Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne maj 2025

Tydzień pierwszy: Moja miejscowość, mój region

Cele ogólne:

Rozwijanie zainteresowania miejscem zamieszkania.

Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze.

Udoskonalanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Ogląda albumy ze zdjęciami przedstawiające miejscowość swojego zamieszkania.

Wie, jak prawidłowo zachowuje się uczestnik ruchu drogowego.

Wycinana figury geometryczne.

Tydzień drugi: Moja ojczyzna

Cele ogólne:

Utrwalanie nazw i wyglądu symboli narodowych.

Zapoznanie z legendą o Syrence warszawskiej.

Rozwijanie sprawności ruchowej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wymienia symbole narodowe.

Odpowiada na pytania dotyczące legendy o Syrence warszawskiej.

Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.

Tydzień trzeci: Łąka w maju

Cele ogólne:

Poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki,

Rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyrodą

Kształtowanie samodzielności praktycznej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wymienia mieszkańców łąki.

Ogląda, wącha kwiaty, słucha odgłosów dochodzących z łąki.

Rozwija umiejętność samodzielnego ubierania i rozbierania się.

Tydzień czwarty: Święto rodziców

Cele ogólne:

Uświadomienie ważnej roli rodziców w życiu dziecka.

Opanowanie melodii i tekstu nowej piosenki.

Rozwijanie poczucia własnej wartości.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna sposoby wyrażania uczuć wobec rodziców.

Śpiewa piosenkę.

Kształtowanie wiary we własne możliwości.

Piosenka  ,, Na majowej łące ”

Na majowej łące świerszcze dają koncert

Cyk, cyk, cyk, cyk

Nutkę taką samą zaśpiewamy mamom

Tak jak świerszcze zaśpiewamy mamom.

Na majowej łące żabki dają koncert

Kum, kum, kum, kum

Nutkę taką samą zaśpiewamy tatom

Tak jak żabki zaśpiewamy tatom.

Na majowej łące boćki dają koncert

Kle, kle, kle, kle

Nutkę taką samą zaśpiewamy mamom

Tak jak boćki zaśpiewamy mamom.

WierszMoja Ojczyzna”

Kocham moją ojczyznę,

bo jestem Polakiem.

Kocham Orła Białego,

bo jest Polski znakiem.

Kocham barwy ojczyste:

te biało-czerwone.

Kocham góry i niziny,

każdą Polski stronę.

Tydzień pierwszy: Książka moim przyjacielem

Cele ogólne

rozbudzenie zainteresowania czytelnictwem.

wdrażanie do poszanowania książek.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

porządkuje książki w kąciku,

wskazuje różnice między biblioteką, księgarnią i czytelnią,

wie, jak należy obchodzić się z książką,

wykonuje i ozdabia zakładkę do książki,

wie, jak należy zachować się w bibliotece.

Tydzień drugi: Wielkie talenty, ciekawe zawody

Cele ogólne

utrwalenie wiadomości na temat nazw i czynności wykonywanych przez przedstawicieli różnych zwodów,

poszerzanie wiadomości, nabywanie umiejętności identyfikowania przedmiotów z danym zawodem;,

nabywanie wiedzy na temat zawodów o ważnym znaczeniu społecznym: strażak, policjant, ratownik medyczny, lekarz;

Cele szczegółowe:

Dziecko:

odkrywa wartość rozwijania swoich talentów,

wskazuje zawody wykonywane przez osoby z najbliższego otoczenia,

wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód i dobiera atrybuty,

Tydzień trzeci: Kocham Cię, mamo!

