Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Poznajemy pracę krawcowej.
Cele ogólne:
Zapoznanie z pracą krawcowej oraz poznanie etapów poznawania ubrania.
Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, czym zajmuje się krawcowa oraz jak powstaje ubranie.
Ozdabia organiczną powierzchnię.
Tydzień drugi: Wiosna tuż – tuż.
Cele ogólne:
Zapoznanie z charakterystycznymi oznakami wiosny.
Zwrócenie uwagi na zmienność marcowej pogody.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wskazuje zmiany zachodzące w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną.
Poznaje przysłowie „W marcu jak w garncu”, wie, co ono znaczy.
Tydzień trzeci: Wiosenne przebudzenie.
Cele ogólne:
Zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami.
Rozwijanie umiejętności matematycznych.
Kształtowanie wrażliwości muzycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje i nazywa wczesnowiosenne kwiaty.
Potrafi przeliczać w dostępnym zakresie oraz porównywać liczebność zbiorów.
Słucha utworów muzyki klasycznej Antonio Vivaldi – Cztery Pory Roku – Wiosna.
Tydzień czwarty: Wiosna na wsi.
Cele ogólne:
Poznanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.
Rozwijanie mowy.
Rozwijanie koncentracji uwagi.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta hodowane na wsi.
Wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu.
Potrafi skupić uwagę na czytanym tekście.
Piosenka Wiosenny spacerek
- Tup, tup, tup. (bis)
Już cieplutkie słońce świeci,
na wycieczkę poszły dzieci
z naszego przedszkola. (bis)
- Tup, tup, tup. (bis)
Tu fiołek, tam pierwiosnek,
widać wiosnę, słychać wiosnę
w lesie i na polach. (bis)
- Ćwir, ćwir, ćwir. (bis)
Jaskółeczka czarna, mała,
z ciepłych krajów przyleciała,
gniazdko swe buduje. (bis)
Wiersz Wiosna (D. Wawiłow)
Idzie wiosna po świecie.
Piszą o niej w gazecie.
Ma zziębnięte paluszki
i we włosach kwiatuszki.
Biega boso po trawie,
trzyma ptaszki w rękawie.
Tydzień pierwszy: Morskie przygody
Cele ogólne:
utrwalenie zasad bezpieczeństwa dotyczących przebywania blisko akwenów wodnych
odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem, ruchem oraz rekwizytami
doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
poszerzanie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów
wdrażanie do tworzenia krótkich opowiadań ze zwróceniem uwagi na ich poprawność fleksyjną
doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie
poszerzanie wiadomości na temat stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie, skraplanie, parowanie
rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi, zwierząt i roślin
prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
Tydzień drugi: Mieszkańcy domu i zagrody
Cele ogólne:
dbanie o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
zainteresowanie miejscami, w których żyją zwierzęta bezdomne, chęć niesienia im pomocy
empatyczny stosunek do zwierząt i wrażliwość na ich los
znajomość i rozumienie obowiązków członków rodziny w zakresie opieki nad zwierzętami
prawidłowa reakcja na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt domowych i hodowlanych
porównywanie długości „na oko” i przez przykładanie przedmiotów, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
porządkowanie przedmiotów według długości wzrastającej lub malejącej
rozumienie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów i kolejności liczenia
liczenie i odzwierciedlanie liczby elementów na palcach lub na zbiorach zastępczych
Tydzień trzeci: Ekologia na co dzień
Cele ogólne:
dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach potencjalnie trudnych dla dziecka
kształtowanie prawidłowych reakcji na negatywne zmiany w otoczeniu przyrodniczym poprzez aktywny udział w oszczędzaniu jej zasobów, m.in. oszczędzanie wody i energii
podejmowanie działań chroniących zasoby przyrodnicze, np. segregacja odpadów, wykorzystywanie sposobów zmniejszania ich ilości, oszczędzanie wody
dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę na podstawie informacji z literatury, spotkań z ekspertami, spacerów i wycieczek, filmów edukacyjnych, zdjęć
czytanie symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu
doskonalenie kompetencji i intuicji matematycznych (klasyfikacja, przeliczanie, mierzenie objętości)
zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „g”, „G”, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji,
Tydzień czwarty: Książka skarbnicą wiedzy
Cele ogólne
doskonalenie umiejętności manualnych podczas posługiwania się różnymi narzędziami pisarskimi
odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania
dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia
znajomość procesu powstawania książki oraz dzielenie książek na dostępne kategorie
znajomość biblioteki i przestrzeganie obowiązujących w niej zasad
Piosenka ,, Czysty świat”
Oj bałagan wszędzie wielki, leżą puszki butelki
tu torebki tam, tam pudełka
i papierki po cukierkach!!
