Warto przeczytać

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne październik 2024

Tydzień pierwszy: Idzie jesień … przez ogród i sad.

Cele ogólne:

Poznanie owoców i warzyw.

Uświadomienie znaczenia wartości odżywczych owoców i warzyw.

Kształtowanie kompetencji matematycznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozpoznaje i prawidłowo nazywa wybrane warzywa i owoce.

Wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe.

Doskonali umiejętność liczenia zakresie 4 oraz porównywania liczebności zbiorów.

 

Tydzień drugi: Idzie jesień … do zwierząt..

Cele ogólne:

Poznanie zwyczajów wybranych zwierząt.

Zapoznanie ze sposobem przygotowania się zwierząt do zimy.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poznaje zwyczaje wiewiórki i jeża.

Wie ,jak zwierzęta przygotowują się do zimy.

 

Tydzień trzeci: Co z czego otrzymujemy?

Cele ogólne:

Zapoznanie z etapami powstawania chleba.

Rozwijanie logicznego myślenia.

Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Wie, z czego i w jaki sposób powstaje chleb.

Łączy w sensowny sposób pary obrazków.

Ilustruje ruchem piosenki; kształtuje poczucie rytmu.

 

Tydzień czwarty: Idzie jesień … z deszczem.

Cele ogólne:

Poznanie roli wody w żuciu człowieka.

Pobudzanie ciekawości poznawczej.

Kształtowanie umiejętności grafomotorycznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozumie, że woda w życiu człowieka jest niezbędna.

Bierze udział w eksperymentach z wodą.

Potrafi kreślić kreski oraz rysować krople.

 

Piosenka: „Jesienna szaruga”

Deszcz po szybie ścieka: sza, sza, sza,
kapią krople deszczu: pla, pla, pla.

 

Ref.: Jesienna muzyka dziś od rana gra:
sza, sza, sza, plum, plum, plum, plum,
ta-ra-ra-ra.


Wiatr piosenkę śpiewa: tu, tu, tu,
szumią z wiatrem drzewa: szu, szu, szu.

 

Ref.: Jesienna…


Tańczą krople deszczu: kap, kap, kap,
wszystko wkoło mokre: chlap, chlap, chlap.

 

Ref.: Jesienna

 

Wiersz:Historia małej chmurki”
Ciepłe promienie słońca,
zasłoniła mała, wesoła chmurka biała,
co po niebie wesoło skakała.
Od wiatru pęczniała, ciemniała, aż się rozpłakała.
Łzy wolno kap, kap, kap, kapały,
oczy jej smutniały i deszczem płakały.
Chmurka pochmurniała, grzmiała.
Gdy się wypłakała, to zmalała.
Oczy z łez ocierała,
aż się tęcza pokazała.

 

Tydzień pierwszy: . Pani Jesień i jej wspaniałe stroje

Cele ogólne:

wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, podczas zabawy, podczas pracy przy stoliku, podczas posiłków)

wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób

budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych

wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej

rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie

poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”

poznanie obrazu graficznego liczby „2”

 

Tydzień drugi: Co nam jesień w koszu niesie?

Cele ogólne:

wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania

rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej

doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach

rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie

doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby

poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”

poznanie obrazu graficznego liczby „3”

 

Tydzień trzeci: Uczymy się dbać o swoje zdrowie

Cele ogólne:

kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami

wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób

wdrażanie do porozumiewania się za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej

rozwijanie poczucia rytmu muzycznego

kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)

poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”

poznanie obrazu graficznego liczby „4”

 

Tydzień czwarty: Niezwykły rytm przyrody

Cele ogólne:

wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych

rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych i samoobsługowych

wdrażanie do respektowania cudzych emocji

wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób

doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach

budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach

rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat

kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej

poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”

rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

poznanie obrazu graficznego liczby „5”

Wiersz: „W spiżarni” Maria Kownacka

W spiżarni na półkach
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty
złoty miód w słoiku.
I cebula w wianuszku
i grzybki suszone
są główki kapusty
ogórki kwaszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato,
gdy słoik otworzę.