Cele ogólne:

kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoja rodziną

wyrabianie umiejętności wyrażania uczuć szacunku, miłości wobec mamy

uświadomienie konieczności współdziałania w rodzinie i wzajemnej pomocy

Cele szczegółowe:

Dziecko:

zna datę Dnia Mamy,

pogłębia więzy rodzinne poprzez przygotowanie upominków i przedstawienia z okazji Dnia Rodziny,

rozwija umiejętności recytatorskie i muzyczno-ruchowe

wie, kogo nazywamy rodziną,

kształtuje poczucie empatii

Tydzień czwarty: Duże i małe rodziny w akcji

Cele ogólne:

wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej,

budowanie poczucia własnej wartości wynikającej z przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej,

wyrażanie szacunku wobec siebie, innych osób oraz wszystkich istot żywych

Cele szczegółowe:

Dziecko:

przejawia poczucie własnej wartości jako osoby,

odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny i grupy przedszkolnej,

nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zrachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych,

Piosenka „Tort dla rodziców”

Wyjątkowe święto, wyjątkowy dzień!

Torcik mamie, tacie dziś należy się!

Ze słodkich buziaków będzie pyszny krem,

A z najlepszych przytulasów – dżem!

Ref: tak! Tak! Tak!

Kocham moją mamę!

Tak! Tak! Tak!

Kocham mego tatę!

Tak! Tak! Tak!

Dla nich ta piosenka –

To jest na torcie wisienka!

II.

Torcik dla rodziców, prawie już gotowy.

Ciasto jest z miłości – przysmak wyjątkowy!

Ile będzie świeczek? Każdy przecież wie,

Że na torcie będą świeczki dwie!

Ref:4X

Wiersz ,,Książka- mój przyjaciel”

Wiem, że marzenie nie jedno

dzięki książkom się spełni.

Odkrywają przede mną

wiele pięknych tajemnic.

I gdybym chciał najzwięźlej

– czym jest książka- tłumaczyć,

powiedziałbym najprościej:

,,Mądry, wierny przyjaciel”

Tydzień pierwszy: Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?

Cele główne:

rozwijanie zainteresowań miejscem swojego zamieszkania;

utrwalenie wiadomości na temat cech charakterystycznych dla miasta i dla wsi;

rozbudzanie zainteresowania ciekawymi miejscami w Europie;

rozwijanie sprawności ruchowej.

Cele szczegółowe:

dostrzega piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania;

wymienia cechy charakterystyczne dla zabudowy miejskiej i zabudowy wiejskiej;

rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca w Eurpie, które warto odwiedzić;

aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.

 

Tydzień drugi: Czyim domem jest łąka?

Cele główne:

poszerzanie doświadczeń plastycznych;

rozwijanie logicznego myślenia;

kształtowanie opiekuńczej postawy w stosunku do świata przyrody.

Cele szczegółowe:

maluje łąkę za pomocą techniki malowania tiulem;

wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji do opowiadania;

wyjaśnia, co to znaczy ochrona przyrody, rozpoznaje chronione gatunki kwiatów, wybiera na bukiet kwiaty nieobjęty ochroną.

 

Tydzień trzeci: Czego życzę rodzicom?

Cele główne:

pobudzanie aktywności i epresji twórczej;

rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej;

opanowanie melodii i tekstu piosenki;

rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.

Cele szczegółowe:

wypowiada się prostymi zdaniami, opowiada historyjkę;

wykonuje obrazek dla mamy i taty techniką malowania kredami akwarelowymi;

chętnie uczestniczy w zabawie z piosenką, potrafi odtwarzać melodię i tekst piosenki;

uważnie obserwuje obrazki, dostrzega i zapamiętuje zmiany.

 

Tydzień czwarty: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?

Cele główne:

nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania;

kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych;

rozwijanie umiejętności klasyfikowania.

Cele szczegółowe:

w skupieniu słucha opowiadania, odpowiada na pytania związane z jego treścią;

z szacunkiem i zrozumieniem wypowiada się na temat osób niepełnosprawnych, deklaruje chęć niesienia im pomocy;

układa figurki według wielkości.

 

Wiersz -„Kolorowa łąka” B. Forma
Powiał letni wietrzyk, łąka zapachniała

Świeżą koniczyną, pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły, pracują wytrwale.

