Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne czerwiec 2025

Tydzień pierwszy: Niby tacy sami, a jednak inni.

Cele ogólne

Zapoznanie z różnicami w wyglądzie dzieci z innych krajów świata.

Uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.

Liczenie wyodrębnionych przedmiotów.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Dostrzega i szanuje odmienności innych dzieci.

Poznaje zabawy z różnych stron świata.

Rozwija umiejętności rachunkowe.

 

Tydzień drugi: Segregujemy śmieci.

Cele ogólne:

Kształtowanie postaw proekologicznych.

Usprawnianie artykulacji podczas śpiewania piosenki.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna sposoby jak chronić planetę.

Doskonali poprawną wymowę.

 

Tydzień trzeci: Wakacyjne podróże.

Cele ogólne:

Poznawanie różnych rodzajów środków lokomocji i transportu.

Omawianie zasad właściwego zachowania się podczas wakacyjnych podróży

Rozwijanie poczucia własnej wartości.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wymienia różne środki komunikacji lądowej, powietrznej i morskiej.

Wypowiada się na forum grupy.

Kształtowanie wiary we własne możliwości

 

Tydzień czwarty: Pożegnania nadszedł czas.

Cele ogólne:

Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.

Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na przynależność.

Tworzenie kompozycji z różnych materiałów.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Określa (na podstawie dwóch obrazków), co zdarzyło się wcześniej, a co później.

Segreguje przedmioty zgodnie z podaną cechą

Rozwija sprawność manualną.

 

Piosenka Złap lato za rękę”-

 

W górze bursztynowe słońce,

W dolinie skrył się chłodny cień,

Motyl spieszy by na łące,

Móc z latem spędzić dzień.

 

Ref.

Złap lato za rękę, zaśpiewaj piosenkę,

Dziś słońca nie będzie nam brak.

Nie kryją słowiki, talentów przed nikim,

I tysiąc kolorów ma świat.

 

Trzymać ciepły wiatr na dłoni,

I słuchać o czym szepcze las.

Gra na skrzypkach polny konik,

Znów lato woła nas.

 

Ref.

Złap lato za rękę, zaśpiewaj piosenkę,

Dziś słońca nie będzie nam brak.

Nie kryją słowiki, talentów przed nikim,

I tysiąc kolorów ma świat.

 

Płyńmy szlakiem niepoznanym,

Na wyspę malinowych mórz.

Razem z latem,

Walizki pełne już.

 

Ref.

Złap lato za rękę, zaśpiewaj piosenkę,

Dziś słońca nie będzie nam brak.

Nie kryją słowiki, talentów przed nikim,

I tysiąc kolorów ma świat.

 

 

 

Wiersz„Wakacje”

Irena Salach

 

Pojedziemy na wakacje,

razem z mamą, razem z tatą.

Zabierzemy piłkę, namiot i skakankę.

Co ty na to?

Słońce, woda, las już czeka.

Wszystkie dzieci woła.

Zabawimy się wesoło

przed powrotem do przedszkola.

 

Tydzień pierwszy: Dzieciaki w ruchu

Cele ogólne:

doskonalenie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie

rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat historyjki obrazkowej (swobodne wypowiedzi)

klasyfikowanie przedmiotów ze względu na wybraną cechę

rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych

odtwarzanie układów przedmiotów i tworzenie własnych

czynnościowe dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej

określanie kierunków na kartce

wdrażanie do słuchania i śpiewania piosenek

 

Tydzień drugi: Lato w sadzie i ogrodzie

Cele ogólne:

zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie lata

doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów w zakresie 10, liczenie z prawej do lewej i z lewej do prawej, liczenie w przód i wspak

zachęcanie do poznawania świata poprzez obserwacje, doświadczenia, eksperymenty i działanie

kształtowanie umiejętności rozumienia relacji głoska – litera w czasie zabaw językowych i czytelniczych doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, kreślenia znaków literopodobnych i liter

rozwijanie wyobraźni muzycznej, zachęcanie do swobodnego muzykowania

 

Tydzień trzeci: Z wizytą w gospodarstwie wiejskim

Cele ogólne:

określanie kierunków w praktyce, stosowanie pojęć: „w prawą stronę”, „w lewą stronę”, „w przód”, „w tył”, „w bok”, „za”, „przed”, „między”

klasyfikowanie, segregowanie, wskazywanie różnic i podobieństw

rozwijanie umiejętności określania relacji czasowych między wydarzeniami

wdrażanie do czytania – czytanie sylab, krótkich wyrazów i prostych zdań obrazkowo-wyrazowych

doskonalenie umiejętności układania sylab i wyrazów z liter, wyrazów z sylab,

ćwiczenia w kreśleniu znaków literopodobnych i liter po śladach z zachowaniem kierunku i płynności pisania

