozwijanie umiejętności określania i nazywania podstawowych emocji.

Wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Z uwagą słucha opowiadania,

Opowiada o spędzonych wakacjach,

Poznaje nową piosenkę,

Rozumie pojęcie: osobiste i wspólne.

Tydzień drugi: Wokół nas.

Cele ogólne:

Uwrażliwienie na potrzebę stosowania zasad grupowych i form grzecznościowych.

Kształtowanie odpowiedniej postawy wobec rówieśników.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poszerza wiedzę o jeżu,

Rozbudza zainteresowania światem zwierząt,

Rozwiązuje zagadki,

Utrwala znajomość pojęć matematycznych dotyczących orientacji przestrzennej.

Tydzień trzeci: Nasze pasje, nasze bziki.

Cele ogólne:

Kształtowanie wypowiadania się na forum grupy.

Wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Różnicuje elementy ze względu na jedną cechę,

Rozwija spostrzegawczość,

Kształtuje wrażliwość i empatię,

Doskonali szybkość reakcji na polecenia muzyczne.

Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy.

Cele ogólne:

Zapoznanie z oznakami jesieni.

Kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otacząjącego świata.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poszerza słownictwo dotyczące sadu i owoców,

Poznaje wybrane znaki drogowe,

Określa stronę lewą i prawą,

Poszerza wiadomości na temat zdrowego odżywiania się.

Wiersz A. Nożyńskiej-Demianiuk

  1. „Do przedszkola”

Po wakacjach do przedszkola

miś pluszowy już cię woła!

Tu czekają śliczne lale,

klocki, kolorowe sale.

Uśmiechają się tu panie,

z przyjaciółmi masz spotkanie…

Tu rozrywek mnóstwo czeka,

a więc nie należy zwlekać!

Dziś przedszkole cię zaprasza

i zabawy czas ogłasza!

Piosenka pt. „Wesołe przedszkole”

Gdy po lecie już nas wita,

jesień piękna jak ze snów,

nasza grupa znakomita

do przedszkola wraca znów.

Ref. Tu zabawa na całego,

tu swe miejsce każdy ma.

Z koleżanką i z kolegą

zatańczymy raz i dwa!

Tu plac zabaw, nasza sala,

gdzie zabawek jest ze sto.

Przyzna zgodnie grupa cała,

że to dla nas drugi dom.

Tydzień pierwszy: Poznajmy się!

Cele ogólne:

Poznanie imion dzieci w grupie

Poznanie miejsc w przedszkolu

Poznanie zasad obowiązujących w przedszkolu

Cele szczegółowe:

Zna imiona koleżanek i kolegów z grupy

Zna swoją salę i wie jakie przedmioty się w niej znajdują

Wie jak należy zachowywać się w przedszkolu

 

Tydzień drugi: W naszym przedszkolu

Cele ogólne:

Rozpoznawanie osób pracujących w przedszkolu

Poznanie zasad utrzymywania higieny

Rozwijanie słuchu muzycznego

Cele szczegółowe:

Wie jakie osoby pracują w przedszkolu

Zna zasady utrzymywania higieny

Wdraża się do aktywnego słuchania muzyki

 

Tydzień trzeci: Jesteśmy podobni, jesteśmy różni

Cele ogólne:

Wzbogacanie wiedzy na temat wspólnych cech dzieci w grupie

Poznanie określeń opisujących kolegów i koleżanki

Cele szczegółowe:

Wie jak opisać wygląd i zachowanie

Pamięta imiona dzieci w grupie

Kształtuje umiejętność samodzielnego wypowiada się na zadany temat

 

Tydzień czwarty: Bezpieczni na drodze

Cele ogólne:

Poznanie sposobów bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym

Poznanie niektórych znaków drogowych

Cele szczegółowe:

Wie, że dzieci muszą podróżować w foteliku samochodowym

Wie jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię

 

Skarby przedszkolaka

 

Raz i dwa, raz i dwa

przedszkolaczek skarby ma.

Ogród i trawkę

Piasek, huśtawkę

Ma pokój wielki

A w nim mebelki

Raz i dwa, raz i dwa

przedszkolaczek skarby ma.

W szatni ławeczki

znaczki, woreczki

Ręcznik, mydełko

i mieszadełko

Raz i dwa, raz i dwa

przedszkolaczek skarby ma.

