Propozycje zabaw na 29.03.2021 r.

Grupa Muchomorki

Zadanie 1

Posłuchaj piosenki:

Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne – YouTube

Odpowiedz na pytania:

Co to jest pisanka?

Co kładziemy do koszyczka wielkanocnego?

Co to jest śmigus – dyngus?

Zadanie 2

Wykonaj karty pracy według instrukcji:

WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-3-kolorowe.pdf (przedszkolankowo.pl)

Grupa Misie

Zabawa 1

Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat zbliżających się Świąt wielkanocnych.

Omówienie wielkanocnych tradycji. Oglądanie ilustracji związanych z podaną tematyką. Podkreślenie, iż Wielkanoc to bardzo wesołe i uroczyste święto rodzinne, w czasie którego wszyscy wspólnie jedzą nie tylko wielkanocne śniadanie, lecz także razem spędzają czas.  Następnie rodzic pokazuje ilustracje przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki. Prezentuje stół wielkanocny, na którym powinny się znaleźć charakterystyczne ozdoby: zajączki, kurczaczki oraz potrawy, takie jak: żurek lub barszcz biały, jaja, baby, mazurki.

Linki odnoszące się do przykładowych propozycji wyżej wymienionych ilustracji:

https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/02/ef/5cb446940f37d_p.jpg?1555673303

https://pl.wikipedia.org/wiki/Baba_wielkanocna

Zabawa 2

„Wielkanocne zajączki” – zabawa ruchowo – naśladowcza.

Rodzic mówi wierszyk, a dziecko naśladuje ruchami słowa wierszyka:

Pan zajączek myje łapki,

 bo są jeszcze nie umyte.

Myje pyszczek, myje szyję,

 bo wybiera się z wizytą.

 Lecz najdłużej myje uszy,

 bo ma uszy bardzo długie:

wodą, mydłem, mydłem, wodą,

najpierw jedno, potem drugie.

Grupa Krasnale

Zadanie 1

Rozmowa z dziećmi nt. ,,Wielkanocne zwyczaje” na podstawie wiersza U. Pukały pt.,, Legenda o białym baranku”  i rekwizytów.

 Legenda o białym baranku

Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują

Zadanie 2

Zabawa ruchowa z elementem równowagi pt.,, Ozdabiamy jajko”

Poproś mamusię, aby z tasiemki, skakanki czy sznurka ułożyła na podłodze owal w kształcie jajka. Spróbuj, może na początku z pomocą starszego rodzeństwa albo mamy przejść  po obrębie koła, a następnie zrób to sam. Możesz ozdabiać jajko wykonując ,,pieczątki” skacząc stopami obunóż, bądź na jednej nodze. Powodzenia!

Zadanie 3

Praca z kartą pracy KP2 12-pokoloruj ilustrację, zmień kolory według podanego kodu. Miłej zabawy!

Grupa Smerfy

Zadanie 1

Obejrzyjcie prezentację na temat zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Zastanówcie się wspólnie, o jakich tradycjach była mowa i jak wyglądają  Święta w Waszych domach? Jakie macie tradycje?

https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM

Zadanie 2

Przygotujcie wspólnie wszystko, co będzie potrzebne do wykonania kurek złotopiórek.

Materiały: opakowanie na jajka, czarny pisak lub ruchome oczy, klej, piórka, czerwony papier kolorowy, nożyczki, żółte farby plakatowe, pędzel

link: https://pracaplastyczna.pl/index.php/wielkanoc/319-kurki-zlotopiorki

Grupa Motylki

Zadanie 1

Wysiej rzeżuchę,  którą  wykorzystasz do ozdoby wielkanonego stołu. Zrób to według następujących kroków:

  1. Przygotuj potrzebne rzeczy (nasionka rzeżuchy, watę, talerzyk lub płaską salaterkę)
  2. Przygotuj podłoże – dno naczynia wyłóż watą. Delikatnie zwilż je wodą.
  3. Wysiewaj nasiona. Spryskaj nasiona wodą.
  4. Naczynie postaw w ciepłym i nasłonecznionym miejscu np. na parapecie.
  5. Codziennie zwilżaj nasiona wodą i pilnuj by podłoże było zawsze lekko wilgotne.

Grupa Biedronki

Zabawa 1

Film edukacyjny ,,Tradycje wielkanocne’’.

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

Zabawa 2

,,Szukamy zajączka’’ – zabawa.

Rodzic ukrywa w pokoju zajączka. Dziecko chodzi i szuka ukrytego przedmiotu. W kolejnej rundzie następuje zmiana ról.

Grupa Pszczółki

Zabawa 1

Rozmowy o zbliżających  się świętach inspirowane wierszem B.Formy  „Wielkanoc”:

Święta za pasem, do pracy się bierzemy,

mazurki i baby smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,

wszystkie kolorowe – bardzo się cieszymy. 

Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie bazie i żonkile,

a na nich z papieru kurczątka przemiłe.

Zabawa 2

Taniec przy piosence „Wielkanocny poranek”:

https://www.youtube.com/watch?v=LUscwVMu5PM

Grupa Żabki

Zadanie1.

Rozmowa w oparciu o wiersz B. Formy „Wielkanoc”.

