Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: To jestem ja.
Cele ogólne:
Kształtowanie świadomości bezpiecznego zachowania się podczas zabawy.
Rozwijanie świadomości własnego ciała.
Rozwijanie słownictwa czynnego.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna i wymienia podstawowe zasady zachowania się na placu zabaw i w sali podczas zabaw.
Wskazuje i nazywa części swojego ciała.
Odpowiada na pytania dotyczące tekstów literackich.
Tydzień drugi: Moja grupa.
Cele ogólne:
Budowanie relacji w grupie.
Porównywanie i segregowanie przedmiotów ze względu na przynależność.
Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi współdziałać kolegami.
Segreguje przedmioty na odpowiednie grupy; uzasadnia swój wybór.
Określa chronologię wydarzeń na podstawie dwóch obrazków.
Tydzień trzeci: Moja droga do przedszkola.
Cele ogólne:
Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze.
Utrwalenie znajomości numeru 112.
Poznanie pracy policjanta.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wie, jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę.
Zna numer alarmowy 112; potrafi poinformować służby ratownicze o wypadku.
Wie, co robi policjant.
Tydzień czwarty: Idzie jesień … przez las, park.
Cele ogólne:
Rozpoznanie i nazywanie darów jesieni.
Układanie ciągu przedmiotów w szeregi rytmiczne.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Nazywa wybrane dary jesieni.
Dostrzega rytmy i je kontynuuje.
Piosenka „Na skrzyżowaniu”
Zielone światło, jak liść zielone,
teraz przejść mogę na drugą stronę,
i trzymam mocno mamę za rękę,
nucąc wesoło swoją piosenkę.
Ref. Światła drogowe znaki nam dają,
światła drogowe do nas mrugają,
i teraz głośno powiem wam:
nigdy przez ulicę nie przechodzę sam!
Czerwone światło,
jak mak czerwone.
Stop! Nie przechodzę na drugą stronę.
Cierpliwie czekam
i mamy rękę
wciąż mocno trzymam,
nucąc piosenkę.
Ref. Światła drogowe znaki nam dają …
Wiersz „Kasztany” A. Widzowska
Lato ukryło się w dziupli,
z kokardą słońca we włosach.
Na ziemię spłynęła jesień
z deszczem i chustką do nosa.
Tydzień pierwszy: Przyjaciele w przedszkolu
wdrażanie do współdziałania w zespole rówieśniczym
budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
zapoznanie z rozkładem pomieszczeń w przedszkolu
kształtowanie pożądanych zachowań, respektowanie norm społecznych – wypracowanie kontraktu grupy
wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu
wdrażanie do wypowiadania się na określony temat
kształtowanie umiejętności klasyfikowania obiektów, tworzenia kolekcji, sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji
kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa, góra, dół) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
wdrażanie do uważnego słuchania
Tydzień drugi: Razem się bawimy
wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania
wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po liniach prostych
kształtowanie umiejętności budowania relacji rówieśniczych w swobodnej zabawie (zmiana osób w parze, zmiana ról w grupie)
wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy
wdrażanie do wypowiadania się na określony temat
kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)
kształtowanie umiejętności szacowania „na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie kolekcji, dokładanie, zabieranie elementów kolekcji, wskazywanie gdzie jest więcej, gdzie jest mniej
Tydzień trzeci: Różni ludzie – to my
wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po łukach
kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych
budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym)
wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
kształtowanie umiejętności odróżniania elementów fikcyjnych od rzeczywistych
kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby
rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie
poznanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”
poznanie obrazu graficznego liczby „1”
Tydzień czwarty: Jesteśmy bezpieczni
aktywny udział w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych
wdrażanie do radzenia sobie w nowych sytuacjach
kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, znajomość zasad poruszania się w terenie zabudowanym (droga dziecka z domu do przedszkola i z przedszkola do domu, znajomość zasad przechodzenia przez jezdnię)
kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie (na początki i na końcu słowa)
wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia oraz zawodów związanych z udzielaniem pomocy w różnych sytuacjach (nauczyciel, lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak)
kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, pomiędzy, nad, pod)
Wiersz „Chmurka” A. Pawłowska – Niedbała
Narysuję małą chmurkę,
Z której spadnie drobny deszczyk.