 

Piosenka:A ja wiem”

A ja wiem, nie powiem,
kto nas dziś odwiedzi,
czerwone jabłuszko,
co na drzewie siedzi.
Czerwone jabłuszko,
złocista gruszeczka,
złocista gruszeczka
i piękna śliweczka.

 

 

Tydzień pierwszy: Jesień w sadzie i ogrodzie

Cele ogólne:

rozwijanie umiejętności matematycznych

kształtowanie odruchu prawidłowej postawy

rozwijanie sprawności manualnej

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

przelicza w dostępnym zakresie i porównuje liczebność zbiorów

wykonuje ćwiczenia przy zachowaniu prostych pleców

wykonuje prace plastyczne

 

Tydzień drugi: Zwierzęta jesienią

Cele ogólne:

zdobywanie informacji na temat przygotowań zwierząt do zimy

rozwijanie pamięci

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wskazuje zwierzęta, które zasypiają na zimę

wie, jakie pokarmy spożywają wybrane zwierzęta

zapamiętuje układy elementów

 

Tydzień trzeci: Moja rodzina i mój dom

Cele ogólne:

dzielenie się informacjami na temat członków rodziny

rozwijanie mowy

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wypowiada się na temat członków rodziny

wykonuje ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne

 

Tydzień czwarty: Domowi ulubieńcy

Cele ogólne:

utrwalenie nazw zwierząt domowych

rozwijanie sprawności ruchowej

uwrażliwienie na potrzeby zwierząt

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

wymienia zwierzęta domowe

aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

wie, że należy dbać o zwierzęta

 

Tydzień piąty: A deszcz pada i pada

Cele ogólne:

usprawnianie motoryki małej

porównywanie liczebności zbiorów

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

rysuje po śladzie; koloruje

stosuje zwroty mało, dużo

 

Piosenka „Zwierzęta jesienią”

Szuka orzechów

wiewióreczka mała,

pewnie już kilka

w dziupli zebrała.

 

Ref.: Będą zapasy

na zimowe czasy.

 

Jeżyk pod liśćmi

znalazł legowisko.

Czuje, że zima

jest bardzo blisko.

 

Ref.: Spać smacznie będzie,

aż wiosna przybędzie.

 

Robi porządki

w norce myszka mała,

ziarenek wiele

dawno zebrała.

 

Ref.: Dla swej rodziny

na czas długiej zimy

 

Wiersz „Jeże”

Po parku, po parku

Spacerują jeże

Jeden jeż, drugi jeż

Tupta, tupta mały zwierz

Po lesie, po lesie

spacerują jeże

Jeden jeż, drugi jeż,

tupta, tupta mały zwierz,

Zmęczyły się jeże po długim spacerze

tupnęły, A! (ziewnęły), zasnęły!

 

Tydzień pierwszy: Zwierzęta jesienią.

zapoznanie z mieszkańcami lasu, wprowadzenie i utrwalenie zasad odpowiedniego zachowania się w parku i w lesie,

poszerzanie wiedzy o jeżu, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt,

wdrażanie do układania pod względem wielkości, doskonalenie umiejętności przeliczania,

poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie wrażliwości w stosunku do świata roślin i zwierząt, uświadamianie sobie odczuć związanych z otaczającym światem przyrodniczym,

 

Tydzień drugi: Pogoda w kratkę.

zachęcenie do dzielenia się swoimi odczuciami z innymi i uwrażliwianie na potrzeby rówieśników,

kształtowanie umiejętności tworzenia rymów,

zapoznanie z figurą geometryczną – kołem,

kształtowanie umiejętności rozpoznawania pogody,

poznanie zjawiska powstawania deszczu, rozwijanie ciekawości poznawczej,

kształtowanie umiejętności plastycznych,

 

Tydzień trzeci: Zdrowie na talerzu.

zapoznanie z emocją smutku, doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji, ćwiczenie umiejętności wyrażania swoich potrzeb,

kształtowanie umiejętności sylabizowania,

uświadamianie znaczenia spożywania warzyw i owoców,

kształtowanie umiejętności rozpoznawania i określania nazw warzyw,

zapoznanie z warzywami rosnącymi w ogrodzie,

wzbogacanie wiedzy o zdrowym żywieniu, kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych,

 

Tydzień czwarty: Bajkostwory i potwory.

zapoznanie z emocją strachu, utrwalenie znajomości nazw emocji,

rozwijanie dziecięcej wyobraźni,

kształtowanie umiejętności opisywania zwierząt, zapoznanie z postacią yeti,

kształtowanie umiejętności prezentowania wymyślonej postaci,

doskonalenie słuchu muzycznego,

 

Piosenka: „Dwa malutkie jeże”

Sł. i muz.: U. Pakuła

Ref. Dwa malutkie jeże

jadą na rowerze

idą leśną drogą

tupią jedną nogą.

