Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Idzie jesień … przez ogród i sad.
Cele ogólne:
Poznanie owoców i warzyw.
Uświadomienie znaczenia wartości odżywczych owoców i warzyw.
Kształtowanie kompetencji matematycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje i prawidłowo nazywa wybrane warzywa i owoce.
Wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe.
Doskonali umiejętność liczenia zakresie 4 oraz porównywania liczebności zbiorów.
Tydzień drugi: Idzie jesień … do zwierząt..
Cele ogólne:
Poznanie zwyczajów wybranych zwierząt.
Zapoznanie ze sposobem przygotowania się zwierząt do zimy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje zwyczaje wiewiórki i jeża.
Wie ,jak zwierzęta przygotowują się do zimy.
Tydzień trzeci: Co z czego otrzymujemy?
Cele ogólne:
Zapoznanie z etapami powstawania chleba.
Rozwijanie logicznego myślenia.
Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, z czego i w jaki sposób powstaje chleb.
Łączy w sensowny sposób pary obrazków.
Ilustruje ruchem piosenki; kształtuje poczucie rytmu.
Tydzień czwarty: Idzie jesień … z deszczem.
Cele ogólne:
Poznanie roli wody w żuciu człowieka.
Pobudzanie ciekawości poznawczej.
Kształtowanie umiejętności grafomotorycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie, że woda w życiu człowieka jest niezbędna.
Bierze udział w eksperymentach z wodą.
Potrafi kreślić kreski oraz rysować krople.
Piosenka: „Jesienna szaruga”
Deszcz po szybie ścieka: sza, sza, sza,
kapią krople deszczu: pla, pla, pla.
Ref.: Jesienna muzyka dziś od rana gra:
sza, sza, sza, plum, plum, plum, plum,
ta-ra-ra-ra.
Wiatr piosenkę śpiewa: tu, tu, tu,
szumią z wiatrem drzewa: szu, szu, szu.
Ref.: Jesienna…
Tańczą krople deszczu: kap, kap, kap,
wszystko wkoło mokre: chlap, chlap, chlap.
Ref.: Jesienna
Wiersz: „Historia małej chmurki”
Ciepłe promienie słońca,
zasłoniła mała, wesoła chmurka biała,
co po niebie wesoło skakała.
Od wiatru pęczniała, ciemniała, aż się rozpłakała.
Łzy wolno kap, kap, kap, kapały,
oczy jej smutniały i deszczem płakały.
Chmurka pochmurniała, grzmiała.
Gdy się wypłakała, to zmalała.
Oczy z łez ocierała,
aż się tęcza pokazała.
Tydzień pierwszy: . Pani Jesień i jej wspaniałe stroje
Cele ogólne:
wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, podczas zabawy, podczas pracy przy stoliku, podczas posiłków)
wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych
wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej
rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie
poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”
poznanie obrazu graficznego liczby „2”
Tydzień drugi: Co nam jesień w koszu niesie?
Cele ogólne:
wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie
doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby
poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
poznanie obrazu graficznego liczby „3”
Tydzień trzeci: Uczymy się dbać o swoje zdrowie
Cele ogólne:
kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób
wdrażanie do porozumiewania się za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
poznanie obrazu graficznego liczby „4”
Tydzień czwarty: Niezwykły rytm przyrody
Cele ogólne:
wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych
wdrażanie do respektowania cudzych emocji
wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób
doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
poznanie obrazu graficznego liczby „5”
Wiersz: „W spiżarni” Maria Kownacka
W spiżarni na półkach
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty
złoty miód w słoiku.
I cebula w wianuszku
i grzybki suszone
są główki kapusty
ogórki kwaszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato,
gdy słoik otworzę.
Piosenka: “A ja wiem”
A ja wiem, nie powiem,
kto nas dziś odwiedzi,
czerwone jabłuszko,
co na drzewie siedzi.
