Warto przeczytać
Tydzień pierwszy: Moja miejscowość, mój region
Cele ogólne:
Rozwijanie zainteresowania miejscem zamieszkania.
Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze.
Udoskonalanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Ogląda albumy ze zdjęciami przedstawiające miejscowość swojego zamieszkania.
Wie, jak prawidłowo zachowuje się uczestnik ruchu drogowego.
Wycinana figury geometryczne.
Tydzień drugi: Moja ojczyzna
Cele ogólne:
Utrwalanie nazw i wyglądu symboli narodowych.
Zapoznanie z legendą o Syrence warszawskiej.
Rozwijanie sprawności ruchowej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia symbole narodowe.
Odpowiada na pytania dotyczące legendy o Syrence warszawskiej.
Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych.
Tydzień trzeci: Łąka w maju
Cele ogólne:
Poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki,
Rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyrodą
Kształtowanie samodzielności praktycznej.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Wymienia mieszkańców łąki.
Ogląda, wącha kwiaty, słucha odgłosów dochodzących z łąki.
Rozwija umiejętność samodzielnego ubierania i rozbierania się.
Tydzień czwarty: Święto rodziców
Cele ogólne:
Uświadomienie ważnej roli rodziców w życiu dziecka.
Opanowanie melodii i tekstu nowej piosenki.
Rozwijanie poczucia własnej wartości.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Zna sposoby wyrażania uczuć wobec rodziców.
Śpiewa piosenkę.
Kształtowanie wiary we własne możliwości.
Piosenka ,, Na majowej łące ”
Na majowej łące świerszcze dają koncert
Cyk, cyk, cyk, cyk
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamom
Tak jak świerszcze zaśpiewamy mamom.
Na majowej łące żabki dają koncert
Kum, kum, kum, kum
Nutkę taką samą zaśpiewamy tatom
Tak jak żabki zaśpiewamy tatom.
Na majowej łące boćki dają koncert
Kle, kle, kle, kle
Nutkę taką samą zaśpiewamy mamom
Tak jak boćki zaśpiewamy mamom.
Wiersz „Moja Ojczyzna”
Kocham moją ojczyznę,
bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
bo jest Polski znakiem.
Kocham barwy ojczyste:
te biało-czerwone.
Kocham góry i niziny,
każdą Polski stronę.
Tydzień pierwszy: Książka moim przyjacielem
Cele ogólne
rozbudzenie zainteresowania czytelnictwem.
wdrażanie do poszanowania książek.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
porządkuje książki w kąciku,
wskazuje różnice między biblioteką, księgarnią i czytelnią,
wie, jak należy obchodzić się z książką,
wykonuje i ozdabia zakładkę do książki,
wie, jak należy zachować się w bibliotece.
Tydzień drugi: Wielkie talenty, ciekawe zawody
Cele ogólne
utrwalenie wiadomości na temat nazw i czynności wykonywanych przez przedstawicieli różnych zwodów,
poszerzanie wiadomości, nabywanie umiejętności identyfikowania przedmiotów z danym zawodem;,
nabywanie wiedzy na temat zawodów o ważnym znaczeniu społecznym: strażak, policjant, ratownik medyczny, lekarz;
Cele szczegółowe:
Dziecko:
odkrywa wartość rozwijania swoich talentów,
wskazuje zawody wykonywane przez osoby z najbliższego otoczenia,
wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód i dobiera atrybuty,
Tydzień trzeci: Kocham Cię, mamo!
