Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne wrzesień 2024

Tydzień pierwszy: To jestem ja.

Cele ogólne:

Kształtowanie świadomości bezpiecznego zachowania się podczas zabawy.

Rozwijanie świadomości własnego ciała.

Rozwijanie słownictwa czynnego.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna i wymienia podstawowe zasady zachowania się na placu zabaw i w sali podczas zabaw.

Wskazuje i nazywa części swojego ciała.

Odpowiada na pytania dotyczące tekstów literackich.

 

Tydzień drugi: Moja grupa.

Cele ogólne:

Budowanie relacji w grupie.

Porównywanie i segregowanie przedmiotów ze względu na przynależność.

Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Potrafi współdziałać kolegami.

Segreguje przedmioty na odpowiednie grupy; uzasadnia swój wybór.

Określa chronologię wydarzeń na podstawie dwóch obrazków.

 

Tydzień trzeci: Moja droga do przedszkola.

Cele ogólne:

Zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze.

Utrwalenie znajomości numeru 112.

Poznanie pracy policjanta.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wie, jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę.

Zna numer alarmowy 112; potrafi poinformować służby ratownicze o wypadku.

Wie, co robi policjant.

 

Tydzień czwarty: Idzie jesień … przez las, park.

Cele ogólne:

Rozpoznanie i nazywanie darów jesieni.

Układanie ciągu przedmiotów w szeregi rytmiczne.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Nazywa wybrane dary jesieni.

Dostrzega rytmy i je kontynuuje.

 

PiosenkaNa skrzyżowaniu”

Zielone światło, jak liść zielone,
teraz przejść mogę na drugą stronę,
i trzymam mocno mamę za rękę,
nucąc wesoło swoją piosenkę.

 

Ref. Światła drogowe znaki nam dają,

światła drogowe do nas mrugają,

i teraz głośno powiem wam:

nigdy przez ulicę nie przechodzę sam!

 

Czerwone światło,
jak mak czerwone.
Stop! Nie przechodzę na drugą stronę.
Cierpliwie czekam
i mamy rękę
wciąż mocno trzymam,
nucąc piosenkę.

 

Ref. Światła drogowe znaki nam dają …

 

Wiersz Kasztany” A. Widzowska

 

Lato ukryło się w dziupli,
z kokardą słońca we włosach.
Na ziemię spłynęła jesień
z deszczem i chustką do nosa.

 

 

Tydzień pierwszy: Przyjaciele w przedszkolu

wdrażanie do współdziałania w zespole rówieśniczym

budowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej

zapoznanie z rozkładem pomieszczeń w przedszkolu

kształtowanie pożądanych zachowań, respektowanie norm społecznych – wypracowanie kontraktu grupy

wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu

wdrażanie do wypowiadania się na określony temat

kształtowanie umiejętności klasyfikowania obiektów, tworzenia kolekcji, sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji

kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa, góra, dół) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)

wdrażanie do uważnego słuchania

 

Tydzień drugi: Razem się bawimy

wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania

wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po liniach prostych

kształtowanie umiejętności budowania relacji rówieśniczych w swobodnej zabawie (zmiana osób w parze, zmiana ról w grupie)

wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy

wdrażanie do wypowiadania się na określony temat

kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)

kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)

kształtowanie umiejętności szacowania „na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie kolekcji, dokładanie, zabieranie elementów kolekcji, wskazywanie gdzie jest więcej, gdzie jest mniej

 

Tydzień trzeci: Różni ludzie – to my

wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania

wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po łukach

kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych

budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych

wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym)

wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej

kształtowanie umiejętności odróżniania elementów fikcyjnych od rzeczywistych

kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie

doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby

rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie

poznanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”

poznanie obrazu graficznego liczby „1”

 

Tydzień czwarty: Jesteśmy bezpieczni

aktywny udział w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych

wdrażanie do radzenia sobie w nowych sytuacjach

kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, znajomość zasad poruszania się w terenie zabudowanym (droga dziecka z domu do przedszkola i z przedszkola do domu, znajomość zasad przechodzenia przez jezdnię)

kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim (poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie (na początki i na końcu słowa)

wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia oraz zawodów związanych z udzielaniem pomocy w różnych sytuacjach (nauczyciel, lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, policjant, strażak)

kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, pomiędzy, nad, pod)

 

Wiersz „Chmurka” A. Pawłowska – Niedbała

 

Narysuję małą chmurkę,

Z której spadnie drobny deszczyk.

