Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Niby tacy sami, a jednak inni
Cele ogólne:
Poznawanie dzieci różnych ras oraz warunków, w jakich żyją
Utrwalanie wiadomości na temat praw dziecka
Kształtowanie tolerancji wobec ludzi różnych ras i narodowości,
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia prawa dziecka,
Z zainteresowaniem słucha informacji o innych kulturach
Wypowiada się z szacunkiem o dzieciach innych ras
Tydzień drugi: Wakacyjne podróże
Cele ogólne:
Kształtowanie logicznego myślenia
Wzbogacanie wiadomości przyrodniczych
Rozwijanie sprawności ruchowej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Podaje rozwiązanie zagadek słownych i tworzy mapę skojarzeń
Wymienia skarby, które można znaleźć w morzu
Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
Tydzień trzeci: Pożegnania nadszedł czas
Cele ogólne:
Zachęcanie do radosnego eksperymentowania, rozwijanie umiejętności manualnych
Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i orientacji przestrzennej
Rozwijanie umiejętności matematycznych
Nabywanie odwagi w prezentowaniu swoich umiejętności
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Eksperymentuje z wodą i piaskiem, tworzy pracę plastyczną
Rozróżnia prawą i lewą stronę
Formułuje proste zadania z treścią, poprawnie przelicza i ustala wyniki dodawania i odejmowania
Śpiewa piosenki, recytuje wiersze, tańczy
Tydzień czwarty: Bezpieczne wakacje
Cele ogólne:
Poznawanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku
Poznawanie miejsc letniego wypoczynku
Rozwijanie wyobraźni twórczej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia zasady zachowania, których należy przestrzegać w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku
Wskazuje na mapie wybrane miejsca letniego wypoczynku
Wypowiada się na temat swoich marzeń związanych z wakacjami
Piosenka „Żegnamy dziś przedszkole”
Tak niedawno przyszły dzieci do przedszkola,
jednak to już pożegnania dzisiaj pora.
Czas pożegnać lalki, misie i pajace,
czeka na nas szkoła.
Ref.: Dziś żegnamy się, choć tak smutno nam,
lecz przed nami nowy etap życia, szkoła woła nas.
Zabierzemy stąd dobrych wspomnień moc.
Gdy będziemy tęsknić za przedszkolem, odwiedzimy was.
Już czekają nowe książki i zeszyty,
nowy plecak, nowy piórnik, długopisy.
Koleżanki i koledzy, nowa pani, więc się już żegnamy.
Ref.: Dziś żegnamy się…
Wiersz „Kocham lato”
Kocham lato, za słoneczne kolory
Kocham lato za kapelusz słomkowy
Kocham lato za góry i las
Morze, piasek i przygód blask
Latem bardzo dobrze jest
Każde słowo każdy gest
Mówi wszystkim w koło o tym
Że już nadszedł czas spiekoty!
Kocham lato za tęczę na niebie
Kocham lato, bo wtedy mamy siebie
Kocham lato, bo to czas swobody
Na figle, psoty, każdy jest gotowy
Latem bardzo dobrze jest
Każde słowo każdy gest
Mówi wszystkim o tym, że
W lecie nikt nie nudzi się!
Kocham lato za wszystkie podróże
Za te małe i za te duże
Kocham lato za słońce i deszcz
Latem każdy szczęśliwy jest
Latem bardzo dobrze jest
Każde słowo każdy gest
Mówi wszystkim w koło tak
Ruszaj razem ze mną na szlak!
Tydzień pierwszy: Z końca świata czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany
Cele ogólne:
Kształtowanie świadomej przynależności do narodu i kraju.
Przygotowanie do zgodnego współżycia w Europie i świecie, kształtowanie tolerancji wobec ludzi innych ras i kultur.
Rozwijanie orientacji przestrzennej, posługiwanie się nazwami kierunków.
Odczytywanie symboli na mapie i globusie.
Tydzień drugi: Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści
Cele ogólne:
Umożliwienie dzieciom zdobywania wiadomości na temat zwierząt żyjących w dżungli.
Rozwijanie zdolności liczenia, dodawania i odejmowania oraz grupowania elementów (określanie liczby elementów w zbiorze, rozumienie pojęcia „równoliczny”).
Ćwiczenie spostrzegawczości, pamięci i wrażliwości słuchowej.
Kształcenie zdolności negocjowania podczas wspólnego tworzenia gier ściganek.
Tydzień trzeci i czwarty: Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?
Cele ogólne:
Zapoznanie dzieci z krajobrazami charakterystycznymi dla różnych regionów Polski.