Cele ogólne:
kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoja rodziną
wyrabianie umiejętności wyrażania uczuć szacunku, miłości wobec mamy
uświadomienie konieczności współdziałania w rodzinie i wzajemnej pomocy
Cele szczegółowe:
Dziecko:
zna datę Dnia Mamy,
pogłębia więzy rodzinne poprzez przygotowanie upominków i przedstawienia z okazji Dnia Rodziny,
rozwija umiejętności recytatorskie i muzyczno-ruchowe
wie, kogo nazywamy rodziną,
kształtuje poczucie empatii
Tydzień czwarty: Duże i małe rodziny w akcji
Cele ogólne:
wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej,
budowanie poczucia własnej wartości wynikającej z przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej,
wyrażanie szacunku wobec siebie, innych osób oraz wszystkich istot żywych
Cele szczegółowe:
Dziecko:
przejawia poczucie własnej wartości jako osoby,
odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny i grupy przedszkolnej,
nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zrachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych,
Piosenka „Tort dla rodziców”
Wyjątkowe święto, wyjątkowy dzień!
Torcik mamie, tacie dziś należy się!
Ze słodkich buziaków będzie pyszny krem,
A z najlepszych przytulasów – dżem!
Ref: tak! Tak! Tak!
Kocham moją mamę!
Tak! Tak! Tak!
Kocham mego tatę!
Tak! Tak! Tak!
Dla nich ta piosenka –
To jest na torcie wisienka!
II.
Torcik dla rodziców, prawie już gotowy.
Ciasto jest z miłości – przysmak wyjątkowy!
Ile będzie świeczek? Każdy przecież wie,
Że na torcie będą świeczki dwie!
Ref:4X
Wiersz ,,Książka- mój przyjaciel”
Wiem, że marzenie nie jedno
dzięki książkom się spełni.
Odkrywają przede mną
wiele pięknych tajemnic.
I gdybym chciał najzwięźlej
– czym jest książka- tłumaczyć,
powiedziałbym najprościej:
,,Mądry, wierny przyjaciel”
Tydzień pierwszy: Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
Cele główne:
rozwijanie zainteresowań miejscem swojego zamieszkania;
utrwalenie wiadomości na temat cech charakterystycznych dla miasta i dla wsi;
rozbudzanie zainteresowania ciekawymi miejscami w Europie;
rozwijanie sprawności ruchowej.
Cele szczegółowe:
dostrzega piękno krajobrazu w miejscu zamieszkania;
wymienia cechy charakterystyczne dla zabudowy miejskiej i zabudowy wiejskiej;
rozpoznaje i nazywa wybrane miejsca w Eurpie, które warto odwiedzić;
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.
Tydzień drugi: Czyim domem jest łąka?
Cele główne:
poszerzanie doświadczeń plastycznych;
rozwijanie logicznego myślenia;
kształtowanie opiekuńczej postawy w stosunku do świata przyrody.
Cele szczegółowe:
maluje łąkę za pomocą techniki malowania tiulem;
wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji do opowiadania;
wyjaśnia, co to znaczy ochrona przyrody, rozpoznaje chronione gatunki kwiatów, wybiera na bukiet kwiaty nieobjęty ochroną.
Tydzień trzeci: Czego życzę rodzicom?
Cele główne:
pobudzanie aktywności i epresji twórczej;
rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej;
opanowanie melodii i tekstu piosenki;
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.
Cele szczegółowe:
wypowiada się prostymi zdaniami, opowiada historyjkę;
wykonuje obrazek dla mamy i taty techniką malowania kredami akwarelowymi;
chętnie uczestniczy w zabawie z piosenką, potrafi odtwarzać melodię i tekst piosenki;
uważnie obserwuje obrazki, dostrzega i zapamiętuje zmiany.
Tydzień czwarty: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
Cele główne:
nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania;
kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych;
rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
Cele szczegółowe:
w skupieniu słucha opowiadania, odpowiada na pytania związane z jego treścią;
z szacunkiem i zrozumieniem wypowiada się na temat osób niepełnosprawnych, deklaruje chęć niesienia im pomocy;
układa figurki według wielkości.
Wiersz -„Kolorowa łąka” B. Forma
Powiał letni wietrzyk, łąka zapachniała
Świeżą koniczyną, pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły, pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty, nie nudzą się wcale.
Słońce ciepłe blaski na ziemię wysyła.
