Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Muzyka jest wszędzie
Cele ogólne:
Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Zapoznanie z wybranymi instrumentami muzycznymi.
Łączenie umiejętności słuchania muzyki z ekspresją ruchową.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Prawidłowo artykułuje samogłoski.
Zna nazwy i brzmienie wybranych instrumentów muzycznych.
Wyraża muzykę ruchem.
Tydzień drugi: Wiosenna łąka
Cele ogólne:
Poznanie nazw i wyglądu zwierząt mieszkających na łące.
Rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji oraz spostrzegawczości.
Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania wiersza i opowiadania jego treści.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia nazwy wybranych zwierząt zamieszkujących łąkę.
Aktywnie uczestniczy w proponowanych zabawach.
Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści.
Tydzień trzeci: Bawimy się w teatr
Cele ogólne:
Przybliżenie wiadomości na temat teatru.
Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie co to jest teatr, stosuje słowa z nim związane.
Tworzy pracę plastyczną według własnego pomysłu.
Tydzień czwarty: Zawody rodziców
Cele ogólne:
Poznanie wybranych zawodów.
Rozwijanie mowy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, na czym polega praca w wybranych zawodach i co jest potrzebne do jej wykonywania.
Wypowiada się na zaproponowany temat.
Piosenka „Mała pszczółka” (słowa i muzyka: Danuta Szlagowska)
Bzyk, bzyk, bzyk, pszczółka mała,
bzyk, bzyk, bzyk, miód zbierała.
Bzyk, bzyk, bzyk, do dzbanuszka,
bzyk, bzyk, bzyk, na kwiatuszkach.
Bzyk, bzyk, bzyk, odleciała
i do ula miód zabrała.
Bzyk, bzyk, bzyk, w ulu pszczółki
mają teraz miodu pełne półki.
Wiersz „Krasnalek” (autor: Czesław Janczarski)
Krasnalek malutki
mieszka pod podłogą.
Zbiera okruszyny
za stołową nogą.
A dla kogo krasnal
zbiera okruszyny?
Powiem wam w sekrecie:
dla mysiej rodziny.
Tydzień pierwszy: Prawa dziecka
Cele ogólne:
doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
podejmuje próby przygotowania prostych prezentacji, np. własnej kolekcji,
z zaangażowaniem wykonuje prace plastyczne
uczestniczy w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”
dostrzega różne kryteria klasyfikacyjne dla tego samego zbioru przedmiotów
Tydzień drugi: W podróż wyruszamy
Cele ogólne:
Wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności
w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
Wykazywanie motywacji i zainteresowanie czytaniem oraz poznawaniem liter
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
poznaje ciekawostki na temat rodowitych mieszkańców Ameryki, Afryki, Australii
interesuje się literami
Tydzień trzeci: Tajemnice przyrody
Cele ogólne:
Zwracanie uwagi na potrzeby zwierząt
Dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności
i predyspozycji motorycznych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
reaguje na zagrożenie i krzywdę zwierząt
aktywnie uczestniczy w różnych formach aktywności fizycznej
Tydzień czwarty: Wakacje tuż-tuż
Cele ogólne:
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
Doskonalenie umiejętności matematycznych
Udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
zna zasady bezpiecznego spędzania czasu w wakacje
klasyfikuje przedmioty według podanych cech
uczestniczy w zabawach różnego rodzaju
Piosenka „Odważny pirat”
Kto piratem się zowie?
To ja!
Moc pomysłów ma w głowie?
Sto dwa!
Ja z odwagą chcę wyruszyć w świat!
Gdy przegania wiatr chmury,
wciągam żagle do góry,
bo ja jestem odważny pirat!
Bo ja jestem odważny pirat!
Kto piratem się zowie?
To ja!
Moc pomysłów ma w głowie?
Sto dwa!
Ja z odwagą chcę wyruszyć w świat!
Gdy kołyszą mnie fale,
czuję się wręcz wspaniale,
bo ja jestem odważny pirat!