Doskonalenie umiejętności wyrażania myśli w formie zdań (poprawnych składniowo, logicznie i gramatycznie).
Uświadomienie konieczności objęcia ochroną niektórych gatunków roślin i zwierząt.
Budzenie zainteresowań czytelniczych, zachęcanie do podejmowania prób samodzielnego czytania.
Wdrażanie dzieci do wyodrębniania głosek w prostych słowach.
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie.
Dostarczenie dzieciom wiedzy o przyrodzie i środowisku społecznym.
Stwarzanie sytuacji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą jako źródłem marzeń, przeżyć i doznań;
Rozwijanie mowy i myślenia przez samodzielne wypowiedzi na temat zbliżających się wakacji – mówienie o swoich marzeniach;
Aranżowanie sytuacji sprzyjających nawiązywaniu życzliwych kontaktów z ludźmi.
Wiersz: Jedziemy na wakacje Cz. Janczarski
Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.
Piosenka: Po łące biega lato
Po łące biega lato,
uwija się jak bąk.
Dzień dobry mówi kwiatom
i pieści każdy pąk
Ref. Kto chce się z latem spotkać
Niech idzie z nami tam
Rumianek i stokrotka
Pokażą drogę nam
Pomaga lato pszczołom,
na kwiatach też się zna
Uśmiecha się wesoło
i berka z nami gra
Ref. Kto chce się z latem spotkać …
Gdy lato jest zmęczone,
w szałasie sobie śpi
I we śnie gra w zielone,
bo łąka mu się śni
Ref. Kto chce się z latem spotkać …
Tydzień pierwszy: Święto dzieci
Cel ogólny:
Uświadomienie dzieciom, że są osoby i miejsca, z którymi i w których mogą czuć się bezpiecznie, zachęcanie do nazywania i opisywania własnych emocji
Cele szczegółowe:
zna emocje, nazywa je i opisuje własne odczucia w danych sytuacjach
doskonali umiejętność dzielenia się w czasie zabawy
wypowiada się na temat nieprzestrzegania praw dziecka w bajkach
Tydzień drugi: Egzotyczne kraje
Cel główny:
Poznanie elementów kultury różnych krajów świata,
wspieranie w budowaniu postawy opartej na szacunku i otwartości wobec osób z innych kręgów kulturowych,
Cele szczegółowe:
podaje nazwę swojego kraju i miejscowości, w której mieszka
wskazuje położenie Etiopii na mapie świata
wymienia nazwy wybranych zwierząt i roślin, które można spotkać w amazońskiej dżungli
nazywa zwierzęta zamieszkujące Australię
Tydzień trzeci: Obserwacje przyrody
Cel główny:
Rozbudzanie zainteresowania światem przyrody i zachęcanie do troski o środowisko,
zapoznanie z oznakami nadchodzącego lata,
zachęcanie do obserwowania letniej przyrody i budzenie ciekawości poznawczej
Cele szczegółowe:
poznaje nazwy wybranych kwiatów i ich zastosowanie
poznaje sposoby rozmnażania roślin
poznaje fazy rozwoju maku polnego
wyjaśnia, dlaczego człowiek może stanowić zagrożenie dla zwierząt
Tydzień czwarty: Wesołe wakacje
Cel główny:
Budowanie radosnej atmosfery w oczekiwaniu na nadejście wakacji,
zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacyjnego wypoczynku
Cele szczegółowe:
wymienia nazwy polskich gór
uważnie słucha dźwięków dochodzących z otoczenia
zna zasady bezpiecznej zabawy nad morzem
prawidłowo posługuje się czasownikami w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym
Piosenka “Taniec małpy”
Łapa w górę, druga w górę
teraz dwie
jeden łokieć, drugi i zatrzymaj się
Łapa w górę, druga w górę
teraz dwie
jeden łokieć, drugi i zatrzymaj się
Skacz przodu tak jak malpa
teraz w tył
strząśnij niewidzialną wodę
z palców twych
Skacz przodu tak jak malpa
teraz w tył
strząśnij niewidzialną wodę
z palców twych
refren
idziemy do przodu idziemy
uuuu
po głowie się drapiemy
teraz obrót zrób
refren
idziemy do przodu idziemy
uuuu
po głowie się drapiemy
teraz obrót zrób
Wiersz
Za dni kilka –o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.
A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.
Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.
Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.
Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.
Tydzień pierwszy: Gdzie mieszkają zwierzęta?
Cele główne:
poszerzenie wiadomości na temat ogrodu zoologicznego i zwierząt egzotycznych;
poznawanie właściwości owoców egzotycznych, w tym ich walorów smakowych;
rozwijanie sprawności manualnej.