 

Tydzień czwarty: Nadchodzi lato

Cele ogólne:

określanie charakterystycznych dla lata zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków

wdrażanie do układania i rozwiązywania różnego rodzaju zagadek, rebusów i szarad o tematyce przyrodniczej

rozwijanie wyobraźni i poczucia humoru

wdrażanie do uważnego słuchania czytanych przez nauczyciela tekstów

wdrażanie do samodzielnego czytania liter, sylab i krótkich wyrazów

doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat

przeliczanie w zakresie 10 (lub większym)

klasyfikowanie, segregowanie i porządkowanie elementów

wskazywanie różnic i podobieństw

rozwijanie umiejętności malowania, kolorowania i posługiwania się nożyczkami

Wiersz: Jedziemy na wakacje  Cz. Janczarski

 

Jedziemy na wakacje

do lasu, nad wodę.

Prosimy ciebie, słonko

o piękną pogodę.

Jedziemy na wakacje

nad morze, na plażę.

Kolorowe muszelki

przynieś, falo, w darze.

Piosenka:  Po łące biega lato

Po łące biega lato,

uwija się jak bąk.
Dzień dobry mówi kwiatom

i pieści każdy pąk

Ref.  Kto chce się z latem spotkać
         Niech idzie z nami tam
         Rumianek i stokrotka
         Pokażą drogę nam

Pomaga lato pszczołom,

na kwiatach też się zna

 Uśmiecha się wesoło

i berka z nami gra

Ref.     Kto chce się z latem spotkać …

Gdy lato jest zmęczone,

w szałasie sobie śpi
I we śnie gra w zielone,

bo łąka mu się śni

Ref.     Kto chce się z latem spotkać …

Tydzień pierwszy: Bajkowy Tydzień

Cele ogólne:

Doskonalenie wiedzy dotyczącej pierwszej pomocy.

Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.

Uczestniczenie w uroczystościach i wycieczkach przedszkolnych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poznaje zasady bezpieczeństwa, wie kiedy i jak pomagać ludziom.

Przestrzega ustalonych zasad, rozwija kreatywność, doskonali orientację w przestrzeni.

Odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej, nawiązuje relacje rówieśnicze.

 

Tydzień drugi: Pierwszy dzień lata

Cele ogólne:

Doskonalenie poczucia rytmu.

Stosowanie pojęć pod, nad, obok, w.

Zauważanie zmian w przyrodzie.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Kształtuje umiejętność rytmicznego poruszania się przy muzyce.

Określa położenie przedmiotów w przestrzeni.

Stosuje określenia czasu, używa zwrotów wczoraj, jutro, wiosną latem.

 

Tydzień trzeci: Wkrótce wakacje

Cele ogólne:

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy.

Poszerzanie wiedzy z zakresu pierwszej pomocy.

Kształtowanie poczucia własnej wartości, radzenie sobie podczas wystąpień publicznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna zasady bezpieczeństwa podczas wypoczynku.

Wie, jak pomagać innym, jak postępować w trudnej sytuacji.

Odczuwa przynależność do grupy przedszkolnej, radzi sobie z trudnymi emocjami.

 

Tydzień czwarty: Zwiedzamy świat

Cele ogólne:

Doskonalenie wiedzy dotyczącej miast Europy i świata.

Kształtowanie zainteresowań badawczych.

Rozwijanie umiejętności współpracy.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna ciekawe miejsca i zabytki w Europie i na świecie.

Bierze udział w eksperymentach, dzieli się spostrzeżeniami.

Współpracuje z rówieśnikami podczas wykonywanego zadania.

Piosenka Lato na dywanie”

Wysłało po nas lato swój dywan latający,
Buchnęło ciepłym wiatrem, ogrzało buzię słońcem,
Drzewami zaszumiało, ptakami zaśpiewało,
I nasze ukochane wakacje zawołało.

Ref.

Lato, lato, lato, lato baw się z nami,
Lato, lato, lato, bądźmy kolegami,
Lato, lato, lato, lato z przygodami,
Obiecaj, że zawsze zostaniesz już z nami.

 

Będziemy w morzu pływać i w piłkę grać na plaży
Piosenki razem śpiewać i razem w nocy marzyć
I co dzień na dywanie będziemy razem latać
Do wszystkich najpiękniejszych zakątków tego świata

 

Ref.

Lato, lato, lato… x2

 

Tydzień pierwszy: BAJKOWY TYDZIEŃ -Gdzie mieszkają zwierzęta?

Cele główne:

uwrażliwianie dzieci na potrzeby zwierząt;

doskonalenie artykulacji i dykcji;

rozwijanie umiejętności matematycznych.

