Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: To ja – przedszkolak
Cele ogólne:
doskonalenie czynności higienicznych i samoobsługowych w warunkach przedszkola
uczestniczenie w zabawach ruchowych i integracyjnych
przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu
próby rozstawania się z rodzicami bez lęku i szukania wsparcia w sytuacjach trudnych u nauczyciela
wdrażanie do przestrzegania zasad ustalonych w grupie
poznawanie najbliższego otoczenia i osób pracujących w przedszkolu
Cele szczegółowe:
zgłasza potrzeby fizjologiczne
rozpoznaje swoją szafkę w szatni i miejsce przy stole
mówi, jak ma na imię
stara się jeść samodzielnie
okazuje radość na widok rodziców/opiekunów
wie, że nie wolno oddalać się z sali
pokazuje i nazywa części swojego ciała
Tydzień drugi: W przedszkolu jest miło i bezpiecznie
Cele ogólne
doskonalenie czynności higienicznych i samoobsługowych w warunkach przedszkola
przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu
próby rozstawania się z rodzicami bez lęku i szukania wsparcie w sytuacjach trudnych u nauczyciela
odczuwanie swojej przynależności do grupy przedszkolnej
poznanie pojęcia „para”
Cele szczegółowe:
poznaje zasady panujące w przedszkolu
rozstaje się z rodzicami bez lęku
prosi nauczyciela o pomoc, jeśli jej potrzebuje
komunikuje swoje potrzeby
uczestniczy w czynnościach porządkowych
bez obaw i bezpiecznie porusza się po całej Sali
stara się samodzielnie założyć piżamę
pamięta imię swojego nauczyciela
rozumie pojęcie „para”
Tydzień trzeci: Przedszkolne zabawy
Cele ogólne:
przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu
wdrażanie do wypowiadania się krótkimi zdaniami na temat ulubionych zabaw, rzeczy, czynności
wdrażanie do współpracy, zgodnej i bezpiecznej zabawy z dziećmi
słuchanie tekstów literackich i rozwijanie kompetencji językowych
liczenie w dostępnym zakresie na konkretach
Cele szczegółowe:
wskazuje zabawki, którymi lubi się bawić
ogląda książki w kąciku czytelniczym
ustawia się w parze z innym dzieckiem
śpiewa piosenkę wraz z nauczycielem
powtarza wraz z nauczycielem krótką rymowankę
przynosi zabawkę wymienioną przez nauczyciela
nazywa poszczególne zabawki
mówi o tym, co lubi i czego nie lubi
wykonuje ćwiczenia oddechowe i usprawniające aparat mowy
rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
Tydzień czwarty: Każdy lubi coś innego
Cele ogólne
przeżywanie emocji w sposób umożliwiający adaptację w nowym otoczeniu
wdrażanie do wypowiadania się krótkimi zdaniami na temat ulubionych zabaw, rzeczy, czynności
wdrażanie do współpracy, zgodnej zabawy z dziećmi
dbanie o bezpieczeństwo podczas zabaw i spacerów
odczuwanie swojej przynależności do grupy przedszkolnej
słuchanie tekstów literackich i rozwijanie kompetencji językowych
Cele szczegółowe:
rozmawia z innymi dziećmi podczas swobodnej zabawy
samodzielnie spożywa posiłki
stara się samodzielnie ubierać
dzieli się zabawkami
używa zwrotów: „dzień dobry” i „do widzenia”
wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
bierze udział w rozmowie zainspirowanej treścią wysłuchanego utworu
Piosenka „Jestem zuch”
Jestem zuch, jestem zuch!
Tu mam głowę, a tu brzuch.
Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!
I dzień dobry mówię wam!
Jestem zuch, jestem zuch!
Tu mam nosek, a tu brzuch.
Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!
I dzień dobry mówię wam!
Tydzień pierwszy: W przedszkolu
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejętności wypowiedzi na forum grupy.
Kształtowanie poczucia przynależności oraz umiejętności współpracy.
Rozwijanie zdolności porównywania liczebników zbiorów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Dzieli się swoimi wspomnieniami z wakacji.
Współpracuje z rówieśnikami, odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej.
Stosuje pojęcia mniej, więcej, tyle samo.
Tydzień drugi: Oto ja
Cele ogólne:
Utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała.