 

Gdy dzień w noc się zmienia,

szukają jedzenia,

zjadają robaki,

owady, ślimaki.

 

Ref. Dwa malutkie jeże…

 

Nie robią zapasów

mieszkają wśród lasów,

śpią pod gałęziami,

nie jedzą salami.

 

Ref. Dwa malutkie jeże…

 

 

Wiersz: ,,Pomidor”J. Brzechwa

 

Pan pomidor wlazł na tyczkę

I przedrzeźnia ogrodniczkę.

“Jak pan może,

Panie pomidorze?!”

 

Oburzyło to fasolę:

“A ja panu nie pozwolę!

Jak pan może,

Panie pomidorze?!”

 

Groch zzieleniał aż ze złości:

“Że też nie wstyd jest waszmości,

Jak pan może,

Panie pomidorze?!”

 

Rzepka także go zagadnie:

“Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!

Jak pan może,

Panie pomidorze?!”

 

Rozgniewały się warzywa:

“Pan już trochę nadużywa.

Jak pan może,

Panie pomidorze?!”

 

Pan pomidor zawstydzony,

Cały zrobił się czerwony

I spadł wprost ze swojej tyczki

Do koszyczka ogrodniczki.

 

 

 

Tydzień pierwszy: “Zwierzęta jesienią”

rozumienie pojęć park i las,

nauka posługiwania się słowami za, pod,

poznanie zwyczajów zwierząt leśnych.

Przewidywane umiejętności:

rozpoznaje pojęcia: park i las,

próbuje posługiwać się pojęciami za, pod,

zna zwyczaje zwierząt leśnych.

 

Tydzień drugi: “Pogoda w kratkę”

wzbogacanie wiadomości o zjawiskach atmosferycznych,

kształtowanie umiejętności rozpoznawania nowej figury geometrycznej – koła,

rozwijanie umiejętności rytmicznego poruszania się do muzyki.

Przewidywane umiejętności:

zna wybrane zjawiska atmosferyczne,

próbuje rozpoznać i nazwać figurę geometryczną – koło,

porusza się rytmicznie do muzyki.

 

Tydzień trzeci: “Zdrowie na talerzu”

doskonalenie umiejętności poznawania emocji,

poznanie nazw wybranych warzyw,

doskonalenie umiejętności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi.

Przewidywane umiejętności:

rozpoznaje i nazywa emocje,

zna nazwy wybranych warzyw,

próbuje posługiwać się zwrotami grzecznościowymi.

 

Tydzień czwarty: “Bajkostwory i potwory”

zapoznanie z różnymi postaciami z bajek,

rozwijanie umiejętności recytatorskich,

rozwijanie umiejętności muzycznych.

Przewidywane umiejętności:

zna niektóre postacie z bajek,

recytuje wiersze,

śpiewa piosenki, inscenizuje ruchem,

pokonuje lęk przed występami publicznymi.

 

Tydzień pierwszy: Jesień w sadzie.

Cel główny:

Poznawanie określenia owoce egzotyczne.

Rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku.

Rozpoznawanie drzew owocowych: wyjaśnienie znaczenia słowa sad.

Cele operacyjne (dziecko):

rozpoznaje wybrane owoce oraz nazywa drzewa owocowe

rozpoznaje małą i wielką literę o O

wykonuje ćwiczenia z piłką

liczy w zakresie 10 i więcej

nazywa owoce

maluje sylwety owoców

podaje propozycje prawideł do gry matematycznej oraz ich przestrzega

rozpoznaje i nazywa cyfry 1 i 2

wykonuje sałatkę owocową

stosuje liczbę mnogą i pojedynczą

stosuje nazwę owoce egzotyczne

 

Tydzień drugi: Jesień na działce.