Zapylają kwiaty, nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła pięknego motyla.

Na łące tej chciałabym znaleźć się przez chwilę

I stać się, prześlicznym barwnym motylem.

 

Piosenka „Mieszkańcy łąki”

Muzyka: Janusz Piątkowski

Tekst: Kamila Piątkowska

 

Na majowej łące kwitnie fioletowa koniczyna.

Rozpościera się na chabrach migocząca pajęczyna.

Tam szeleści sucha trawa. W niej ropucha i jaszczurki.

Szare myszki wystraszone uciekają do swej dziurki.

 

Ref :To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,

ślimaki, motyle, żaby i pająki.

To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,

ślimaki, motyle, żaby i pająki.

 

Zbiera nektar z dzikich kwiatów

pracowita mała pszczółka.

Na dywanie złotych mniszków

pasikonik podskakuje.

Idzie sobie dumny bocian,

maszerują dzielne mrówki.

I schowany gdzieś skowronek

wylatuje z swej kryjówki.

 

Ref: To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,

ślimaki, motyle, żaby i pająki.

To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,

ślimaki, motyle, żaby i pająki.

 

Trzmiele, krety, gąsienice,

ważki, ćmy i dżdżownice.

Majowe chrabąszcze,

muchy i zające.

Wszystko to zobaczysz

na majowej łące.

 

Ref: To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,

ślimaki, motyle, żaby i pająki.

To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,

ślimaki, motyle, żaby i pająki.

 

 

Tydzień pierwszy: ,,Od rycerza do bohatera”

zapoznanie z symbolami narodowymi,

rozwijanie umiejętności przeliczania elementów,

doskonalenie umiejętności analizy sylabowej.

Przewidywane umiejętności:

zna symbole narodowe, nazywa je,

przelicza elementy zbioru,

dzieli wyraz na sylaby, przelicza je.

 

Tydzień drugi: ,,Na zielonej łące”

utrwalenie nazw zawodów rodziców,

utrwalenie etapu wzrostu roślin,

zapoznanie z tworzeniem barw pochodnych.

Przewidywane umiejętności:

wie, jaki zawód wykonuje rodzic,

wie, jak rozwija się roślina i co potrzebuje roślina do życia,

tworzy barwy pochodne, nazywa je.

Tydzień trzeci: ,,W kosmosie”

zapoznanie z układem słonecznym,

rozwijanie orientacji przestrzennej,

doskonalenie sprawności manualnych.

Przewidywane umiejętności:

poznaje planety Układu Słonecznego,

porusza się w wyznaczonym kierunku,

wykonuje pojazd kosmiczny według własnego pomysłu.

Tydzień zwarty:  ,,Dzień Rodziny”

doskonalenie umiejętności rozmów o emocjach,

zapoznanie z członkami rodziny,

rozwijanie dziecięcej kreatywności.

Przewidywane umiejętności:

nazywa emocje, rozróżnia je,

nazywa członków rodziny,

przygotowuje prezent dla mamy i taty.

Piosenka ,,Serduszka dwa”

Kiedy pada deszcz

i zły humor mam

z mamą śpiewam coś

co bardzo dobrze znam.

Kiedy smutno jest

gdy jest mamie źle

chce pocieszyć ją

i wtedy śpiewam jej.

Ref. Serduszko dwa to ty i ja

walczyka zatańczymy

Uśmiechnij się, bo kocham Cię.

Dziś razem się bawimy.

Wiersz ,,Polska flaga” – B. Derlicka

Kiedy wielkie święto będzie,

polskie flagi widać wszędzie.

Nasza flaga narodowa

zawsze jest dwukolorowa.

Gdy chcesz flagę narysować –

ładnie ją pokolorować,

na czerwono dół pomaluj,

górę – zostaw śnieżnobiałą.

 

Tydzień pierwszy: Puk, puk, to ja sztuka.