Doskonalenie poczucia rytmu.
Rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna nazwy części ciała, prawidłowo je wskazuje.
Rytmicznie wykonuje ruchy do piosenki.
Poznaje świat za pomocą zmysłów.
Tydzień trzeci: Moja droga do przedszkola
Cele ogólne:
Kształtowanie odpowiedniej postawy ciała.
Rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych.
Utrwalanie umiejętności układania rytmów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Dba o prawidłową postawę ciała.
Poznaje figury geometryczne i potrafi je nazwać.
Układa figury według zauważonego wzoru.
Tydzień czwarty: Jesień w parku, w lesie
Cele ogólne:
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.
Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
Doskonalenie sprawności fizycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Opisuje krajobraz oraz wymienia zaobserwowane zmiany charakterystyczne dla jesieni.
Segreguje figury na podstawie kształtu.
Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Piosenka
„Na ulicy”
Jadę samochodem, kierownicę trzymam
Przede mną jest wiadukt, więc się trochę schylam
Nagle stop, światło jest czerwone
Przygotuj się, żółte
Już ruszaj, zielone!
Ref:
Hop, hop, hop
Klap klap klap
Tup nogami
Razem z nami
Do przodu krok
Do tyłu krok
niski przysiad
Długi skok!
2.Teraz jestem pieszym, maszeruję sobie
Dochodzę do pasów, patrzę w strony obie
W lewo, w prawo, w lewo, głową swoją kręcę
Nie ma samochodów, mogę przejść przez jezdnię
Ref:
Hop, hop, hop …
3.Jestem rowerzystą, jadę swoją ścieżką
Dbam o kask na głowie, przecież to konieczność
Uważam na pieszych i na samochody
Wszyscy tu są ważni, i ty bądź ostrożny.
Ref x2:
Hop, hop, hop …
Wiersz
- Koczanowska Uliczne sygnały
W dużym mieście wielki ruch,
samochodów wiele,
jeśli chcesz bezpiecznym być,
musisz o tym wiedzieć.
Przez ulicę można przejść
tylko w takim miejscu,
gdzie mrugają światła dwa,
pasy są na przejściu.
To czerwone woła: STOP,
stój i czekaj grzecznie,
a zielone prosi – idź,
możesz przejść bezpiecznie.
Zapamiętaj jeszcze to:
gdy po mieście chodzisz,
musisz pod opieką być
dorosłej osoby!
Tydzień pierwszy: Witaj, przedszkole!
Zapoznanie dzieci z salą, zabawkami i nauczycielami.
Poznanie imion kolegów i koleżanek.
Rozmowy o tym, jak wygląda dzień w przedszkolu.
Wdrażanie do przestrzegania prostych zasad obowiązujących w sali.
Zabawy integracyjne w kole, nauka zwrotów grzecznościowych.
Tydzień drugi: Jestem w grupie
Utrwalanie imion rówieśników, budowanie więzi w grupie.
Nauka dzielenia się zabawkami i współdziałania w zabawie.
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólną salę (sprzątanie po zabawie).
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe integrujące grupę.
Prace plastyczne związane z grupą – np. „Nasze dłonie”.
Tydzień trzeci: Jesień w ogrodzie
Obserwacja zmian w przyrodzie – liście, drzewa, kwiaty.
Poznawanie owoców i warzyw jesiennych.
Zabawy klasyfikacyjne (kolory, kształty, wielkości).
Słuchanie krótkich opowiadań o jesieni.
Wykonywanie prostych prac plastycznych z materiałów przyrodniczych.
Tydzień czwarty: Dbam o siebie i innych
Nauka prawidłowego mycia rąk i dbania o higienę.
Samodzielne próby ubierania się i rozbierania.
Rozmowy o zdrowych produktach i degustacja owoców.
Zabawy ruchowe rozwijające sprawność i koordynację.
Zabawy integracyjne podsumowujące miesiąc, wybór symbolu grupy.
Wierszyk: „Słoneczko wstało”
Słoneczko wstało, dzień się zaczyna,
Ptaszek zaśpiewał wesoła piosenka.
Rączki do góry, nogi w ruch,
W przedszkolu dziś czeka nas mnóstwo przygód!
Piosenka : „Kolorowe kredki”
Refren: Kolorowe kredki mam,
rysuję nimi w dzień i w gram.