Cele szczegółowe:
Wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego i zwierząt zamieszkujących zoo;
bada właściwości banana, mandarynki, mango określa ich wielkość, kształt, kolor, ciężar i smak;
maluje sylwetkę żyrafy techniką stemplowania.
Tydzień drugi: Co mogę robić latem ?
Cele główne:
rozwijanie sprawności manualnej i wyobraźni ;
rozwijanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do eksperymentowania;
poznawanie charakterystycznych cech krajobrazu górskiego oraz sposobów spędzania czasu wolnego w górach.
Cele szczegółowe:
rysuje łódkę i fale po śladach;
chętnie angażuje się w zabawy badawcze próbuje formułować wnioski na podstawie przeprowadzonych eksperymentów;
opisuje krajobraz górski, podaje propozycje spędzania czasu wolnego, nazywa kolory oznaczania szlaków turystycznych.
Tydzień trzeci: Za co kocham wakacje?
Cele główne:
poznawanie sposobów spędzania wolnego czasu w wybranych miejscach letniego wypoczynku;
rozwija sprawności ruchowej;
poznanie zwyczaju przywożenia pamiątek z wakacji z zagranicy.
Cele szczegółowe:
podaje propozycje spędzenia czasu wolnego latem;
uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych;
wymienia rodzaje pamiątek, jakie można przywieźć z wakacji za granicą.
Tydzień czwarty: Jak dać przedmiotom drugie życie?
Cele główne:
zdobywanie informacji na temat ekologii papier, szkło, metal;
przypominanie zasad segregacji śmieci;
przeliczanie elementów zbioru.
Cele szczegółowe:
wypowiada się o ekologii na podstawie obrazków;
segreguje śmieci;
poprawnie przelicza elementy.
Piosenka: „Bezpieczne wakacje”
Moja mama musi wiedzieć, gdy wychodzę z domu
Mam w pamięci zawsze do niej numer telefonu
Zanim wyjdę, to przez okno sprawdzam stan pogody
I ubieram się dla zdrowia, no i dla wygody.
Ref.: Już idzie lato, idą wakacje
Będzie zabawa, będą atrakcje
Będzie wspaniale, będzie bajecznie
Kiedy wakacje miną bezpiecznie.
Znam zasady bezpiecznego ulic przechodzenia
Gdy mnie nagle burza łapie, to szukam schronienia
Choćby nie wiem jak był miły, z obcym nie pogadam
Dokąd idę i gdzie mieszkam to nie jego sprawa
Na wycieczce w samochodzie musze zapiąć pasy
A gdy słońce mocno świeci lubię głowę nakryć
Kiedy upał jest ogromny piję dla ochłody
Zły to pomysł, by na główkę skakać gdzieś do wody
Wiersz:,,Jedziemy na wakacje” – Czesław Janczarski
Jedziemy na wakacje, do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki przynieś, falo, w darze.
Jedziemy na wakacje w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty, za mgłą, za obłokiem.
Jedziemy na wakacje. Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku, czekaj na nas w borze!
Tydzień pierwszy: Lato – czas zabawy.
doskonali umiejętność komunikowania się,
doskonali umiejętność akceptacji drugiej osoby,
poznaje zwyczaje rówieśników z rożnych stron świata,
poznaje prawa dziecka oraz sposoby uzyskiwania pomocy,
rozwija poczucie zaufania do drugiej osoby,
rozwija umiejętność współpracy,
Tydzień drugi: Kolorowe lato.
poznaje zmiany zachodzące w przyrodzie,
rozwija umiejętności okazywania sobie wzajemnej życzliwości i akceptowania innych,
zna znaczenie łąki dla zwierząt i ludzi,
doskonali umiejętność przeliczania w zakresie 10 i więcej,
poznaje warunki życia zwierząt że środowiska wodnego,
poznaje stadium rozwoju motyla,
kształtuje logiczne myślenie poprzez rozwiązywanie zagadek
Tydzień trzeci: Żegnamy przedszkole.
poznaje pojęcie ,,odpoczynek” oraz sposoby odpoczywania,
poznaje krajobraz górski,
zna zasady bezpieczeństwa podczas przebywania w górach,
doskonali umiejętności mierzenia objętości płynów,
poznaje krajobraz morski oraz sposobów spędzania czasu wolnego nad morzem,
obserwuje zjawisko rozpuszczania się i tonięcia oraz wyciąga z tego wnioski,
Tydzień czwarty: Do widzenia!