Czerwone jabłuszko,
złocista gruszeczka,
złocista gruszeczka
i piękna śliweczka.
Tydzień pierwszy: Jesień w sadzie i ogrodzie
Cele ogólne:
rozwijanie umiejętności matematycznych
kształtowanie odruchu prawidłowej postawy
rozwijanie sprawności manualnej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
przelicza w dostępnym zakresie i porównuje liczebność zbiorów
wykonuje ćwiczenia przy zachowaniu prostych pleców
wykonuje prace plastyczne
Tydzień drugi: Zwierzęta jesienią
Cele ogólne:
zdobywanie informacji na temat przygotowań zwierząt do zimy
rozwijanie pamięci
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wskazuje zwierzęta, które zasypiają na zimę
wie, jakie pokarmy spożywają wybrane zwierzęta
zapamiętuje układy elementów
Tydzień trzeci: Moja rodzina i mój dom
Cele ogólne:
dzielenie się informacjami na temat członków rodziny
rozwijanie mowy
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wypowiada się na temat członków rodziny
wykonuje ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
Tydzień czwarty: Domowi ulubieńcy
Cele ogólne:
utrwalenie nazw zwierząt domowych
rozwijanie sprawności ruchowej
uwrażliwienie na potrzeby zwierząt
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wymienia zwierzęta domowe
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
wie, że należy dbać o zwierzęta
Tydzień piąty: A deszcz pada i pada
Cele ogólne:
usprawnianie motoryki małej
porównywanie liczebności zbiorów
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rysuje po śladzie; koloruje
stosuje zwroty mało, dużo
Piosenka „Zwierzęta jesienią”
Szuka orzechów
wiewióreczka mała,
pewnie już kilka
w dziupli zebrała.
Ref.: Będą zapasy
na zimowe czasy.
Jeżyk pod liśćmi
znalazł legowisko.
Czuje, że zima
jest bardzo blisko.
Ref.: Spać smacznie będzie,
aż wiosna przybędzie.
Robi porządki
w norce myszka mała,
ziarenek wiele
dawno zebrała.
Ref.: Dla swej rodziny
na czas długiej zimy
Wiersz „Jeże”
Po parku, po parku
Spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż
Tupta, tupta mały zwierz
Po lesie, po lesie
spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż,
tupta, tupta mały zwierz,
Zmęczyły się jeże po długim spacerze
tupnęły, A! (ziewnęły), zasnęły!
Tydzień pierwszy: Zwierzęta jesienią.
zapoznanie z mieszkańcami lasu, wprowadzenie i utrwalenie zasad odpowiedniego zachowania się w parku i w lesie,
poszerzanie wiedzy o jeżu, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt,
wdrażanie do układania pod względem wielkości, doskonalenie umiejętności przeliczania,
poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie wrażliwości w stosunku do świata roślin i zwierząt, uświadamianie sobie odczuć związanych z otaczającym światem przyrodniczym,
Tydzień drugi: Pogoda w kratkę.
zachęcenie do dzielenia się swoimi odczuciami z innymi i uwrażliwianie na potrzeby rówieśników,
kształtowanie umiejętności tworzenia rymów,
zapoznanie z figurą geometryczną – kołem,
kształtowanie umiejętności rozpoznawania pogody,
poznanie zjawiska powstawania deszczu, rozwijanie ciekawości poznawczej,
kształtowanie umiejętności plastycznych,
Tydzień trzeci: Zdrowie na talerzu.
zapoznanie z emocją smutku, doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji, ćwiczenie umiejętności wyrażania swoich potrzeb,
kształtowanie umiejętności sylabizowania,
uświadamianie znaczenia spożywania warzyw i owoców,
kształtowanie umiejętności rozpoznawania i określania nazw warzyw,
zapoznanie z warzywami rosnącymi w ogrodzie,
wzbogacanie wiedzy o zdrowym żywieniu, kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych,
Tydzień czwarty: Bajkostwory i potwory.