Narysuję też kałuże:

Dwie malutkie i dwie duże.

Przed kałużą pełznie wąż,

Który tak powtarza wciąż:

Narysuję…

 

Piosenka „Wrześniu, wrześniu” Danuta i Karol Jagiełło

 

Do przedszkola powracają wreszcie dzieci,

Wciąż jest lato i słoneczko nadal świeci,

Lecz już wiemy, że niedługo będzie jesień,

Bo wakacje się skończyły, już jest wrzesień.

 

Ref. 

Wrześniu, wrześniu przegoń chmury,

Zaproś słońce,

By świeciło coraz jaśniej, coraz mocniej. 2x

 

Dziś od rana mgła i już nie widać nieba,

Pada gęsty deszcz choć wcale go nie trzeba,

Ludzie niosą rozłożone parasole,

Już zmoczone wszystkie domy i przedszkole.

 

Ref.

Wrześniu, wrześniu przegoń chmury…

 

 

Tydzień pierwszy: Wspomnienia z wakacji

Cele ogólne:

Uczestniczenie we wspólnych zabawach

Wprowadzenie graficznych znaków umownych

Wypowiadanie się na forum grupy

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

podejmuje próby wspólnych zabaw

rozpoznaje swój znaczek

mówi o sobie na forum grupy; przedstawiania się imieniem i nazwiskiem

 

Tydzień drugi: Oto ja

Cele ogólne:

Rozwijanie sprawności manualnej

Poznawanie nazw części ciała

Rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką,

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

rysuje obrazek

aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowo-muzycznych

wskazuje i nazywa wybrane części ciała

 

Tydzień trzeci: Moja droga do przedszkola

Cele ogólne:

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych

Zapoznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego

Rozumie znaczenie pierwszej pomocy

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wyróżnia koło spośród innych figur

uświadamia sobie potrzebę znajomości przepisów ruchu drogowego

zna znaczenie kolorów na sygnalizacji świetlnej

wie, czym jest pierwsza pomoc

 

Tydzień czwarty: Jesień w parku, lesie

Cele ogólne:

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią

Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

Rozwijanie poczucia rytmu

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

rozpoznaje drzewa po liściach i owocach

wymienia zaobserwowane zmiany charakterystyczne dla jesieni

wykonuje zadania rytmiczne

 

Piosenka „Na skrzyżowaniu”

 

Zielone światło,

jak liść zielone,

teraz przejść mogę

na drugą stronę.

I trzymam mocno

mamę za rękę,

nucąc wesoło

swoją piosenkę.

 

Ref.: Światła drogowe

znaki nam dają,

światła drogowe

do nas mrugają.

I teraz głośno

powiem wam:

nigdy przez ulicę

nie przechodzę sam!

 

Czerwone światło,

jak mak czerwone.

Stop! Nie przechodzę

na drugą stronę.

Cierpliwie czekam

i mamy rękę

wciąż mocno trzymam,

nucąc piosenkę.

 

Ref.: Światła drogowe…

 

Wiersz „Części ciała”

 

Każdy trzylatek, mieszkaniec Ziemi,

z łatwością części ciała wymieni:

głowa spogląda w lewo lub w prawo,

ręce malują i biją brawo,

nogi biegają, dźwigają brzuch

i całe ciało wprawiają w ruch!

Tydzień pierwszy: Co słychać w przedszkolu?

Cele główne:

wprowadzenie znaczków rozpoznawczych, rozwijanie analizy i syntezy słuchowej;

rozwijanie sprawności fizycznej;

dekodowanie symboli, ustalanie kodeksu grupowego.

Cele szczegółowe:

wykonuje ćwiczenia zgodnie z instrukcją, wypowiada się zdaniami złożonymi;

aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych;

odczytuje symbole, aktywnie uczestniczy w ustalaniu kodeksu grupowego.

 

Tydzień drugi: Jak być superbezpiecznym?