Mienią się w nich skrzydła pięknego motyla.
Na łące tej chciałabym znaleźć się przez chwilę
I stać się, prześlicznym barwnym motylem.
Piosenka „Mieszkańcy łąki”
Muzyka: Janusz Piątkowski
Tekst: Kamila Piątkowska
Na majowej łące kwitnie fioletowa koniczyna.
Rozpościera się na chabrach migocząca pajęczyna.
Tam szeleści sucha trawa. W niej ropucha i jaszczurki.
Szare myszki wystraszone uciekają do swej dziurki.
Ref :To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,
ślimaki, motyle, żaby i pająki.
To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,
ślimaki, motyle, żaby i pająki.
Zbiera nektar z dzikich kwiatów
pracowita mała pszczółka.
Na dywanie złotych mniszków
pasikonik podskakuje.
Idzie sobie dumny bocian,
maszerują dzielne mrówki.
I schowany gdzieś skowronek
wylatuje z swej kryjówki.
Ref: To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,
ślimaki, motyle, żaby i pająki.
To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,
ślimaki, motyle, żaby i pająki.
Trzmiele, krety, gąsienice,
ważki, ćmy i dżdżownice.
Majowe chrabąszcze,
muchy i zające.
Wszystko to zobaczysz
na majowej łące.
Ref: To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,
ślimaki, motyle, żaby i pająki.
To mieszkańcy łąki! Pszczoły i biedronki,
ślimaki, motyle, żaby i pająki.
Tydzień pierwszy: ,,Od rycerza do bohatera”
zapoznanie z symbolami narodowymi,
rozwijanie umiejętności przeliczania elementów,
doskonalenie umiejętności analizy sylabowej.
Przewidywane umiejętności:
zna symbole narodowe, nazywa je,
przelicza elementy zbioru,
dzieli wyraz na sylaby, przelicza je.
Tydzień drugi: ,,Na zielonej łące”
utrwalenie nazw zawodów rodziców,
utrwalenie etapu wzrostu roślin,
zapoznanie z tworzeniem barw pochodnych.
Przewidywane umiejętności:
wie, jaki zawód wykonuje rodzic,
wie, jak rozwija się roślina i co potrzebuje roślina do życia,
tworzy barwy pochodne, nazywa je.
Tydzień trzeci: ,,W kosmosie”
zapoznanie z układem słonecznym,
rozwijanie orientacji przestrzennej,
doskonalenie sprawności manualnych.
Przewidywane umiejętności:
poznaje planety Układu Słonecznego,
porusza się w wyznaczonym kierunku,
wykonuje pojazd kosmiczny według własnego pomysłu.
Tydzień zwarty: ,,Dzień Rodziny”
doskonalenie umiejętności rozmów o emocjach,
zapoznanie z członkami rodziny,
rozwijanie dziecięcej kreatywności.
Przewidywane umiejętności:
nazywa emocje, rozróżnia je,
nazywa członków rodziny,
przygotowuje prezent dla mamy i taty.
Piosenka ,,Serduszka dwa”
Kiedy pada deszcz
i zły humor mam
z mamą śpiewam coś
co bardzo dobrze znam.
Kiedy smutno jest
gdy jest mamie źle
chce pocieszyć ją
i wtedy śpiewam jej.
Ref. Serduszko dwa to ty i ja
walczyka zatańczymy
Uśmiechnij się, bo kocham Cię.
Dziś razem się bawimy.
Wiersz ,,Polska flaga” – B. Derlicka
Kiedy wielkie święto będzie,
polskie flagi widać wszędzie.
Nasza flaga narodowa
zawsze jest dwukolorowa.
Gdy chcesz flagę narysować –
ładnie ją pokolorować,
na czerwono dół pomaluj,
górę – zostaw śnieżnobiałą.
Tydzień pierwszy: Puk, puk, to ja sztuka.
Cel główny:
Kształtowanie wartości dotyczącej kultury, w tym kultury osobistej.