zapoznanie z emocją strachu, utrwalenie znajomości nazw emocji,
rozwijanie dziecięcej wyobraźni,
kształtowanie umiejętności opisywania zwierząt, zapoznanie z postacią yeti,
kształtowanie umiejętności prezentowania wymyślonej postaci,
doskonalenie słuchu muzycznego,
Piosenka: „Dwa malutkie jeże”
Sł. i muz.: U. Pakuła
Ref. Dwa malutkie jeże
jadą na rowerze
idą leśną drogą
tupią jedną nogą.
Gdy dzień w noc się zmienia,
szukają jedzenia,
zjadają robaki,
owady, ślimaki.
Ref. Dwa malutkie jeże…
Nie robią zapasów
mieszkają wśród lasów,
śpią pod gałęziami,
nie jedzą salami.
Ref. Dwa malutkie jeże…
Wiersz: ,,Pomidor”J. Brzechwa
Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę.
“Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Oburzyło to fasolę:
“A ja panu nie pozwolę!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Groch zzieleniał aż ze złości:
“Że też nie wstyd jest waszmości,
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Rzepka także go zagadnie:
“Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Rozgniewały się warzywa:
“Pan już trochę nadużywa.
Jak pan może,
Panie pomidorze?!”
Pan pomidor zawstydzony,
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.
Tydzień pierwszy: “Zwierzęta jesienią”
rozumienie pojęć park i las,
nauka posługiwania się słowami za, pod,
poznanie zwyczajów zwierząt leśnych.
Przewidywane umiejętności:
rozpoznaje pojęcia: park i las,
próbuje posługiwać się pojęciami za, pod,
zna zwyczaje zwierząt leśnych.
Tydzień drugi: “Pogoda w kratkę”
wzbogacanie wiadomości o zjawiskach atmosferycznych,
kształtowanie umiejętności rozpoznawania nowej figury geometrycznej – koła,
rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki.
Przewidywane umiejętności:
zna wybrane zjawiska atmosferyczne,
próbuje rozpoznać i nazwać figurę geometryczną – koło,
porusza się rytmicznie do muzyki.
Tydzień trzeci: “Zdrowie na talerzu”
doskonalenie umiejętności poznawania emocji,
poznanie nazw wybranych warzyw,
doskonalenie umiejętności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi.
Przewidywane umiejętności:
rozpoznaje i nazywa emocje,
zna nazwy wybranych warzyw,
próbuje posługiwać się zwrotami grzecznościowymi.
Tydzień czwarty: “Bajkostwory i potwory”
zapoznanie z różnymi postaciami z bajek,
rozwijanie umiejętności recytatorskich,
rozwijanie umiejętności muzycznych.
Przewidywane umiejętności:
zna niektóre postacie z bajek,
recytuje wiersze,
śpiewa piosenki, inscenizuje ruchem,
pokonuje lęk przed występami publicznymi.
Tydzień pierwszy: Jesień w sadzie.
Cel główny:
Poznawanie określenia owoce egzotyczne.
Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.
Rozpoznawanie drzew owocowych: wyjaśnienie znaczenia słowa sad.
Cele operacyjne (dziecko):
rozpoznaje wybrane owoce oraz nazywa drzewa owocowe
rozpoznaje małą i wielką literę o O
wykonuje ćwiczenia z piłką
liczy w zakresie 10 i więcej
nazywa owoce
maluje sylwety owoców
podaje propozycje prawideł do gry matematycznej oraz ich przestrzega
rozpoznaje i nazywa cyfry 1 i 2
wykonuje sałatkę owocową
stosuje liczbę mnogą i pojedynczą
stosuje nazwę owoce egzotyczne
Tydzień drugi: Jesień na działce.
Cel główny:
Rozpoznaje i nazywa wybrane warzywa
Rozróżnia warzywa za pomocą wzroku, dotyku, smaku i zapachu
Nazywanie przetworów z owoców i warzyw.