Cele główne:

rozwijanie mowy, poznawanie ogólnych zasad bezpieczeństwa;

rozwijanie umiejętności klasyfikowania na podstawie jednej cechy, nazywania figur geometrycznych;

rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.

rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu.

Cele szczegółowe:

swobodnie na temat zasad obowiązujących w grupie przedszkolnej, zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące w sali;

klasyfikuje przedmioty na podstawie wielkości, rozpoznaje i nazywa koła;

uważnie obserwuje obrazki, dostrzega i zapamiętuje zmiany;

realizuje szczegółowe cele zajęć muzycznych, potrafi podczas śpiewu wyraźnie wypowiadać tekst piosenki.

 

Tydzień trzeci: Jakie są moje supermoce?

Cele główne:

rozwijanie koordynacji słuchow-ruchowej;

rozwijanie mowy, rozwijanie inteligencji emocjonalnej;

dążenie do zrozumienia własnej indywidualności;

poznawanie części ciała.

Cele szczegółowe:

układa i wyklaskuje rytm, biega przy dźwiękach bębenka;

potrafi za pomocą gestów i mimiki zaprezentować emocje, uważnie słucha opowiadania, nazywa i rozpoznaje podstawowe emocje;

wypowiada się na temat swoich umiejętności;

nazywa części ciała.

 

Tydzień czwarty: Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?

Cele główne:

poszerzenie wiedzy na temat naszej jesieni;

rozwijanie ciekawości poznawczych, zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego;

doskonalenie percepcji słuchowej.

Cele szczegółowe:

omawia wygląd lisa na podstawie obrazka, rysuje lisa po śladach;

obserwuje rośliny i zwierzęta w ich naturalnym środowisku;

reaguje ruchem na dźwięki grane głośno i cicho, reaguje na zmiany w tempie muzyki.

 

Piosenka Radosne powitanie

słowa: Kalina Rokosz, muzyka: Michał Witek

Już są wszyscy, zaczynamy!
Na nikogo nie czekamy
Bo spotkania przyszedł czas
Pani wita wszystkich nas

Tu w przedszkolu jest wspaniale
I nie nudzi nam się wcale
Co dzień przygód wiele jest
Śmiechu i radości też!

Ref. Dzisiaj znów się spotykamy
Uśmiechnięte minki mamy
Co dzień chętnie tu wracamy
I z radością się witamy

Dziś uczymy się cyferek 
Alfabetu i literek
Angielskiego trochę też
Bo to jest przydatna rzecz!

Gdy się czegoś nauczymy 
Do zabawy dołączymy 
Będzie piłka albo miś
Bawmy się radośnie dziś!

 

Wiersz: Jesień – Leopold Staff

Jesień mnie cieniem zwiędłych drzew dotyka,

Słońce rozpływa się gasnącym złotem.

Pierścień dni moich z wolna się zamyka,

Czas mnie otoczył zwartym żywopłotem.

Ledwo ponad mogę sięgnąć okiem

Na pola szarym cichnące milczeniem.

Serce uśmierza się tętnem głębokiem.

Czemu nachodzisz mnie, wiosno, wspomnieniem?

 

Tak wiele ważnych spraw mam do zachodu,

Zanim z mym cieniem zostaniemy sami.

Czemu mi rzucasz kamień do ogrodu

I mącisz moją rozmowę z ptakami?

Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach !

rozwijanie umiejętności określania i nazywania podstawowych emocji,

wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej,

stwarzanie okazji do zacieśniania więzi rówieśniczych,

doskonalenie rozumienia pojęć: osobiste i wspólne,

wyrabianie poczucia szanowania rzeczy i uczuć innych osób,

kształtowanie zainteresowań przyrodniczych, stwarzanie okazji do odczuwania satysfakcji z obcowania z materiałem przyrodniczym,

rozwijanie wrażliwości muzycznej, czerpanie przyjemności z zabaw ruchowo- -muzycznych;

 

Tydzień drugi: Wokół nas

ustalenie zasad grupowych – uwrażliwianie na potrzebę stosowania zasad grupowych i form grzecznościowych,

rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt – szerzanie wiedzy o jeżu,

utrwalanie znajomości pojęć matematycznych dotyczących orientacji przestrzennej,

kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem innych,

rozwijanie ciekawości poznawczej poprzez eksperymentowanie,

utrwalanie znajomości nazw kolorów,

 