ref: Niechaj zniknie każdy śmieć,
my porządek chcemy mieć / razy 2
Puste puszki i butelki
kapsle, skórki i papierki,
wszystkie śmieci sprzątnąć pora,
hop do kosza, hop do wora!!!
Ref: Niechaj zniknie każdy śmieć,
my porządek chcemy mieć / razy 2
„Białe łabędzie” – aut. Anna Edyk – Psut
Po błękitnej, wielkiej wodzie,
płyną cztery białe łodzie.
Każda ma rozpięte żagle,
Wiatr w te żagle dmuchnął nagle.
Białe łodzie kurs zmieniły,
Wicher dmucha z całej siły.
Na głębokie pcha je wody,
A kapitan każdy młody.
Sztorm potężny niebywale,
Białe grzywy, wielkie fale.
Już przez burty woda wpływa,
Białych łodzi bardzo szkoda.
Leżą teraz już w głębinach –
A to była pieska wina!
Z kartek białych były łodzie,
Woda – kałuża w ogrodzie.
Łódki tata dzieciom składał,
A sztorm zrobił pies nieduży,
Który przebiegł po kałuży.
.
Tydzień pierwszy: Zdrowy jak ryba
Cele ogólne:
Kształtowanie nawyku dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
Porządkowanie elementów historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo-skutkowym
Zapoznanie z zasadami zdrowego żywienia
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
dba o higienę osobistą
wychwytuje związki przyczynowo-skutkowe
wymienia produkty, które powinny się znaleźć w codziennej diecie
Tydzień drugi: Świat się zmienia
Cele ogólne:
Przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
Rozwijanie kreatywności i wyobraźni
Doskonalenie umiejętności matematycznych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
bezpiecznie bawi się z rówieśnikami
konstruuje z dostępnych materiałów
klasyfikuje przedmioty ze względu na wskazaną cechę
Tydzień trzeci: Wiosno, gdzie jesteś?
Cele ogólne:
Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie
Utrwalanie i wzbogacanie słownictwa służącego do opisywania warunków pogodowych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Nazywa i rozpoznaje rośliny
Wymienia oznaki wiosny
Prowadzi obserwacje i kalendarz pogody
Tydzień czwarty: Wielkanocy czas
Cele ogólne:
Rozwijanie zainteresowań tradycjami wielkanocnymi
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem
Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji w różnych formach
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
zna symbole wielkanocne
poszerza wiedzę na temat tradycji wielkanocnych
wypowiada się pełnym zdaniem
wyraża swoje emocje za pomocą miny i gestu
Piosenka „Maszeruje wiosna”
Tam daleko, gdzie wysoka sosna,
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref. Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.
Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi balony,
a z nich każdy jest zielony.
Ref. Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło…
Wiosno, Wiosno, nie zapomnij o nas,
każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła,
zima by została mroźna.
Ref. Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło..
Wiersz „Pierwsze kwiaty”
Przebiśniegi białe
pierwsze zakwitają,
zieloną łodyżką
śniegi przebijają.
Śnieg wokół topnieje.
Kwiatuszek się chwieje,
wiosna go wołała,
sukienkę mu dała!
Tydzień pierwszy: Czego potrzebują zwierzęta?
Cele główne:
uwrażliwianie dzieci na potrzeby zwierząt;
doskonalenie artykulacji i dykcji;
rozwijanie umiejętności matematycznych.