Narysuję też kałuże:
Dwie malutkie i dwie duże.
Przed kałużą pełznie wąż,
Który tak powtarza wciąż:
Narysuję…
Piosenka „Wrześniu, wrześniu” Danuta i Karol Jagiełło
Do przedszkola powracają wreszcie dzieci,
Wciąż jest lato i słoneczko nadal świeci,
Lecz już wiemy, że niedługo będzie jesień,
Bo wakacje się skończyły, już jest wrzesień.
Ref.
Wrześniu, wrześniu przegoń chmury,
Zaproś słońce,
By świeciło coraz jaśniej, coraz mocniej. 2x
Dziś od rana mgła i już nie widać nieba,
Pada gęsty deszcz choć wcale go nie trzeba,
Ludzie niosą rozłożone parasole,
Już zmoczone wszystkie domy i przedszkole.
Ref.
Wrześniu, wrześniu przegoń chmury…
Tydzień pierwszy: Wspomnienia z wakacji
Cele ogólne:
Uczestniczenie we wspólnych zabawach
Wprowadzenie graficznych znaków umownych
Wypowiadanie się na forum grupy
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
podejmuje próby wspólnych zabaw
rozpoznaje swój znaczek
mówi o sobie na forum grupy; przedstawiania się imieniem i nazwiskiem
Tydzień drugi: Oto ja
Cele ogólne:
Rozwijanie sprawności manualnej
Poznawanie nazw części ciała
Rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką,
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rysuje obrazek
aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowo-muzycznych
wskazuje i nazywa wybrane części ciała
Tydzień trzeci: Moja droga do przedszkola
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych
Zapoznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego
Rozumie znaczenie pierwszej pomocy
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
wyróżnia koło spośród innych figur
uświadamia sobie potrzebę znajomości przepisów ruchu drogowego
zna znaczenie kolorów na sygnalizacji świetlnej
wie, czym jest pierwsza pomoc
Tydzień czwarty: Jesień w parku, lesie
Cele ogólne:
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
Rozwijanie poczucia rytmu
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
rozpoznaje drzewa po liściach i owocach
wymienia zaobserwowane zmiany charakterystyczne dla jesieni
wykonuje zadania rytmiczne
Piosenka „Na skrzyżowaniu”
Zielone światło,
jak liść zielone,
teraz przejść mogę
na drugą stronę.
I trzymam mocno
mamę za rękę,
nucąc wesoło
swoją piosenkę.
Ref.: Światła drogowe
znaki nam dają,
światła drogowe
do nas mrugają.
I teraz głośno
powiem wam:
nigdy przez ulicę
nie przechodzę sam!
Czerwone światło,
jak mak czerwone.
Stop! Nie przechodzę
na drugą stronę.
Cierpliwie czekam
i mamy rękę
wciąż mocno trzymam,
nucąc piosenkę.
Ref.: Światła drogowe…
Wiersz „Części ciała”
Każdy trzylatek, mieszkaniec Ziemi,
z łatwością części ciała wymieni:
głowa spogląda w lewo lub w prawo,
ręce malują i biją brawo,
nogi biegają, dźwigają brzuch
i całe ciało wprawiają w ruch!
Tydzień pierwszy: Co słychać w przedszkolu?
Cele główne:
wprowadzenie znaczków rozpoznawczych, rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;
rozwijanie sprawności fizycznej;
dekodowanie symboli, ustalanie kodeksu grupowego.
Cele szczegółowe:
wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, wypowiada się zdaniami złożonymi;
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych;
odczytuje symbole, aktywnie uczestniczy w ustalaniu kodeksu grupowego.
Tydzień drugi: Jak być superbezpiecznym?
Cele główne:
rozwijanie mowy, poznawanie ogólnych zasad bezpieczeństwa;
rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy, nazywania figur geometrycznych;
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.
rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu.