Tydzień trzeci: Nasze pasje, nasze bziki

nabywanie zdolności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami,

kształtowanie umiejętności różnicowania elementów ze względu na jedną cechę,

rozwijanie spostrzegawczości,

zachęcanie do podejmowania wspólnych działań,

wzbogacenie wiedzy o zwierzętach domowych,

rozwijanie umiejętności dostrzegania i określania charakterystycznych cech i zachowań zwierząt,

kształtowanie wrażliwości i empatii,

nabywanie uważności podczas słuchania poleceń kierowanych do grupy;

 

Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy

poznawanie zapoznanie z oznakami jesieni,

kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata,

poszerzanie zasobu słownictwa dotyczącego sadu i owoców,

poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania -kształtowanie zdrowych nawyków jedzeniowych,

doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby,

zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi (przejście dla pieszych, ścieżka rowerowa, nadjeżdżający pociąg, sygnalizacja świetlna dla pieszych),

wdrażanie do określania strony lewej i strony prawej,

uwrażliwianie na dbanie o własne bezpieczeństwo na drodze.

 

Wesołe przedszkole

sł. i muz. Adrianna Furmanik-Celejewska

 

Gdy po lecie już nas wita

jesień piękna jak ze snów,

nasza grupa znakomita

do przedszkola wraca znów.

 

Ref.: Tu zabawa na całego,

tu swe miejsce każdy ma.

Z koleżanką i z kolegą

zatańczymy raz i dwa!

 

Tu plac zabaw, nasza sala,

gdzie zabawek jest ze sto.

Przyzna zgodnie grupa cała,

że to dla nas drugi dom.

 

Ref.: Tu zabawa…

 

 

Wiersz: Koty

Anna Edyk-Psut

 

Mogą być czarne, białe lub bure.

Każdy udrapać może pazurem.

Sierść mają miękką i łapki cztery,

Nocą po dachach lubią spacery.

Dzień przesypiają na sofie miękkiej.

A czym pragnienie gaszą najchętniej?

Każdy przy swojej miseczce czeka.

By wlać mu trochę świeżego mleka.

 

 

Wiersz: Chrupiące jabłka

Elżbieta Śnieżkowska-Bielak

 

Zrywałam od rana

Jabłuszka pachnące,

Bo z nich mama zrobi

Placuszki chrupiące.

 

Pulchniutkie placuszki

Z cukrem pudrem białym

Będą łakomczuszki

Chętnie zajadał!

 

 

Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach

poznanie emocji towarzyszących w życiu codziennym,

rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i pamięci,

tworzenie kolekcji elementów wspólnych i osobistych.

Przewidywane umiejętności:

próbuje nazywać przeżywane uczucia,

reaguje na zadawane pytania i sygnały,

rozróżnia swój znaczek, zna swoją grupę.

 

Tydzień drugi: Wokół nas

poznanie zasad grupowych,

poznanie pracowników przedszkola, nabywanie szacunku do osób poprzez używanie zwrotów grzecznościowych,

poznanie łazienki jako wspólnej części całej grupy, kształtowanie nawyku mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami.

Przewidywane umiejętności:

rozumie zasady grupowe,

stara się dokładnie myć ręce,

z pomocą stosuje zwroty grzecznościowe.

 

Tydzień trzeci: ,,Nasze pasje, nasze bziki”

nabywanie pewności siebie,

poszerzanie zasobu słów,

rozwijanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej,

wdrażanie do dbania o wspólne zabawki.

Przewidywane umiejętności:

stosuje poznane słowa,

cierpliwie czeka na swoją kolej,

dba o zabawki na sali.

 

Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy

poznawanie oznak jesieni,

rozumienie pojęcia przejście dla pieszych – zebra,

rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki.

Przewidywane umiejętności:

zna niektóre oznaki jesieni,

nabywa umiejętności odpowiedniego zachowania się na przejściu dla pieszych,

porusza się rytmicznie do muzyki.

 

,,Do przedszkola idzie maluch” – piosenka

Do przedszkola idzie maluch, tup, tup, tup, tup,
wszyscy dziś malucha chwalą, tup, tup, tup, tup.

 

Zna wierszyki i piosenki, la, la, la, la,
zawsze chodzi uśmiechnięty, la, la, la, la.