Cele szczegółowe:

dostrzega potrzeby zwierząt;

formułuje wypowiedzi, doskonali umiejętność poprawnego wypowiadania słowa;

grupuje obrazki zwierząt według wskazanego kryterium, przelicza elementy zbioru.

 

Tydzień drugi: Co mogę robić latem?

Cele główne:

rozwijanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do eksperymentowania;

poznanie charakterystycznych cech krajobrazu górskiego oraz spędzania czasu wolnego w górach:

rozwijanie sprawności manualnej o wyobraźni.

Cele szczegółowe:

chętnie angażuje się w zabawy badawcze, próbuje formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych eksperymentów;

opisuje krajobraz górski, podaje propozycje spędzania czasu wolnego, nazywa kolory oznaczeń szlaków turystycznych.

poznawanie charakterystycznych; cech krajobrazu z kolorowych plam na kartonie.

 

Tydzień trzeci: Za co kocham wakacje?

Cele główne:

poznawanie zwyczajów przywożenia pamiątek z wakacji;

poznawanie sposobów spędzania wolnego czasu w wybranych miejscach letniego wypoczynku;

utrwalenie znajomości poznawczych w ciągu roku piosenek, wierszy i zabaw.

Cele szczegółowe:

wymienia rodzaje pamiątek, jakie można przywieźć z wakacji;

podaje propozycje spędzania czasu wolnego latem;

chętnie uczestniczy w zabawie z piosenką, potrafi odtwarzać melodię i tekst piosenki;

 

Tydzień czwartek: Jak dać przedmiotom drugie życie?

Cele główne:

zdobywanie informacji na temat ekologii;

przypomnienie zasad segregacji śmieci;

rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej.

Cele szczegółowe:

wie, w jaki sposób ponownie wykorzystać przedmiot;

segreguje śmieci;

odpowiednio reaguje na ustalone sygnały.

 

 

Piosenka: Lato, lato

sł. i muz.: Łukasz Fulneczek

 

Ref. Mamo, tato co wy na to?

Zagościło u nas lato

morze, plaża, góry, las

lato to wspaniały czas!

 

Żar gorący leje się z nieba

lato, lato wokół nas

więcej do szczęścia nie potrzeba

lato, lato przygody czas

Ref.

 

Opalanie, relaks na plaży

lato, lato wokół nas

słońce będzie mocno praży

lato,lato przygody czas

Ref.

 

A jeśli wolisz górskie wędrówki l

lato, lato wokół nas

to niepotrzebne ci kąpielówki

lato, lato przygody czas

 

 

 

 

Wiersz: ,Jedziemy na wakacje” Cz. Janczarski

Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.

Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.

Jedziemy na wakacje
w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty,
za mgłą, za obłokiem.

Jedziemy na wakacje
Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku,
czekaj na nas w borze!

Tydzień pierwszy: Pięknie się różnimy.

Cel ogólny:

poznaje prawa i obowiązki dziecka oraz pojęcie ,,tolerancja”,

zapoznanie z utworem muzyki klasycznej,

Cel szczegółowy:

potrafi obdarowywać szacunkiem innych,

dostrzega podobieństwa i różnice występujące między dziećmi,

wyraża radość i poczucie przynależności do grupy rówieśniczej,

słucha utworu i potrafi opowiedzieć o swoich wrażeniach,

 

Tydzień drugi: W drodze do celu.

Cel ogólny:

zapoznanie z uczuciami ,,znudzenia” i ,,zniecierpliwienia”,

nabywanie umiejętności klasyfikowania środków lokomocji na lądowe, powietrzne i wodne,

zapoznanie z ciekawostkami o zwierzętach,

Cel szczegółowy:

rozwija umiejętności twórczego myślenia, czekania na swoją kolej,

potrafi wymienić pojazdy którymi poruszamy się na lądzie, w powietrzu i w wodzie,

utrwala zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas podroży i na ulicy podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych,

zna charakterystyczne cech zwierząt,

 

Tydzień trzeci: Morskie opowieści.

Cel ogólny:

poszerzanie wiedzy na temat radzenia sobie ze złością,

rozwijanie umiejętności koncentracji i samodzielnego wyciszenia,

rozwijanie umiejętności klasyfikowania zwierząt ze względu na środowisko życia,

Cel szczegółowy:

poznaje zabawy podczas których może nauczyć się radzić sobie ze złością,

potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu przez określony czas,

rozwija ciekawości poznawczą podczas przeprowadzania eksperymentu,

potrafi przyporządkować zwierzę do odpowiedniego środowiska życia,

 

Tydzień czwarty: Szlakiem wakacyjnych przygód.