Czerwone, niebieskie, żółte też,
rysujemy razem, chodź tu, chodź!
Zwrotka: Rączki w górę, tup, tup, tup,
kręcimy kółka, skaczemy w krąg.
Śmiech i radość wokoło jest,
w przedszkolu bawimy się najlepiej!
Refren: Kolorowe kredki mam,
rysuję nimi w dzień i w gram.
Czerwone, niebieskie, żółte też,
rysujemy razem, chodź tu, chodź!
Tydzień pierwszy: Czas na nowe przygody
Cele ogólne:
wzbogacanie wiedzy na temat emocji,
doskonalenie umiejętności współpracy,
integrowanie grupy,
doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów,
rozwijanie wyobraźni i twórczej postawy,
Cele szczegółowe,
dziecko:
rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem,
wypowiada się na temat wydarzeń z zachowaniem kolejności zdarzeń,
nazywa i odtwarza elementy twarzy człowieka w formie plastycznej,
zna sposoby na wspólne spędzanie czasu,
dokonuje analizy i syntezy słuchowej wybranych wyrazów,
używa słów określających wysokość przedmiotów mierzonych dowolną miarą,
różnicuje pojęcia: „moje”, „wspólne”,
przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów,
wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją,
używa zwrotów grzecznościowych.
Tydzień drugi: Nasze otoczenie
Cele ogólne:
zapoznanie z zasadami obowiązującymi w przedszkolu,
utrwalanie zasad obowiązujących np. podczas pobytu w łazience, podczas pobytu na powietrzu,
wzbogacanie wiedzy na temat pracowników przedszkola,
wdrażanie do odpowiedzialności za przyrodę,
rozbudzanie zainteresowania światem,
Cele szczegółowe,
dziecko:
tworzy kodeks grupy,
zna zasady obowiązujące w grupie,
podaje nazwy przedstawionych na ilustracji zawodów,
odczytuje informacje zapisane za pomocą symboli,
klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych,
wskazuje na konieczność dbania o czystość osobistą
czerpie satysfakcję z tworzonych przez siebie prac.
Tydzień trzeci: Mamy swoje pasje
Cele ogólne:
poznawanie sposobów na spędzanie czasu wolnego,
poznawanie zainteresowań swoich i kolegów,
kształtowanie umiejętności wyrażania siebie i swojego rozumienia świata poprzez taniec i ruch przy muzyce,
poszerzanie wiadomości na temat zwierząt domowych i opieki nad nimi,
kształtowanie prawidłowej postawy wobec własnej i cudzej przegranej oraz wygranej.
Cele szczegółowe,
dziecko:
rozumie znaczenie słowa „pomysł”; używa pojęć: „pasja”, „hobby”,
dokonuje analizy i syntezy słuchowej na poziomie sylaby, głoski, słowa i zdania
improwizuje do muzyki rytmem i ruchem,
wymienia charakterystyczne cechy wybranych zwierząt domowych, ich potrzeby,
rozwija opiekuńczą postawę w stosunku do zwierząt domowych,
przelicza i segreguje liczmany,
ustala kolejności zdarzeń w historyjce obrazkowej, opowiada jej treść i nadaje jej tytuł
rysuje szlaczki literopodobne,
czyta globalnie napisy pod wybranymi obrazkami,
umie pogodzić się z porażką.
Tydzień czwarty: Kolorowa jesień
Cele ogólne:
poszerzanie wiadomości dotyczących cech jesieni,
zapoznanie z literą o, O,
utrwalenie znajomości nazw różnych owoców i wiedzy na temat ich wartości odżywczych,
zapoznanie z wyglądem wybranych znaków drogowych i sygnalizatora świetlnego,
poznanie roli zmysłów w odkrywaniu darów jesieni,
poznanie wybranych ciekawostek ze świata zwierząt,
Cele szczegółowe,
dziecko:
zna wybrane dary jesieni,
opisuje zjawiska zachodzące w przyrodzie wraz ze zmianą pór roku, np. zmiana kolorów liści, opadanie liści,
rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki drzew,
rozpoznaje i nabywa wybrane owoce,
opisuje, jakie znaczenie dla zdrowia ma spożywanie warzyw i owoców,
odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach,
zna podstawowe zasady obowiązujące pieszych w ruchu drogowym,
przelicza i odczytuje wybrane symbole,
wie, czym są pieniądze i skąd się biorą, rozumie pojęcia: „zarabianie”, „wynagrodzenie”, „zawód”
obserwuje przyrodę najbliższego otoczenia,poznaje je za pomocą zmysłów – dzieli się spostrzeżeniami, wnioskuje.