 

Podskakują razem dzieci, hop, hop, hop, hop,
bo tu bawią się najlepiej, hop, hop, hop, hop.

 

Bukieciki – L. Krzemieniecka

Posypały się listeczki dookoła.
To już jesień te listeczki z wiatrem woła.
Opadnijcie moje złote i czerwone.
Jestem jesień, przyszłam tutaj w waszą stronę.
Lecą listki, lecą z klonu i z kasztana.
Będą z listków bukieciki złote dla nas.

 

 

Tydzień pierwszy i drugi: Przedszkole – drugi dom.

Cel główny:

Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie.

Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.

Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy.

Cele operacyjne (dziecko):

wymienia imiona kolegów i koleżanek z grupy

wymienia pomieszczenia znajdujące się w przedszkolu i wie do czego służą

nawiązuje kontakty z rówieśnikami

wyraża swoje marzenia za pomocą impresji plastycznych

prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi

wyraża muzykę ruchem

przestrzega zasad przyjętych w grupie

dorysowuje elementy swojego ciała

rozpoznaje przedmioty wszystkimi zmysłami

 

Tydzień trzeci: Uliczne sygnały.

Cel główny:

Poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego.

Rozwijanie intuicji geometrycznej.

Orientacja przestrzenna.

Cele operacyjne (dziecko):

wypowiada się na temat bezpiecznego przechodzenia przez ulicę

wymienia podstawowe zasady ruchu drogowego

wymienia samochody specjalistyczne

wie, na czy polega praca policjanta

rozpoznaje wybrane znaki drogowe

przedstawia ruch uliczny w formie plastycznej

rozróżnia tempo wolne i szybkie

rozpoznaje i nazywa koło

porusza się rytmicznie przy piosence

wykonuje  ćwiczenia

 

Tydzień czwarty: Jesień w lesie i w parku.

Cel główny:

Obserwowanie środowiska przyrodniczego- zwracanie uwagi na kolorystykę i zmiany jakie zaszły w przyrodzie.

Oglądanie drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu.

Zbieranie owoców drzew i wzbogacenie nimi kącika przyrody.

Cele operacyjne (dziecko):

obserwuje rośliny i zwierzęta w ich naturalnym otoczeniu

uważnie słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści

ćwiczy z wykorzystaniem kółek do sersa

przelicza w zakresie określonego zbioru

ilustruje muzykę ruchem

stosuje słowa: przed, za, po lewej stronie, po prawej stronie, nisko wysoko

rozpoznaje i nazywa wybrane drzewa

uczestniczy w zabawach badawczych

wymienia zapasy wiewiórki

 

Wiersz “Jesienny pociąg” D. Gellner

Stoi pociąg na peronie-
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie-
dokąd z nimi jechać będzie?
Rusza pociąg sapiąc głośno.
Już w przedziałach grzyby rosną,
a na półce, wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.
Pędzi pociąg lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.
O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.

 

Piosenka “Znaki drogowe”

Stoją przy drodze na długiej nodze
Mówią, choć głosu nie mają
Jedne okrągłe, inne trójkątne
Dobrze kierowcy je znają

Ref.: To znaki drogowe, obrazki kolorowe
Ostrzegawcze, nakazu, zakazu
A wszędzie ich pełno i zawsze są jak nowe
Roztaczają nad ruchem nadzór
Prowadzą po jezdniach pojazdy kołowe
Tak, by jeździły bezpiecznie
To znaki drogowe, obrazki kolorowe
Są żółte, czerwone, niebieskie
To znaki drogowe

Dostrzec je łatwo, więc nie są zagadką,
Tak duże mają swe głowy
Jak słoneczniki albo jak malwy
Wie o nich kodeks drogowy

Ref.: To znaki drogowe, obrazki kolorowe

 

Tydzień pierwszy: W przedszkolu.

Cele ogólne:

Utrwalanie imion kolegów z grupy.

Zapoznanie z kącikami zainteresowań i sposobem korzystania z nich.

Rozpoznawanie znaczków rozpoznawczych, przypomnienie do czego służą.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Potrafi wymienić imiona kolegów z grupy.

Wymienia kąciki zainteresowań, korzysta z nich.