Rozbudzenie zainteresowania sztuką.
Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.
Cele operacyjne (dziecko):
uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
samodzielnie wykonuje instrument
zna i nazywa niektóre instrumenty
wciela się w rolę aktora
wie, jak należy zachowywać się w teatrze
zna polskie monety i banknoty
wie kto pracuje na planie filmowym
wypowiada się na temat zawodów
wykonuje pracę plastyczną Barwy muzyki
Tydzień drugi: W świecie zwierząt.
Cel główny:
Wzbogacenie wiedzy o zwierzętach.
Rozbudzenie zainteresowań zwierzętami.
Cele operacyjne (dziecko):
określa cechy charakterystyczne zwierząt
wie jakie zwierzęta zamieszkują dżunglę
składa w całość pocięte obrazki
rozwiązuje proste zadania tekstowe
wie jakie zwierzęta zamieszkują morza i oceany
wie kto to jest nurek
wie jakie zwierzęta mieszkają na polu a jakie w lesie
tworzy nazwy miast i ulic od nazw zwierząt
potrafi kodować
Tydzień trzeci: Co w trawie piszczy.
Cel główny:
Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt.
Określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
Oglądanie kwitnących roślin – zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno.
Cele operacyjne (dziecko):
zna nazwy roślin i zwierząt – mieszkańców łąki
zna sposoby przystosowania się zwierząt do życia na danym terenie
prowadzi rozmowy na temat roślin i zwierząt żyjących na łące
naśladuje odgłosy zwierząt
wykonuje doświadczenia
przelicza w dostępnym dla siebie zakresie
układa rytm
wie czym jest zielnik
wskazuje podobieństwa i różnice miedzy motylem a biedronką
wie kim jest pszczelarz
Tydzień czwarty: Moja mama i mój tata.
Cel główny:
Wzmacnianie więzów w rodzinie.
Podawanie informacji na temat swojej rodziny.
Dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny.
Cele operacyjne (dziecko):
wie kiedy jest dzień mamy a kiedy taty
wie jaką rolę w życiu dziecka pełni mama a jaka tata
śpiewa piosenkę dla rodziców
wykonuje upominek dla rodziców
wypowiada się na temat wspólnych ulubionych zajęć z rodzicami
wypowiada się na temat członków rodziny
bierze udział w zabawach logopedycznych
bierze udział w zabawach konstrukcyjnych
bawi się z rodzicami przy muzyce
wykonuje pracę plastyczną Moja Rodzina
Wiersz: „Przyjaciel przyrody”
A.Widzowska
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
Piosenka: „Świeto naszej mamy”
sł.i muz. J.Kucharczyk
Dziś, gdy święto naszej mamy,
stańmy wszyscy w kole,
zaśpiewamy głośno, pięknie,
na całe przedszkole.
Ref.: Niech nam żyją, niech nam żyją
ukochane mamy.
Zdrowia, szczęścia, pomyślności
życzenia składamy. (bis)
Już będziemy zawsze grzeczni,
mili, uśmiechnięci,
więc serduszka swe składamy
z kwiatami w prezencie.
Ref.: Niech nam żyją…
Ustawimy się równiutko,
zatańczymy w koło.
Mama z nami dziś zanuci
piosenkę wesołą.
Ref.: Niech nam żyją…
Tydzień pierwszy: Książka – mój przyjaciel.
Cele ogólne:
Wzbudzanie zainteresowania książkami.
Rozwijanie wyobraźni, myślenia i mowy.
Kształtowanie umiejętności kulturalnego wysławiania się.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi samodzielnie oglądać książki.
Rozwija umiejętność właściwego korzystania z kącika czytelniczego.
Uważnie słucha czytanego tekstu.
Tydzień drugi: Baśnie, bajki, legendy.
Cele ogólne:
Poznanie biblioteki i księgarni oraz zasad zachowania się w nich.
Przybliżenie literatury dziecięcej.