Bo ja jestem odważny pirat! …
Wiersz „A ja na to, jak na lato!”
Gdy się w liście stroją drzewa,
każdy ptak ze szczęścia śpiewa,
kiedy słońce mocno grzeje
cały świat się do mnie śmieje!
Pędem śmigam siup! przez fale
i nurkuję doskonale –
w wodzie czuję się jak ryba,
choć nie jestem rybą chyba!
Lubię, gdy mnie słońce praży,
kiedy smażę się na plaży
i dlatego dla ochłody
pałaszuję zimne lody!
Słońce, woda i słowiki,
piasek, kwiaty i tropiki –
no i co powiecie na to?
Bo ja na to, jak na lato!
Tydzień pierwszy: Bajkowy tydzień
Cele ogólne:
Rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami
Doskonalenie sprawności manualnej
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
interesuje się bajkami
z uwagą słucha czytanych bajek
z zaangażowaniem wykonuje prace plastyczne
Tydzień drugi: W podróż wyruszamy
Cele ogólne:
Wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności
w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
Wykazywanie motywacji i zainteresowanie czytaniem oraz poznawaniem liter
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
poznaje ciekawostki na temat rodowitych mieszkańców Ameryki, Afryki, Australii
interesuje się literami
Tydzień trzeci: Tajemnice przyrody
Cele ogólne:
Zwracanie uwagi na potrzeby zwierząt
Dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności
i predyspozycji motorycznych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
reaguje na zagrożenie i krzywdę zwierząt
aktywnie uczestniczy w różnych formach aktywności fizycznej
Tydzień czwarty: Wakacje tuż-tuż
Cele ogólne:
Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
Doskonalenie umiejętności matematycznych
Udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
zna zasady bezpiecznego spędzania czasu w wakacje
klasyfikuje przedmioty według podanych cech
uczestniczy w zabawach różnego rodzaju
Piosenka „Odważny pirat”
Kto piratem się zowie?
To ja!
Moc pomysłów ma w głowie?
Sto dwa!
Ja z odwagą chcę wyruszyć w świat!
Gdy przegania wiatr chmury,
wciągam żagle do góry,
bo ja jestem odważny pirat!
Bo ja jestem odważny pirat!
Kto piratem się zowie?
To ja!
Moc pomysłów ma w głowie?
Sto dwa!
Ja z odwagą chcę wyruszyć w świat!
Gdy kołyszą mnie fale,
czuję się wręcz wspaniale,
bo ja jestem odważny pirat!
Bo ja jestem odważny pirat! …
Wiersz „A ja na to, jak na lato!”
Gdy się w liście stroją drzewa,
każdy ptak ze szczęścia śpiewa,
kiedy słońce mocno grzeje
cały świat się do mnie śmieje!
Pędem śmigam siup! przez fale
i nurkuję doskonale –
w wodzie czuję się jak ryba,
choć nie jestem rybą chyba!
Lubię, gdy mnie słońce praży,
kiedy smażę się na plaży
i dlatego dla ochłody
pałaszuję zimne lody!
Słońce, woda i słowiki,
piasek, kwiaty i tropiki –
no i co powiecie na to?
Bo ja na to, jak na lato!
Tydzień pierwszy: Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
Cele główne:
rozwijanie zainteresowań miejscem swojego zamieszkania;
utrwalenie wiadomości na temat cech charakterystycznych dla miasta i dla wsi;
rozbudzanie zainteresowania ciekawymi miejscami w Europie;
rozwijanie sprawności ruchowej.
Cele szczegółowe:
dostrzega piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania;
wymienia cechy charakterystyczne dla zabudowy miejskiej i zabudowy wiejskiej;
rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca w Europie, które warto odwiedzić;
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.
Tydzień drugi: Czyim domem jest łąka?
Cele główne:
poszerzanie doświadczeń plastycznych;
rozwijanie logicznego myślenia;
kształtowanie opiekuńczej postawy w stosunku do świata przyrody.