Cele szczegółowe:
dostrzega potrzeby zwierząt;
formułuje wypowiedzi, doskonali umiejętność poprawnego wypowiadania słów;
grupuje obrazki zwierząt według wskazanego kryterium, przelicza elementy zbioru.
Tydzień drugi: Co potrafią zwierzęta?
Cele główne:
wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt;
poznanie charakterystycznych cech wybranych zwierząt;
rozwijanie sprawności ruchowej.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji;
podaje nazwy i cechy zwierząt przedstawionych na zdjęciach;
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych;
Tydzień trzeci: Jak dbamy o naszą planetę?
Cele główne:
kształtowanie świadomości ekologicznej;
rozwijanie sprawności manualnej;
rozumie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego, kształtowanie nawyków proekologicznych;
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.
Cele szczegółowe:
wypowiada się na temat znaczenia drzew w przyrodzie, wypowiada się o segregacji;
łączy kropki w danym kolorze;
chętnie uczestniczy w zabawie z piosenką, potrafi odtwarzać melodię i tekst piosenki;
nazywają ekoprzedmioty i zapamiętuje ich ułożenie.
Tydzień czwarty: W jakim kraju mieszkam?
Cele główne:
zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy;
poznanie charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie;
stosowanie określeń wysoko-nisko.
Cele szczegółowe:
słucha legendy czytanej przez nauczyciela, opisuje wygląd warszawskiej Syrenki;
odnajduje właściwe zdjęcia, wymienia miejsca charakterystyczne dla Warszawy;
określa położenie chorągiewki oraz flagi na rysunku za pomocą określeń wysoko-nisko.
Piosenka: „Ekologia”
Ekologia słowo znane,
w całym świecie powtarzane.
Znaczy by nie było śmieci
i świat czysty miały dzieci.
Kto chce chronić środowisko,
musi o nim wiedzieć wszystko.
więc dla tego dziś się uczmy,
ja najlepiej chronić je
Mrówka, ptak czy jakieś zwierze,
czysty domek chce mieć przecież.
A gdy tylko patrzy w koło,
to co widzi wszędzie śmieci
Wiec z przyrodą żyjmy w zgodzie
i od święta i na co dzień.
Każdy śmieć do kosza włóż,
wtedy czysto będzie już.
Katechizm Polskiego Dziecka – Władysław Bełza
– Kto ty jesteś? – Polak mały.
– Jaki znak twój? – Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz? – Między swemi.
– W jakim kraju? – W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia? – Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta? – Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz? – Kocham szczerze.
– A w co wierzysz? – W Polskę wierzę. –
Coś ty dla niej? – Wdzięczne dziecię. –
Coś jej winien? – Oddać życie.
Tydzień pierwszy: Na wsi.
rozwija logiczne myślenie,
doskonali sprawność manualną,
rozwija zainteresowanie zjawiskami przyrodniczymi,
rozwija myślenie matematyczne,
rozwija koordynacje słuchowo – ruchową,
Tydzień drugi: Praca rolnika.
kształtuje percepcje słuchową oraz wzrokową,
poznaje pracę rolnika,
kształtuje poczucie rytmu,
doskonali sprawność narządów mowy,
operuje pojęciami krótszy – dłuższy,
Tydzień trzeci: Chronimy środowisko.
kształtuje świadomość proekologiczną,
rozwija umiejętność klasyfikowanie według dwóch cech,
poznaje sposoby oszczędzania wody,
poznaje pojęcie: segregacja śmieci,
wdrażanie do dbania o wspólne środowisko,
Tydzień czwarty: Kto Ty jesteś?
rozwija postawy patriotyczne,
poznaje polskie symbole narodowe,
poznaje wygląd flagi Polski oraz znaczenie barw na fladze,
poznaje polskie legendy (o Smoku Wawelskim, o Złotej Kaczce, o Popielu),
doskonali umiejętność szybkiej reakcji na sygnał,
Piosenka: „Dziwne rozmowy”
Sł.:A. Alexandrowicz
Muz.: W. Zaliński
W chlewiku mieszka świnka
I trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie,
To ona: „Kwi, kwi, kwi”.
Opodal chodzi kaczka,
Co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: „Dzień dobry”,
A ona: „Kwa, kwa, kwa”.