Odczuwanie radości z obcowania ze światem literatury.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie, że świat fikcji nie jest tożsamy ze światem realnym.
Rozpoznaje baśniowych bohaterów.
Rozwija umiejętność wcielania się w role.
Tydzień trzeci: Rodzina razem się trzyma.
Cele ogólne:
Rozwijanie postawy szacunku i życzliwości wobec najbliższych.
Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat własnej rodziny.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Utrwala nazwy emocji.
Nazywa członków bliższej i dalszej rodziny.
Rozwija umiejętność kulturalnego zwracania się do członków rodziny.
Tydzień czwarty: Ja i moi bliscy.
Cele ogólne:
Tworzenie więzi emocjonalnej z rodziną.
Kształtowanie kultury współżycia.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Odczuwa radość ze wspólnej zabawy.
Wzmacnia wiarę we własne siły i możliwości.
Wyraża uczucia w różnorodnych formach plastycznych.
Piosenka „Tralala dla mamy i taty”
sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak
Moja mama jest kochana.
Moja mama wszystko wie.
Kiedy do mnie się uśmiecha,
tak zaśpiewam jej.
Ref.: Tra, la, la, tram, pam, pam!
Najpiękniejszą mamę mam!
Tra, la, la, tram, pam, pam,
zaraz mamie buzi dam.
W domu, w sklepie, na spacerze
z moim tatą nie jest źle.
Gdy prowadzi mnie za rękę,
to uśmiecham się.
Ref.: Tra, la, la, tram, pam, pam!
Wspaniałego tatę mam!
Tra, la, la, tram, pam, pam,
mamie, tacie buzi dam.
Wierszyk
Mamusiu miła, Tato kochany.
Dzisiaj życzenia dla Was mamy.
Uśmiech wesoły, buziaka słodkiego,
bo dzisiaj dzień jest Święta Waszego!
Tydzień pierwszy: Od rycerza do obywatela
Cele ogólne:
Zapoznanie z pojęciami „demokracja”, „monarchia”, „obywatel” i „patriota”.
Zapoznanie ze słowami hymnu narodowego.
Zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą f, F.
Zapoznanie z najważniejszymi zabytkami polskich miast.
Umiejętności radzenia sobie z emocjami w trudnych sytuacjach.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć demokracja, monarchia, obywatel, patriota.
Rozpoznaje wygląd litery „f, F”.
Zna słowa hymnu Polski.
Wymienia zabytki polskich miast.
Potrafi panować nad emocjami.
Tydzień drugi: Na zielonej łące
Cele ogólne:
Zapoznanie z powiedzeniami „pracowity jak mrówka”, „pracowity jak pszczoła”.
Kształtowanie świadomości, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania i wymagają troski oraz traktowania z szacunkiem.
Utrwalenie znajomości nazw mieszkańców łąki.
Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania.
Doskonalenie orientacji w przestrzeni.
Rozwijanie ekspresji ruchowej.
Zapoznanie z pracą pszczelarza.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie, co oznacza być pracowitym.
Zna i wymienia mieszkańców łąki.
Rozwija umiejętność rozpoznawania i wykonywania prostych działań matematycznych.
Doskonali orientację w przestrzeni
Rozwija sprawność ruchową.
Poznaje zawód pszczelarza.
Tydzień trzeci: W kosmosie
Cele ogólne:
Zapoznanie z pojęciami związanymi z kosmosem.
Wyrabianie zdolności dłuższego skupienia uwagi.
Doskonalenie umiejętności kodowania.
Poszerzanie doświadczeń plastyczno-muzycznych.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Poznaje podstawowe pojęcia związane z kosmosem.
Doskonali umiejętność logicznego myślenia.
Potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas.
Rozwija wrażliwość muzyczną.
Tydzień czwarty: Dzień Rodziny
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia miłości.
Ćwiczenie umiejętności opisywania osób i omawiania ich cech.