Cel główny:

Kształtowanie wartości dotyczącej kultury, w tym kultury osobistej.

Rozbudzenie zainteresowania sztuką.

Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.

Cele operacyjne (dziecko):

uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat

samodzielnie wykonuje instrument

zna i nazywa niektóre instrumenty

wciela się w rolę aktora

wie, jak należy zachowywać się w teatrze

zna polskie monety i banknoty

wie kto pracuje na planie filmowym

wypowiada się na temat zawodów

wykonuje pracę plastyczną Barwy muzyki

 

Tydzień drugi: W świecie zwierząt.

Cel główny:

Wzbogacenie wiedzy o zwierzętach.

Rozbudzenie zainteresowań zwierzętami.

Cele operacyjne (dziecko):

określa cechy charakterystyczne zwierząt

wie jakie zwierzęta zamieszkują dżunglę

składa w całość pocięte obrazki

rozwiązuje proste zadania tekstowe

wie jakie zwierzęta zamieszkują morza i oceany

wie kto to jest nurek

wie jakie zwierzęta mieszkają na polu a jakie w lesie

tworzy nazwy miast i ulic od nazw zwierząt

potrafi kodować

 

Tydzień trzeci: Co w trawie piszczy.

Cel główny:

Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.

Określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.

Oglądanie kwitnących roślin – zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno.

Cele operacyjne (dziecko):

zna nazwy roślin i zwierząt – mieszkańców łąki

zna sposoby przystosowania się zwierząt do życia na danym terenie

prowadzi rozmowy na temat roślin i zwierząt żyjących na łące

naśladuje odgłosy zwierząt

wykonuje doświadczenia

przelicza w dostępnym dla siebie zakresie

układa rytm

wie czym jest zielnik

wskazuje podobieństwa i różnice miedzy motylem a biedronką

wie kim jest pszczelarz

 

Tydzień czwarty: Moja mama i mój tata.

Cel główny:

Wzmacnianie więzów w rodzinie.

Podawanie informacji na temat swojej rodziny.

Dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny.

Cele operacyjne (dziecko):

wie kiedy jest dzień mamy a kiedy taty

wie jaką rolę w życiu dziecka pełni mama a jaka tata

śpiewa piosenkę dla rodziców

wykonuje upominek dla rodziców

wypowiada się na temat wspólnych ulubionych zajęć z rodzicami

wypowiada się na temat członków rodziny

bierze udział w zabawach logopedycznych

bierze udział w zabawach konstrukcyjnych

bawi się z rodzicami przy muzyce

wykonuje pracę plastyczną Moja Rodzina

 

Wiersz: „Przyjaciel przyrody”

A.Widzowska

 

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!

 

Piosenka: „Świeto naszej mamy”

sł.i muz. J.Kucharczyk

Dziś, gdy święto naszej mamy,
stańmy wszyscy w kole,
zaśpiewamy głośno, pięknie,
na całe przedszkole.

Ref.: Niech nam żyją, niech nam żyją
ukochane mamy.
Zdrowia, szczęścia, pomyślności
życzenia składamy. (bis)

Już będziemy zawsze grzeczni,
mili, uśmiechnięci,
więc serduszka swe składamy
z kwiatami w prezencie.

Ref.: Niech nam żyją…

Ustawimy się równiutko,
zatańczymy w koło.
Mama z nami dziś zanuci
piosenkę wesołą.

Ref.: Niech nam żyją…

 

Tydzień pierwszy: Książka – mój przyjaciel.

Cele ogólne:

Wzbudzanie zainteresowania książkami.

Rozwijanie wyobraźni, myślenia i mowy.

Kształtowanie umiejętności kulturalnego wysławiania się.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Potrafi samodzielnie oglądać książki.

Rozwija umiejętność właściwego korzystania z kącika czytelniczego.

Uważnie słucha czytanego tekstu.

Tydzień drugi: Baśnie, bajki, legendy.

Cele ogólne:

Poznanie biblioteki i księgarni oraz zasad zachowania się w nich.