Cele szczegółowe:
swobodnie na temat zasad obowiązujących w grupie przedszkolnej, zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące w sali;
klasyfikuje przedmioty na podstawie wielkości, rozpoznaje i nazywa koła;
uważnie obserwuje obrazki, dostrzega i zapamiętuje zmiany;
realizuje szczegółowe cele zajęć muzycznych, potrafi podczas śpiewu wyraźnie wypowiadać tekst piosenki.
Tydzień trzeci: Jakie są moje supermoce?
Cele główne:
rozwijanie koordynacji słuchow-ruchowej;
rozwijanie mowy, rozwijanie inteligencji emocjonalnej;
dążenie do zrozumienia własnej indywidualności;
poznawanie części ciała.
Cele szczegółowe:
układa i wyklaskuje rytm, biega przy dźwiękach bębenka;
potrafi za pomocą gestów i mimiki zaprezentować emocje, uważnie słucha opowiadania, nazywa i rozpoznaje podstawowe emocje;
wypowiada się na temat swoich umiejętności;
nazywa części ciała.
Tydzień czwarty: Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?
Cele główne:
poszerzenie wiedzy na temat naszej jesieni;
rozwijanie ciekawości poznawczych, zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego;
doskonalenie percepcji słuchowej.
Cele szczegółowe:
omawia wygląd lisa na podstawie obrazka, rysuje lisa po śladach;
obserwuje rośliny i zwierzęta w ich naturalnym środowisku;
reaguje ruchem na dźwięki grane głośno i cicho, reaguje na zmiany w tempie muzyki.
Piosenka Radosne powitanie
słowa: Kalina Rokosz, muzyka: Michał Witek
Już są wszyscy, zaczynamy!
Na nikogo nie czekamy
Bo spotkania przyszedł czas
Pani wita wszystkich nas
Tu w przedszkolu jest wspaniale
I nie nudzi nam się wcale
Co dzień przygód wiele jest
Śmiechu i radości też!
Ref. Dzisiaj znów się spotykamy
Uśmiechnięte minki mamy
Co dzień chętnie tu wracamy
I z radością się witamy
Dziś uczymy się cyferek
Alfabetu i literek
Angielskiego trochę też
Bo to jest przydatna rzecz!
Gdy się czegoś nauczymy
Do zabawy dołączymy
Będzie piłka albo miś
Bawmy się radośnie dziś!
Wiersz: Jesień – Leopold Staff
Jesień mnie cieniem zwiędłych drzew dotyka,
Słońce rozpływa się gasnącym złotem.
Pierścień dni moich z wolna się zamyka,
Czas mnie otoczył zwartym żywopłotem.
Ledwo ponad mogę sięgnąć okiem
Na pola szarym cichnące milczeniem.
Serce uśmierza się tętnem głębokiem.
Czemu nachodzisz mnie, wiosno, wspomnieniem?
Tak wiele ważnych spraw mam do zachodu,
Zanim z mym cieniem zostaniemy sami.
Czemu mi rzucasz kamień do ogrodu
I mącisz moją rozmowę z ptakami?
Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach !
rozwijanie umiejętności określania i nazywania podstawowych emocji,
wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej,
stwarzanie okazji do zacieśniania więzi rówieśniczych,
doskonalenie rozumienia pojęć: osobiste i wspólne,
wyrabianie poczucia szanowania rzeczy i uczuć innych osób,
kształtowanie zainteresowań przyrodniczych, stwarzanie okazji do odczuwania satysfakcji z obcowania z materiałem przyrodniczym,
rozwijanie wrażliwości muzycznej, czerpanie przyjemności z zabaw ruchowo- -muzycznych;
Tydzień drugi: Wokół nas
ustalenie zasad grupowych – uwrażliwianie na potrzebę stosowania zasad grupowych i form grzecznościowych,
rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt – szerzanie wiedzy o jeżu,
utrwalanie znajomości pojęć matematycznych dotyczących orientacji przestrzennej,
kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych,
rozwijanie ciekawości poznawczej poprzez eksperymentowanie,
utrwalanie znajomości nazw kolorów,
Tydzień trzeci: Nasze pasje, nasze bziki
nabywanie zdolności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami,
kształtowanie umiejętności różnicowania elementów ze względu na jedną cechę,
rozwijanie spostrzegawczości,
zachęcanie do podejmowania wspólnych działań,
wzbogacenie wiedzy o zwierzętach domowych,
rozwijanie umiejętności dostrzegania i określania charakterystycznych cech i zachowań zwierząt,
kształtowanie wrażliwości i empatii,
nabywanie uważności podczas słuchania poleceń kierowanych do grupy;
Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy
poznawanie zapoznanie z oznakami jesieni,
kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata,
poszerzanie zasobu słownictwa dotyczącego sadu i owoców,
poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania -kształtowanie zdrowych nawyków jedzeniowych,
doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby,
zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi (przejście dla pieszych, ścieżka rowerowa, nadjeżdżający pociąg, sygnalizacja świetlna dla pieszych),
wdrażanie do określania strony lewej i strony prawej,
uwrażliwianie na dbanie o własne bezpieczeństwo na drodze.
Wesołe przedszkole
sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
Gdy po lecie już nas wita
jesień piękna jak ze snów,
nasza grupa znakomita
do przedszkola wraca znów.
Ref.: Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!
Tu plac zabaw, nasza sala,
gdzie zabawek jest ze sto.
Przyzna zgodnie grupa cała,
że to dla nas drugi dom.
Ref.: Tu zabawa…
Wiersz: Koty
Anna Edyk-Psut
Mogą być czarne, białe lub bure.
Każdy udrapać może pazurem.
Sierść mają miękką i łapki cztery,
Nocą po dachach lubią spacery.
Dzień przesypiają na sofie miękkiej.
A czym pragnienie gaszą najchętniej?
Każdy przy swojej miseczce czeka.
By wlać mu trochę świeżego mleka.
Wiersz: Chrupiące jabłka
Elżbieta Śnieżkowska-Bielak
Zrywałam od rana
Jabłuszka pachnące,
Bo z nich mama zrobi
Placuszki chrupiące.
Pulchniutkie placuszki
Z cukrem pudrem białym
Będą łakomczuszki
Chętnie zajadał!
Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach
poznanie emocji towarzyszących w życiu codziennym,
rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i pamięci,
tworzenie kolekcji elementów wspólnych i osobistych.
Przewidywane umiejętności:
próbuje nazywać przeżywane uczucia,
reaguje na zadawane pytania i sygnały,
rozróżnia swój znaczek, zna swoją grupę.
Tydzień drugi: Wokół nas
poznanie zasad grupowych,
poznanie pracowników przedszkola, nabywanie szacunku do osób poprzez używanie zwrotów grzecznościowych,
poznanie łazienki jako wspólnej części całej grupy, kształtowanie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami.
Przewidywane umiejętności:
rozumie zasady grupowe,
stara się dokładnie myć ręce,
z pomocą stosuje zwroty grzecznościowe.
Tydzień trzeci: ,,Nasze pasje, nasze bziki”
nabywanie pewności siebie,
poszerzanie zasobu słów,
rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej,
wdrażanie do dbania o wspólne zabawki.
Przewidywane umiejętności:
stosuje poznane słowa,
cierpliwie czeka na swoją kolej,
dba o zabawki na sali.
Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy
poznawanie oznak jesieni,
rozumienie pojęcia przejście dla pieszych – zebra,
rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki.
Przewidywane umiejętności:
zna niektóre oznaki jesieni,
nabywa umiejętności odpowiedniego zachowania się na przejściu dla pieszych,
porusza się rytmicznie do muzyki.
,,Do przedszkola idzie maluch” – piosenka
Do przedszkola idzie maluch, tup, tup, tup, tup,
wszyscy dziś malucha chwalą, tup, tup, tup, tup.