Cel ogólny:

utrwalenie znajomości zasad bezpieczeństwa podczas wakacji,

utrwalenie wiedzy na temat drogi listu od nadawcy do adresata,

Cel szczegółowy:

wie, jak należy zachowywać się podczas pobytu w górach, nad morzem, w lesie i na łące,

potrafi rozróżniać sytuacje niebezpieczne oraz wie, jak ich unikać,

potrafi uporządkować ilustracje przedstawiające kolejne etapy drogi listu,

wie, kto bierze udział w przekazywaniu listu (listonosz, pracownicy poczty)

Piosenka: „Zabawa pod żaglami”

Sł.: M. Przewoźniak, muz.: M Piękos

Mamo, tato, trochę buja nas na wodzie.

Mamo, tato, krople wody mam na brodzie.

Mamo, tato, żagiel mamy nad głowami.

I od rana kołyszemy się z falami.

Ref.: Ahoj, wietrze! Ahoj – wodo!

Ahoj – lato i przygodo!

Mewo, z drogi, co chcesz, rób.

Nasza łódź ma większy dziób!

Mamo, tato, już od rana wiatr nas niesie.

Mamo, tato, dziś zrobiłem siku w lesie.

Mamo, tato, wiem, jak trzeba wiązać liny.

Wyszedł supeł. Rozwiązuję od godziny.

Ref.: Ahoj, wietrze! Ahoj – wodo!…

Mamo, tato, dziś kartofle obierałem.

Mamo, tato, wczoraj łodzią sterowałem.

Mamo, tato, szkoda, że was nie ma z nami.

Bo od teraz już jesteśmy żeglarzami.

Ref.: Ahoj, wietrze! Ahoj – wodo!…

 

Wiersz: ,,Piaskownica”

  1. Prudło

Co tam koń czy karuzela,

czy drabinki, czy huśtawki…

Bierz łopatkę i wiaderko,

skacz do piasku prosto z ławki!

Tu się może zdarzyć wszystko,

co też przyjdzie ci do głowy.

Masz ochotę na słodycze,

czary-mary – tort gotowy!

Chcesz popływać w wodzie z piasku,

proszę bardzo! Nie chlap tylko.

Chcesz polować, zrób zasadzkę,

wilcze doły wykop wilkom.

Albo studnię na pustyni,

albo tunel pod górami.

Gdy kopanie ci się znudzi,

zostań królem nad królami!

Zbuduj zamek, most zwodzony,

mur warowny, trzy wieżyczki,

i konika piaskowego,

i karetę dla księżniczki.

A gdy humor stracisz nagle,

budowanie już cię znuży,

wtedy jednym ruchem ręki

w drobny piasek wszystko zburzysz!

Tydzień pierwszy: Pięknie się różnimy

zapoznanie dzieci z ich prawami,

doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania ilościowego,

kształtowanie umiejętności pracy w grupie.

Przewidywane umiejętności:

zna swoje prawa,

przelicza i porównuje zbiory,

stara się współpracować w grupie.

 

Tydzień drugi: W drodze do celu

kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w środkach transportu,

poszerzanie wiadomości o otaczającym świecie,

rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Przewidywane umiejętności:

wie, jak należy zachować się w autobusie,

słucha informacji o zwierzętach,

przygotowuje wybrany pojazd.

 

Tydzień trzeci: Morskie opowieści

poszerza wiedzę na temat radzenia sobie ze złością,

zapoznanie z pracą marynarza,

poszerza wiedzę na temat konieczności oszczędzania wody.

Przewidywane umiejętności:

wie, jak radzić sobie ze złością,

poznaje pracę marynarza,

rozumie konieczność oszczędzania wody.

 

Tydzień czwarty:  Szlakiem wakacyjnych przygód

zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji,

utrwalenie znajomości nazw garderoby oraz umiejętności klasyfikowania ubioru ze względu na porę roku,

rozwijanie umiejętności kodowania i klasyfikowania ze względu na wskazane cechy.

Przewidywane umiejętności:

poznaje zasady bezpieczeństwa podczas wakacji,

nazywa części garderoby,

koduje i klasyfikuje ze względu na wskazaną cechę.

 

Wiersz ,,Dzień z rodziną” – Z. Makowska

Z mamą w tańcu się wyginam

potem aerobik ćwiczę.

Z tatą skaczę jak sprężyna,

ćwiczę boks – mam rękawice.

A gdy siły już nie mamy,

bajki razem oglądamy.

 

 

Piosenka ,,Mali marynarze” – M. Dorosiewicz

Hej, mali marynarze,

wakacji nadszedł czas!

Już lato się zaczęło,

przygoda czeka nas!