Piosenka: Tańcowała jesień
sł. Stanisław Karaszewski,
muz. Tomasz Strąk
Tańcowała jesień
w lesie zamaszyście.
żółte, rude i brązowe
z drzew zrywała liście.
Ref.:
Tańcowała jesień,
kolorowa jesień. × 4
Postrącała w parku
żołędzie, kasztany,
Rozrzuciła na trawniku
liśćmi przysypanym.
Ref.:
Tańcowała jesień…
Tańcowała jesień
w sadzie, razem z deszczem.
Jabłek, gruszek nazrywała,
lecz jej mało jeszcze.
Ref.: Ttańcowała jesień…
Z wiatrem się kłóciła,
darła białe chmury,
aż się słońce obudziło
i spojrzało z góry.
Wiersz: Przez ulicę
Małgorzata Strzałkowska
Na czarnej jezdni lśnią białe pasy
to dla przechodniów bezpieczne trasy.
Dzięki stojącym przy pasach światłom
przejść przez ulicę jest bardzo łatwo.
Światło czerwone zagradza drogę
stoję i czekam, bo iść nie mogę.
a gdy się pali światło zielone,
idę spokojnie na drugą stronę.
Lecz gdy brak świateł, co też się zdarza,
muszę naprawdę bardzo uważać,
więc patrzę w lewo, w prawo, znów w lewo,
by nie pominąć wzrokiem niczego.
Jeśli pojazdów nie ma na drodze,
wtedy na drugą stronę przechodzę.
Przechodzę śmiało, ale uważam,
nic nie oglądam i nie rozmawiam.
Kierowca widzi pasy z daleka,
gdy ktoś przechodzi – staje i czeka,
więc każdy pieszy bardzo się cieszy,
idąc bezpiecznie przejściem dla pieszych
Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach!
rozwijanie umiejętności określania i nazywania podstawowych emocji,
rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych,
poznawanie najbliższej przyrody.
Przewidywane umiejętności:
zna i nazywa podstawowe emocje,
bierze udział w zabawach językowych,
organizuje kącik przyrodniczy.
Tydzień drugi: Wokół nas
ustalenie zasad grupowych, uwrażliwianie na potrzebę stosowania zasad grupowych,
utrwalanie znajomości pojęć dotyczących orientacji przestrzennej,
poszerzanie wiedzy na temat własnych możliwości i talentów.
Przewidywane umiejętności:
zna i stosuje zasady grupowe,
określa położenie przedmiotów względem innych,
uczestniczy w obchodach Dnia Kropki.
Tydzień trzeci Nasze pasje, nasze bziki
zachęcanie do określania swoich ulubionych zajęć,
wzbogacanie wiedzy o zwierzętach domowych,
kształtowanie umiejętności różnicowania elementów ze względu na jedną cechę.
Przewidywane umiejętności:
opowiada o swoich ulubionych zajęciach,
dostrzega i określa cechy zwierząt,
klasyfikuje przedmioty według jednej cechy.
Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy
zapoznanie ze znakami jesieni,
doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby,
zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi.
Przewidywane umiejętności:
poznaje przyrodę wykorzystując zmysły,
dzieli wyrazy na sylaby,
dba o własne bezpieczeństwo na drodze.
,,Wesołe przedszkole” – piosenka
Gdy po lecie już nas wita
jesień piękna jak ze snów,
nasza grupa znakomita
do przedszkola wraca znów.
Ref.: Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!
Tu plac zabaw, nasza sala,
gdzie zabawek jest ze sto.
Przyzna zgodnie grupa cała,
że to dla nas drugi dom.
,,Do przedszkola” – wiersz
Po wakacjach do przedszkola
miś pluszowy już cię woła!
Tu czekają śliczne lale,
klocki kolorowe sale,
uśmiechają się tu panie,
z przyjaciółmi masz spotkanie…
Tu rozrywek mnóstwo czeka,
a więc nie należy zwlekać!