Cel główny:

Rozpoznaje i nazywa wybrane warzywa

Rozróżnia warzywa za pomocą wzroku, dotyku, smaku i zapachu

Nazywanie przetworów z owoców i warzyw.

Cele operacyjne (dziecko):

rozpoznaje i nazywa warzywa

wypowiada się na podany temat i tworzy dialogi

rozpoznaje i nazywa literę a A kolejności zdarzeń

zna pory dnia

opowiada historyjkę z uwzględnieniem

śpiewa piosenkę i rytmicznie klaszcze

wymienia części warzyw i określa w jakiej postaci nadają się do spożycia

rozpoznaje i nazywa cyfrę 3

wypowiada się na temat opowiadania

analizuje, wyciąga wnioski

 

Tydzień trzeci: Nasze rodziny.

Cel główny:

Nazywanie i podawanie powiązania miedzy członkami rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, ciocia, wujek.

Dzielenie się informacjami na temat imion rodziców, wykonywanego zawodu, opisywanie ich wyglądu.

Cele operacyjne (dziecko):

wypowiada się na temat swojej rodziny

rozpoznaje i nazywa literę m M

wymienia członków swojej rodziny

wykonuje ćwiczenia artykulacyjne rozwijające aparat mowy

segreguje przedmioty według określonych cech i układa je zgodnie z zaproponowanym rytmem

interpretuje muzykę ruchem

prawidłowo nakrywa do stołu

rozpoznaje i nazywa kwadrat

rozpoznaje wybrane zawody

wypowiada się na temat pracy zawodowej rodziców

podaje przykłady pozytywnych i negatywnych wpływów wiat runa środowisko przyrodnicze

 

Tydzień czwarty: Nasi domowi ulubieńcy.

Cel główny:

Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu.

Nazywanie dorosłych i młodych zwierząt

Cele operacyjne (dziecko):

odpowiada na pytania dotyczące opowiadania i wiersza

mówi wyraźnie

rozpoznaje i nazywa literę e E

wypowiada się na temat psich zwyczajów

wypełnia ograniczoną konturem powierzchnię

reaguje na zmiany tempa w muzyce

określa liczebność danego zbioru

rozpoznaje i nazywa cyfrę 4

sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne

wie co to za miejsce – schronisko dla zwierząt

 

Wiersz: „Chory kotek”.

W.Grodzieńska

 

Wyszedł kotek na deszczyk,
dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka
do ciepłego łóżeczka.
Bierze synka za rączkę:
–    Oj, masz, synku, gorączkę!
Przyszedł tatuś wieczorem
z siwym panem doktorem.
–    Ratuj, panie doktorze,
bo z syneczkiem wciąż gorzej!
Doktor kotka opukał,
okularów poszukał
i powiada:

– Dam ziółka,
będziesz zdrowy jak pszczółka.
Dam ci proszki na dreszcze,
i poleżysz dzień jeszcze.
Ale lepsze niż proszki są
na deszczyk kaloszki.

 

Piosenka: „Pomidorek”
sł. H.Łochocka, muz.M.Sawa

Wyrósł pomidorek
mały i zielony,
pięknie się rozejrzał
na obie strony.
Tam zielony goździk,
tutaj róże widzi,
więc się zieloności
swojej zawstydził.

ref. Pomi, pomi pomidorek
krasnym okrył się kolorem,
płaszczyk włożył gładki nowy –
pomi, pomi pomidorowy.

 

A ten pomidorek
dobrze jest nam znany,
dobrze jest nam znany
– bardzo lubiany.
Bo i kolor ładny,
i potrawa zdrowa –
zupa lub sałatka pomidorowa.

ref. Pomi, pomi pomidorek…

 

 

Tydzień pierwszy: Idzie jesień przez świat.

Cele ogólne:

Poznanie znaczenia empatii.

Uwrażliwianie na piękno przyrody.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Odtwarza ruchem zjawiska przyrodnicze,

Rozwija płynne wypowiadanie się,

Poznaje oznaki jesieni w przyrodzie,

Rozumie pojęcie: mały – duży.

 

Tydzień drugi: Jesienna przyroda.