Cele operacyjne (dziecko):
rozpoznaje i nazywa warzywa
wypowiada się na podany temat i tworzy dialogi
rozpoznaje i nazywa literę a A kolejności zdarzeń
zna pory dnia
opowiada historyjkę z uwzględnieniem
śpiewa piosenkę i rytmicznie klaszcze
wymienia części warzyw i określa w jakiej postaci nadają się do spożycia
rozpoznaje i nazywa cyfrę 3
wypowiada się na temat opowiadania
analizuje, wyciąga wnioski
Tydzień trzeci: Nasze rodziny.
Cel główny:
Nazywanie i podawanie powiązania miedzy członkami rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, ciocia, wujek.
Dzielenie się informacjami na temat imion rodziców, wykonywanego zawodu, opisywanie ich wyglądu.
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat swojej rodziny
rozpoznaje i nazywa literę m M
wymienia członków swojej rodziny
wykonuje ćwiczenia artykulacyjne rozwijające aparat mowy
segreguje przedmioty według określonych cech i układa je zgodnie z zaproponowanym rytmem
interpretuje muzykę ruchem
prawidłowo nakrywa do stołu
rozpoznaje i nazywa kwadrat
rozpoznaje wybrane zawody
wypowiada się na temat pracy zawodowej rodziców
podaje przykłady pozytywnych i negatywnych wpływów wiat runa środowisko przyrodnicze
Tydzień czwarty: Nasi domowi ulubieńcy.
Cel główny:
Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu.
Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt
Cele operacyjne (dziecko):
odpowiada na pytania dotyczące opowiadania i wiersza
mówi wyraźnie
rozpoznaje i nazywa literę e E
wypowiada się na temat psich zwyczajów
wypełnia ograniczoną konturem powierzchnię
reaguje na zmiany tempa w muzyce
określa liczebność danego zbioru
rozpoznaje i nazywa cyfrę 4
sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
wie co to za miejsce – schronisko dla zwierząt
Wiersz: „Chory kotek”.
W.Grodzieńska
Wyszedł kotek na deszczyk,
dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka
do ciepłego łóżeczka.
Bierze synka za rączkę:
– Oj, masz, synku, gorączkę!
Przyszedł tatuś wieczorem
z siwym panem doktorem.
– Ratuj, panie doktorze,
bo z syneczkiem wciąż gorzej!
Doktor kotka opukał,
okularów poszukał
i powiada:
– Dam ziółka,
będziesz zdrowy jak pszczółka.
Dam ci proszki na dreszcze,
i poleżysz dzień jeszcze.
Ale lepsze niż proszki są
na deszczyk kaloszki.
Piosenka: „Pomidorek”
sł. H.Łochocka, muz.M.Sawa
Wyrósł pomidorek
mały i zielony,
pięknie się rozejrzał
na obie strony.
Tam zielony goździk,
tutaj róże widzi,
więc się zieloności
swojej zawstydził.
ref. Pomi, pomi pomidorek
krasnym okrył się kolorem,
płaszczyk włożył gładki nowy –
pomi, pomi pomidorowy.
A ten pomidorek
dobrze jest nam znany,
dobrze jest nam znany
– bardzo lubiany.
Bo i kolor ładny,
i potrawa zdrowa –
zupa lub sałatka pomidorowa.
ref. Pomi, pomi pomidorek…
Tydzień pierwszy: Idzie jesień przez świat.
Cele ogólne:
Poznanie znaczenia empatii.
Uwrażliwianie na piękno przyrody.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Odtwarza ruchem zjawiska przyrodnicze,
Rozwija płynne wypowiadanie się,
Poznaje oznaki jesieni w przyrodzie,
Rozumie pojęcie: mały – duży.
Tydzień drugi: Jesienna przyroda.