Cele szczegółowe:
maluje łąkę za pomocą techniki malowania tiulem;
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji do opowiadania;
wyjaśnia, co to znaczy ochrona przyrody, rozpoznaje chronione gatunki kwiatów
Tydzień trzeci: Czego życzę rodzicom?
Cele główne:
pobudzanie aktywności i ekspresji twórczej;
rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej;
opanowanie melodii i tekstu piosenki;
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.
Cele szczegółowe:
wypowiada się prostymi zdaniami, opowiada historyjkę;
wykonuje obrazek dla mamy i taty techniką malowania kredkami akwarelowymi;
chętnie uczestniczy w zabawie z piosenką, potrafi odtwarzać melodię i tekst piosenki;
uważnie obserwuje obrazki, dostrzega i zapamiętuje zmiany.
Tydzień czwarty: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
Cele główne:
nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania;
kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych;
rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
Cele szczegółowe:
w skupieniu słucha opowiadania, odpowiada na pytania związane z jego treścią;
z szacunkiem i zrozumieniem wypowiada się na temat osób niepełnosprawnych, deklaruje chęć niesienia im pomocy;
układa figurki według wielkości.
Wiersz -„Kolorowa łąka” B. Forma
Powiał letni wietrzyk, łąka zapachniała
Świeżą koniczyną, pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły, pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty, nie nudzą się wcale.
Słońce ciepłe blaski na ziemię wysyła.
Mienią się w nich skrzydła pięknego motyla.
Na łące tej chciałabym znaleźć się przez chwilę
I stać się, prześlicznym barwnym motylem.
Piosenka „Mieszkańcy łąki”
Muzyka: Janusz Piątkowski
Tekst: Kamila Piątkowska
Na majowej łące kwitnie fioletowa koniczyna.
Rozpościera się na chabrach migocząca pajęczyna.
Tam szeleści sucha trawa. W niej ropucha i jaszczurki.
Szare myszki wystraszone uciekają do swej dziurki.
Ref :To mieszkańcy łąki!
Pszczoły i biedronki, ślimaki, motyle, żaby i pająki.
To mieszkańcy łąki!
Pszczoły i biedronki, ślimaki, motyle, żaby i pająki.
Zbiera nektar z dzikich kwiatów
pracowita mała pszczółka.
Na dywanie złotych mniszków pasikonik podskakuje.
Idzie sobie dumny bocian, maszerują dzielne mrówki.
I schowany gdzieś skowronek wylatuje z swej kryjówki.
Ref: To mieszkańcy łąki!
Trzmiele, krety, gąsienice, ważki, ćmy i dżdżownice.
Majowe chrabąszcze, muchy i zające.
Wszystko to zobaczysz na majowej łące.
Ref: To mieszkańcy łąki!
Tydzień pierwszy: Jak powstaje książka
budzenie zainteresowania książką i czytaniem ;
rozwijanie umiejętności językowych;
kształtowanie wartości dotyczącej czerpania wiedzy z różnych książek;
rozwijanie logicznego myślenia;
kształtowanie rozumienia i stosowania pojęć: wysoko – nisko; grube – cienkie, małe – duże;
rozwijanie wyobraźni plastycznej;
Tydzień drugi: Na łące
rozwijanie zainteresowania światem roślin;
rozwijanie orientacji w przestrzeni,
poszerzanie doznań sensorycznych w trakcie wycieczki na łąkę;
rozwijanie umiejętności posługiwania się lupą;
doskonalenie sprawności manualnej;
rozwijanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy i kontynuowania rozpoczętego rytmu;
Tydzień trzeci: Mama i tata
motywowanie do interesowania się życiem rodziny i uczestniczenia w nim;
kształtowanie wartości dotyczącej miłości do najbliższych – mamy i taty;
rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo -ruchowej;
kształtowanie poczucia rytmu podczas zabaw przy piosence;
rozwijanie myślenia matematycznego, w tym szybkiego przeliczania w zakresie 4;
Tydzień czwarty: Moje zwierzątko
kształtowanie wartości dotyczącej miłości do zwierząt;
rozwijanie postawy dotyczącej konieczności opieki nad zwierzętami domowymi;
rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się podczas spotkania z nieznajomym zwierzęciem;
rozwijanie logicznego myślenia;
podawanie nazw podstawowych figur geometrycznych;
rozwijanie percepcji wzrokowej;
usprawnianie funkcjonowania narządów mowy;
Wiersz: Skarga książki Huszcza
Jestem książką z dużej szafy.