Dziś przedszkole cię zaprasza
i zabawy czas ogłasza!
Tydzień pierwszy: Nasza grupa.
Cel główny:
Poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy
Przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
Nauka komunikowania się w grupie: mówienie o swoich potrzebach, odpowiadanie na pytania.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia kąciki zainteresowania znajdujące się w sali
odpowiada na pytania
śpiewa piosenkę
rozpoznaje swój znaczek rozpoznawczy
rytmicznie klaszcze
liczy w zakresie czterech
Tydzień drugi: Jestem przedszkolakiem.
Cel główny:
Poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy
Przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
Nauka komunikowania się w grupie: mówienie o swoich potrzebach, odpowiadanie na pytania.
Cele operacyjne (dziecko):
odpowiada na pytania dotyczące wiersza
wskazuje u siebie wymienione części ciała
rozpoznaje i nazywa większość kolorów
porusza się rytmicznie przy muzyce
maluje farbami
samodzielnie rozbiera się i ubiera
przestrzega ustalonych umów
Tydzień trzeci: Uliczne sygnały.
Cel główny:
Poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego.
Poznawanie znaczenia pasów i sygnalizacji świetlnej.
Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych.
Cele operacyjne (dziecko):
wie przy jakiem kolorze świateł sygnalizacji świetlnej przechodzi się przez ulicę
wie, jak zachować się na ulicy
wycina wzdłuż linii pionowych i poziomych
wystukuje rytm refrenu
posługuje się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech
odpowiada na pytania dotyczące wiersza
Tydzień czwarty: Nadeszła jesień.
Cel główny:
Obserwowanie środowiska przyrodniczego- zwracanie uwagi na kolorystykę i zmiany jakie zaszły w przyrodzie.
Oglądanie drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu.
Zbieranie owoców drzew i wzbogacenie nimi kącika przyrody.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia oznaki jesieni
stosuje słowa: na, przed, za, nad, obok
dostrzega rytm w ciągu owoców i kontynuuje go
dobiera właściwy ruch do słyszanej muzyki
tworzy obrazek drzewa jesienią odbijając palce maczane w farbie
Piosenka: „ Jestem sobie przedszkolaczek”
sł. M.Terlikowskai muz. L. Miklaszewski
Jestem sobie przedszkolaczek
nie grymaszę i nie płaczę.
Na bębenku marsza gram:
ram, tam, tam, ram, tam, tam.
Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam:
ram, tam, tam, ram, tam, tam.
Kto jest beksą i mazgajem,
ten się do nas nie nadaje.
Niechaj w domu siedzi sam:
ram, tam, tam, ram, tam, tam.
Mamy klocki, kredki, farby
– to są nasze wspólne skarby.
Bardzo dobrze tutaj nam:
ram, tam, tam, ram, tam, tam.
Wiersz: „Zuch na drodze”
A.Widzowska
Chociaż do szkoły jeszcze nie chodzę,
wiem co oznacza zebra na drodze,
i choć zwierzakiem nie jest z Afryki,
znają ja dobrze najmniejsze smyki.
Gdy po ulicy auta śmigają,
na widok zebry od razu stają,
bo tam przez pasy przechodzą dzieci,
kiedy zielone światło zaświeci.
Kiedy się pali światło czerwone,
stoję i czekam… O! Jest zielone!
Wtedy rozglądam się na lewo, w prawo…
A moja mama bije mi brawo!
Zielone- idę! Czerwone – stoję!
Bo tych pędzących aut to się boję…
Są jak ogromne smoki z żelaza,
więc wyjść bez mamy mi się nie zdarza!
Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach!
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności określania i nazywania podstawowych emocji.
Wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Z uwagą słucha opowiadania,
Opowiada o spędzonych wakacjach,
Poznaje nową piosenkę,
Rozumie pojęcie: osobiste i wspólne.
Tydzień drugi: Wokół nas.
Cele ogólne:
Uwrażliwienie na potrzebę stosowania zasad grupowych i form grzecznościowych.
Kształtowanie odpowiedniej postawy wobec rówieśników.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poszerza wiedzę o jeżu,
Rozbudza zainteresowania światem zwierząt,
Rozwiązuje zagadki,
Utrwala znajomość pojęć matematycznych dotyczących orientacji przestrzennej.