Cele ogólne:
Poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych.
Uwrażliwienie na muzykę.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Utrwala kolory podstawowe,
Utrwala nazwy części ciała,
Posługuje się określeniami: wysoki – niski,
Przelicza w dostępnym zakresie.
Tydzień trzeci: Koszyk Pani Jesieni.
Cele ogólne:
Uświadomienie konieczności dbania o swoje zdrowie.
Kształtowanie zainteresowań darami jesieni.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje zasady zdrowego odżywiania,
Utrwala nazwy figur geometrycznych,
Poznaje dary jesieni występujące w lesie,
Rozwiązuje zagadki.
Tydzień czwarty: Skarby jesieni.
Cele ogólne:
Tworzenie okazji do eksperymentowania z produktami spożywczymi.
Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje wygląd wybranych owoców i warzyw,
Ćwiczy wycinanie,
Rozumie znaczenie warzyw dla zdrowia,
Ćwiczy sprawność rąk poprzez rysowanie.
Wiersz B. Hodyl pt. „Jesień”
Z Jesienią się dziś spotkałam,
choć wcale się z nią nie umawiałam,
a ona przyszła do mnie sama
w żółtobrązowe liście ubrana.
Na głowie miała promyk słońca –
jesienny, chłodny, lecz nie do końca.
Ciepły miała uśmiech na twarzy
i trudno było mi ją z Jesienią skojarzyć.
Minął bezpowrotnie wrzesień,
październik i nadeszła Jesień.
– Pożegnałam właśnie Lato –
Powiedziała – Co ty na to?
– Zostań jakiś czas z nami.
Porozmawiamy przy kominku czasami.
Zapraszam na herbatę z cytryną,
bo potem spotkam się
już tylko z Zimą.
Piosenka pt. „Kolczasty jeż”
A w ogrodzie jeżyk śpi.
zbudź się , jeżu, zbudź.
Lecz nie podam ręki ci,
bo mnie będziesz kłuć.
Ref. Chociaż na grzbiecie
jeżyk kolce ma.
To każde z dzieci
lubi go jak ja.
Mój jeżyku, odwiedź nas,
do przedszkola śpiesz.
Był już kotek gościem raz,
może być i jeż.
Tydzień pierwszy: „ Zwierzęta jesienią”
Cele ogólne:
Propagowanie wiedzy przyrodniczej.
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami leśnymi, kształtowanie postawy szacunku wobec świata zwierząt
Zapoznanie z obrazem graficznym litery „a, A”.
Wprowadzenie liczby 1.
Doskonalenie spostrzegawczości i kształtowanie umiejętności liczenia.
Poszerzanie wiedzy ogólnej na temat zwierząt.
Kształtowanie umiejętności określania kierunków względem siebie.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna zasady bezpieczeństwa w kontekście ze zwierzętami.
Doskonali umiejętność liczenia.
Poszerza wiedzę na temat zwierząt.
Sprawnie przelicza w zakresie określonego zbioru.
Tydzień drugi: „ Pogoda w kratkę”
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach.
Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z nudą.
Doskonalenie umiejętności samodzielnego szukania rozwiązań trudnych sytuacji.
Kształtowanie słuchu fonemowego.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „m, M”.
Zapoznanie z graficznym zapisem liczby 2.
Kształtowanie umiejętności przeprowadzania obserwacji przyrodniczych.
Zapoznanie z różnymi rodzajami zjawisk atmosferycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna zjawiska atmosferyczne.
Zna zapis graficzny liczby 2.
Rozróżnia małą i wielką literę m,M.
Radzi sobie w trudnych sytuacjach.
Tydzień trzeci: „Zdrowie na talerzu”
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności głoskowania.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „t, T”.
Doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie.
Zapoznanie z graficznym zapisem liczby 3.
Kształtowanie umiejętności przeliczania.
Zapoznanie z monetami o wartości 1 zł i 2 zł.
Doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych.
Doskonalenie umiejętności plastyczno-technicznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi głoskować.
Zna małą i wielką literę „t,T”.
Potrafi zadbać o własne zdrowie.
Zna zapis graficzny liczby 3.
Sprawnie przelicza w zakresie 3.
Zna i stosuje zwroty grzecznościowe.
Tydzień czwarty: „ Bajkostwory i potwory”
Cele ogólne
Doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „e, E”.
Doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie.
Kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4.
Zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 4.
Doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej.
Kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa.
Potrafi wypowiadać się pełnym zdaniem.
Rozpoznaje małą i wielką literę „e,E”.
Przestrzega zasad przyjętych w grupie.
Potrafi czekać na swoją kolej.
Tydzień piąty: „ Jesień w sadzie”
Cele ogólne
Poznanie nazw niektórych owoców dojrzewających jesienią.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Rozwijanie sprawności fizycznej.
Wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w sadownictwie.
Wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin.
Poszerzenie wiedzy o owocach dojrzewających jesienią.
Kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje owoce dojrzewające jesienią.
Potrafi wypowiadać się na określony temat.
Rozwija sprawność fizyczną.
Wyraża muzykę ruchem.
Wiersz Pomidor
Jan Brzechwa
Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę.– Jak pan może,
Panie pomidorze?!
Oburzyło to fasolę:– A ja panu nie pozwolę!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!
Groch zzieleniał aż ze złości:– Że też nie wstyd jest waszmości!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!
Rzepka także go zagadnie:– Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!
Rozgniewały się warzywa:– Pan już trochę nadużywa,
Jak pan może,
Panie Pomidorze?!
Pan pomidor zawstydzony
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.
Piosenka Dwa malutkie jeże
sł. i muz. Urszula Pakuła
Ref.: Dwa malutkie jeże
jadą na rowerze,
idą leśną drogą,
tupią jedną nogą.
Gdy dzień w noc się zmienia,
szukają jedzenia,
zjadają robaki,
owady, ślimaki.
Ref.: Dwa malutkie jeże…
Nie robią zapasów,
mieszkają wśród lasów,
śpią pod gałęziami,
nie jedzą salami.
Tydzień pierwszy
udział w zajęciach kulinarnych, przygotowywanie prostych posiłków, utrzymywanie porządku i higieny w swoim otoczeniu
rozpoznawanie i nazywanie kolorów, owoców i warzyw
doskonalenie umiejętności przeliczania
posługiwanie się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami
uczestniczenie w zabawach badawczych z wykorzystaniem owoców i warzyw
Tydzień drugi
uczestniczenie w zabawach ruchowych
przeżywanie i wyrażanie emocji
czerpanie radości ze wspólnej zabawy
wzmacnianie pozytywnych relacji w grupie
Tydzień trzeci
dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew
posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
uczestniczenie w zabawach badawczych
Tydzień czwarty
przejawianie życzliwości i troski w stosunku do zwierząt
poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
kształtowanie umiejętności wokalnych
rozwijanie umiejętności matematycznych
Tydzień piąty
rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej.
budowanie prostych konstrukcji latających.
konstruowanie instrumentów wydających dźwięki, dętych.
bogacenie czynnego słownika dzieci.
Listki
Jeden listek złoty z lipy spadł,
zląkł się i przy płocie w krzaku siadł.
Drugi liść czerwony zleciał z buka
i poszedł z wietrzykiem ścieżki szukać.
Trzeci liść różowy sfrunął z klonu.
Jaś go dla siostrzyczki wziął do domu.
Maria Czerkawska
Miś w przedszkolu
Pewien bardzo mały miś
do przedszkola przyszedł dziś
i powiedział mi na uszko,
że najlepiej jest w maluszkach.