rozwija zainteresowania czasem wolnym i sposobami jego spędzania,
poznaje prace ratownika wodnego,
poznaje zasady bezpiecznego spędzania czasu wolnego podczas wakacji,
rozwija umiejętności godzenia się z porażką przy przegranej w różnego rodzaju grach,
doskonali koordynacje słuchowo-ruchową,
rozwija umiejętności bezpiecznego posługiwania się narzędzi
Piosenka: „Piosenka żeglarska”
Słowa: E. Stadtmüller
muz.: K. Świątnicka
Wakacyjny rejs przed nami,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Burty mocno się trzymamy,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Tańczą fale jak szalone,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Delfin macha nam ogonem,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Ref.: Łódka huśta się na fali,
brzeg majaczy gdzieś w oddali,
na pokładzie słońce pali,
wicher dmie!
Jakie lądy odkryjemy?
Gdzie do portu zawiniemy?
Co do domu przywieziemy?
Kto to wie?
Jakaś wyspa jest przed nami,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Cała naprzód – dopływamy,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Woda się w słoneczku mieni,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Znaleźliśmy raj na ziemi,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Ref.: Łódka…
Wiersz: ,,Julek marzyciel”
Autor: A. Frączek
Położył się Julek na łące i leży.
A w górze gromada obłoczków gdzieś bieży.
Ten pierwszy wygląda jak głowa,
ten drugi jak pupa słoniowa,
ten trzeci jak ogon lub trąba,
a czwarty jak ucho… no bomba!
Słoń sunie po niebie! Kompletny!!!
Popatrzcie! Naprawdę jest świetny!
O!… nagle wietrzysko zawiało,
gdzieś z dala: – Szy… szy! – wyszeptało
i, szepcząc, związało na supeł
tę trąbę słoniową… no super!
Słoń, biedak, zapomniał z wrażenia
nazwiska, zapomniał imienia,
zapomniał też, dokąd ma lecieć,
a nawet, że słoniem jest przecież
ogromnym jak traktor lub tir…
Króciutko oznajmił: – Ćwir, ćwir! –
i w gnieździe się rozsiadł paradnie.
Wraz z trąbą i supłem! No ładnie…
A Julek?…
Wciąż leży na łące i marzy,
że wierszyk o słoniu wysmaży.
Tydzień pierwszy: Żegnam przedszkole.
Cele ogólne:
Poznanie różnych sposobów spędzania czasu latem.
Poznaje różne środki lokomocji.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia czy można podróżować podczas wakacji.
Wie jak można spędzać czas latem na powietrzu.
Tydzień drugi: Do widzenia.
Cele ogólne:
Poznanie zasad bezpiecznej zabawy nad morzem i w górach.
Ukazanie sposobów ochrony przed słońcem.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie jak bezpiecznie zachowywać się nad morze i w górach.
Wie, jak stosować kremy i czapki przed słońcem.
Tydzień trzeci ;Czekamy na wakacje.
Cele ogólne:
Poznaje oznaki lata.
Rozumie słowo ,,wakacje’’.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Cieszy się z przyjścia lata.
Rozumie znaczenie słowa ,,wakacje’’- letni odpoczynek.
Tydzień czwarty: Wakacje.
Cele ogólne:.
Poznaje cechy charakterystyczne wybranych krajobrazów Polski; góry , morze , jeziora ,lasy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna letnie krajobrazy.
Opowiada o swoich planach na wakacje.
Piosenka Lato, lato, lato czeka
Już za parę dni, za dni parę,
Weźmiesz plecak swój i gitarę,
Pożegnania kilka słów,
Pitagoras, bądźcie zdrów,
Do widzenia wam, canto cantare.
Lato, lato, lato czeka,
Razem z latem czeka rzeka,
Razem z rzeką czeka las,
A tam ciągle nie ma nas.
Lato, lato, nie płacz czasem,
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem,
W lesie schowaj dla nas chłodny cień,
Przyjedziemy lada dzień.
Już za parę chwil, godzin parę,
Weźmiesz rower swój no i dalej,
Polskę całą zwiedzisz wszerz,
Trochę rybek złowisz też,
Nie przyjmując się niczym wcale.
Lato, lato mieszka w drzewach,
Lato, lato, w ptakach śpiewa,
W słońcu każe okryć twarz,
Lato, lato jak się masz.
Lato, lato dam ci różę,
Lato, lato, zostań dłużej,
Zamiast się po krajach włóczyć stu,
Lato, lato zostań tu.
Wiersz: Czerwiec
Czerwiec sady owocami
okrasił najwcześniej,
czerwienieją w środku czerwca
słodziutkie czereśnie.