Tydzień trzeci: Nasze pasje, nasze bziki.
Cele ogólne:
Kształtowanie wypowiadania się na forum grupy.
Wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Różnicuje elementy ze względu na jedną cechę,
Rozwija spostrzegawczość,
Kształtuje wrażliwość i empatię,
Doskonali szybkość reakcji na polecenia muzyczne.
Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy.
Cele ogólne:
Zapoznanie z oznakami jesieni.
Kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otacząjącego świata.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poszerza słownictwo dotyczące sadu i owoców,
Poznaje wybrane znaki drogowe,
Określa stronę lewą i prawą,
Poszerza wiadomości na temat zdrowego odżywiania się.
Wiersz A. Nożyńskiej-Demianiuk
- „Do przedszkola”
Po wakacjach do przedszkola
miś pluszowy już cię woła!
Tu czekają śliczne lale,
klocki, kolorowe sale.
Uśmiechają się tu panie,
z przyjaciółmi masz spotkanie…
Tu rozrywek mnóstwo czeka,
a więc nie należy zwlekać!
Dziś przedszkole cię zaprasza
i zabawy czas ogłasza!
Piosenka pt. „Wesołe przedszkole”
Gdy po lecie już nas wita,
jesień piękna jak ze snów,
nasza grupa znakomita
do przedszkola wraca znów.
Ref. Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!
Tu plac zabaw, nasza sala,
gdzie zabawek jest ze sto.
Przyzna zgodnie grupa cała,
że to dla nas drugi dom.
Tydzień pierwszy: Poznajmy się!
Cele ogólne:
Poznanie imion dzieci w grupie
Poznanie miejsc w przedszkolu
Poznanie zasad obowiązujących w przedszkolu
Cele szczegółowe:
Zna imiona koleżanek i kolegów z grupy
Zna swoją salę i wie jakie przedmioty się w niej znajdują
Wie jak należy zachowywać się w przedszkolu
Tydzień drugi: W naszym przedszkolu
Cele ogólne:
Rozpoznawanie osób pracujących w przedszkolu
Poznanie zasad utrzymywania higieny
Rozwijanie słuchu muzycznego
Cele szczegółowe:
Wie jakie osoby pracują w przedszkolu
Zna zasady utrzymywania higieny
Wdraża się do aktywnego słuchania muzyki
Tydzień trzeci: Jesteśmy podobni, jesteśmy różni
Cele ogólne:
Wzbogacanie wiedzy na temat wspólnych cech dzieci w grupie
Poznanie określeń opisujących kolegów i koleżanki
Cele szczegółowe:
Wie jak opisać wygląd i zachowanie
Pamięta imiona dzieci w grupie
Kształtuje umiejętność samodzielnego wypowiada się na zadany temat
Tydzień czwarty: Bezpieczni na drodze
Cele ogólne:
Poznanie sposobów bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym
Poznanie niektórych znaków drogowych
Cele szczegółowe:
Wie, że dzieci muszą podróżować w foteliku samochodowym
Wie jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię
Skarby przedszkolaka
Raz i dwa, raz i dwa
przedszkolaczek skarby ma.
Ogród i trawkę
Piasek, huśtawkę
Ma pokój wielki
A w nim mebelki
Raz i dwa, raz i dwa
przedszkolaczek skarby ma.
W szatni ławeczki
znaczki, woreczki
Ręcznik, mydełko
i mieszadełko
Raz i dwa, raz i dwa
przedszkolaczek skarby ma.
Misie, wózeczki
ładne książeczki
Lalki w kąciku
klocków bez liku
Raz i dwa, raz i dwa
przedszkolaczek skarby ma
Ołówek
Mam ołówek, ołóweczek,
narysuję pięć owieczek.
Zamiast owiec wyszły świnki,
ale śmieszne mają minki!