Rozpoznaje swój znaczek, określa co przedstawia, wie gdzie można go zobaczyć.

 

Tydzień drugi: Nasze przedszkole.

Cele ogólne:

Rozwijanie mowy.

Uświadamianie dziecku, że jest częścią grupy.

Samodzielne wykonywanie czynności obsługowych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Swobodnie wypowiada się na podany temat budując krótką wypowiedź.

Wie, jaką nazwę nosi grupa do której chodzi, dostrzega potrzeby innych dzieci.

Potrafi samodzielnie ściągnąć i założyć buty, korzystać z toalety oraz jeść.

 

Tydzień trzeci: Jestem bezpieczny.

Cele ogólne:

Rozwijanie poczucia rytmu.

Przypomnienie zasad bezpieczeństwa na drodze.

Samodzielne wykonywanie czynności obsługowych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rytmicznie klaszcze, ilustruje piosenkę ruchem.

Wie, jak i w którym miejscu bezpiecznie przejść przez ulicę.

Rozwija umiejętność współdziałania, empatii.

 

Tydzień czwarty: Pomocna dłoń.

Cele ogólne:

Nabywanie szacunku do pracy innych ludzi.

Poznanie zawodu lekarza, strażaka, policjanta.

Utrwalanie nawyku porozumiewania się spokojnym, umiarkowanym głosem podczas zabawy.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Układa puzzle związane z tematem dnia.

Bawi się w zgodny i bezpieczny sposób.

Utrwala nawyk porozumiewania się spokojnym, umiarkowanym głosem podczas zabawy.

 

Piosenka – „Jestem sobie przedszkolaczek”

Jestem sobie przedszkolaczek,

nie grymaszę i nie płaczę,

na bębenku marsza gram,

ram tam tam, ram tam tam.

 

Mamy tu zabawek wiele,

razem bawić się weselej,

bo kolegów dobrych mam,

ram tam tam, ram tam tam.

Wiersz – „Mam 3 – latka”

Mam trzy latka trzy i pół,

brodą sięgam ponad stół.

Mam fartuszek z muchomorkiem,

do przedszkola chodzę z workiem.

Pantofelki ładnie zmieniam,

myję ręce do jedzenia.

Zjadam wszystko z talerzyka,

tańczę kiedy gra muzyka.

Umiem wierszyk o koteczku,

o tchórzliwym koziołeczku

i o piesku co był w polu,

nauczyłem się w przedszkolu.

 

Tydzień pierwszy: Witamy po wakacjach!

Cele ogólne:

doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć i emocji, rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, kształtowanie pozytywnych postaw i zachowań społecznych

utrwalenie znajomości imion koleżanek i kolegów, rozwijanie umiejętności określania podobieństw między ludźmi i pozytywnego wypowiadania się na ich temat, kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania innych, wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie

kształtowanie umiejętności określania przynależności do zbiorów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie postawy szacunku do własności swojej i innych

poszerzanie wiedzy przyrodniczej, budowanie wiedzy o świecie przyrody za pomocą zmysłów, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie

tworzenie znaków graficznych, doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, uświadomienie znaczenia znaków umownych w grupie

 

Tydzień drugi: Wokół nas

Cele ogólne:

ustalenie zasad grupowych, wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za swoje działania, rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny

zaznajomienie z pracownikami przedszkola, wzbogacenie słownictwa o określenia dotyczące zawodów, kształtowanie odwagi w kontaktach z osobami z bliskiego otoczenia

rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotu i używania przyimków: za, przed, obok, na, nad, kształtowanie umiejętności przewidywania następstw i logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i czekania na swoją kolej

zapoznanie dzieci z siłą oddziaływania naelektryzowanych przedmiotów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, utrwalenie znajomości wyposażenia łazienki, wdrażanie do dbania o czystość

rozwijanie kreatywności, doskonalenie motoryki małej, kształtowanie empatii i wrażliwości

 