 

Ref: Hej! Hej! Ahoj!

Pan Kapitan woła.

 

Hej! Hej! Ahoj!

– słychać dookoła.

Hej, mali marynarze,

niewiele mamy lat.

Płyniemy w dal, w nieznane,

poznawać chcemy świat.

 

Ref: Hej! Hej! Ahoj!…

 

Tydzień pierwszy: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?

Cel główny:

Poznawanie ludzi różnych ras. Poznawanie ich zwyczajów, zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata.

Cele operacyjne (dziecko):

uważnie słucha wiersza, opowiadania i wypowiada się na temat jego treści

śpiewa piosenkę i tworzy do niej akompaniament na instrumentach perkusyjnych

wymienia cechy przyjaciela

wykonuje prezent dla przyjaciela

prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi

tworzy zbiory według określonej cechy

reaguje określonym ruchem na polecenia nauczyciela

wie, że dzieci na całym świecie lubią to samo

zaznacza w kalendarzu datę Dnia Dziecka

przekształca narysowana linię według własnego pomysłu

odróżnia kulę od koła

bawi się zgodnie z innymi dziećmi

Tydzień drugi: Lato, lato, lato czeka.

Cel główny:

Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.

Przypomnienie zasad korzystania ze sprzętu sportowego i urządzeń na placu zabaw.

Cele operacyjne (dziecko):

wymyśla hasło na powitanie lata

rysuje postać Pani Lato

zna znaczenie powiedzenia „jeden za wszystkich wszyscy za jednego”

śpiewa piosenkę

wymienia wybrane właściwości piasku i gliny

dodaje i odejmuje w zakresie 10

opowiada historyjkę przedstawioną na obrazkach

wypowiada się na temat opowiadania

zna zasady bezpiecznej zabawy na placu zabaw

wymienia miejsca niedozwolone do zabawy

wie, ze nie wolno rozmawiać z osobami obcymi

zna numery alarmowe

zna swój adres zamieszkania

Tydzień trzeci : Wkrótce wakacje.

Cel główny:

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach – latem.

Poznawanie zasad bezpieczeństwa.

Cele operacyjne (dziecko):

wymienia nazwy przedmiotów potrzebnych podczas wakacyjnych wędrówek

rozpoznaje i nazywa różne pojazdy

wykonuje latającą rybkę z kartonu

prawidłowo przelicza elementy

ozdabia sylwetę parasola plażowego według własnego pomysłu

wypowiada się na temat zamków, zwiedzania ich

wystukuje rytm piosenki

wie jakich zasad należy przestrzegać podczas letniego odpoczynku

wypowiada się na temat zamków, zwiedzania ich

uczestniczy w montażu słowno-muzycznym na pożegnanie się z przedszkolem

wie jak zachować się podczas burzy, huraganu

wymienia środki transportu którymi można udać się na wakacje

Tydzień czwarty:  Zwiedzamy świat .

Cel główny:

Rozbudzenie ciekawości poznawczej i zainteresowania różnymi kulturami, tradycjami i środowiskami naturalnymi świata.

Kształtowanie postaw tolerancyjnych i zrozumienia dla odmienności.

Cele operacyjne (dziecko):

wie z jakimi państwami sąsiaduje Polska

poznaje flagi państw sąsiadujących z Polską

wie co znaczy słowo – podróżować

określa jakie miejsca są warte zobaczenia w Europie i na świecie

poznaje bliżej niektóre kraje i ich zwyczaje

wymienia cechy charakteryzujące lato: długie dni, wysokie temperatury

wypowiada się na temat wakacyjnego wypoczynku

wykonuje pracę metodą wydzieranki

wymienia niebezpieczeństwa grożące mu podczas wakacji

porusza się rytmicznie przy muzyce

wypowiada się na temat miejsc wakacyjnego wypoczynku

śpiewa piosenki, recytuje wiersze

Wiersz: „Pożegnanie przedszkola”

                              A.Widzowska

– Lato się śmieje, czas na wakacje!   

Pa, pa zabawki! Żegnaj przedszkole!  

Zawsze będziemy o was pamiętać,

stawiając krzywe literki w szkole.  

Starszak potrafi: budować wieże,

rozpoznać w książkach najdziksze zwierze,

układać puzzle, kroić warzywa,

wie, ze się pokłuć można w pokrzywach.

Zna pory roku, kierunki świata,

wie, ze na miotle nie da się latać,

sam się ubiera, buty sznuruje,

mówi: „przepraszam, proszę, dziękuję”.    

Umie zadzwonić  na pogotowie ,

wie, ze się nie da chodzić na głowie,

zasady ruchu zna doskonale

i po ulicy nie biega wcale.