Przybliżenie literatury dziecięcej.

Odczuwanie radości z obcowania ze światem literatury.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie, że świat fikcji nie jest tożsamy ze światem realnym.

Rozpoznaje baśniowych bohaterów.

Rozwija umiejętność wcielania się w role.

Tydzień trzeci: Rodzina razem się trzyma.

Cele ogólne:

Rozwijanie postawy szacunku i życzliwości wobec najbliższych.

Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat własnej rodziny.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Utrwala nazwy emocji.

Nazywa członków bliższej i dalszej rodziny.

Rozwija umiejętność kulturalnego zwracania się do członków rodziny.

Tydzień czwarty: Ja i moi bliscy.

Cele ogólne:

Tworzenie więzi emocjonalnej z rodziną.

Kształtowanie kultury współżycia.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Odczuwa radość ze wspólnej zabawy.

Wzmacnia wiarę we własne siły i możliwości.

Wyraża uczucia w różnorodnych formach plastycznych.

Piosenka „Tralala dla mamy i taty”

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Moja mama jest kochana.

Moja mama wszystko wie.

Kiedy do mnie się uśmiecha,

tak zaśpiewam jej.

Ref.: Tra, la, la, tram, pam, pam!

          Najpiękniejszą mamę mam!

          Tra, la, la, tram, pam, pam,

          zaraz mamie buzi dam.

W domu, w sklepie, na spacerze

z moim tatą nie jest źle.

Gdy prowadzi mnie za rękę,

to uśmiecham się.

Ref.: Tra, la, la, tram, pam, pam!

          Wspaniałego tatę mam!

          Tra, la, la, tram, pam, pam,

          mamie, tacie buzi dam.

Wierszyk

Mamusiu miła, Tato kochany.

Dzisiaj życzenia dla Was mamy.

Uśmiech wesoły, buziaka słodkiego,

bo dzisiaj dzień jest Święta Waszego!

Tydzień pierwszy: Od rycerza do obywatela

Cele ogólne:

Zapoznanie z pojęciami „demokracja”, „monarchia”, „obywatel” i „patriota”.

Zapoznanie ze słowami hymnu narodowego.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą f, F.

Zapoznanie z najważniejszymi zabytkami polskich miast.

Umiejętności radzenia sobie z emocjami w trudnych sytuacjach.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć demokracja, monarchia, obywatel, patriota.

Rozpoznaje wygląd litery „f, F”.

Zna słowa hymnu Polski.

Wymienia zabytki polskich miast.

Potrafi panować nad emocjami.

Tydzień drugi: Na zielonej łące

Cele ogólne:

Zapoznanie z powiedzeniami „pracowity jak mrówka”, „pracowity jak pszczoła”.

Kształtowanie świadomości, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania i wymagają troski oraz traktowania z szacunkiem.

Utrwalenie znajomości nazw mieszkańców łąki.

Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania.

Doskonalenie orientacji w przestrzeni.

Rozwijanie ekspresji ruchowej.

Zapoznanie z pracą pszczelarza.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie, co oznacza być pracowitym.

Zna i wymienia mieszkańców łąki.

Rozwija umiejętność rozpoznawania i wykonywania prostych działań matematycznych.

Doskonali orientację w przestrzeni

Rozwija sprawność ruchową.

Poznaje zawód pszczelarza.

Tydzień trzeci: W kosmosie

Cele ogólne:

Zapoznanie z pojęciami związanymi z kosmosem.

Wyrabianie zdolności dłuższego skupienia uwagi.

Doskonalenie umiejętności kodowania.

Poszerzanie doświadczeń plastyczno-muzycznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poznaje podstawowe pojęcia związane z kosmosem.

Doskonali umiejętność logicznego myślenia.

Potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas.

Rozwija wrażliwość muzyczną.

Tydzień czwarty: Dzień Rodziny

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia miłości.