Na drzewie siedzi wrona,
Jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: „Jak się miewasz?”,
To ona: „Kra, kra, kra”.
Przed budą trzy szczeniaczki
Podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: „Cicho, pieski!”,
A one: „Hau, hau, hau”.
Wiersz: ,,Bałagan” I. Salach
Do przedszkola idą dzieci,
każde wnosi sporo śmieci.
Błoto na podłogę ścieka,
chociaż wycieraczka czeka.
Piasek zgrzyta pod nogami,
spadł z bucików małej Ani.
A to rzeczy niesłychane,
by żyć w zgodzie z bałaganem.
To dopiero przedszkolacy,
czy się boją ciężkiej pracy?
Nie, już szkody naprawiają,
pani woźnej pomagają.
Tydzień pierwszy: Z kulturą za pan brat.
Cele ogólne:
Kształtowanie wartości dotyczącej szeroko rozumianej kultury.
Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie , jak zachować się w kinie , teatrze, muzeum , koncercie.
Używa zwrotów grzecznościowych.
Tydzień drugi; Jestem kulturalny.
Cele ogólne:
Kształtowanie postaw proekologicznych.
Rozwijanie pamięci słuchowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna pojęcia ekologiczne i je stosuje w życiu codziennym.
Ćwiczy pamięć słuchową.
Tydzień trzeci ;Książka mój przyjaciel.
Cele ogólne:
Kształtowanie szacunku do książek.
Rozwija sprawność fizyczną.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie , jakie są korzyści z czytania książek.
Sprawnie wykonuje ćwiczenia przeciwko płaskostopiu.
Tydzień czwarty: Baśnie ,bajki , legendy.
Cele ogólne:
Poznaje znane legendy i baśnie.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Opowiada o przeczytanej książeczce.
Potrafi namalować ilustracje do czytanego tekstu.
Wiersz „Magia książki” M. Berowskiej.
Gdy mi się zdaje, że świat cały
jest szary, nudny i za mały,
deszcz lub wichura czapki zrywa,
sięgam po książkę. I odpływam.
Jestem gdzieś w górach lub nad wodą.
Ścigam przygodę za przygodą.
Mogę być w dżungli wśród potworów,
w kosmosie, w deszczu meteorów,
wszędzie, gdzie niesie wyobraźnia.
Taka w tej książce drzemie magia.
Ja nie narzekam, nie marudzę,
bo z książką nigdy się nie nudzę.
„Piosenka o czytaniu książek”- Orkiestra Dni Naszych
Autor słów i muzyki: Jerzy Kobyliński
La la la la la la la la la la la…
Książki to nasi najlepsi przyjaciele
Nie zdradzą, nie wyśmieją, a nauczą wiele.
Książki to przygody, podróże i obrazy,
Ten, kto czyta książki, ten żyje dwa razy!
Ref. Posłuchaj koleżanko, kolego posłuchaj,
Czytanie jest dla głowy, jak deser dla brzucha! 2x
La la la la la la la la la la la…
Świat się niezwykły przed tobą otwiera,
Spisany, schowany w magicznych literach.
Książki potrafią rozśmieszyć i wzruszyć,
Gdy dom jest bez książek, człowiek jest bez duszy.
Tydzień pierwszy: Zabawa w teatr.
Cel główny:
Dziecko widzem i aktorem – naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi i zwierząt.
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat teatrzyku
ustala równoliczność zbiorów poprzez łączenie elementów w pary
porusza się rytmicznie przy piosence
maluje wybrany fragment baśni
odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
uczestniczy w scenkach inspirowanych treścią baśni
przestrzega przyjętych zasad w sali i na podwórku
naśladuje ruchy, gesty głosy ludzi i zwierząt
przedstawia emocje za pomocą min
zna kolory podstawowe
mówi na wydechu
Tydzień drugi: Wszystko może być muzyką.
Cel główny:
Nauka i śpiewanie prostych piosenek.
Uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.