Wszyscy mówią, żem ciekawa,
więc mnie ciągle ktoś pożycza,
lecz nie cieszy mnie ta sława.
Miałam papier bielusieńki,
ślady na nim Florka ręki.
Pozaginał Jaś mi rogi,
Julek na mnie kładł pierogi.
Krzyś, ze swym zwyczajem zgodnie,
trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce
Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała,
ta mi kartki wyrywała.
Cóż mi z tego, żem ciekawa,
dłużej żyć tak nie potrafię.
Nie będziecie mnie szanować,
to się zamknę na klucz w szafie!
Piosenka: Moja wesoła rodzinka
sł. Stanisław Karaszewski
muz. Tomasz Strąk
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!
Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
Mama zawsze kocha czule,
a do mamy się przytulę.
Tata kocha, lecz inaczej,
uspokaja, kiedy płaczę.
Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu
Tydzień pierwszy: Książka mój przyjaciel.
Cele ogólne:
Kształtowanie wartości dotyczącej czytania książeczek.
Wdrażanie do korzystania z biblioteki.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie , jakie korzyści płyną z czytania bajeczek dla dzieci.
Korzysta z Biblioteki Miejskiej w Chojnie.
Tydzień drugi; Baśnie , bajki , legendy.
Cele ogólne:
Kształtowanie postaw czytelnika.
Rozwijanie pamięci słuchowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna zasady korzystania z biblioteki i książeczek.
Potrafi opowiadać o przeczytanych legendach i baśniach.
Tydzień trzeci ;Rodzina razem się trzyma.
Cele ogólne:
Kształtowanie szacunku do rodziców i innych członków rodziny.
Poznaje drzewo genealogiczne.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie , jak odnosić się do rodziców.
Wykonuje drzewo genealogiczne swojej rodziny.
Tydzień czwarty: Ja moi bliscy.
Cele ogólne:.
Poznaje członków rodziny.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Opowiada o swojej rodzince.
Potrafi namalować ilustracje swojej rodzinki.
„Moja rodzina’’ I.Salach
Gdy do szkoły rano wstaję,
Mama robi mi śniadanie.
Tata w trasę się szykuje,
Pewnie dużo mebli załaduje.
Więc ja szybko do łazienki,
Mama krzyczy: „Włóż spodenki!”
Potem sprząta, pierze i gotuje,
A ja myślę, jak poprawić kolejną dwóję!
Piosenka o rodzinie M.Borska
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Do ludzi możesz po rozum pójść
Ale do mamy pójdziesz po serce
Tata nauczy by nie podstawiać nóg,
Dziadek nauczy, jak podawać ręce.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Gdy będzie trzeba, obroni cię brat
W rodzinie siła, każdy to powie
I jeszcze babcia, wie o tym świat
Ostatni ratunek, nasze pogotowie.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Najlepsza drużyna
To moja rodzina.
Tydzień pierwszy: Na moim podwórku.
Cel główny:
Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów.
Cele operacyjne (dziecko):
odpowiada na pytania dotyczące wiersza i opowiadania
liczy w zakresie pięciu
porusza się rytmicznie przy muzyce
maluje farbami na dany temat
rozwiązuje zagadki
wie jak zachować się na wycieczce
bawi się wspólnie na placu zabaw
uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
Tydzień drugi: Taki sam, ale inny.
Cel główny:
Poznawanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, zwyczajów (ubiór, mieszkanie).