Zna wierszyki i piosenki, la, la, la, la,
zawsze chodzi uśmiechnięty, la, la, la, la.
Podskakują razem dzieci, hop, hop, hop, hop,
bo tu bawią się najlepiej, hop, hop, hop, hop.
Bukieciki – L. Krzemieniecka
Posypały się listeczki dookoła.
To już jesień te listeczki z wiatrem woła.
Opadnijcie moje złote i czerwone.
Jestem jesień, przyszłam tutaj w waszą stronę.
Lecą listki, lecą z klonu i z kasztana.
Będą z listków bukieciki złote dla nas.
Tydzień pierwszy i drugi: Przedszkole – drugi dom.
Cel główny:
Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy.
Cele operacyjne (dziecko):
wymienia imiona kolegów i koleżanek z grupy
wymienia pomieszczenia znajdujące się w przedszkolu i wie do czego służą
nawiązuje kontakty z rówieśnikami
wyraża swoje marzenia za pomocą impresji plastycznych
prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi
wyraża muzykę ruchem
przestrzega zasad przyjętych w grupie
dorysowuje elementy swojego ciała
rozpoznaje przedmioty wszystkimi zmysłami
Tydzień trzeci: Uliczne sygnały.
Cel główny:
Poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego.
Rozwijanie intuicji geometrycznej.
Orientacja przestrzenna.
Cele operacyjne (dziecko):
wypowiada się na temat bezpiecznego przechodzenia przez ulicę
wymienia podstawowe zasady ruchu drogowego
wymienia samochody specjalistyczne
wie, na czy polega praca policjanta
rozpoznaje wybrane znaki drogowe
przedstawia ruch uliczny w formie plastycznej
rozróżnia tempo wolne i szybkie
rozpoznaje i nazywa koło
porusza się rytmicznie przy piosence
wykonuje ćwiczenia
Tydzień czwarty: Jesień w lesie i w parku.
Cel główny:
Obserwowanie środowiska przyrodniczego- zwracanie uwagi na kolorystykę i zmiany jakie zaszły w przyrodzie.
Oglądanie drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu.
Zbieranie owoców drzew i wzbogacenie nimi kącika przyrody.
Cele operacyjne (dziecko):
obserwuje rośliny i zwierzęta w ich naturalnym otoczeniu
uważnie słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści
ćwiczy z wykorzystaniem kółek do sersa
przelicza w zakresie określonego zbioru
ilustruje muzykę ruchem
stosuje słowa: przed, za, po lewej stronie, po prawej stronie, nisko wysoko
rozpoznaje i nazywa wybrane drzewa
uczestniczy w zabawach badawczych
wymienia zapasy wiewiórki
Wiersz “Jesienny pociąg” D. Gellner
Stoi pociąg na peronie-
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie-
dokąd z nimi jechać będzie?
Rusza pociąg sapiąc głośno.
Już w przedziałach grzyby rosną,
a na półce, wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.
Pędzi pociąg lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.
O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.
Piosenka “Znaki drogowe”
Stoją przy drodze na długiej nodze
Mówią, choć głosu nie mają
Jedne okrągłe, inne trójkątne
Dobrze kierowcy je znają
Ref.: To znaki drogowe, obrazki kolorowe
Ostrzegawcze, nakazu, zakazu
A wszędzie ich pełno i zawsze są jak nowe
Roztaczają nad ruchem nadzór
Prowadzą po jezdniach pojazdy kołowe
Tak, by jeździły bezpiecznie
To znaki drogowe, obrazki kolorowe
Są żółte, czerwone, niebieskie
To znaki drogowe
Dostrzec je łatwo, więc nie są zagadką,
Tak duże mają swe głowy
Jak słoneczniki albo jak malwy
Wie o nich kodeks drogowy
Ref.: To znaki drogowe, obrazki kolorowe
Tydzień pierwszy: W przedszkolu.
Cele ogólne:
Utrwalanie imion kolegów z grupy.
Zapoznanie z kącikami zainteresowań i sposobem korzystania z nich.