Lubi teatrzyk, śpiewa piosenki,

wie, czym się różni słoń od sarenki ,

pieluch nie nosi ani śliniaka.

To są zalety naszego starszaka.

-Kwiatek dla pani. Cmok dla maluchów.

Trochę nam smutno… Pa, pa przedszkole!

Leczy będziemy mogli tu wrócić,

Gdy nam się znudzi w tej nowej szkole…?

Piosenka: „Niech żyją wakacje”

Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.

Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.

 

Tydzień pierwszy: Lato – czas zabawy.

Cele ogólne:

Zapoznanie ze świętem Dnia Dziecka.

Zachęcanie do radosnej zabawy w grupie.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wyraża emocje ciałem,

Wie, że do kolegów może się zwrócić o pomoc,

Ćwiczy w posługiwaniu się wyrażeniem po równo,

Kształtuje wrażliwość na odgłosy zwierząt.

Tydzień drugi: Kolorowe lato.

Cele ogólne:

Kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody.

Rozwijanie zdolności gry na instrumentach muzycznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie znaczenie pszczół w życiu człowieka,

Rozpoznaje oznaki lata,

Nazywa zjawiska pogodowe: upał, burza,

Wie, że organizm trzeba nawadniać podczas upału.

Tydzień trzeci: Żegnamy przedszkole.

Cele ogólne:

Pobudzanie zmysłów.

Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych podczas zabaw z piłką.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie znaczenie znaków i symboli,

Łączy elementy w zbiory,

Wykonuje zadania z kodowaniem,

Wyraża siebie poprzez różnorodną sztukę.

Tydzień czwarty: Do widzenia!

Cele ogólne:

Wychowanie do poszanowania zdrowia.

Odczuwanie przyjaznego stosunku do środowiska przyrodniczego.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie pojęcie : jeden do jednego,

Rozwija zdolności wokalne,

Eksperymentuje z kolorami,

Skupia uwagę podczas zabaw.

Wiersz Danuty Wawiłow pt. „W zoo”

 

W zoo jest wesoło

ludzie chodzą w koło,

byk ma duże rogi,

bocian nie ma nogi,

foka pływa w stawie,

nie widać jej prawie,

słonie wodę piją,

niedźwiedzie się biją,

sowa w domku siedzi,

boi się niedźwiedzi.

Ale najładniejsze

są zielone rybki,

patrzą sobie na mnie

zza zielonej szybki

i zębów nie mają,

i rogów nie mają,

i tylko tak sobie

pływają, pływają

pływają, pływają

i się uśmiechają.

Piosenka pt. „Jestem muzykantem konszabelantem”

 

Jestem muzykantem konszabelantem.

My – muzykanci konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać:

A na czym?

Na pianinie.

A pianino ino, ino!

A pianino bęc!

Jestem muzykantem konszabelantem.

My – muzykanci konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać:

A na czym?

Na bębenku:

A bębenek enek, enek!

A bębenek bęc!

Jestem muzykantem konszabelantem.

My – muzykanci konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać:

A na czym?

Na puzonie.

Na puzonie onie, onie!

Na puzonie bęc!

Tydzień pierwszy: Pięknie się różnimy

Cele ogólne:

Zapoznanie z terminem „tolerancja”

Poznanie nazw państw i kontynentów

Cele szczegółowe:

Rozumie termin „tolerancja” i rozumie dlaczego należy być tolerancyjnym

Zna kulinarne symbole różnych krajów

Kształtuje umiejętność wypowiadania się i konstruowania zdań

Tydzień drugi: W drodze do celu

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia zniecierpliwienia

Doskonalenie umiejętności klasyfikowania, rozwijanie myślenia matematycznego

Cele szczegółowe:

Zna sposoby radzenia sobie z nudą

Klasyfikuje przedmioty pod względem wskazanej cechy

Tydzień trzeci: Morskie opowieści

Cele ogólne:

Poszerzanie wiedzy na temat radzenia sobie ze złością

Poszerzanie zasobu słownictwa

Cele szczegółowe:

Rozwija umiejętności koncentracji i samodzielnego wyciszenia

Potrafi słuchać uważnie, stawiać hipotezy i wyciągać wnioski

Tydzień czwarty: Szlakiem wakacyjnych przygód

Cele ogólne:

Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji

Poszerzanie wiedzy na temat flory i fauny występującej w Polsce

Cele szczegółowe:

Zna numery alarmowe

Rozwija wrażliwość na otaczający świat

Piosenka: Od maluszka do starszaka

A.    Szewczyk

Od maluszka do starszaka,

Każdy zuchem zawsze był.