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat dzieci innych ras
uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
układa piłkę względem siebie według poleceń nauczyciela
liczy w zakresie pięciu
śpiewa piosenkę
mówi wyraźnie
wykonuje rysunek
wymienia cechy przyjaciela
maluje portret przyjaciela
Tydzień trzeci: Nadchodzą wakacje.
Cel główny:
Poznawanie ważniejszych regionów Polski.
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie latem.
Poznawanie wybranych środków transportu lądowego, wodnego i powietrznego.
Cele operacyjne (dziecko):
opowiada historyjkę
dodaje i odejmuje w zakresie pięciu
śpiewa piosenkę
rysuje po śladzie
koloruje rysunek
sprząta w swojej szufladzie
wymienia dwa pojazdy lądowe, wodne i powietrzne
wymienia trzy oznaki charakterystyczne dla lata
wskazuje na mapie Polki góry i morze
Tydzień czwarty: Wakacje.
Cel główny:
Poznawanie sposobów wypoczynku.
Poznawanie sprzętu rekreacyjno sportowego, z którego korzystamy latem.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia sprzęty sportowe i rodzaje wypoczynku letniego
śpiewa piosenkę
koloruje rysunek
wymienia miejsca do wypoczynku wakacyjnego
Wiersz: „Lato i dzieci”
B.Forma
Lato do nas idzie,
zatrzyma się w lesie.
Jagody, poziomki
w dużym koszu niesie.
Słoneczka promienie
rozrzuca dokoła.
– Chodźcie się pobawić! –
głośno do nas woła.
Nad morze, w góry
Chce pojechać z nami.
Wie, że miło spędzi
czas z przedszkolakami.
Piosenka: „Już wkrótce wakacje”
sł. i muz. Di K Jagiełło
Już wkrótce wakacje
i piękna pogoda,
wyjedźmy więc czym prędzej,
bo każdej chwili szkoda.
Ref. Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca złoty blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas.
Żegnamy się z panią,
z Maciusiem i z Anią,
gotowi, spakowani,
dziś w drogę wyruszamy.
Ref. Gdzie grzywy morskich fal…
Lecimy, jedziemy,
idziemy, płyniemy,
powietrzem, lądem, wodą,
by spotkać się z przyrodą
Ref. Gdzie grzywy morskich fal…
Tydzień pierwszy: Dzień Dziecka.
Cele ogólne:
Zapoznanie z tematyką praw i obowiązków dzieci.
Poznanie zabaw dziecięcych popularnych w innych krajach.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, co oznacza słowo przyjaciel,
Rozwija zdolności matematyczne,
Uczestniczy w zabawach badawczych,
Pobudza zmysł dotyku.
Tydzień drugi: Wielka wyprawa.
Cele ogólne:
Poznanie charakterystycznych miejsc/budowli świata.
Rozwijanie świadomości różnorodności kulturowej i językowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje nazwy zwierząt egzotycznych,
Doskonali umiejętność przeliczania i porównywania wielkości,
Rozróżnia uczucia przyjemne i nieprzyjemne,
Rozwija empatię.
Tydzień trzeci: Smaki i zapachy lata.
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności kulturalnego komunikowania się.
Uwrażliwianie na piękno przyrody.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozpoznaje odgłosy przyrody,
Poznaje znaczenie słowa sztuka,
Poznaje nazwy i wygląd owoców dojrzewających latem,
Uczy się radzić sobie z emocjami.
Tydzień czwarty: Wakacyjne przygody.
Cele ogólne:
Utrwalenie wiadomości na temat zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z wakacjami.
Nabywanie i utrwalenie wiadomości na temat geografii Polski.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poszerza wiedzę na temat gór w Polsce,
Poznaje zasady bezpieczeństwa dotyczące uprawiania sportów wodnych
Poznaje nazwy miejsc wakacyjnego wypoczynku,
Kształtuje poczucie przynależności do grupy.