Misie, wózeczki

ładne książeczki

Lalki w kąciku

klocków bez liku

Raz i dwa, raz i dwa

przedszkolaczek skarby ma

 


Ołówek

 

Mam ołówek, ołóweczek,

narysuję pięć owieczek.

Zamiast owiec wyszły świnki,

ale śmieszne mają minki!

 

 

Tydzień pierwszy: Razem w przedszkolu

wdrażanie do przestrzegania zasad w zakresie bezpieczeństwa, organizacji pracy i zabawy oraz higieny

poznanie zawodów związanych z przedszkolem, wdrażanie do poszanowania pracy osób dbających o przedszkole i jego podopiecznych

rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji

zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka

rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia

odczytywanie informacji przedstawionych w formie symbolicznej

ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy i porównywania liczebności zbiorów

umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek

 

Tydzień drugi: Zabawy z latawcem

zachęcanie do podejmowania zabaw promujących czytelnictwo

rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji

wdrażanie do samodzielności w eksperymentowaniu i eksplorowaniu otaczającego świata

zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z odkrywaniem swojego otoczenia

zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, plastycznej, muzycznej, ruchowej

rozwijanie wyobraźni

poznawanie różnych figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów

umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek

zachęcanie do podejmowania działań plastycznych i konstrukcyjnych

poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania

 

Tydzień trzeci: Nadchodzi jesień

zapoznanie z położeniem i wyglądem Polski na mapie

zapoznanie w sytuacjach zabawowych z pojęciami dotyczącymi upływu czasu

kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, przeprowadzanie eksperymentów i pokazów

poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni

rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne

stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem, tworzeniem zbiorów i określaniem liczebności zbiorów

kształtowanie zdrowych nawyków higienicznych i żywieniowych

stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami

zachęcanie do odkrywania żartów językowych w utworach literackich oraz do tworzenia własnych z wykorzystaniem słów o takim samym brzmieniu a różnym znaczeniu

 

Tydzień czwarty: Ziemia pełna tajemnic

zapoznanie z wyglądem Ziemi z wykorzystaniem jej modelu

poznanie swojego miejsca i kraju zamieszkania w czasie działań poznawczych i zabaw

rozwijanie ciekawości poznawczej oraz uwrażliwianie na piękno i różnorodność naszej planety

kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez poznawanie wielozmysłowe, przeprowadzanie eksperymentów, obserwacji i pokazów

rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów znajdujących się w otoczeniu i nadawania im znaczeń

poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka

kształtowanie słuchu fonemowego poprzez zabawy

kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne

stwarzanie możliwości do aranżowania przestrzeni zgodnie z dziecięcym poczuciem estetyki i potrzebami poznawczymi

kształtowanie umiejętności zagospodarowania przestrzeni w czasie zabaw konstrukcyjnych

 

Wiersz: Dary jesieni

Idzie jesień, złota jesień,

bukiet liści w dłoni niesie.

W drugiej dłoni ma koszyczek.

Co w nim niesie, już wyliczę:

są tam grzybki, żurawinki,

coś dla chłopca i dziewczynki,

są tam szyszki i kasztany,

coś dla córki i dla mamy,

są żołędzie, jarzębina,

i dla taty, i dla syna.

Magdalena Ledwoń

 

 

 

Droga do przedszkola

 

Tu jest domek, a tu płot.

Na tym płotku siedzi kot.

Tu są drzewa, tam ulica,

jaka piękna okolica.

 

Ref. To jest droga do przedszkola

la, la, la, la, la, la, li.

Co dzień chodzi drogą Ola,

la, la, la, la, la, la, li.

 

Tu są sklepy, a tam las.

W lesie miło płynie czas.

Tu plac zabaw, tam apteka,

a w oddali Azor szczeka.

 

Ref. To jest droga do przedszkola,

la, la, la, la, la, la, li.

Co dzień chodzi drogą Ola,

la, la, la, la, la, la, li.

Tydzień pierwszy: Poznajmy się

Cele ogólne:

Poznawanie imion dzieci, nawiązywanie relacji rówieśniczych, ćwiczenie umiejętności uprzejmego zwracanie się do innych.