Ćwiczenie umiejętności opisywania osób i omawiania ich cech.

Kształtowanie poprawnego rozumienia pojęć matematycznych.

Zapoznanie z wartościami płynącymi z posiadania rodzeństwa.

Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie, czym jest uczucie miłości.

Potrafi wygląd osób, wskazać ich cechy zewnętrzne.

Rozumie podstawowe pojęcia matematyczne.

Rozumie, jakie korzyści płyną z posiadania rodzeństwa.

Potrafi cieszyć się wspólną zabawą z innymi dziećmi.

Wiersz: Nasza flaga

Agnieszka Nożyńska-Demianiuk

Kochajmy naszą flagę ojczystą!

Szanujmy symbol kraju nad Wisłą!

Są na nim barwy biało-czerwone

to dwa kolory w pas połączone.

Biel, czyli czystość, czerwień – potęga,

co majestatu władzy aż sięga!

Flaga od wieków Polsce służyła,

budziła radość, serca krzepiła.

Dzisiaj powiewa nad nami śmiało,

nad urzędami, pod chmurką białą!

Jest w miejscach ważnych dla nas, Polaków,

i poza krajem łączy rodaków.

Piosenka: Pszczółki

sł. Marta Zawiślak, muz. Agnieszka Loska

Promień słońca budzi mnie,

potem w rosie kąpię się.

Wkładam piękny strój w paseczki,

idealny dla pszczółeczki.

Ref.: Bzy, bzy, bzy rozlega się,

skrzydełka niosą mnie. (×2)

Pszczółkę radość wręcz rozpiera,

kiedy z kwiatków nektar zbiera.

Będzie z niego pyszny miód,

nie na darmo był ten trud.

Ref.: Bzy, bzy, bzy…

Choć pszczółeczki małe są,

wszystkim piękny uśmiech ślą.

Przez dzień cały się krzątają,

tę piosenkę wam śpiewają.

Ref.: Bzy, bzy, bzy…

Tydzień pierwszy : Święta majowe

uczestniczenie w zabawach kształtujących motorykę dużą i sprawność ciała

ćwiczenie sprawności ręki w czasie rysowania, malowania, wykonywania czynności precyzyjnych

stwarzanie okazji do czerpania radości z czynności artystycznych, takich jak śpiewanie, malowanie, taniec

wdrażanie do radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami

uczenie szacunku do rówieśników i osób starszych

rozbudzanie zainteresowania postaciami historycznymi

kształtowanie świadomości narodowej, poczucia przynależności do narodu i kraju, w którym żyjemy

wdrażanie do obdarzania uwagą innych osób, uważne słuchanie wypowiedzi innych

zapoznawanie poprzez literaturę z symbolami narodowymi i treściami patriotycznymi

utrwalanie umiejętności rozpoznawania prawej i lewej strony, rozróżniania kierunków w przestrzeni

stwarzanie okazji do przeliczania na konkretach w sytuacjach zadaniowych

 

Tydzień drugi: Zagraniczne podróże

uczestniczenie w zabawach ruchowych

ćwiczenie sprawności motoryki małej podczas zabaw konstrukcyjnych, manipulacyjnych i plastycznych

ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego

nabywanie umiejętności przedstawiania się (imię, nazwisko, adres)

wdrażanie do wywiązywania się z codziennych obowiązków

wdrażanie do obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych

zapoznanie z różnymi środkami transportu

ćwiczenie umiejętności klasyfikowania elementów według wybranej i podanej kategorii

ćwiczenie umiejętności określania relacji przestrzennych i kolorów

umożliwianie wyrażania siebie poprzez uzasadnianie własnych decyzji i wytwory plastyczne

rozwijanie wyobraźni poprzez układanie opowiadania

zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, odpowiadania na pytania

 