Wiersz J. Brzechwy „ Na wyspach Bergamutach”
Na wyspach Bergamutach
Podobno jest kot w butach.
Widziano także osła,
którego mrówka niosła.
Jest kura samograjka
znosząca złote jajka.
Na dębach rosną jabłka
w gronostajowych czapkach.
Jest i wieloryb stary,
co nosi okulary.
Uczone są łososie
w pomidorowym sosie
i tresowane szczury
na szczycie szklanej góry.
Jest słoń z trąbami dwiema
i tylko…wysp tych nie ma.
Piosenka pt. „Lato płynie do nas”
Raz, dwa, raz i dwa,
słońce idzie drogą,
z górki chmurki biegną dwie,
śpieszą się jak mogą!
Ref. : Hop! Hop! – słychać w koło.
Hop! Hop! – echo woła.
Po jeziorze łódka mknie.
Lato płynie do nas.
Raz, dwa, raz i dwa.
nadszedł czas zabawy,
pędzi, goni w polu wiatr,
chce się z nami bawić.
Ref.:
Raz, dwa, raz i dwa,
wiatr wesoło pląsa,
w górze, w chmurze, w ciszy pól
dzwoni śpiew skowronka.
Tydzień pierwszy: Lato czas zabaw
Cele ogólne:
Poznanie znaczenia pojęcia „tolerancja”.
Rozwijanie umiejętności nazywania emocji.
Rozwijanie mowy komunikatywnej.
Poznanie wyglądu i nazw wybranych letnich kwiatów.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Rozpoznaje i nazywa emocje.
Rozpoznaje i wymienia nazwy letnich kwiatów.
Rozumie pojęcie tolerancja.
Tydzień drugi: Kolorowe lato
Cele ogólne:
Poznanie nazw wybranych mieszkańców łąki.
Rozwijanie sprawności fizycznej.
Rozwijanie umiejętności klasyfikowania i przeliczania.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Rozpoznaje i wymienia mieszkańców łąki
Rozwija sprawność fizyczną.
Sprawnie przelicza w zakresie 5.
Tydzień trzeci: Żegnamy przedszkole
Cele ogólne:
Poznanie różnych sposobów spędzania czasu latem.
Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia.
Wdrażanie do zgodnej współpracy i zachowania zasad fair play podczas zabaw.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Wie, gdzie można spędzić czas wolny latem.
Rozwija umiejętność logicznego myślenia.
Zna i stosuje zasady fair play podczas zaba.
Tydzień czwarty: Do widzenia
Cele ogólne:
Poznanie zasad bezpiecznego odpoczywania podczas wakacji.
Poznanie sposobów ochrony przed słońcem
Rozwijanie motoryki małej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne
Zna zasady bezpiecznego odpoczynku podczas wakacji.
Zna sposoby ochrony przed słońcem.
Rozwija motorykę małą.
Wiersz
Na łące (we fragmentach)
Irena Suchorzewska
Gdy się zmęczysz, po zabawie,
Brzuszkiem połóż się na trawie:
Słońce świeci, wiatr powiewa,
Trawy wielkie aż do nieba,
Miodem pachnie cała łąka.
Patrz – tam żuk, a tu biedronka,
Dalej mrówka, niby w lesie,
Jakiś wielki ciężar niesie. (…)
Między źdźbłami, w świetle słonka
Pajęczyna jak koronka.
Pająk ją bez przerwy snuje,
Nic go więcej nie zajmuje…
Jeszcze dalej widzisz znowu
Gąsienicę kolorową.
Gryzie listek, łeb przechyla.
Wiesz, że zmieni się w motyla?
Słyszysz bąka bas głęboki?
Zbiera z kwiatów słodkie soki.
Złota pszczoła cicho brzęczy,
Chce mieć miodu jak najwięcej,
Do wieczora od poranku
Zbiera, nosi bez ustanku…
Gdy się zmęczysz, po zabawie,
Zajrzyj, co się dzieje w trawie:
Czy to piątek, czy sobota
W trawach, w kwiatach wre robota!