Formułowanie zasad obowiązujących w przedszkolu

Poznawanie różnicy miedzy pojęciami: ,,wicher”, ,,wietrzyk”, określanie zjawisk pogodowych.

Zdobywanie orientacji w budowie ciała i w przestrzeni.

Cele szczegółowe:

Zna imiona dzieci, nawiązuje relacje rówieśnicze, uprzejmie zwraca się do kolegi.

Zna zasady obowiązujące w przedszkolu i wie, że należy się im podporządkować.

Prawidłowo określa strony ciała oraz stosuje określenia dotyczące ułożenia przedmiotów w przestrzeni.

Potrafi wymienić nazwy zjawisk atmosferycznych, zna różnicę między ,,wietrzykiem a wichrem

 

Tydzień drugi: W naszym przedszkolu

Cele ogólne:

Poznanie nazw zawodów osób pracujących w przedszkolu, rozwijanie szacunku do tych osób.

Poszerzanie wiedzy o zabawkach i sprzętach używanych w przedszkolu i na placu zabaw.

Poszerzanie wiedzy o zasadach utrzymania higieny, przedmiotach używanych w łazience.

Doskonalenie umiejętności przeprowadzania analizy sylabowej i liczenia sylab.

Cele szczegółowe:

Wymienia nazwy zawodów osób pracujących w przedszkolu.

Wie, w jaki sposób dbać o higienę swojego ciała, nazywa wykorzystywane przedmioty.

Dokonuje analizy sylabowej prostych słów, liczy ilość sylab w słowach.

 

Tydzień trzeci: Jesteśmy podobni, jesteśmy różni.

Cele ogólne:

Poznanie sposobów kulturalnego powitania, pożegnanie , poproszenia o pomoc.

Rozwijanie sprawności manualnej i sprawności ruchowej.

Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

Kształtowanie umiejętności określania cech poszczególnych osób, wypowiadania się na temat cech wspólnych.

Cele szczegółowe:

Zna grzecznościowe słowa i wie, kiedy je używać.

Doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem oraz wypowiadania się na określony temat.

Rozwija sprawność ruchową i manualną poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń.

 

Tydzień czwarty: Bezpieczni na drodze.

Cele ogólne:

Poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze i bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, poznanie niektórych znaków ostrzegawczych, informacyjnych, nakazu i zakazu.

Wzbudzanie szacunku do pracy innych osób.

Wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnych zabaw.

Utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych.

Cele szczegółowe:

Wie, jak bezpiecznie przechodzi się na drugą stronę jezdni, zna niektóre znaki drogowe.

Rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne.

Potrafi się zgodnie bawić, utrzymuje pozytywne relacje rówieśnicze.

 

Piosenka pt.,, Dzień dobry, przedszkole”

 

Witamy miłych gości

Dzień pełen jest radości

Przedszkole otwieramy

Każdego zapraszamy.

Tu będzie nasze miejsce

Przytulne i bezpieczne

Gdzie wszyscy się wspierają

I co dzień uśmiechają

 

Ref: Wstążkami machamy

Przedszkole witamy

A goście na sali

Śpiewają też z nami

W kółeczku staniemy

Do rytmu klaśniemy.

Przedszkole witamy

I wspólnie śpiewamy.

 

Zbudujmy wieże z klocków

Wysoką ponad chmury

Gdy wspólnie się spotkamy

Nie będzie nikt ponury

By nigdy nam w przedszkolu

Nie brakło tej radości

Wśród nas nie ma miejsca

Dla smutku, złośliwości.

 

Ref: Wstążkami machamy………

 

 

Wiersz pt.,, Przedszkolna podróż”

 

Jak bezpiecznym być na drodze
Mówi słup na jednej nodze
Jego światła wciąż migają
Wszystkich ludzi ostrzegają

Gdy czerwone światło świeci
Stoją wszyscy starsi, dzieci
Na zielonym iść możemy
O tym wszyscy dobrze wiemy

Uczy nas też pani w klasach
Że przechodzi się na pasach
Przez ulice nie biegniemy
Teraz już to wszyscy wiemy

Na rowerze tylko w kaskach
Pamiętajcie o odblaskach
Taki odblask po to świeci
By bezpieczne były dzieci