Cele ogólne:

Poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych.

Uwrażliwienie na muzykę.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Utrwala kolory podstawowe,

Utrwala nazwy części ciała,

Posługuje się określeniami: wysoki – niski,

Przelicza w dostępnym zakresie.

 

Tydzień trzeci: Koszyk Pani Jesieni.

Cele ogólne:

Uświadomienie konieczności dbania o swoje zdrowie.

Kształtowanie zainteresowań darami jesieni.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poznaje zasady zdrowego odżywiania,

Utrwala nazwy figur geometrycznych,

Poznaje dary jesieni występujące w lesie,

Rozwiązuje zagadki.

 

Tydzień czwarty: Skarby jesieni.

Cele ogólne:

Tworzenie okazji do eksperymentowania z produktami spożywczymi.

Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Rozpoznaje wygląd wybranych owoców i warzyw,

Ćwiczy wycinanie,

Rozumie znaczenie warzyw dla zdrowia,

Ćwiczy sprawność rąk poprzez rysowanie.

 

Wiersz B. Hodyl pt. „Jesień”

 

Z Jesienią się dziś spotkałam,

choć wcale się z nią nie umawiałam,

a ona przyszła do mnie sama

w żółtobrązowe liście ubrana.

 

Na głowie miała promyk słońca –

jesienny, chłodny, lecz nie do końca.

Ciepły miała uśmiech na twarzy

i trudno było mi ją z Jesienią skojarzyć.

 

Minął bezpowrotnie wrzesień,

październik i nadeszła Jesień.

– Pożegnałam właśnie Lato –

Powiedziała – Co ty na to?

 

– Zostań jakiś czas z nami.

Porozmawiamy przy kominku czasami.

Zapraszam na herbatę z cytryną,

bo potem spotkam się

już tylko z Zimą.

 

Piosenka pt. „Kolczasty jeż”

A w ogrodzie jeżyk śpi.

zbudź się , jeżu, zbudź.

Lecz nie podam ręki ci,

bo mnie będziesz kłuć.

 

Ref. Chociaż na grzbiecie

jeżyk kolce ma.

To każde z dzieci

lubi go jak ja.

 

Mój jeżyku, odwiedź nas,

do przedszkola śpiesz.

Był już kotek gościem raz,

może być i jeż.

 

 

 

Tydzień pierwszy: „ Zwierzęta jesienią”

Cele ogólne:

Propagowanie wiedzy przyrodniczej.

Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami leśnymi, kształtowanie postawy szacunku wobec świata zwierząt

Zapoznanie z obrazem graficznym litery „a, A”.

Wprowadzenie liczby 1.

Doskonalenie spostrzegawczości i kształtowanie umiejętności liczenia.

Poszerzanie wiedzy ogólnej na temat zwierząt.

Kształtowanie umiejętności określania kierunków względem siebie.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna zasady bezpieczeństwa w kontekście ze zwierzętami.

Doskonali umiejętność liczenia.

Poszerza wiedzę na temat zwierząt.

Sprawnie przelicza w zakresie określonego zbioru.

 

Tydzień drugi: „ Pogoda w kratkę”

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach.

Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z nudą.

Doskonalenie umiejętności samodzielnego szukania rozwiązań trudnych sytuacji.

Kształtowanie słuchu fonemowego.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „m, M”.

Zapoznanie z graficznym zapisem liczby 2.

Kształtowanie umiejętności przeprowadzania obserwacji przyrodniczych.

Zapoznanie z różnymi rodzajami zjawisk atmosferycznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna zjawiska atmosferyczne.

Zna zapis graficzny liczby 2.

Rozróżnia małą i wielką literę m,M.

Radzi sobie w trudnych sytuacjach.

 

Tydzień trzeci: „Zdrowie na talerzu”

Cele ogólne:

Kształtowanie umiejętności głoskowania.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „t, T”.

Doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie.

Zapoznanie z graficznym zapisem liczby 3.

Kształtowanie umiejętności przeliczania.

Zapoznanie z monetami o wartości 1 zł i 2 zł.

Doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych.

Doskonalenie umiejętności plastyczno-technicznych.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Potrafi głoskować.

Zna małą i wielką literę „t,T”.