Piosenka Dźwięki lata
sł. Urszula Kamińska, muz. Jędrzej Rochecki
Przeszła wiosna i lato nadchodzi.
Już na łące szumi ciepły wiatr.
Pszczół i bąków chór słyszy tu co dzień
każdy motyl, co siada na kwiat.
Ref.: Gdy wesołe zaświeci słońce,
to się zaczną koncerty na łące.
Bzy, bzy, kum, kum,
cyk, cyk, kle, kle!
Każdy lato wita, jak chce!
Przyleciały z Afryki bociany.
Jak wesoło klekoczą wśród traw
Żaby głośno kumkają nocami.
Chcesz posłuchać, to biegnij nad staw.
Ref.: Gdy wesołe zaświeci słońce…
W trawie konik polny wciąż cyka,
myszka piszczy zabawnie: pi, pi.
I słowika radosną pieśń słychać.
Zaśpiewajmy o łące i my!
Ref.: Gdy wesołe zaświeci słońce…
Tydzień pierwszy
Kształtowanie świadomej przynależności do narodu i kraju.
Przygotowanie do zgodnego współżycia w Europie i świecie, kształtowanie tolerancji wobec ludzi innych ras i kultur.
Rozwijanie orientacji przestrzennej, posługiwanie się nazwami kierunków.
Odczytywanie symboli na mapie i globusie.
Tydzień drugi
Umożliwienie dzieciom zdobywania wiadomości na temat zwierząt żyjących w dżungli.
Rozwijanie zdolności liczenia, dodawania i odejmowania oraz grupowania elementów (określanie liczby elementów w zbiorze, rozumienie pojęcia „równoliczny”).
Ćwiczenie spostrzegawczości, pamięci i wrażliwości słuchowej.
Kształcenie zdolności negocjowania podczas wspólnego tworzenia gier ściganek.
Tydzień trzeci
Zapoznanie dzieci z krajobrazami charakterystycznymi dla różnych regionów Polski.
Doskonalenie umiejętności wyrażania myśli w formie zdań (poprawnych składniowo, logicznie i gramatycznie).
Uświadomienie konieczności objęcia ochroną niektórych gatunków roślin i zwierząt.
Budzenie zainteresowań czytelniczych, zachęcanie do podejmowania prób samodzielnego czytania.
Wdrażanie dzieci do wyodrębniania głosek w prostych słowach.
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie.
Tydzień czwarty
Dostrzega swoje predyspozycje oraz kształtuje pozytywną samoocenę i wiarę we własne możliwości.
Podejmuje próbę wartościowania marzeń ze względu na wagę i możliwości realizacji.
Poznaje przykłady ludzi, którzy osiągnęli sukces dzięki rozwijaniu własnych predyspozycji.
Wskazuje drogi realizacji marzeń i rozwijania własnych zdolności talentów.
Wie, że w drodze do osiągnięcia sukcesów ważna jest wytrwałość i systematyczne doskonalenie.
Nabywa śmiałości w prezentowaniu własnych umiejętności przed szerszym gronem.
Żyrafa u fotografa
Przyszła pewna Żyrafa
W niedzielę do fotografa.
– Czy to pan robi zdjęcia?
– Ja.
– A ładne są te zdjęcia?
– Ba!
– I tak sam pan je robi?
– Sam.
– A ma pan aby kliszę?
– Mam.
– A nie pęknie ta klisza?
– Nie ma mowy.
– A objął mnie pan całą?
– Nie, do połowy.
– A co będzie z drugą połową?
– Zdejmę osobno.
– Czy za tę samą cenę?
– Nie, za dopłatą drobną.
– A na jednym zdjęciu się nie da?
– Wykluczone.
– To trudno, niech pan robi.
– Pstryk! Pstryk!
Zrobione.
– A teraz?
– Teraz zlepię te zdjęcia
najlepiej jak potrafię
I wręczę pani za chwilę
wspaniałą fotografię.