Rozpoznawanie znaczków rozpoznawczych, przypomnienie do czego służą.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi wymienić imiona kolegów z grupy.
Wymienia kąciki zainteresowań, korzysta z nich.
Rozpoznaje swój znaczek, określa co przedstawia, wie gdzie można go zobaczyć.
Tydzień drugi: Nasze przedszkole.
Cele ogólne:
Rozwijanie mowy.
Uświadamianie dziecku, że jest częścią grupy.
Samodzielne wykonywanie czynności obsługowych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Swobodnie wypowiada się na podany temat budując krótką wypowiedź.
Wie, jaką nazwę nosi grupa do której chodzi, dostrzega potrzeby innych dzieci.
Potrafi samodzielnie ściągnąć i założyć buty, korzystać z toalety oraz jeść.
Tydzień trzeci: Jestem bezpieczny.
Cele ogólne:
Rozwijanie poczucia rytmu.
Przypomnienie zasad bezpieczeństwa na drodze.
Samodzielne wykonywanie czynności obsługowych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rytmicznie klaszcze, ilustruje piosenkę ruchem.
Wie, jak i w którym miejscu bezpiecznie przejść przez ulicę.
Rozwija umiejętność współdziałania, empatii.
Tydzień czwarty: Pomocna dłoń.
Cele ogólne:
Nabywanie szacunku do pracy innych ludzi.
Poznanie zawodu lekarza, strażaka, policjanta.
Utrwalanie nawyku porozumiewania się spokojnym, umiarkowanym głosem podczas zabawy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Układa puzzle związane z tematem dnia.
Bawi się w zgodny i bezpieczny sposób.
Utrwala nawyk porozumiewania się spokojnym, umiarkowanym głosem podczas zabawy.
Piosenka – „Jestem sobie przedszkolaczek”
Jestem sobie przedszkolaczek,
nie grymaszę i nie płaczę,
na bębenku marsza gram,
ram tam tam, ram tam tam.
Mamy tu zabawek wiele,
razem bawić się weselej,
bo kolegów dobrych mam,
ram tam tam, ram tam tam.
Wiersz – „Mam 3 – latka”
Mam trzy latka trzy i pół,
brodą sięgam ponad stół.
Mam fartuszek z muchomorkiem,
do przedszkola chodzę z workiem.
Pantofelki ładnie zmieniam,
myję ręce do jedzenia.
Zjadam wszystko z talerzyka,
tańczę kiedy gra muzyka.
Umiem wierszyk o koteczku,
o tchórzliwym koziołeczku
i o piesku co był w polu,
nauczyłem się w przedszkolu.
Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach!
Cele ogólne:
doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć i emocji, rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, kształtowanie pozytywnych postaw i zachowań społecznych
utrwalenie znajomości imion koleżanek i kolegów, rozwijanie umiejętności określania podobieństw między ludźmi i pozytywnego wypowiadania się na ich temat, kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania innych, wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie
kształtowanie umiejętności określania przynależności do zbiorów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie postawy szacunku do własności swojej i innych
poszerzanie wiedzy przyrodniczej, budowanie wiedzy o świecie przyrody za pomocą zmysłów, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
tworzenie znaków graficznych, doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, uświadomienie znaczenia znaków umownych w grupie
Tydzień drugi: Wokół nas
Cele ogólne:
ustalenie zasad grupowych, wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za swoje działania, rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny
zaznajomienie z pracownikami przedszkola, wzbogacenie słownictwa o określenia dotyczące zawodów, kształtowanie odwagi w kontaktach z osobami z bliskiego otoczenia
rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotu i używania przyimków: za, przed, obok, na, nad, kształtowanie umiejętności przewidywania następstw i logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i czekania na swoją kolej
zapoznanie dzieci z siłą oddziaływania naelektryzowanych przedmiotów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, utrwalenie znajomości wyposażenia łazienki, wdrażanie do dbania o czystość
rozwijanie kreatywności, doskonalenie motoryki małej, kształtowanie empatii i wrażliwości
Tydzień trzeci: Nasze pasje, nasze bziki
Cele ogólne:
wprowadzenie pojęć pasja, zainteresowanie i hobby, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych zainteresowań, kształtowanie umiejętności organizowania różnych form spędzania czasu wolnego
doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat ulubionego zajęcia, wzbogacanie słownika czynnego, wdrażanie do poszanowania odmiennych upodobań, ulubionych zajęć innych dzieci w grupie
rozpoznawanie i określanie wielkości zabawek z użyciem słów: mała, duża, większa niż…, mniejsza niż…, rozwijanie umiejętności komunikacji, obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników, kształtowanie poczucia pewności siebie w podejmowaniu decyzji
poszerzenie wiedzy na temat opieki nad pupilem, kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt, budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności
rozwijanie zdolności twórczych dziecka, kształtowanie umiejętności manipulacyjnych, wyzwalanie dziecięcej radości podczas zabaw związanych z rywalizacją
Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy
Cele ogólne:
doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie i pobudzanie do wyrażania emocji związanych z tymi zmianami, kształtowanie umiejętności poszukiwania nowych doświadczeń, wdrażanie do swobodnego wyrażania emocji na forum
wprowadzenie litery „o, O” na podstawie wyrazu „owoc”, rozwijanie umiejętności rozpoznawania jesiennych owoców z polskich sadów i utrwalenie znajomości ich nazw, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, wdrażanie do inicjowania zabaw w grupie
utrwalenie znajomości zasad poruszania się w przestrzeni publicznej, doskonalenie umiejętności odczytywania znaków, rozwijanie umiejętności określania stron lewej i prawej, wyrabianie nawyku uważnej obserwacji otoczenia podczas spaceru
utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach i ogrodach, wspomaganie integracji sensorycznej, kształtowanie umiejętności wykorzystania owoców w jadłospisie, wdrażanie do zdrowego odżywiania
aktywizowanie twórczego myślenia, kształtowanie wrażliwości dziecka w kontakcie ze sztuką, kształtowanie umiejętności podążania za prowadzącym, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał
Wiersz pt. „Do przedszkola idę sam” (I. Jabłońska – Gabrysiak)
Do przedszkola idę sam,
bo pięć lat już właśnie mam.
Mama mi buziaka da,
tata powie: „Cześć, hej, pa!”
Dziś tu poznam, kto to wie:
Anię,
może cyfry dwie?
Będę śmiać się cały dzień
i z humorem zupę zjem.
Piosenka pt. „Przedszkole – drugi dom”
Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.
Ref. Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali
wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.
Czasem rano trudno mi wstać,
chciałoby się leżeć i spać.
Lecz na mnie auto czeka i miś,
w co będziemy bawić się dziś?
Ref. Ja chodzę tam co dzień…
Zamiast mamy Panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi
i tak płyną przedszkolne dni.