Cele operacyjne (dziecko):
gra na kołatce, grzechotce lub bębenku
uzupełnia elementy do pięciu
maluje ilustrację do miniatury fortepianowej
wykonuje grzechotkę z puszki po napoju
porusza się rytmicznie przy muzyce
wyraża nastrój słuchanej muzyki za pomocą barw
naśladuje dźwięki wydawane przez przedmioty
powtarza rymowankę za nauczycielem
układa dowolne budowle z klocków w wybranym kolorze
Tydzień trzeci: Wiosna na wsi.
Cel główny:
Poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi.
Nazywanie domów zwierząt, sposobów ich poruszania i odżywiania
Wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
Cele operacyjne (dziecko):
odpowiada na pytania dotyczące utworu
szereguje przedmioty wg podanych cech
wykonuje podstawki z obrazkami zwierząt
nazywa młode osobniki zwierząt z wiejskiego podwórka
mówi wyraźnie
uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
naśladuje dźwięki wydawane przez zwierzęta
rozwiązuje zagadki o wiejskich zwierzętach
lepi z plasteliny
Tydzień czwarty: Moja miejscowość, mój kraj.
Cel główny:
Poznawanie swojej miejscowości.
Rozwijanie poczucia przynależności narodowej.
Cele operacyjne (dziecko):
wykonuje flagę Polski
wie, ze stolicą Polski jest Warszawa
wie skąd się wzięła nazwa Warszawa
podaje nazwę swojej miejscowości
określa czy jego miejscowość to miasto czy wieś
porównuje liczebność zbiorów, łącząc elementy w pary
wykonuje domek z pudełka i kolorowego papieru
uczestniczy w układzie tanecznym do piosenki
nazywa największa rzekę Polski – Wisłę, oraz wybrane miasta
rysuje ramkę i ja ozdabia
Wiersz: „Makówkowy teatrzyk”
H.Bechlerowa
Makówkowy teatrzyk jest tu na co popatrzeć!
Makówkowa rodzina przedstawienie zaczyna.
Jest tata Mak wąsaty i mama w chusteczce w kwiaty,
i córeczki w sukienkach: duża, mała, maleńka.
Makówkowa rodzina właśnie taniec zaczyna.
Już tata Mak z wąsami macha w górze rękami
i kłania się i śpiewa, jak to się mak zasiewa.
Do rodziny mówi tak: -razem ze mną siejcie mak!
Sieje mak razem z tatą mama w chusteczce w kwiaty
i córeczki w sukienkach: duża, mała, maleńka.
Kończy się przedstawienie! Słuchamy zapatrzeni…
Jest cisza, spokój taki, jakby kto posiał makiem.
Piosenka: „Ekologiczna piosenka’’
J.Kucharczyk
Dymią kominy wielkich fabryk,
płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym,
Czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda
–to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda
–tobie, tobie i mnie.
Smog już pokrywa niebo całe
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek.
Kto to widział,kto.
Ref.: Czysta woda…..
Tydzień pierwszy: W świecie książek.
Cele ogólne:
Kształtowanie nawyku czytania książek.
Kształtowanie właściwych zachowań podczas czytania/oglądania książek.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje literę f, F
Wie, jak funkcjonuje księgarnia i biblioteka,
Poznaje proces tworzenia książki,
Rozwija umiejętności plastyczne.
Tydzień drugi: Dbamy o naszą planetę.
Cele ogólne:
Wdrażanie do dbania o najbliższe otoczenie.
Kształtowanie zachowań proekologicznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Utrwala wiedzę na temat segregowania śmieci,
Utrwala cechy wielkościowe,
Poznaje sposoby oszczędzania wody,
Wie, co to znaczy recykling.
Tydzień trzeci: Na wiosennej łące.
Cele ogólne:
Uwrażliwienie na otaczającą przyrodę.
Kształtowanie poczucia empatii i troski.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje literę ł, Ł,
Ćwiczy umiejętności grafomotoryczne,
Poznaje różnice między pojęciami: „poziome”, „pionowe”,
Poznaje zioła rosnące na polskich łąkach.
Tydzień czwarty: Kto nam pomoże?
Cele ogólne:
Poznanie zasad służb ratunkowych.