Tydzień trzeci: Nasze pasje, nasze bziki

Cele ogólne:

wprowadzenie pojęć pasja, zainteresowanie i hobby, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych zainteresowań, kształtowanie umiejętności organizowania różnych form spędzania czasu wolnego

doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat ulubionego zajęcia, wzbogacanie słownika czynnego, wdrażanie do poszanowania odmiennych upodobań, ulubionych zajęć innych dzieci w grupie

rozpoznawanie i określanie wielkości zabawek z użyciem słów: mała, duża, większa niż…, mniejsza niż…, rozwijanie umiejętności komunikacji, obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników, kształtowanie poczucia pewności siebie w podejmowaniu decyzji

poszerzenie wiedzy na temat opieki nad pupilem, kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt, budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności

rozwijanie zdolności twórczych dziecka, kształtowanie umiejętności manipulacyjnych, wyzwalanie dziecięcej radości podczas zabaw związanych z rywalizacją

 

Tydzień czwarty: Jesień w naszej okolicy

Cele ogólne:

doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie i pobudzanie do wyrażania emocji związanych z tymi zmianami, kształtowanie umiejętności poszukiwania nowych doświadczeń, wdrażanie do swobodnego wyrażania emocji na forum

wprowadzenie litery „o, O” na podstawie wyrazu „owoc”, rozwijanie umiejętności rozpoznawania jesiennych owoców z polskich sadów i utrwalenie znajomości ich nazw, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, wdrażanie do inicjowania zabaw w grupie

utrwalenie znajomości zasad poruszania się w przestrzeni publicznej, doskonalenie umiejętności odczytywania znaków, rozwijanie umiejętności określania stron lewej i prawej, wyrabianie nawyku uważnej obserwacji otoczenia podczas spaceru

utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach i ogrodach, wspomaganie integracji sensorycznej, kształtowanie umiejętności wykorzystania owoców w jadłospisie, wdrażanie do zdrowego odżywiania

aktywizowanie twórczego myślenia, kształtowanie wrażliwości dziecka w kontakcie ze sztuką, kształtowanie umiejętności podążania za prowadzącym, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał

 

Wiersz pt. „Do przedszkola idę sam” (I. Jabłońska – Gabrysiak)

Do przedszkola idę sam,

bo pięć lat już właśnie mam.

Mama mi buziaka da,

tata powie: „Cześć, hej, pa!”

Dziś tu poznam, kto to wie:

Anię,

może cyfry dwie?

Będę śmiać się cały dzień

i z humorem zupę zjem.

 

Piosenka pt. „Przedszkole – drugi dom”

 

Gdy dzień wstaje i wita świat,

ranną porą wstaję i ja.

Mama pomaga ubierać się,

do przedszkola prowadzi mnie.

 

Ref. Ja chodzę tam co dzień,

obiadek dobry jem,

a po spacerze w sali

wesoło bawię się.

Kolegów dobrych mam,

nie jestem nigdy sam,

przedszkole domem drugim jest.

 

Czasem rano trudno mi wstać,

chciałoby się leżeć i spać.

Lecz na mnie auto czeka i miś,

w co będziemy bawić się dziś?

 

Ref. Ja chodzę tam co dzień…

 

Zamiast mamy Panią tu mam,

bardzo dużo wierszyków znam.

Śpiewam i tańczę, wesoło mi

i  tak płyną przedszkolne dni.

 

Ref. Ja chodzę tam co dzień…

 

Tydzień pierwszy : Pierwszy raz w przedszkolu

Wdrażanie do przestrzegania podstawowych zasad higieny, zgłaszania potrzeb fizjologicznych

Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków

Udział w zabawach kierowanych, ruchowych, sprzątanie zabawek po skończonej zabawie

Wyrażanie emocji własnych i wczuwanie się w emocje innych dzieci

Dzielenie się z innymi swoimi przeżyciami

Obdarzanie uwagą innych dzieci i osób dorosłych, poznawanie imion kolegów i koleżanek z grupy

Nawiązywanie relacji rówieśniczych

Kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie

Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł obowiązujących w zabawie

 

Tydzień drugi: Żegnamy wakacje

Uczestniczenie w zabawach ruchowych

Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków

Przeżywanie i wyrażanie emocji, poznanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami

Wypowiadanie się o tym, co każdy lubi

Obdarzanie uwagą dzieci i dorosłych

Uczenie się współdziałania z innymi dziećmi

Integrowanie się z grupą

Czerpanie radości ze wspólnych działań i osiągnięć

Słuchanie z uwagą utworów literackich

Wykonywanie prac plastycznych

Rozwijanie umiejętności matematycznych, przeliczanie na konkretach

 