Potrafi zadbać o własne zdrowie.

Zna zapis graficzny liczby 3.

Sprawnie przelicza w zakresie 3.

Zna i stosuje zwroty grzecznościowe.

 

Tydzień czwarty: „ Bajkostwory i potwory”

Cele ogólne

Doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

Kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem.

Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „e, E”.

Doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie.

Kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4.

Zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 4.

Doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej.

Kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa.

Potrafi wypowiadać się pełnym zdaniem.

Rozpoznaje małą i wielką literę „e,E”.

Przestrzega zasad przyjętych w grupie.

Potrafi czekać na swoją kolej.

 

Tydzień piąty: „ Jesień w sadzie”

Cele ogólne

Poznanie nazw niektórych owoców dojrzewających jesienią.

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

Rozwijanie sprawności fizycznej.

Wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w sadownictwie.

Wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin.

Poszerzenie wiedzy o owocach dojrzewających jesienią.

Kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej.

Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:

Poznaje owoce dojrzewające jesienią.

Potrafi wypowiadać się na określony temat.

Rozwija sprawność fizyczną.

Wyraża muzykę ruchem.

 

Wiersz  Pomidor

Jan Brzechwa

Pan pomidor wlazł na tyczkę

I przedrzeźnia ogrodniczkę.– Jak pan może,

Panie pomidorze?!

Oburzyło to fasolę:– A ja panu nie pozwolę!

Jak pan może,

Panie pomidorze?!

Groch zzieleniał aż ze złości:– Że też nie wstyd jest waszmości!

Jak pan może,

Panie pomidorze?!

Rzepka także go zagadnie:– Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!

Jak pan może,

Panie pomidorze?!

Rozgniewały się warzywa:– Pan już trochę nadużywa,

Jak pan może,

Panie Pomidorze?!

Pan pomidor zawstydzony

Cały zrobił się czerwony

I spadł wprost ze swojej tyczki

Do koszyczka ogrodniczki.

 

Piosenka  Dwa malutkie jeże

sł. i muz. Urszula Pakuła

Ref.: Dwa malutkie jeże

jadą na rowerze,

idą leśną drogą,

tupią jedną nogą.

 

Gdy dzień w noc się zmienia,

szukają jedzenia,

zjadają robaki,

owady, ślimaki.

 

Ref.: Dwa malutkie jeże…

 

Nie robią zapasów,

mieszkają wśród lasów,

śpią pod gałęziami,

nie jedzą salami.

 

Tydzień pierwszy

udział w zajęciach kulinarnych, przygotowywanie prostych posiłków, utrzymywanie porządku i higieny w swoim otoczeniu

rozpoznawanie i nazywanie kolorów, owoców i warzyw

doskonalenie umiejętności przeliczania

posługiwanie się określeniami dotyczącymi stosunków przestrzennych między przedmiotami

uczestniczenie w zabawach badawczych z wykorzystaniem owoców i warzyw

 

Tydzień drugi

uczestniczenie w zabawach ruchowych

przeżywanie i wyrażanie emocji

czerpanie radości ze wspólnej zabawy

wzmacnianie pozytywnych relacji w grupie

 

Tydzień trzeci

dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

poznawanie i nazywanie wybranych gatunków drzew

posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych

kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

uczestniczenie w zabawach badawczych

 

Tydzień czwarty

przejawianie życzliwości i troski w stosunku do zwierząt

poszerzanie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie

kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

kształtowanie umiejętności wokalnych

rozwijanie umiejętności matematycznych

 

Tydzień piąty

rozbudzanie ciekawości i dociekliwości badawczej.

budowanie prostych konstrukcji latających.

konstruowanie instrumentów wydających dźwięki, dętych.

bogacenie czynnego słownika dzieci.

 

Listki

Jeden listek złoty z lipy spadł,

zląkł się i przy płocie w krzaku siadł.

Drugi liść czerwony zleciał z buka

i poszedł z wietrzykiem ścieżki szukać.

Trzeci liść różowy sfrunął z klonu.

Jaś go dla siostrzyczki wziął do domu.

Maria Czerkawska

 

Miś w przedszkolu

Pewien bardzo mały miś
do przedszkola przyszedł dziś
i powiedział mi na uszko,
że najlepiej jest w maluszkach.