Tydzień pierwszy: Razem w przedszkolu
wdrażanie do przestrzegania zasad w zakresie bezpieczeństwa, organizacji pracy i zabawy oraz higieny
poznanie zawodów związanych z przedszkolem, wdrażanie do poszanowania pracy osób dbających o przedszkole i jego podopiecznych
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
zapoznanie poprzez zabawę ze schematem ciała człowieka
rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia
odczytywanie informacji przedstawionych w formie symbolicznej
ćwiczenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów w zbiory według określonej cechy i porównywania liczebności zbiorów
umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek
Tydzień drugi: Zabawy z latawcem
zachęcanie do podejmowania zabaw promujących czytelnictwo
rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi na określony temat, w szczególności na podstawie utworów literackich lub ilustracji
wdrażanie do samodzielności w eksperymentowaniu i eksplorowaniu otaczającego świata
zachęcanie do podejmowania zabaw związanych z odkrywaniem swojego otoczenia
zachęcanie do swobodnej ekspresji artystycznej m.in. teatralnej, plastycznej, muzycznej, ruchowej
rozwijanie wyobraźni
poznawanie różnych figur geometrycznych ze szczególnym uwzględnieniem trójkątów
umuzykalnianie dzieci poprzez zabawy muzyczne, muzyczno-ruchowe, zabawy ze śpiewem oraz słuchanie i śpiewanie piosenek
zachęcanie do podejmowania działań plastycznych i konstrukcyjnych
poznanie budowy latawca oraz zasad jego działania
Tydzień trzeci: Nadchodzi jesień
zapoznanie z położeniem i wyglądem Polski na mapie
zapoznanie w sytuacjach zabawowych z pojęciami dotyczącymi upływu czasu
kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez prowadzenie obserwacji przyrodniczych, przeprowadzanie eksperymentów i pokazów
poznawanie zjawisk przyrodniczych charakterystycznych dla wczesnej jesieni
rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy twórcze, językowe i logiczne
stwarzanie okazji do podejmowania zabaw z liczeniem, tworzeniem zbiorów i określaniem liczebności zbiorów
kształtowanie zdrowych nawyków higienicznych i żywieniowych
stwarzanie możliwości do podejmowania zabaw z literami i napisami
zachęcanie do odkrywania żartów językowych w utworach literackich oraz do tworzenia własnych z wykorzystaniem słów o takim samym brzmieniu a różnym znaczeniu
Tydzień czwarty: Ziemia pełna tajemnic
zapoznanie z wyglądem Ziemi z wykorzystaniem jej modelu
poznanie swojego miejsca i kraju zamieszkania w czasie działań poznawczych i zabaw
rozwijanie ciekawości poznawczej oraz uwrażliwianie na piękno i różnorodność naszej planety
kształtowanie aktywnej postawy badawczej poprzez poznawanie wielozmysłowe, przeprowadzanie eksperymentów, obserwacji i pokazów
rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów znajdujących się w otoczeniu i nadawania im znaczeń
poznawanie znaczenia soli i węgla w przyrodzie i życiu człowieka
kształtowanie słuchu fonemowego poprzez zabawy
kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
stwarzanie możliwości do aranżowania przestrzeni zgodnie z dziecięcym poczuciem estetyki i potrzebami poznawczymi
kształtowanie umiejętności zagospodarowania przestrzeni w czasie zabaw konstrukcyjnych
Wiersz: Dary jesieni
Idzie jesień, złota jesień,
bukiet liści w dłoni niesie.
W drugiej dłoni ma koszyczek.
Co w nim niesie, już wyliczę:
są tam grzybki, żurawinki,
coś dla chłopca i dziewczynki,
są tam szyszki i kasztany,
coś dla córki i dla mamy,
są żołędzie, jarzębina,
i dla taty, i dla syna.
Magdalena Ledwoń
Droga do przedszkola
Tu jest domek, a tu płot.
Na tym płotku siedzi kot.
Tu są drzewa, tam ulica,
jaka piękna okolica.
Ref. To jest droga do przedszkola
la, la, la, la, la, la, li.
Co dzień chodzi drogą Ola,
la, la, la, la, la, la, li.
Tu są sklepy, a tam las.
W lesie miło płynie czas.
Tu plac zabaw, tam apteka,
a w oddali Azor szczeka.
Ref. To jest droga do przedszkola,
la, la, la, la, la, la, li.
Co dzień chodzi drogą Ola,
la, la, la, la, la, la, li.
Tydzień pierwszy: Poznajmy się
Cele ogólne:
Poznawanie imion dzieci, nawiązywanie relacji rówieśniczych, ćwiczenie umiejętności uprzejmego zwracanie się do innych.