Jeszcze swoich drzwi za nami
nie zamknęła szkoła
a już las się niecierpliwi,
do siebie nas woła.
Czekaj lesie, wytrzymaj jeszcze
czerwiec w mig przeleci
i po twoim mchu zielonym
będą biegać dzieci!
Jeszcze tydzień, jeszcze drugi –
skończy się nauka
i w zielonych wrotach lata
kukułka zakuka.
Tydzień pierwszy: Święto dzieci.
Cel główny:
Podawanie informacji o sobie.
Uczestniczenie w działaniach pozwalających na poznanie swoich możliwości.
Poznawanie wartości moralnych.
Cele operacyjne (dziecko):
odpowiada na pytania dotyczące wiersza i opowiadania
określa których zabawek jest więcej/mniej i o ile więcej/mniej
rozpoznaje piosenki poznane w ciągu roku
wykonuje obrazek
bawi się z rówieśnikami i starszymi dziecmi
Tydzień drugi: Moje podwórko
Cel główny:
Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów.
Cele operacyjne (dziecko):
odpowiada na pytania dotyczące wiersza i opowiadania
liczy w zakresie czterech
porusza się rytmicznie przy muzyce
maluje farbami
rozwiązuje zagadki
wie jak zachować się na wycieczce
wymienia nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka
integruje się z innymi dziećmi i swoimi rodzicami podczas zabaw na wyjeździe
Tydzień trzeci: Nadchodzą wakacje.
Cel główny:
Poznawanie ważniejszych regionów Polski.
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie latem.
Poznawanie wybranych środków transportu lądowego, wodnego i powietrznego.
Cele operacyjne (dziecko):
mówi wyraźnie
liczy w zakresie sześciu
śpiewa piosenkę
rysuje po śladzie
koloruje rysunek
wymienia dwa pojazdy lądowe, wodne i powietrzne
wymienia trzy oznaki charakterystyczne dla lata
wskazuje na mapie Polski góry i morze
Tydzień czwarty: Bezpieczne i aktywne wakacje.
Cel główny:
Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacji.
Kształtowanie u dzieci umiejętności bezpiecznego i właściwego zachowania się w przedszkolu i poza nim.
Kształcenie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
Cele operacyjne (dziecko):
zna zasady bezpieczeństwa podczas zabawy
zna wybrane znaki ostrzegawcze, z jakimi może spotkać się w czasie wakacji
zna numer alarmowy – 112
zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich
wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych
zna zasady bezpiecznej kąpieli i wypoczynku nad wodą
wie, że należy unikać miejsc i zachowań niebezpiecznych
Wiersz: „Piłka” D. Gellner
Po cichutku, po kryjomu
Wyskoczyła piłka z domu.
Hop! Hop! W górę! W dół!
Przeskoczyła świata pół.
Zatrzymała się pod płotem,
Zatańczyła z burym kotem.
Hop! Hop! Raz i dwa!
Obudziła złego psa. (…)
Gdy odpocząć chciała chwilę,
Siadły na niej dwa motyle.
Każdy z nich pomyślał tak:
– Jaki duży, piękny kwiat! (…)
– Oj! Do licha! – rzekła brzydko –
chcę do domu! I to szybko!
Choć nie miała wcale nóg,
Przeskoczyła – hop! – przez próg.
Zatrzasnęła z hukiem drzwi
i pod łóżkiem grzecznie śpi.
Piosenka: „Z motylem na głowie”
sł. i muz. K. Bożek-Gowik
Mały człowiek tak jak ja tez zachcianki swoje ma.
Więc wam powiem bardzo szczerze: lubię jeździć na rowerze.
Ref.: Jadę na rowerze z tatą, wokół nas zielone lato.
Motyl usiadł mi na głowie, pluszcze woda w leśnym rowie.
Jadą sobie dwa rowery, błyszcz ą w słońcu koła cztery.
Z tatą nigdy się nie boję, tak nam dobrze jest we dwoje.
Czapka z daszkiem kryje mnie, na tej czapce kropki dwie.
A na nosie, to nie czary, na słoneczko okulary.
Ref. Jadę na rowerze z tatą…
Jedzie ze mną pluszak pies, w torbie coś pysznego jest.
Żuję gumę, mrużę oczy a mój rower wciąż się toczy.
Ref. Jadę na rowerze z tatą…
Tydzień pierwszy: Dzień Dziecka.
Cele ogólne:
Zapoznanie z tematyką praw i obowiązków dzieci.
Poznanie zabaw dziecięcych popularnych w innych krajach.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, co oznacza słowo przyjaciel,
Rozwija zdolności matematyczne,
Uczestniczy w zabawach badawczych,
Pobudza zmysł dotyku.