Rozwijanie postawy wdzięczności wobec pracowników służb ratunkowych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje hasło: ewakuacja,
Wie, jak zachować się podczas ewakuacji,
Poznaje pracę strażaka, policjanta, lekarza.
Poznaje zawartość apteczki,
Zna numery alarmowe.
Wiersz powitanka pt. „Po zielonej łące”
Po zielonej łące
skaczą dwa zające.
Bocian dumnie kroczy,
żuczek kulkę toczy.
A ja wszystkich witam was,
tupnij, klaśnij, podskocz raz.
A ja wszystkich witam was,
tupnij, klaśnij, podskocz raz.
A my wszyscy się witamy,
do zabawy zapraszamy.
Piosenka pt. „Wiosna na łące”
Cyk – cyk! Kto tu cyka?
To piosenka jest świerszczyka.
Szuszu – szuszu – szumi trawa.
Tak mu trawa bije brawa!
Ref.: Wiosna, wiosna na łące!
Będzie przyjęcie i koncert!
Wiosna, wiosna na łące!
Będzie przyjęcie pachnące!
Bzyk – bzyk! Kto tam bzyka?
Pszczoła osę dziś spotyka.
Razem z kwiatka się napiły.
Nie będziemy się kłóciły!
Kum! Kum! Kto tu skacze?
Pani Żaba, nie inaczej!
Zaraz wskoczy do bajora,
będzie śpiewać do wieczora.
Mig – mig na skrzydełkach
miga kolorowa mgiełka.
To motyle dokazują
i nektarem się częstują.
Brzęk! Brzęk! To śpiew łąki.
Pszczoły, trzmiele, żuki , bąki.
Tu się wszystkie spotykają,
tutaj kwiatki zapylają.
Tydzień pierwszy: Mali odkrywcy
Cele ogólne:
Poznanie nowej wartości „dociekliwość”.
Poznawanie świata różnymi zmysłami.
Poznanie części ciała.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Zna sposoby poznawania świata, nazywa zmysły.
Wyjaśnia pojęcie dociekliwość.
Wymienia części ciała.
Tydzień drugi: Tajemnice świata
Cele ogólne:
Rozwijanie wiadomości nt kosmosu.
Rozwijanie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Potrafi wymienić planety.
Orientuje się w przestrzeni i schemacie własnego ciała.
Tydzień trzeci: Z kulturą za pan brat
Poznanie wartości „wiary we własne siły”.
Poznanie pojęcia „teatr”
Kształtowanie właściwej postawy ciała.
Poznanie pojęć związanych z teatrem: scena, widownia, aktor, rekwizyty, dekoracja, kostiumy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Wyjaśnia pojęcie teatr.
Zna pojęcia związane z teatrem.
Tydzień czwarty: Jestem kulturalny
Cele ogólne:
Poznanie znaczenia słów: proszę, dziękuję, przepraszam.
Kształtowanie postawy proekologicznej, poznanie pojęć: ekologia, ekokultura.
Poznanie zasad dbania o przyrodę.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Używa zwrotów grzecznościowych.
Wymienia pojęcia: ekologia, ekokultura.
Dba o przyrodę.
Wiersz Trzy magiczne słowa
Marlena Szeląg
Trzy magiczne słowa
zapamięta moja głowa:
proszę, dziękuję, przepraszam-
do mojego serca zapraszam.
Proszę – mówię, kiedy daję.
Dziękuję – gdy coś dostaję.
A słowo przepraszam powiem,
gdy przykrość tobie zrobię.
Piosenka „Grzeczne słówka”
sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak
Dziękuję, przepraszam i proszę,
trzy słówka za małe trzy grosze.
I grzeczny królewicz, i grzeczna królewna
znają te słówka na pewno.
Ref.: Trzy słówka ,za małe trzy grosze:
dziękuję, przepraszam i proszę.
To przecież niewiele kosztuje,
gdy powiesz: uprzejmie dziękuję.
Korona ci z głowy nie spadnie na pewno,
Nawet jak jesteś królewną.
Ref.: Trzy słówka ,za małe trzy grosze:
dziękuję, przepraszam i proszę.