Teraz przyszła pora taka,

W szkole, by spróbować sił!

Ref.

O! E! O! Do szkoły zabierzemy,

O! E! O! Wspomnienia kolorowe!

O! E! O! A dzisiaj dziękujemy,

Za te wspólne dni.

O! E! O! W plecaki spakujemy,

O! E! O! Pomysły i marzenia!

O! E! O! A dziś się rozstajemy,

Otwieramy nowe drzwi.

Od 3-latków do zerówki,

Szybko nam upłynął czas.

Teraz koniec tej wędrówki,

Szkoła już zaprasza nas!

Wiersz: Na plaży

I. Ratajczak

Chlapu – plasku, już od brzasku

Budujemy miasto z piasku

Piękne miasto nad miastami

W jakim nie mieszkamy sami

Domy barwne aż nad podziw

Fruwa się w nich, czy też chodzi?

Można by tu żyć wspaniale

Gdyby deszcz nie padał wcale.

 

Tydzień pierwszy: Dzień Dziecka

rozwijanie kompetencji matematycznych

rozróżnianie i nazywanie wybranych figur geometrycznych

doskonalenie umiejętności wypowiadania się

dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

tworzenie prac plastycznych

Tydzień drugi: Mali podróżnicy

wskazywanie przedmiotów potrzebnych w czasie podróży

poznawanie i nazywanie kontynentów

dokonywanie pomiaru długości

doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat

wskazywanie podobieństw w wyglądzie i zachowaniu dzieci z różnych stron świata

poznanie wybranych potraw z innych krajów

rozpoznawanie i nazywanie wybranych środków transportu

tworzenie prac plastycznych z różnorodnych materiałów za pomocą różnych technik

Tydzień trzeci: Letnie obserwacje

poszerzenie wiedzy na temat zwierząt mieszkających na łące

rozwiązywanie zagadek

słuchanie utworów literackich

prowadzenie obserwacji przyrodniczych

doskonalenie umiejętności przeliczania i tworzenia zbiorów równolicznych

doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat

rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych

utrwalenie znajomości kolorów

tworzenie prac plastycznych według instrukcji i własnego pomysłu

Tydzień czwarty: Jedziemy na wakacje

nazywanie wybranych środków transportu

poznanie zasad bezpieczeństwa w czasie wakacji

utrwalanie znajomości numerów alarmowych

doskonalenie umiejętności przeliczania, tworzenia zbiorów i klasyfikowania elementów

utrwalanie znajomości wybranych figur geometrycznych i kolorów

zachęcanie do budowania dłuższych wypowiedzi na podany temat

ćwiczenia w dostrzeganiu i kontynuowaniu rytmów

rozbudzanie kreatywności poprzez tworzenie prac plastycznych różnymi technikami, wykorzystywanie materiałów przyrodniczych

Wiersz: Zyzio Marzyciel Tomasz Plebański

Położył się Zyzio na ławce i marzy:

Ach! Gdybym był teraz na… przykład na plaży,

to leżałbym sobie na miękkim hamaku i nikt by nie mówił:

„No ucz się, dzieciaku!”.

I ciągle bym wcinał mniam! mniam!

ananasy i wcale nie musiałbym sprzątać już klasy.

Lub sam bym polował na dzikie zwierzęta

i co jest zadane – nie musiał pamiętać.

Nie musiałbym wiedzieć, że ó się wymienia,

bo zostałbym wodzem jakiegoś plemienia.

Lub też jako pirat bym siadł na kotwicy I lody bym…

„Zyzio!”… bym jadł… „Do tablicy!”

 

Piosenka: Lato woła nas

Czy wy wiecie, mamo, tato,

że zaczęło się dziś lato?

Więc spędzimy razem czas,

wiele przygód czeka nas!

Ref. Lato, lato nas woła,

i świeci słońce dokoła,

czeka już morze i las,

lato, lato woła nas!

Już walizki spakowane,

buzie całe roześmiane.

Na wyprawę nadszedł czas

wiele przygód czeka nas!

Ref. Lato, lato nas woła…

Tata pyta: „Rety, rety,

gdzie podziały się bilety?”

W końcu w drogę ruszać czas,

wiele przygód czeka nas!

Ref. Lato, lato nas woła…

 

Tydzień pierwszy: Dzień Dziecka

Cele ogólne:

Zapoznanie się z tematyką praw i obowiązków dzieci, kształtowanie świadomości korzystania ze swoich praw.

Poznanie znaczenia słowa przyjaciel, doskonalenie umiejętności przeprowadzania analizy sylabowej.

Poznanie zasady działania magnesu, rozwijanie zdolności matematycznych.

Poznanie nowej piosenki, kształtowanie poczucia rytmu oraz sprawności ruchowej.