Tydzień trzeci: Wiosna w pełni

doskonalenie sprawności manualnej poprzez zabawy z rekwizytem, wykonywanie prac plastycznych

zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach

wspieranie w dostrzeganiu swoich mocnych stron

odczuwanie poczucia dumy z wytworów swojej pracy

zachęcanie do przełamywania lęku przed spożywaniem nowych produktów

poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu, założenie i pielęgnacja uprawy

uważne słuchanie utworów literackich, odpowiadanie na pytania dotyczące tekstów

poznanie kwiatów i owadów łąkowych

doskonalenie umiejętności matematycznych przez przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów równolicznych, dopełnianie zbiorów

wykorzystywanie materiałów przyrodniczych do prac plastycznych, nadawanie znaczenia swoim wytworom

wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki

 

Tydzień czwarty: Rodzinna fotografia

przełamywanie strachu przed podejmowaniem trudnych zadań

doprowadzanie rozpoczętej pracy do końca

kształtowanie poczucia przynależności do rodziny i grupy rówieśniczej

dzielenie się obowiązkami wynikającymi z pracy w małych zespołach

wypowiadanie się na temat członków rodziny, podawanie ich imion, cech wyglądu i upodobań

recytowanie wierszy z pamięci

wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich

rozwijanie umiejętności matematycznych podczas przeliczania i segregowania elementów, porównywania długości, układania rytmów

wyrażanie własnego sposobu postrzegania świata w aktywnościach plastyczno-technicznych

wykonywanie prac według instrukcji obrazkowych i słownych

Wiersz Motyle

Motyle Motyle… motyle… motyle…

jest ich w ogrodzie tyle!

Nad kwiatami wiodą igraszki

czerwieńczyki, żeglarze, modraszki!

Leciuteńkie, lotne, kolorowe –

pawie oczka i pazie królowej!

Piją nektar, zapylają kwiatki –

nie będziemy ich łapać do siatki!

Pędzle! farby! bajka kolorowa!

na wyścigi – motyle malować!

Maria Kownacka

Piosenka Bajka iskierki

Z popielnika na Wojtusia

iskiereczka mruga.

– Chodź, opowiem ci bajeczkę,

bajka będzie długa.

Była sobie raz królewna,

pokochała grajka.

Król wyprawił im wesele…

I skończona bajka.

Była sobie Baba-Jaga

miała chatkę z masła,

a w tej chatce same dziwy…

Cyt! Iskierka zgasła.

 

Tydzień pierwszy: Majowe święta

Cele główne:

poznanie legendy o początkach państwa polskiego, poznanie symboli narodowych, kształtowanie świadomości różnic kulturowych, językowych między mieszkańcami poszczególnych krajów, kształtowanie poczucia przynależności do narodu, rozbudzanie postawy patriotycznej

poznanie wybranych miast – w tym stolicy Polski

zapoznanie z wybranymi tańcami ludowymi i strojami regionalnymi, nauka tańca ludowego, uwrażliwienie na różnorodność muzyczną poszczególnych regionów Polski, budzenie przywiązania i szacunku do ojczyzny

poznanie nazw wybranych państw europejskich, utrwalenie wiadomości na temat Unii Europejskiej i zależności między UE a państwami członkowskimi, utrwalenie wyglądu flagi Polski i flagi Unii Europejskiej oraz hymnu Polski i hymnu UE

Cele szczegółowe:

zna legendy o początkach państwa polskiego, symbole narodowe, wie, jakie są różnice kulturowe, językowe oraz między mieszkańcami różnych krajów,czuje przynależność do narodu

zna niektóre miasta Polski, a w tym stolicę

zna wybrane tańce ludowe oraz stroje regionalne

zna niektóre nazwy państw europejskich, flagi Polski oraz flagi Unii Europejskiej, a także hymn Polski

 