Kształtowanie poprawnego rozumienia pojęć matematycznych.
Zapoznanie z wartościami płynącymi z posiadania rodzeństwa.
Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Przewidywane efekty wychowawczo – dydaktyczne:
Rozumie, czym jest uczucie miłości.
Potrafi wygląd osób, wskazać ich cechy zewnętrzne.
Rozumie podstawowe pojęcia matematyczne.
Rozumie, jakie korzyści płyną z posiadania rodzeństwa.
Potrafi cieszyć się wspólną zabawą z innymi dziećmi.
Wiersz: Nasza flaga
Agnieszka Nożyńska-Demianiuk
Kochajmy naszą flagę ojczystą!
Szanujmy symbol kraju nad Wisłą!
Są na nim barwy biało-czerwone
to dwa kolory w pas połączone.
Biel, czyli czystość, czerwień – potęga,
co majestatu władzy aż sięga!
Flaga od wieków Polsce służyła,
budziła radość, serca krzepiła.
Dzisiaj powiewa nad nami śmiało,
nad urzędami, pod chmurką białą!
Jest w miejscach ważnych dla nas, Polaków,
i poza krajem łączy rodaków.
Piosenka: Pszczółki
sł. Marta Zawiślak, muz. Agnieszka Loska
Promień słońca budzi mnie,
potem w rosie kąpię się.
Wkładam piękny strój w paseczki,
idealny dla pszczółeczki.
Ref.: Bzy, bzy, bzy rozlega się,
skrzydełka niosą mnie. (×2)
Pszczółkę radość wręcz rozpiera,
kiedy z kwiatków nektar zbiera.
Będzie z niego pyszny miód,
nie na darmo był ten trud.
Ref.: Bzy, bzy, bzy…
Choć pszczółeczki małe są,
wszystkim piękny uśmiech ślą.
Przez dzień cały się krzątają,
tę piosenkę wam śpiewają.
Ref.: Bzy, bzy, bzy…
Tydzień pierwszy : Święta majowe
uczestniczenie w zabawach kształtujących motorykę dużą i sprawność ciała
ćwiczenie sprawności ręki w czasie rysowania, malowania, wykonywania czynności precyzyjnych
stwarzanie okazji do czerpania radości z czynności artystycznych, takich jak śpiewanie, malowanie, taniec
wdrażanie do radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami
uczenie szacunku do rówieśników i osób starszych
rozbudzanie zainteresowania postaciami historycznymi
kształtowanie świadomości narodowej, poczucia przynależności do narodu i kraju, w którym żyjemy
wdrażanie do obdarzania uwagą innych osób, uważne słuchanie wypowiedzi innych
zapoznawanie poprzez literaturę z symbolami narodowymi i treściami patriotycznymi
utrwalanie umiejętności rozpoznawania prawej i lewej strony, rozróżniania kierunków w przestrzeni
stwarzanie okazji do przeliczania na konkretach w sytuacjach zadaniowych
Tydzień drugi: Zagraniczne podróże
uczestniczenie w zabawach ruchowych
ćwiczenie sprawności motoryki małej podczas zabaw konstrukcyjnych, manipulacyjnych i plastycznych
ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego
nabywanie umiejętności przedstawiania się (imię, nazwisko, adres)
wdrażanie do wywiązywania się z codziennych obowiązków
wdrażanie do obdarzania uwagą innych dzieci i osób dorosłych
zapoznanie z różnymi środkami transportu
ćwiczenie umiejętności klasyfikowania elementów według wybranej i podanej kategorii
ćwiczenie umiejętności określania relacji przestrzennych i kolorów
umożliwianie wyrażania siebie poprzez uzasadnianie własnych decyzji i wytwory plastyczne
rozwijanie wyobraźni poprzez układanie opowiadania
zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, odpowiadania na pytania
Tydzień trzeci: Wiosna w pełni
doskonalenie sprawności manualnej poprzez zabawy z rekwizytem, wykonywanie prac plastycznych
zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach
wspieranie w dostrzeganiu swoich mocnych stron
odczuwanie poczucia dumy z wytworów swojej pracy
zachęcanie do przełamywania lęku przed spożywaniem nowych produktów
poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu, założenie i pielęgnacja uprawy
uważne słuchanie utworów literackich, odpowiadanie na pytania dotyczące tekstów
poznanie kwiatów i owadów łąkowych
doskonalenie umiejętności matematycznych przez przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów równolicznych, dopełnianie zbiorów
wykorzystywanie materiałów przyrodniczych do prac plastycznych, nadawanie znaczenia swoim wytworom
wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki
Tydzień czwarty: Rodzinna fotografia
przełamywanie strachu przed podejmowaniem trudnych zadań
doprowadzanie rozpoczętej pracy do końca
kształtowanie poczucia przynależności do rodziny i grupy rówieśniczej
dzielenie się obowiązkami wynikającymi z pracy w małych zespołach
wypowiadanie się na temat członków rodziny, podawanie ich imion, cech wyglądu i upodobań
recytowanie wierszy z pamięci
wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich
rozwijanie umiejętności matematycznych podczas przeliczania i segregowania elementów, porównywania długości, układania rytmów
wyrażanie własnego sposobu postrzegania świata w aktywnościach plastyczno-technicznych
wykonywanie prac według instrukcji obrazkowych i słownych
Wiersz Motyle
Motyle Motyle… motyle… motyle…
jest ich w ogrodzie tyle!
Nad kwiatami wiodą igraszki
czerwieńczyki, żeglarze, modraszki!
Leciuteńkie, lotne, kolorowe –
pawie oczka i pazie królowej!
Piją nektar, zapylają kwiatki –
nie będziemy ich łapać do siatki!
Pędzle! farby! bajka kolorowa!
na wyścigi – motyle malować!
Maria Kownacka
Piosenka Bajka iskierki
Z popielnika na Wojtusia
iskiereczka mruga.
– Chodź, opowiem ci bajeczkę,
bajka będzie długa.
Była sobie raz królewna,
pokochała grajka.
Król wyprawił im wesele…
I skończona bajka.
Była sobie Baba-Jaga
miała chatkę z masła,
a w tej chatce same dziwy…
Cyt! Iskierka zgasła.
Tydzień pierwszy: Majowe święta
Cele główne:
poznanie legendy o początkach państwa polskiego, poznanie symboli narodowych, kształtowanie świadomości różnic kulturowych, językowych między mieszkańcami poszczególnych krajów, kształtowanie poczucia przynależności do narodu, rozbudzanie postawy patriotycznej
poznanie wybranych miast – w tym stolicy Polski
zapoznanie z wybranymi tańcami ludowymi i strojami regionalnymi, nauka tańca ludowego, uwrażliwienie na różnorodność muzyczną poszczególnych regionów Polski, budzenie przywiązania i szacunku do ojczyzny
poznanie nazw wybranych państw europejskich, utrwalenie wiadomości na temat Unii Europejskiej i zależności między UE a państwami członkowskimi, utrwalenie wyglądu flagi Polski i flagi Unii Europejskiej oraz hymnu Polski i hymnu UE
Cele szczegółowe:
zna legendy o początkach państwa polskiego, symbole narodowe, wie, jakie są różnice kulturowe, językowe oraz między mieszkańcami różnych krajów,czuje przynależność do narodu
zna niektóre miasta Polski, a w tym stolicę
zna wybrane tańce ludowe oraz stroje regionalne
zna niektóre nazwy państw europejskich, flagi Polski oraz flagi Unii Europejskiej, a także hymn Polski