Zapoznanie  z zabawami  dziecięcymi popularnymi w innych krajach. kształtowanie postawy wyrażającej szacunek do innych kultur i ich przedstawicieli

Cele szczegółowe:

Zna prawa i obowiązki dziecka.

Doskonali umiejętność współdziałanie w grupie, wie, co znaczy słowo ,,przyjaźń”.

Wie, jakie właściwości ma magnes, uczestniczy w eksperymentach.

Zna zabawy dzieci pochodzących z innych krajów, wyraża postawę szacunku do innych kultur.

Tydzień drugi: Wielka wyprawa

Cele ogólne:

Poznanie charakterystycznych miejsc, budowli świata, rozwijanie świadomości różnorodności kulturowej, językowej ludzi żyjących na różnych kontynentach.

Wzbogacanie słownika o nazwy środków komunikacji lądowej, morskiej i powietrznej,  rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podany temat, rozwijanie zainteresowania podróżami.

Poznanie nazw zwierząt egzotycznych.

Poznanie instrumentów i muzyki z różnych stron świata, rozwijanie wrażliwości muzycznej, koordynacji słuchowo-ruchowej.

Cele szczegółowe:

Zna nazwy niektórych budowli charakterystycznych dla poszczególnych krajów i nazwy zwierząt egzotycznych.

Poszerza wiedzę o nazwy środków komunikacji lądowej, morskiej i powietrznej.

Poznaje instrumenty i muzykę z różnych stron świata.

Tydzień trzeci: Smaki i zapachy lata

Cele ogólne:

Poznanie miejsca wakacyjnego wypoczynku,  umacnianie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej, nauka radzenia sobie z emocjami dotyczącymi zbliżającej się przerwy wakacyjnej.

Zapoznanie się ze znaczeniem słowa sztuka,  pobudzanie wyobraźni w kontakcie ze sztuką, uwrażliwianie na piękno przyrody.

Poznanie zjawiska przyrodniczego: tęczy, kształtowanie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości przyrody.

Poznanie nazw, wyglądu i smaku owoców dojrzewających latem, utrwalenie wiedzy na temat smaków, zapachów lata, kształtowanie wrażliwości zmysłowej, rozwijanie kreatywności i zainteresowania otaczającym światem przyrody

Cele szczegółowe:

Zna miejsca, gdzie bezpiecznie można odpoczywać latem.

Wie, co to jest sztuka i uwrażliwia się na jej piękno.

Wie, jak powstaje tęcza, dostrzega wartość emocjonalną przyrody.

Rozpoznaje owoce dojrzewające latem za pomocą zmysłu wzroku, smaku, zapachu i dotyku.

Tydzień  czwarty: Wakacyjne przygody

Cele ogólne:

Utrwalenie wiedzy na temat zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z wyjazdami wakacyjnymi oraz sposobów ich uniknięcia, kształtowanie umiejętności oceniania swojego zachowania i jego konsekwencji.

Poszerzenie wiedzy na temat gór w Polsce, poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w górach.

Poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat zasad bezpiecznego wypoczynku nad morzem.

Rozwijanie znajomości figur geometrycznych, kształtowanie zdolności matematycznych.

Utrwalanie wiedzy na temat geografii Polski,  uwrażliwianie na piękno przyrody.

Cele szczegółowe:

Wie, jakie zagrożenie mogą być związane z wyjazdami wakacyjnymi.

 Doskonali umiejętność oceniania swojego zachowania i jego konsekwencji..dobywa wiedzę na temat wypoczynku w górach i nad morzem.

 Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne, kształci zdolności matematyczne.

 Zdobywa wiadomości o Polsce i o swoim regionie.

 Rozwija umiejętności plastyczne.

Piosenka pt.,, Lato, lato ”

Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas

Lato, lato, nie płacz czasem
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem
W lesie schowaj dla nas chłodny cień
Przyjedziemy lada dzień

Już za parę dni, za dni parę
Weźmiesz plecak swój i gitarę
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare

Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato, jak się masz?

Lato, lato, dam ci różę
Lato, lato, zostań dłużej
Zamiast się po krajach włóczyć stu
Lato, lato, zostań tu

Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare

Wiersz  pt., Jedziemy na wakacje” – Czesław Janczarski

Jedziemy na wakacje, do lasu, nad wodę.

Prosimy ciebie, słonko o piękną pogodę.

Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę.

Kolorowe muszelki przynieś, falo, w darze.

Jedziemy na wakacje w te góry wysokie.

Nie chowajcie się, szczyty, za mgłą, za obłokiem.

Jedziemy na wakacje. Na Mazury? Może!

Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku, czekaj na nas w borze!