Tydzień drugi: Wielka wyprawa.
Cele ogólne:
Poznanie charakterystycznych miejsc/budowli świata.
Rozwijanie świadomości różnorodności kulturowej i językowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje nazwy zwierząt egzotycznych,
Doskonali umiejętność przeliczania i porównywania wielkości,
Rozróżnia uczucia przyjemne i nieprzyjemne,
Rozwija empatię.
Tydzień trzeci: Smaki i zapachy lata.
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności kulturalnego komunikowania się.
Uwrażliwianie na piękno przyrody.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje odgłosy przyrody,
Poznaje znaczenie słowa sztuka,
Poznaje nazwy i wygląd owoców dojrzewających latem,
Uczy się radzić sobie z emocjami.
Tydzień czwarty: Wakacyjne przygody.
Cele ogólne:
Utrwalenie wiadomości na temat zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z wakacjami.
Nabywanie i utrwalenie wiadomości na temat geografii Polski.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poszerza wiedzę na temat gór w Polsce,
Poznaje zasady bezpieczeństwa dotyczące uprawiania sportów wodnych,
Poznaje nazwy miejsc wakacyjnego wypoczynku,
Kształtuje poczucie przynależności do grupy.
Wiersz J. Tuwima pt. „Skakanka”
Żeby kózka nie skakała,
to by nóżki nie złamała.
Prawda!
Ale gdyby nie skakała,
to by smutne życie miała.
Prawda?
Bo figlować – bardzo miło.
A bez tego – to by było
Nudno…
Chociaż teraz musi płakać,
potem będzie znowu skakać.
Trudno!
Więc, gdy cię dorośli straszą
że tak będzie jak z tą naszą
Kozą,
Najpierw grzecznie ich wysłuchaj,
potem powiedz im do ucha
Prozą:
„A ja znam może dwadzieścia kózek, co od rana do wieczora skakały i zdrowe są, i wesołe, i nic im się nie stało, i dalej skaczą!
Grunt, żeby się nie bać! Tak skakać, żeby nic się nie stało! Bo inaczej, co by za życie było? Prawda?” I skacz, ile ci się podoba. Niech dorośli zobaczą, jak się to robi!
Piosenka pt. „Poziomkowe lody”
Lo-lo-lo-lo-lo-lo lody
Po-po-po-po-po poziomkowe.
Lu-lu-lu-lu lubię lizać
choć gardełko nie jest zdrowe.
Ref. : Mama mówi: nie, tata mówi: nie!
A ja lody poziomkowe lizać chcę!
Mama mówi: nie, tata mówi nie!
A ja lody poziomkowe chcę!
Mama boi się o dzieci,
chce, by zawsze były zdrowe.
Ale przecież czasem trzeba
zjadać lody poziomkowe
Tydzień pierwszy: Lato czas zabawy
Cele ogólne:
Poznawanie i dostrzeganie korzyści posiadania przyjaciół pochodzących z różnych stron świata.
Poznawanie wartości akceptacji.
Rozwijanie sprawności manualnej.
Poznawanie zwyczajów rówieśników z różnych stron świata.
Poznawanie praw dziecka.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Dostrzega korzyści z posiadania przyjaciół pochodzących z różnych stron świata.
Rozwija sprawność manualną.
Poznaje różne kultury.
Zna prawa dziecka.
Rozumie pojęcie akceptacja.
Tydzień drugi: Kolorowe lato
Cele ogólne:
Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie.
Rozwijanie umiejętności okazywania sobie wzajemnej życzliwości.
Rozpoznawanie środowiska naturalnego – łąki i jej mieszkańców.
Poznawanie stadium rozwoju motyla.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Rozpoznaje i wymienia mieszkańców łąki
Zauważa zmiany zachodzące w przyrodzie.
Potrafi okazać życzliwość swoim rówieśnikom.
Poznaje rozwój motyla.
Tydzień trzeci: Żegnamy przedszkole
Cele ogólne:
Wyjaśnienie pojęcia odpoczynek.
Poznawanie krajobrazu górskiego.
Poznawanie środowiska i krajobrazu związanego z jeziorami oraz rzekami.
Poznawanie krajobrazu morskiego oraz spędzania czasu wolnego.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Rozumie pojęcie odpoczynek.
Wie, gdzie można spędzić czas wolny.
Tydzień czwarty: Do widzenia”
Cele ogólne:
Poznanie zasad bezpiecznego odpoczywania podczas wakacji.
Poznanie pracy ratownika wodnego.
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Zna zasady bezpiecznego odpoczynku podczas wakacji.