Ludwik Jerzy Kern
Dzieci świata
muzyka: Jan Kasprzyk
słowa: Józef Soliński
Piłka, klocki i skakanka to zabawy wszystkich dzieci
od bieguna do bieguna, słowem, na calutkim świecie . / bis
Choć różnymi językami co dzień z mamą rozmawiają,
do przygody, psot, figielków jednakowy zapał mają . / bis
Wszystkie też kochają bajki, znają wróżki i zaklęcia .
Wieczorami lubią słuchać baśni o pałacu księcia . / bis
W Tokio, Łodzi i Londynie swoje święto dzieci mają;
kartkę z dniem pierwszego czerwca w kalendarzu dobrze znają! / bis
Tydzień pierwszy: Piękna nasza Polska cała
Cele ogólne:
Poznanie ważnych miast w Polsce
Poznanie legend polskich
Cele szczegółowe:
Zna polskie legendy
Wie jakie są największe miasta w Polsce
Tdzień drugi: Majowe święta
Cele ogólne:
Zapoznanie z mapą Polski
Poznanie symboli narodowych
Kształtowanie postawy patriotycznej
Cele szczegółowe:
Wie jak wygląda mapa Polski
Zna Polskie symbole narodowe
Rozumie pojęcie „patriotyzm”
Tydzień trzeci: Od pomysłu aż po dach
Cele ogólne:
Zapoznanie z konstrukcjami wykonywanymi przez zwierzęta
Rozwijanie umiejętności odwzorowywania
Poznanie litery H
Cele szczegółowe:
Wie jakie „budowle” tworzą zwierzęta
Potrafi odwzorowywać proste kształty
Rozpoznaje głoskę H w nagłosie i jej zapis graficzny
Tydzień czwarty: Święto rodziny
Cele ogólne:
Uświadomienie wartości, jaką jest rodzina
Utrwalenie zwrotów grzecznościowych
Poszerzenie słownika czynnego o pojęcie „drzewo genealogiczne”,
Cele szczegółowe:
Rozumie jak ważna jest rodzina
Wie jakich zwrotów grzecznościowych i miłych słów należy używać
Rozumie pojęcie „drzewo genealogiczne”
Tydzień piąty: Jak powstaje…?
Cele ogólne:
Zapoznanie z różnymi zawodami i przedmiotami potrzebnymi do ich wykonywania
Poznanie etapów powstawania ubrań bawełnianych i rozwoju rośliny
Poszerzenie wiedzy na temat sposobu powstawania ciasta oraz produktów z ciasta
Cele szczegółowe:
Zna zawody, które ułatwiają codzienne życie
Wie jak powstają ubrania
Wie jak powstaje pieczywo
Piosenka: Mój tata – Zozi
Mój Tata jest mądry prawie jak profesor
Wie, co to inflacja, laudacja i resort
Książek już przeczytał chyba całą tonę
Połowę z nich dla mnie, przed spaniem, wieczorem
Mój Tata zdolności ma naprawdę wiele
Wierci, wkręca, wbija i kładzie panele
Czyby dom zbudował? Może niekoniecznie
Lecz sprawia, że przy nim czuję się bezpiecznie
Jak paleta farbek, różni są ojcowie
I potrzebni bardzo, każdy Ci to powie
Nie jest wcale ważne, czy potrafią wszystko
Ważne jest, by zawsze byli przy nas blisko
Mój Tata z zacięciem, niczym Magda Gessler
Robi dania wege i potrawy mięsne
Szefem kuchni mógłby zostać bez wątpienia
Lecz on woli ze mną brać się do pichcenia
Wiersz
Moja kochana mamusiu to dla Ciebie ten wierszyk,
Dla Ciebie słońce i chmury, dla Ciebie tęcza i wietrzyk.
Wiosną i latem- kwiaty, jesienią- liście jesienne.
Bądź szczęśliwa mamusiu dziś, jutro, codziennie.