Dziękuję…
Przepraszam…
Proszę…
Tydzień pierwszy: Szybko biegnie każdy dzień, rosnę szybko, dużo wiem
Wspomaganie dzieci w coraz lepszym rozumieniu następstwa czasu i zmian, które się z tym wiążą.
Pomaganie w zrozumieniu istoty pomiaru długości; wdrażanie do uważnego i dokładnego wykonywania pomiarów, zwłaszcza długości.
Organizowanie zabaw umożliwiających dzieciom polisensoryczne poznawanie rzeczywistości.
Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wypowiadania się na temat utworów literackich (zachęcanie do prób charakterystyki i oceny postępowania bohaterów).
Wspieranie dzieci w rozwoju społecznym przez zabawy integracyjne i ćwiczenia relaksacyjne w grupach i w parach.
Przygotowanie usprawnianie współpracy ręki i oka.-do nauki pisania
Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci, wdrażanie do znoszenia porażki.
Tydzień drugi: Na wsi zawsze jest wesoło, tyle pól i zwierząt wkoło
Umożliwienie dzieciom zdobywania wiedzy na temat wsi i zwierząt hodowlanych (uświadomienie potrzeby hodowania zwierząt, wskazanie, jakie korzyści przynosi to człowiekowi).
Wspieranie dzieci w podejmowaniu prób globalnego czytania prostych wyrazów.
Umożliwianie zdobywania doświadczeń w mówieniu oraz byciu słuchanym.
Wdrażanie do właściwego, bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz kształcenie umiejętności organizowania sobie miejsca do pracy.
Tydzień trzeci: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza
Kształtowanie u dzieci intuicyjnego rozumienia zdrowia.
Zapoznawanie z zawodem lekarza, kształtowanie pozytywnego stosunku do pracowników służby zdrowia.
Kształtowanie właściwych zachowań związanych z wizytami w gabinecie lekarskim.
Wyrabianie u dzieci zdrowych nawyków żywieniowych, przyzwyczajanie do dbania o sprawność fizyczną i własne zdrowie.
Rozwijanie zdolności kodowania i dekodowania informacji za pomocą symboli i słów.
Kształtowanie właściwego stosunku do ludzi chorych (współczucie, chęć niesienia pomocy).
Tydzień czwarty: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!
Kształtowanie u dzieci przekonania o konieczności poszanowania przyrody i obowiązku dbania o nią.
Zapoznanie z przyczynami zanieczyszczania środowiska naturalnego (wody, gleby, powietrza).
Zachęcanie do czynnego udziału w akcjach propagujących idee ekologiczne (np. w akcji „Sprzątanie świata”).
Rozwijanie umiejętności grupowania, porządkowania różnych rzeczy.
Rozwijanie umiejętności uogólniania, wnioskowania i wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych.
Zachęcanie dzieci do eksperymentalnego poznawania świata przyrody.
Wdrażanie do samodzielnego podziału zadań podczas pracy w grupie.
Wiersz: Rzeczka
Raz na moście w Zawichoście
posprzeczali się dwaj goście,
a przedmiotem owej sprzeczki
była czystość pewnej rzeczki.
Rzekł gość pierwszy:
– Owa rzeczka nie ma brudu ani deczka!
Owa rzeczka jest przejrzysta,
co dowodzi, że jest czysta!
Rzekł gość drugi:
– Pan żartuje!
Owa rzeczka ryby truje!
Jest cuchnąca i paskudna,
co dowodzi, że jest brudna!
Na to znów gość pierwszy rzecze:
– Pachnie brzydko. Nie zaprzeczę.
Lecz czyż zapach, drogi panie,
może świadczyć o jej stanie?
– Też coś! Mówi pan od rzeczy!
– A pan lepiej niech się leczy!
– Brudna rzeczka!
– Czysta rzeczka!!!
I tak toczy się ta sprzeczka,
a tymczasem, jak to bywa,
w rzeczce brudu wciąż przybywa…
Małgorzata Strzałkowska
Piosenka: U lekarza
Boli gardło, boli głowa!
Gdy dopada cię choroba,
co się przecież czasem zdarza:
idź po pomoc do lekarza!