Pewien bardzo mały miś
do przedszkola przyszedł dziś
wszyscy bardzo Cię lubimy
popatrz misiu jak tańczymy

 

Tydzień pierwszy: Jesień w sadzie

Cele ogólne:

Poznanie niektórych owoców dojrzewających jesienią.

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, Rozwijanie słuchu fonematycznego.

Cele szczegółowe:

Zna i rozpoznaje owoce dojrzewające jesienią, zna nazwy drzew owocowych.

Wie, że zależy doceniać i szanować osoby pracujące w sadownictwie i gospodarstwie.

Poszerza słownictwo czynne.

 

Tydzień drugi: Jesień w ogrodzie

Cele ogólne:

Rozpoznawanie i nazywanie warzyw rosnących w ogrodzie.

Poznanie nowej piosenki, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej.

Cele szczegółowe:

Odróżnia, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią, rozwija ciekawość poznawczą, uczestniczy w badaniach sensorycznych.

Buduje proste zdania.

Kształci uwagę słuchową i pamięć muzyczną.

 

Tydzień trzeci: Jesienny krajobraz

Cele ogólne:

Odróżnianie środowiska parku i lasu, poszerzanie wiedzy o zachowaniu w sytuacji znalezienia cudzej własności, rozwijanie empatii, odpowiedzialności.

Doskonalenie umiejętności przeliczania, określanie liczebności zbiorów: mniej, więcej, tyle samo, rozwijanie umiejętności doliczania i odliczania, manipulowania przedmiotami.

Cele szczegółowe:

Zauważa i wymienia zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie.

Poszerza słownika czynnego o pojęcia związane z ptakami, doskonali słuch fonematyczny.

Określa liczebność zbiorów: mniej , więcej, tyle samo.

 

Tydzień czwarty: Deszczowa pogoda

Cele ogólne:

Przypomnienie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie późną jesienią, poznanie znaczenia słowa szaruga, doskonalenie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego. Ćwiczenie i podawanie nazw kierunków w przestrzeni, poruszanie się według instrukcji. Rozwijanie ciekawości badawczej, utrwalenie znajomości zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów, rozwijanie współpracy.

Cele szczegółowe

Potrafi wyjaśnić skąd się borą kałuże, rozbudza ciekawość badawczą.

Doskonali umiejętność pracy w zespole, utrwala znajomość zasad bezpieczeństwa.

Potrafi wymienić kierunki przestrzeni

 

Tydzień piąty: Las jesienią- zwierzęta w lesie

Cele ogólne:

Poznanie środowiska leśnego i zwyczajów mieszkających tam zwierząt.

Rozwijanie motoryki małej i sprawności grafomotorycznej.

Tworzenie impresji plastycznych z wykorzystaniem materiałów przyrodniczych.

Cele szczegółowe:

Zna zwierzęta mieszkające w lesie oraz ich zwyczaje.

Usprawnia aparat mowy, doskonali słuch fonematyczny.

Doskonali orientację w przestrzeni, porusza się według instrukcji słownej.

 

Wiersz pt.,, Witaminki”

Witaminy trzy bardzo  są pomocne:

A na dobry wzrost,

B na kości mocne

i do tego E, żeby dobrze poczuć się.

 

Nie jedz chipsów, nie pij coli,

bo cię brzuszek dziś rozboli

Jedz owoce i warzywa,

bo to zdrowo cię odżywia.

Dużo sporu, dużo ruchu,

trzymaj formę super Zuchu.

 

Piosenka pt.,, Tańcowała jesień”

  1. Tańcowała jesień
    w lesie zamaszyście.
    żółte, rude i brązowe
    z drzew zrywała liście.

Ref. Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.

 

  1. Postrącała w parku
    żołędzie, kasztany,
    rozrzuciła na trawniku
    liśćmi przysypanym.

 

Ref. Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.

 

  1. Tańcowała jesień
    w sadzie, razem z deszczem.
    jabłek, gruszek nazrywała,

lecz jej mało jeszcze.

 

Ref. Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.

 

  1. Z wiatrem się kłóciła,
    darła białe chmury,
    aż się słońce obudziło
    i spojrzało z góry.

 

Ref. Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.