Tydzień drugi: Od pomysłu aż po dach
Cele główne:
poznanie różnych typów budynków, kształtowanie umiejętności klasyfikowania domów ze względu na pełnioną funkcję, budowniczych
poznanie rodzajów domów i zawodów osób zajmujących się budowaniem
poznanie nazw materiałów budowlanych, utrwalenie znajomości nazw związanych z budową domu i osobami pracującymi przy budowie domu
utrwalanie wiedzy dotyczącej budowy domów w świecie ludzi i zwierząt
Cele szczegółowe:
potrafi odróżnić typy budynków oraz je sklasyfikować
zna rodzaje domów oraz zawodów osób związanych z budownictwem
potrafi nazwać niektóre materiały budowlane, zna nazewnictwo związane z budową domu
Tydzień trzeci: Święto rodziny
Cele główne:
utrwalanie znajomości nazw emocji, rozwijanie świadomości, że emocje są nieodłącznym elementem życia, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i wypowiadania się jego temat, rozwijanie postawy szacunku i życzliwości wobec najbliższych
zapoznanie z nową piosenką o tematyce rodzinnej, budzenie wrażliwości muzycznej
utrwalenie wiedzy o relacjach między członkami rodziny,
Cele szczegółowe:
potrafi nazywać emocje, słuchać tekstów literackich i wypowiadać się na ich temat
potrafi zaśpiewać nowopoznana piosenkę
wie, jakie relacje zachodzą między członkami rodziny
Tydzień czwarty: Jak powstaje…?
Cele główne:
zapoznanie z etapami robienia zakupów, kształtowanie wiedzy na temat zależności między pracą a wynagrodzeniem, wzbogacanie wiedzy dotyczącej rodzajów zawodów, ćwiczenie umiejętności zachowania się w miejscach publicznych typu sklep,
poznanie procesu powstania wełnianych ubrań
poznanie znaczenia wyrazu nabiał oraz etapów jego wytwarzania
poznanie nazw instrumentów i sposobów wydobywania z nich dźwięków
poznanie etapów powstania ciasta i nazw produktów potrzebnych do jego przygotowania
Cele szczegółowe:
wie, jakie są etapy robienia zakupów, zna zależność między pracą a wynagrodzeniem
zna proces powstawania ubrań z wełny
wie, co to nabiał oraz zna proces jego wytwarzania
zna etapy robienia ciasta oraz nazwy produktów niezbędnych do jego wytworzenia
Wiersz: “Dwa słowa – Mama i Tata” Agata Dziechciarczyk
Dwa najpiękniejsze słowa świata
We wszystkich językach to Mama i Tata
Wypowiadane przez wszystkich ludzi
Czy to są mali, czy to są duzi
Bo Mamę, Tatę każdy z nas ma
I każdy te słowa magiczne zna
Mamusia, mamunia, mamcia czasami
Tatuś, tatulek, tatko kochany
Słodko się robi, gdy je wymamiamy
Samym mówieniem przyjemność sprawiamy
Bo to najbliższe sercu osoby
Czy to jest starszy, czy to jest młody
Ja wołam Mamo, Ty wołasz Mamo
Gdy mówisz Tato, jest tak samo
Te słowa krótkie, cudownie brzmią w uszach
Mama i Tato – me serce wzrusza
Piosenka: „Moja wesoła rodzinka”
My rodzinkę dobrą mamy
Zawsze razem się trzymamy.
I choć czasem czas nas goni
My jak palce jednej dłoni.
Ref. Mama, tata, siostra, brat i Ja
To Mój mały świat
Dużo słońca, czasem grad
To wesoły jest Mój świat.
Mama zawsze kocha czule
Ja do mamy się przytulę
Tata kocha lecz inaczej
Uspokaja kiedy płacze.
Ref. Mama, tata……………….
Gdy napsocę i nabroję
Siadam w kacie bo się boję.
Tata skarci, pożałuje
A mamusia pocałuje.
Ref. Mama, tata………………..
Kiedy nie ma taty, mamy
Wszyscy sobie pomagamy.
I choć sprzątać nie ma komu
Jest wesoło w naszym domu.
Ref. Mama, tata……………………..