Pewien bardzo mały miś
do przedszkola przyszedł dziś
wszyscy bardzo Cię lubimy
popatrz misiu jak tańczymy
Tydzień pierwszy: Jesień w sadzie
Cele ogólne:
Poznanie niektórych owoców dojrzewających jesienią.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, Rozwijanie słuchu fonematycznego.
Cele szczegółowe:
Zna i rozpoznaje owoce dojrzewające jesienią, zna nazwy drzew owocowych.
Wie, że zależy doceniać i szanować osoby pracujące w sadownictwie i gospodarstwie.
Poszerza słownictwo czynne.
Tydzień drugi: Jesień w ogrodzie
Cele ogólne:
Rozpoznawanie i nazywanie warzyw rosnących w ogrodzie.
Poznanie nowej piosenki, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej.
Cele szczegółowe:
Odróżnia, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią, rozwija ciekawość poznawczą, uczestniczy w badaniach sensorycznych.
Buduje proste zdania.
Kształci uwagę słuchową i pamięć muzyczną.
Tydzień trzeci: Jesienny krajobraz
Cele ogólne:
Odróżnianie środowiska parku i lasu, poszerzanie wiedzy o zachowaniu w sytuacji znalezienia cudzej własności, rozwijanie empatii, odpowiedzialności.
Doskonalenie umiejętności przeliczania, określanie liczebności zbiorów: mniej, więcej, tyle samo, rozwijanie umiejętności doliczania i odliczania, manipulowania przedmiotami.
Cele szczegółowe:
Zauważa i wymienia zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie.
Poszerza słownika czynnego o pojęcia związane z ptakami, doskonali słuch fonematyczny.
Określa liczebność zbiorów: mniej , więcej, tyle samo.
Tydzień czwarty: Deszczowa pogoda
Cele ogólne:
Przypomnienie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie późną jesienią, poznanie znaczenia słowa szaruga, doskonalenie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego. Ćwiczenie i podawanie nazw kierunków w przestrzeni, poruszanie się według instrukcji. Rozwijanie ciekawości badawczej, utrwalenie znajomości zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów, rozwijanie współpracy.
Cele szczegółowe
Potrafi wyjaśnić skąd się borą kałuże, rozbudza ciekawość badawczą.
Doskonali umiejętność pracy w zespole, utrwala znajomość zasad bezpieczeństwa.
Potrafi wymienić kierunki przestrzeni
Tydzień piąty: Las jesienią- zwierzęta w lesie
Cele ogólne:
Poznanie środowiska leśnego i zwyczajów mieszkających tam zwierząt.
Rozwijanie motoryki małej i sprawności grafomotorycznej.
Tworzenie impresji plastycznych z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych.
Cele szczegółowe:
Zna zwierzęta mieszkające w lesie oraz ich zwyczaje.
Usprawnia aparat mowy, doskonali słuch fonematyczny.
Doskonali orientację w przestrzeni, porusza się według instrukcji słownej.
Wiersz pt.,, Witaminki”
Witaminy trzy bardzo są pomocne:
A na dobry wzrost,
B na kości mocne
i do tego E, żeby dobrze poczuć się.
Nie jedz chipsów, nie pij coli,
bo cię brzuszek dziś rozboli
Jedz owoce i warzywa,
bo to zdrowo cię odżywia.
Dużo sporu, dużo ruchu,
trzymaj formę super Zuchu.
Piosenka pt.,, Tańcowała jesień”
- Tańcowała jesień
w lesie zamaszyście.
żółte, rude i brązowe
z drzew zrywała liście.
Ref. Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.
- Postrącała w parku
żołędzie, kasztany,
rozrzuciła na trawniku
liśćmi przysypanym.
Ref. Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.
- Tańcowała jesień
w sadzie, razem z deszczem.
jabłek, gruszek nazrywała,
lecz jej mało jeszcze.
Ref. Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.
- Z wiatrem się kłóciła,
darła białe chmury,
aż się słońce obudziło
i spojrzało z góry.
Ref. Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.