Tydzień drugi: Od pomysłu aż po dach

Cele główne:

poznanie różnych typów budynków, kształtowanie umiejętności klasyfikowania domów ze względu na pełnioną funkcję, budowniczych

poznanie rodzajów domów i zawodów osób zajmujących się budowaniem

poznanie nazw materiałów budowlanych, utrwalenie znajomości nazw związanych z budową domu i osobami pracującymi przy budowie domu

utrwalanie wiedzy dotyczącej budowy domów w świecie ludzi i zwierząt

Cele szczegółowe:

potrafi odróżnić typy budynków oraz je sklasyfikować

zna rodzaje domów oraz zawodów osób związanych z budownictwem

potrafi nazwać niektóre materiały budowlane, zna nazewnictwo związane z budową domu

Tydzień trzeci:  Święto rodziny

Cele główne:

utrwalanie znajomości nazw emocji, rozwijanie świadomości, że emocje są nieodłącznym elementem życia, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i wypowiadania się jego temat, rozwijanie postawy szacunku i życzliwości wobec najbliższych

zapoznanie z nową piosenką o tematyce rodzinnej, budzenie wrażliwości muzycznej

utrwalenie wiedzy o relacjach między członkami rodziny,

Cele szczegółowe:

potrafi nazywać emocje, słuchać tekstów literackich i wypowiadać się na ich temat

potrafi zaśpiewać nowopoznana piosenkę

wie, jakie relacje zachodzą między członkami rodziny

Tydzień czwarty:  Jak powstaje…?

Cele główne:

zapoznanie z etapami robienia zakupów, kształtowanie wiedzy na temat zależności między pracą a wynagrodzeniem, wzbogacanie wiedzy dotyczącej rodzajów zawodów, ćwiczenie umiejętności zachowania się w miejscach publicznych typu sklep,

poznanie procesu powstania wełnianych ubrań

poznanie znaczenia wyrazu nabiał oraz etapów jego wytwarzania

poznanie nazw instrumentów i sposobów wydobywania z nich dźwięków

poznanie etapów powstania ciasta i nazw produktów potrzebnych do jego przygotowania

Cele szczegółowe:

wie, jakie są etapy robienia zakupów, zna zależność między pracą a wynagrodzeniem

zna proces powstawania ubrań z wełny

wie, co to nabiał oraz zna proces jego wytwarzania

zna etapy robienia ciasta oraz nazwy produktów niezbędnych do jego wytworzenia

Wiersz: “Dwa słowa – Mama i Tata” Agata Dziechciarczyk

Dwa najpiękniejsze słowa świata
We wszystkich językach to Mama i Tata
Wypowiadane przez wszystkich ludzi
Czy to są mali, czy to są duzi
Bo Mamę, Tatę każdy z nas ma
I każdy te słowa magiczne zna
Mamusia, mamunia, mamcia czasami
Tatuś, tatulek, tatko kochany
Słodko się robi, gdy je wymamiamy
Samym mówieniem przyjemność sprawiamy
Bo to najbliższe sercu osoby
Czy to jest starszy, czy to jest młody
Ja wołam Mamo, Ty wołasz Mamo
Gdy mówisz Tato, jest tak samo
Te słowa krótkie, cudownie brzmią w uszach
Mama i Tato – me serce wzrusza

Piosenka: Moja wesoła rodzinka”
My rodzinkę dobrą mamy
Zawsze razem się trzymamy.
I choć czasem czas nas goni
My jak palce jednej dłoni.

Ref. Mama, tata, siostra, brat i Ja
To Mój mały świat
 Dużo słońca, czasem grad
To wesoły jest Mój świat.

Mama zawsze kocha czule
Ja do mamy się przytulę
Tata kocha lecz inaczej
Uspokaja kiedy płacze.

Ref. Mama, tata……………….

Gdy napsocę i nabroję
Siadam w kacie bo się boję.
Tata skarci, pożałuje
A mamusia pocałuje.

Ref. Mama, tata………………..

Kiedy nie ma taty, mamy
Wszyscy sobie pomagamy.
I choć sprzątać nie ma komu
Jest wesoło w naszym domu.

Ref. Mama, tata……………………..