Ref .: A pan doktor uśmiechnięty
do rąk weźmie instrumenty
oraz inne urządzenia do badania i leczenia .
W gabinecie czystym, jasnym,
znajdzie sposób na zarazki .
Da receptę ci na leki .
Pójdziesz po nie do apteki .
Ref .: Jak jest ważne twoje zdrowie,
po wizycie tej się dowiesz,
która niezbyt długa była, a do tego bardzo miła
muzyka: Kamil Sajewicz słowa: Wojciech Próchniewicz
Tydzień pierwszy: W świecie książek
Cele ogólne:
Zapoznanie z procesem tworzenia książki
Poznanie zawodów związanych z książkami
Poznanie litery F
Cele szczegółowe:
Wie jak powstaje książka
Zna zawody związane z tworzeniem i wypożyczaniem książek
Rozpoznaje głoskę F w nagłosie i jej zapis graficzny
Tydzień drugi: Dbamy o naszą planetę
Cele ogólne:
Zapoznanie z pojęciem i przedmiotem „globus”,
Poszerzenie wiedzy na temat segregacji śmieci
Kształtowanie proekologicznego stylu życia
Cele szczegółowe:
Wie jak posługiwać się globusem
Zna kolory śmietników do segregacji śmieci i surowców, które do nich należy wrzucać
Rozumie dlaczego ekologiczna postawa jest ważna dla ludzi
Tydzień trzeci: Na wiosennej łące
Cele ogólne:
Poznanie różnicy między pojęciami „pionowe” i „poziome”
Uwrażliwianie na otaczającą przyrodę
Poznanie litery Ł
Cele szczegółowe:
Rozróżnia „pion” od „poziomu”, poznaje przyrządy służące do mierzenia
Dostrzega piękno budzącej się do życia przyrody
Rozpoznaje głoskę Ł w nagłosie i jej zapis graficzny
Tydzień czwarty: Kto nam pomoże?
Cele ogólne:
Poznanie sposobów wzywania pomocy w razie nagłego wypadku,
Zapoznanie z pracą służb ratowniczych
Uwrażliwianie zmysłów przez zabawy usprawniające percepcję wzrokowo-słuchową
Cele szczegółowe:
Zna sposoby wzywania pomocy
Wie jak wygląda praca policjanta, strażaka, ratownika medycznego
Usprawnia percepcję wzrokowo-słuchową
Piosenka: Kwiecień Plecień
Idzie za kwietniem rowem zielonym
pierwsza stokrotka w śniegu kwietniowym.
Na skrawku ciepła, na zimna brzeżku,
kwiat przebiśniegu usiadł w dołeczku.
Refren
Kwiecień, plecień, bo przeplata.
Trochę zimy, trochę lata.
Kwiecień, plecień, bo przeplata.
Trochę zimy, trochę lata.
Śniegiem sypnęło, czy kwiaty wschodzą
na pożegnanie ostatnim mrozom?
Uderza wiosna o skrzydła ptaków,
śpiew się poturlał z góry po dachu.
Refren
Kwiecień, plecień, bo przeplata.
Trochę zimy, trochę lata.
Kwiecień, plecień, bo przeplata.
Trochę zimy, trochę lata.
Wiersz: „Wiosenny koncert” D. Kossakowska
Wiosenka się zbudziła porządek wnet zrobiła
I wszystkie swe zwierzęta na koncert zaprosiła.
Wciąż trele słychać wszędzie, wiosenny koncert będzie.
Kukułka już przygrywa, swym ku, ku wszystkich wzywa.
Kum, kum jej odpowiada, to żaba stara gada.
Ćwir, ćwir wróbelek śpiewa, wygania wszystkich z drzewa.
Wnet muszka przyleciała, bzy, bzy nam wyszeptała.
Kle, kle pan bocian powie: – budowę mam na głowie.
Bąk gruby też tu jest. Jak mówi? Może wiesz?
Bzum, bzum, bzum, bzum, ja lubię robić szum.
I koncert ciągle trwa, bo zawsze ktoś coś ma.
Ku, ku, kle, kle lub bzyk, ćwir, ćwir, kum, kum, do wody myk.