Zauważa zmiany zachodzące w przyrodzie.
Wie, na czym polega praca ratownika wodnego.
Wiersz „Międzyzdroje” Piotr Łosowski
Międzyzdroje?
Międzyzdroje!
Tutaj latem
wszystko Twoje!
Twoja złota plaża
i niebieska fala,
uśmiech marynarza,
wietrzyk, co opala,
mewa nad obłokiem,
jacht w dalekim rejsie,
i słonko wysokie,
od marzeń piękniejsze…
Wrócisz z Międzyzdrojów
radosny i zdrowy,
powitasz swych bliskich
i powiesz znajomym:
O złotej plaży
i niebieskich falach,
o słonku, co praży,
i pięknie opala,
o mewach,
o statkach,
o słonawym wietrze…
Będą to wspomnienia
od marzeń piękniejsze…
Piosenka „Piosenka żeglarska”
sł. Ewa Stadtmuller, muz. Kalina Świątnicka
Wakacyjny rejs przed nami,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Burty mocno się trzymamy,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Tańczą fale jak szalone,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Delfin macha nam ogonem,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Ref.: Łódka huśta się na fali,
brzeg majaczy gdzieś w oddali,
na pokładzie słońce pali,
wicher dmie!
Jakie lądy odkryjemy?
Gdzie do portu zawiniemy?
Co do domu przywieziemy?
Kto to wie?
Jakaś wyspa jest przed nami,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Cała naprzód – dopływamy,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Woda się w słoneczku mieni,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Znaleźliśmy raj na ziemi,
HEJ, HEJ, HEJ, AHOJ!
Ref.: Łódka…
Tydzień pierwszy: Kształtowanie świadomej przynależności do narodu i kraju;
Przygotowanie do zgodnego współżycia w Europie i świecie, kształtowanie tolerancji wobec ludzi innych ras i kultur;
Rozwijanie orientacji przestrzennej, posługiwanie się nazwami kierunków;
Odczytywanie symboli na mapie i globusie eń pierwszy: Z końca świata czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany
Tydzień drugi: Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści
Umożliwienie dzieciom zdobywania wiadomości na temat zwierząt żyjących w dżungli;
Rozwijanie zdolności liczenia, dodawania i odejmowania oraz grupowania elementów (określanie liczby elementów w zbiorze, rozumienie pojęcia „równoliczny”);
Ćwiczenie spostrzegawczości, pamięci i wrażliwości słuchowej;
Kształcenie zdolności negocjowania podczas wspólnego tworzenia gier ściganek
Tydzień trzeci: Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?
Zapoznanie dzieci z krajobrazami charakterystycznymi dla różnych regionów Polski;
Doskonalenie umiejętności wyrażania myśli w formie zdań (poprawnych składniowo, logicznie i gramatycznie);
Uświadomienie konieczności objęcia ochroną niektórych gatunków roślin i zwierząt;
Budzenie zainteresowań czytelniczych, zachęcanie do podejmowania prób samodzielnego czytania;
Wdrażanie dzieci do wyodrębniania głosek w prostych słowach;
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie
Tydzień czwarty: Tajemnice przyrody
właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
rysowanie na różnorodnych powierzchniach
prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
Tydzień piąty: Wakacje tuż-tuż
usprawnianie narządów artykulacyjnych jako przygotowanie do nauki czytania
udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
doskonalenie odpowiednich chwytów dłoni podczas rysowania i kreślenia znaków
przedstawianie emocji i uczuć przy użyciu charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i poszukiwania wsparcia w otoczeniu
współdziałanie z dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
przestrzeganie ustalonych zasad zabawy
zapoznanie z częstymi kierunkami wakacyjnych wyjazdów
zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
doskonalenie syntezy i analizy słuchowej: dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, rozpoznawanie głoski w nagłosie•
Piosenka „Dżungla”
Gdzie są liany, drzewa, trzcina, tam przeróżna jest zwierzyna .
Ona skacze, pełza, wyje: oto dżungla, która żyje!
Zanim zacznie się ulewa, pani małpa złazi z drzewa .
Szybko się przed deszczem chroni: liść-parasol trzyma w dłoni .
Skaczą, śmieją się papugi, że wąż, chociaż taki długi,
nagle czegoś się przestraszył: wił się, pełzał i gdzieś zaszył .
Kiedy słoń powala drzewo, macha trąbą w prawo, w lewo .
Tygrys wtedy przed nim zmyka i w zaroślach gęstych znika .
Gdzie są liany, drzewa, trzcina, tam przeróżna jest zwierzyna .