Ref. Ja chodzę tam co dzień…
Tydzień pierwszy : Pierwszy raz w przedszkolu
Wdrażanie do przestrzegania podstawowych zasad higieny, zgłaszania potrzeb fizjologicznych
Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków
Udział w zabawach kierowanych, ruchowych, sprzątanie zabawek po skończonej zabawie
Wyrażanie emocji własnych i wczuwanie się w emocje innych dzieci
Dzielenie się z innymi swoimi przeżyciami
Obdarzanie uwagą innych dzieci i osób dorosłych, poznawanie imion kolegów i koleżanek z grupy
Nawiązywanie relacji rówieśniczych
Kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie
Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w zabawie
Tydzień drugi: Żegnamy wakacje
Uczestniczenie w zabawach ruchowych
Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków
Przeżywanie i wyrażanie emocji, poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
Wypowiadanie się o tym, co każdy lubi
Obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych
Uczenie się współdziałania z innymi dziećmi
Integrowanie się z grupą
Czerpanie radości ze wspólnych działań i osiągnięć
Słuchanie z uwagą utworów literackich
Wykonywanie prac plastycznych
Rozwijanie umiejętności matematycznych, przeliczanie na konkretach
Tydzień trzeci: Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień
Uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety, spożywania posiłków, zdejmowania i zakładania ubrania
Rozpoznawanie emocji i ich nazywanie, dzielenie się z swoimi przeżyciami, emocjami, doświadczeniami
Obdarzanie uwagą rówieśników, znajomość imion dzieci z grupy
Wdrażanie do współpracy z innymi
Obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni
Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców
Wsłuchiwanie się w dźwięki przyrody, rozpoznawanie ich
Doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów ze względu na rodzaj, przeliczanie na konkretach we własnym zakresie
Podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej – korzystanie z dziecięcej biblioteczki, dbanie o książki
Doskonalenie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych (śpiewanie piosenki, powtarzanie rymowanek)
Tydzień czwarty: Cuda na Ziemi
Doskonalenie motoryki małej podczas zabaw drobnymi przedmiotami
Układanie prostych konstrukcji z klocków
Kształtowanie nawyku relaksowania się
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażką
Odczuwanie przynależność do grupy
Dostrzeganie zalet współdziałania w zespole
Wzbogacanie wiedzy o świecie roślin i zwierząt
Wykonywanie ćwiczeń oddechowych i logopedycznych
Słuchanie utworów literackich i wypowiadanie się na ich temat
Dostrzeganie i kontynuowanie prostych rytmów
Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kolorów
Wiersz Idzie, idzie
Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga,
a tu… (imię dziecka) noga!
Idzie, idzie malec, malec, malec,
a tu… (imię dziecka) palec!
Idzie, idzie koń, koń, koń,
a tu… (imię dziecka) dłoń!
Leci, leci sowa, sowa, sowa,
a tu… (imię dziecka) głowa!
Piosenka „Jestem zuch”
Jestem zuch, jestem zuch!
Tu mam głowę a tu brzuch.
Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!
I dzień dobry mówię wam!
Jestem zuch, jestem zuch!
Tu mam nosek, a tu brzuch.
Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!
I dzień dobry mówię wam!
Tydzień pierwszy: Poznajmy się
Cele ogólne:
Integracja grupy
Poznanie sali przedszkolnej
Cele szczegółowe:
Poznanie imion kolegów i koleżanek
Poznanie miejsc i zabawek w sali
Poznanie zasad panujących w przedszkolu
Tydzień drugi: W naszym przedszkolu
Cele ogólne:
Utrwalenie wiedzy o nazwach i wyposażeniu pomieszczeń przedszkolnych
Poznanie osób pracujących w przedszkolu
Cele szczegółowe:
Rozpoznaje i podaje nazwy zawodów osób pracujących w przedszkolu
Podaje nazwy zawodów osób pracujących w przedszkolu
Tydzień trzeci: Jesteśmy podobni, jesteśmy różni
Cele ogólne:
Poznanie zasad kulturalnego zachowania
Poznanie cech określających osoby
Cele szczegółowe:
Zna zasady kulturalnego zachowania
Potrafi określać cechy wspólne
Tydzień czwarty: Bezpieczni na drodze
Cele ogólne:
Poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze
Poznanie wybranych znaków ostrzegawczych
Cele szczegółowe:
Zna niektóre znaki drogowe
Zna podstawowe zasady bezpiecznego przechodzenia przez jednię
Wiersz „Trzy zasady przedszkolaka“
Mądry przedszkolak zna zasady trzy :
nie bije innych nawet gdy jest zły.
Nigdy nie krzyczy, no bo o tym wie,
że trzeba prosić, jeśli coś się chce.
Trzecia zasad, to najprostsza rzecz,
szanuj inne dzieci, by przyjaciół mieć.
Piosenka „Bawiły się dzieci paluszkami”
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,
Jak noga nie może to druga jej pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,
Jak druga nie może to kolano jej pomoże.
Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,
Jak kolano nie może to drugie mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak drugie nie może to szyja mu pomoże.
Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak szyja nie może to czoło jej pomoże.