Tydzień trzeci: Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień

Uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety, spożywania posiłków, zdejmowania i zakładania ubrania

Rozpoznawanie emocji i ich nazywanie, dzielenie się z swoimi przeżyciami, emocjami, doświadczeniami

Obdarzanie uwagą rówieśników, znajomość imion dzieci z grupy

Wdrażanie do współpracy z innymi

Obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni

Rozpoznawanie i nazywanie wybranych owoców

Wsłuchiwanie się w dźwięki przyrody, rozpoznawanie ich

Doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów ze względu na rodzaj, przeliczanie na konkretach we własnym zakresie

Podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej – korzystanie z dziecięcej biblioteczki, dbanie o książki

Doskonalenie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych (śpiewanie piosenki, powtarzanie rymowanek)

 

Tydzień czwarty: Cuda na Ziemi

Doskonalenie motoryki małej podczas zabaw drobnymi przedmiotami

Układanie prostych konstrukcji z klocków

Kształtowanie nawyku relaksowania się

Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażką

Odczuwanie przynależność do grupy

Dostrzeganie zalet współdziałania w zespole

Wzbogacanie wiedzy o świecie roślin i zwierząt

Wykonywanie ćwiczeń oddechowych i logopedycznych

Słuchanie utworów literackich i wypowiadanie się na ich temat

Dostrzeganie i kontynuowanie prostych rytmów

Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kolorów

 

Wiersz  Idzie, idzie

Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga,

a tu… (imię dziecka) noga!

Idzie, idzie malec, malec, malec,

a tu… (imię dziecka) palec!

Idzie, idzie koń, koń, koń,

a tu… (imię dziecka) dłoń!

Leci, leci sowa, sowa, sowa,

a tu… (imię dziecka) głowa!

 

Piosenka „Jestem zuch”

 

Jestem zuch, jestem zuch!

Tu mam głowę a tu brzuch.

Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!

I dzień dobry mówię wam!

 

Jestem zuch, jestem zuch!

Tu mam nosek, a tu brzuch.

Klaszczę w ręce: ram, tam, tam!

I dzień dobry mówię wam!

 

Tydzień pierwszy: Poznajmy się

Cele ogólne:

Integracja grupy

Poznanie sali przedszkolnej

Cele szczegółowe:

Poznanie imion kolegów i koleżanek

Poznanie miejsc i zabawek w sali

Poznanie zasad panujących w przedszkolu

 

Tydzień drugi: W naszym przedszkolu

Cele ogólne:

Utrwalenie wiedzy o nazwach i wyposażeniu pomieszczeń przedszkolnych

Poznanie osób pracujących w przedszkolu

Cele szczegółowe:

Rozpoznaje i podaje nazwy zawodów osób pracujących w przedszkolu

Podaje nazwy zawodów osób pracujących w przedszkolu

 

Tydzień trzeci: Jesteśmy podobni, jesteśmy różni

Cele ogólne:

Poznanie zasad kulturalnego zachowania

Poznanie cech określających osoby

Cele szczegółowe:

Zna zasady kulturalnego zachowania

Potrafi określać cechy wspólne

 

Tydzień czwarty: Bezpieczni na drodze

Cele ogólne:

Poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze

Poznanie wybranych znaków ostrzegawczych

Cele szczegółowe:

Zna niektóre znaki drogowe

Zna podstawowe zasady bezpiecznego przechodzenia przez jednię

 

Wiersz „Trzy zasady przedszkolaka

Mądry przedszkolak zna zasady trzy :

nie bije innych nawet gdy jest zły.

Nigdy nie krzyczy, no bo o tym wie,

że trzeba prosić, jeśli coś się chce.

Trzecia zasad, to najprostsza rzecz,

szanuj inne dzieci, by przyjaciół mieć.

 

Piosenka „Bawiły się dzieci paluszkami”

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

Jak noga nie może to druga jej pomoże.

 

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

Jak druga nie może to kolano jej pomoże.

 

Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami,

Jak kolano nie może to drugie mu pomoże.

 

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

Jak drugie nie może to szyja mu pomoże.

 

Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,

Jak szyja nie może to czoło jej pomoże.