Formułowanie zasad obowiązujących w przedszkolu
Poznawanie różnicy miedzy pojęciami: ,,wicher”, ,,wietrzyk”, określanie zjawisk pogodowych.
Zdobywanie orientacji w budowie ciała i w przestrzeni.
Cele szczegółowe:
Zna imiona dzieci, nawiązuje relacje rówieśnicze, uprzejmie zwraca się do kolegi.
Zna zasady obowiązujące w przedszkolu i wie, że należy się im podporządkować.
Prawidłowo określa strony ciała oraz stosuje określenia dotyczące ułożenia przedmiotów w przestrzeni.
Potrafi wymienić nazwy zjawisk atmosferycznych, zna różnicę między ,,wietrzykiem a wichrem
Tydzień drugi: W naszym przedszkolu
Cele ogólne:
Poznanie nazw zawodów osób pracujących w przedszkolu, rozwijanie szacunku do tych osób.
Poszerzanie wiedzy o zabawkach i sprzętach używanych w przedszkolu i na placu zabaw.
Poszerzanie wiedzy o zasadach utrzymania higieny, przedmiotach używanych w łazience.
Doskonalenie umiejętności przeprowadzania analizy sylabowej i liczenia sylab.
Cele szczegółowe:
Wymienia nazwy zawodów osób pracujących w przedszkolu.
Wie, w jaki sposób dbać o higienę swojego ciała, nazywa wykorzystywane przedmioty.
Dokonuje analizy sylabowej prostych słów, liczy ilość sylab w słowach.
Tydzień trzeci: Jesteśmy podobni, jesteśmy różni.
Cele ogólne:
Poznanie sposobów kulturalnego powitania, pożegnanie , poproszenia o pomoc.
Rozwijanie sprawności manualnej i sprawności ruchowej.
Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
Kształtowanie umiejętności określania cech poszczególnych osób, wypowiadania się na temat cech wspólnych.
Cele szczegółowe:
Zna grzecznościowe słowa i wie, kiedy je używać.
Doskonali umiejętność słuchania ze zrozumieniem oraz wypowiadania się na określony temat.
Rozwija sprawność ruchową i manualną poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń.
Tydzień czwarty: Bezpieczni na drodze.
Cele ogólne:
Poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze i bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, poznanie niektórych znaków ostrzegawczych, informacyjnych, nakazu i zakazu.
Wzbudzanie szacunku do pracy innych osób.
Wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnych zabaw.
Utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych.
Cele szczegółowe:
Wie, jak bezpiecznie przechodzi się na drugą stronę jezdni, zna niektóre znaki drogowe.
Rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne.
Potrafi się zgodnie bawić, utrzymuje pozytywne relacje rówieśnicze.
Piosenka pt.,, Dzień dobry, przedszkole”
Witamy miłych gości
Dzień pełen jest radości
Przedszkole otwieramy
Każdego zapraszamy.
Tu będzie nasze miejsce
Przytulne i bezpieczne
Gdzie wszyscy się wspierają
I co dzień uśmiechają
Ref: Wstążkami machamy
Przedszkole witamy
A goście na sali
Śpiewają też z nami
W kółeczku staniemy
Do rytmu klaśniemy.
Przedszkole witamy
I wspólnie śpiewamy.
Zbudujmy wieże z klocków
Wysoką ponad chmury
Gdy wspólnie się spotkamy
Nie będzie nikt ponury
By nigdy nam w przedszkolu
Nie brakło tej radości
Wśród nas nie ma miejsca
Dla smutku, złośliwości.
Ref: Wstążkami machamy………
Wiersz pt.,, Przedszkolna podróż”
Jak bezpiecznym być na drodze
Mówi słup na jednej nodze
Jego światła wciąż migają
Wszystkich ludzi ostrzegają
Gdy czerwone światło świeci
Stoją wszyscy starsi, dzieci
Na zielonym iść możemy
O tym wszyscy dobrze wiemy
Uczy nas też pani w klasach
Że przechodzi się na pasach
Przez ulice nie biegniemy
Teraz już to wszyscy wiemy
Na rowerze tylko w kaskach
Pamiętajcie o odblaskach
Taki odblask po to świeci
By bezpieczne były dzieci