Ona skacze, pełza, wyje: oto dżungla, która żyje!
Wiersz „Paweł i Gaweł”
Paweł i Gaweł w jednym stali domu,
Paweł na górze, a Gaweł na dole;
Paweł, spokojny, nie wadził nikomu,
Gaweł najdziksze wymyślał swawole.
Ciągle polował po swoim pokoju:
To pies, to zając – między stoły, stołki
Gonił, uciekał, wywracał koziołki,
Strzelał i trąbił, i krzyczał do znoju.
Znosił to Paweł, nareszcie nie może;
Schodzi do Gawła i prosi w pokorze:
– Zmiłuj się waćpan, poluj ciszej nieco,
Bo mi na górze szyby z okien lecą. –
A na to Gaweł: – Wolnoć, Tomku,
W swoim domku. –
Cóż byłe mówić? Paweł ani pisnął,
Wrócił do siebie i czapkę nacisnął.
Nazajutrz Gaweł jeszcze smacznie chrapie,
A tu z powały coś mu na nos kapie.
Zerwał się z łóżka i pędzi na górę.
Sztuk! puki – Zamknięto. Spogląda przez dziurę
I widzi… Cóż tam? cały pokój w wodzie,
A Paweł z wędką miedzi na komodzie.
– Co waćpan robisz? – Ryby sobie łowię.
– Ależ, mości panie, mnie kapie po głowie!
A Paweł na to: – Wolnoć, Tomku,
W swoim domku. –
Z tej to powiastki morał w tym sposobie:
Jak ty komu, tak on tobie.
Aleksander Fredro
Tydzień pierwszy: Dzień dziecka
Cele ogólne:
Zapoznanie z tematyką praw i obowiązków dziecka
Rozwijanie zdolności matematycznych
Cele szczegółowe:
Przelicza w granicach własnych możliwości
Rozumie, że dzieci mają prawa i swoje obowiązki.
Zna zabawy dla dzieci popularne w innych krajach.
Tydzień drugi: Wielka wyprawa
Cele ogólne:
Rozwijanie świadomości rożnorodności kulturowej
Poznanie rożnych środków transportu.
Cele szczegółowe:
Zna charakterystyczne budowle znanych miejsc na świecie.
Rozpoznaje różnorodne środki transportu.
Zna charakterystyczne elementy różnych kultur.
Tydzień trzeci: Smaki i zapachy lata
Cele ogólne:
Poszerzanie kompetencji językowych.
Poszerzanie wiedzy na temat letnich przysmaków.
Cele szczegółowe:
Tworzy rymy i czyta globalnie.
Zna pojęcie „sztuka”
Wie jakie warzywa i owoce rosną latem.
Tydzień czwarty: Wakacyjne przygody
Cele ogólne:
Utrwalenie wiedzy na temat zagrożeń i związanych z wyjazdami wakacyjnymi.
Poznawanie nazw miejsc wakacyjnego wypoczynku.
Cele szczegółowe:
Wie jak bezpiecznie spędzać wakacje w różnych miejscach.
Zna miejsca w Polsce, w których można spędzić wakacje.
Wie, że należy zachować szczególną ostrożność podczas zabaw w wodzie.
Tydzień piąty: Nasi ulubieńcy
Cele ogólne:
Utrwalenie przekonania, że zwierzę może być przyjacielem człowieka.
Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego.
Cele szczegółowe:
Wie, że należy dbać o zwierzęta.
Zna zasady bezpiecznego obchodzenia się ze zwierzętami.
Słucha z uwagą czytany tekst i tekst piosenki.
„Każdy ma jakiegoś bzika”
Fasolki
Kiedy wracam ze szkoły i otworzyć chcę drzwi,
Już od progu dobiega zawsze wierny głos psi
Na dywanie w pokoju do nóg łasi się kot,
A w pudełku pod stołem chomik chowa się w kąt
Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,
A ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa
Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,
A ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa
Kiedy smutno mi czasem, przyjdzie do mnie pan pies,
Poda łapę, zapyta: Nie martw się, co ci jest?
Kot zamruczy pod nosem, chomik także da znać,
I od razu weselej, już zaczynam się śmiać
Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,
A ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa
Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,
A ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa
„Zgadywanka – rymowanka”
- H. Murgrabia
W małym koszyczku leży podusia,
a na podusi
coś się porusza.
Ma małe uszka
i nosek mały,
a na dodatek
w futerku cały.
Gdybyś mu mleczka
w spodeczku dał,
to się przeciągnie
i powie – miauuu,
wyjdzie z koszyczka,
mleczko wypije
i brudny pyszczek
łapką umyje.