Proszę przeczytać dziecku wiersz:

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe,

bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta,

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

Po wysłuchaniu proszę zadać dziecku pytania dotyczące wielkanocnych zwyczajów wymienionych
w wierszu. Następnie proszę zadać pytanie : Z czym kojarzy ci się Wielkanoc? Czy lubisz te święta
i dlaczego?

Proszę, aby dziecko wykonało kartę pracy nr 34 z części 3.

Zadanie 2.

Nauka piosenki i zabawa dramowa inspirowana piosenką „Bajkowe pisanki”.

Proszę o wysłuchanie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=qT4hdSDVzSQ

Do zajączka przyszła kurka:

– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.

– Z koszem jajek na pisanki

Mama – kwoka mnie przysłała.

Zając podparł się pod boki:

– A to ci dopiero jajka!

Namaluję na nich tęczę

I na każdym będzie bajka.

Ref. :

Bajkowe pisanki, bajkowe.

Rozdamy je z dobrym słowem,

Świątecznym życzeniem,

Wiosennym marzeniem.

Bajkowe pisanki, bajkowe,

Wesołą wiodą rozmowę,

Że wiosna za oknem,

Że w dyngus ktoś zmoknie.

Rośnie żytko jak na drożdżach

I zieleni się rzeżucha,

Pisankowych opowieści

Zając słucha, kurka słucha.

Z bukiecikiem srebrnych bazi

W gości wybrał się baranek,

A dla niego mała kurka

Kosz bajkowych ma pisanek.

Ref.:

Po wysłuchaniu piosenki proszę aby dziecko opowiedziało, o czym była. Następnie może wybrać sobie postać lub czynność, którą będzie prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa). Może odgrywać rolę dyrygenta. Możecie Państwo pobawić się z dzieckiem podejmując wybraną rolę.

Grupa Stokrotki

Zadanie 1.

„Świąteczne przygotowania” – rozmowa z dzieckiem, na temat przygotowań związanych z Wielkanocą, dostrzeganie następstw w historyjce obrazkowej.

Rodzic wyjaśnia dziecku, na czym polegają przygotowania związane ze świętami. Wspólnie zastanawiacie się, w których działaniach i w jakim zakresie dziecko może wziąć czynny udział w tych przygotowaniach. Dziecko opowiada historyjkę o przygotowywaniu mazurka, ozdabia rysunek ciasta i dzieli się swoimi doświadczeniami związanymi z przygotowaniami do świąt.

Karta pracy str. 49, pomoce: kredki (dzieci 5-letnie)

Karta pracy str.

Zabawa ruchowa pt. „Wesołe kurczaki”.

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju, naśladując kurczaczki. Na hasło rodzica: Kurczaczki uczą się latać! – dziecko zatrzymuje się, wykonuje głęboki wdech nosem i podnosi wyprostowane ramiona do linii barków. Przy wydechu porusza ramionami, naśladując ruch ptasich skrzydeł. Na hasło: Kurczaczki się witają! – dziecko podchodzi do rodzica i witają się, wołając: pi, pi, pi. Na hasło: Kurczaczki jedzą! – „kurczaczki” biegają po pokoju, dzióbkami wybierają ziarenka i popijają wodą.

Zadanie 2.

 „Palemka” – wykonanie palmy wielkanocnej wybraną techniką.

Przykładowe materiały do wykonania palemki: patyki, klej, krepina, kolorowe papiery, farby, materiały przyrodnicze (bukszpan, gałązki brzozy, zasuszone kwiaty, trawy), wstążki, sznurki.

Grupa Słoneczka

Zadanie 1

Posłuchaj piosenki „Pisanki” i spróbuj odpowiedzieć na pytania

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

„Pisanki” K. Różecka

Pisanki, pisanki,

jajka malowane,

nie ma Wielkanocy

bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki,

jajka kolorowe,

na nich malowane

bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,

a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej

laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,

a na piątej gwiazdki.

Na każdej pisance

piękne opowiastki.

Pytania: Jak wyglądają pisanki? Jakie wzorki mają pisanki?

Zadanie 2

Poćwicz wspólnie z rodzicami.

„Muzyczna gimnastyka” – ćwiczenia w podskokach

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

Język angielski

dzieci 3 – letnie

Przypomnijcie sobie piosenkę „Walking, walking” i poruszajcie się

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU

dzieci 4 – letnie

Przypomnijcie sobie piosenkę „Walking, walking” i poruszajcie się

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU

dzieci 5 – letnie

Śpiewaj i wykonuj ruchy do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8

przeliczamy na palcach – one little two little three Little Easter Bunnies (jeden mały, dwa małe, trzy małe króliczki wielkanocne)

hop – podskakujemy obunóż

stop – zatrzymujemy się

run – biegniemy

walk – idziemy

skip – podskakujemy naprzemiennie

Religia

Zabawy logopedyczne

Zadanie1.
Ćwiczenia artykulacyjne

Zadanie 2.
Pisanki hop do koszyka Ćwiczenie oddechowe z jajkami styropianowymi lub papierowymi
Zadaniem dziecka jest przeniesienie jajka do koszyczka za pomocą słomki.