Grupa Muchomorki

Zadanie 1

Wysłuchaj wiersza o państwie, które nazywa się Włochy:

W buciku mieszkają, auta produkują.

Z potraw różnych słyną, makaron gotują.

Oprócz makaronu, ciasto wyrabiają,

Potem z niego pieką pizzę doskonałą.

Niech żyją Włochy, niech żyje makaron.

Niech żyje spaghetti, które wszyscy znają.

Odpowiedz na pytania:

Jak nazywa się kraj o którym mowa w wierszu?

Wymień dwie słynne włoskie potrawy, podziel ich nazwy na sylaby klaszcząc w dłonie.

Opowiedz o swojej ulubionej potrawie.

Zadanie 2

Wykonaj dowolną kartę pracy ze strony:

Dzień Pizzy – karty pracy za darmo (przedszkole, PDF) | RodzicielskieInspiracje.pl

(proszę wybrać kartę zgodnie z możliwościami dziecka, np.: Połącz pizzę w pary)

albo przygotuj z mamą spaghetti czy pizzę na obiad.

Grupa Misie

Zadanie 1

„Liczymy czyste ząbki” – zabawa rozwijająca sprawność języka.

Zadaniem dziecka jest prawidłowe umycie ząbków. Następnie może obejrzeć efekt podjętego   działania przeglądając się w lusterku. Sprawdza swoje zęby i dokładnie je liczy. Nie może jednak dotykać zębów palcami, każdego zęba musi dotknąć językiem. Dziecko rozpoczyna od dolnych zębów z tyłu jamy ustnej, przechodzi do przodu i kończy znów na tylnych zębach z drugiej strony buzi. Następnie pionizuje język i analogicznie liczy górne zęby.

Zadanie 2

Obejrzenie przez dziecko  bajki powstałej w ramach programu edukacji zdrowotnej  – profilaktyka próchnicy zębów u dzieci w wieku przedszkolnym.

 https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE

Grupa Krasnale

Zadanie 1

Zabawa badawcza ,,Ciężkie i lekkie” Porównuje przedmioty (domowego użytku) ze względu na wybraną cechę, tworzy własne eksperymenty z ciężarkami.

Zadanie 2

Zabawa dydaktyczna „Co do jakiego worka” pomaga podczas domowych porządków, wie jakie śmieci wrzucić do poszczególnych worków (żółty, niebieski i zielony)

Grupa Smerfy

Zadanie 1

Zacznijmy od zabawy rytmicznej https://www.youtube.com/watch?v=dVM8W34Q3E4

Zadanie 2

Zabawa „Prawda – fałsz”.

Wypowiadamy zdania związane tematycznie ze wsią, pracą rolnika. Jeżeli zdanie jest prawdziwe dziecko np. klaszcze w ręce, jeżeli jest fałszywe –  tupie.

Gruszki rosną na polu.

Sad to miejsce, w którym rosną owocowe drzewa.

Marchewka rośnie w ziemi.

Ziemię na polu trzeba orać oby była napowietrzona.

Rolnik ma lekką prace.

Zbiory to czas kiedy warzywa i owoce są dojrzałe i trzeba je zebrać.

Pogoda nie ma wpływu na plony.

Buraki rosną na drzewach owocowych.

Wykopki to czas zbioru ziemniaków.

Krowy jedzą lizaki.

Konie lubią jeść marchew.

Maszyny rolnicze to zbędna rzecz.

Traktor to maszyna do robienia naleśników.

Lizaki są bardzo zdrowe.

Grupa Motylki

Zadanie 1

Posłuchaj utworu https://youtu.be/cOsBjVO2Hmk

a potem wykonaj gąsienicę z wytłaczanki po jajkach. Potrzebne Ci będą: farby, pędzel, nożyczki, klej, drucik kreatywny, czarny marker lub ruchome oczka oraz wytłaczanka po jajkach  https://ekodziecko.com/gasienica-z-opakowania-po-jajkach

Bardzo głodna gąsienica Eric Carle

Nocą w świetle księżyca leżało na liściu maleńkie jajeczko. W niedzielę rano, gdy wzeszło ciepłe słońce z jajeczka wykluła się trach… maleńka, bardzo głodna gąsienica. Natychmiast zaczęła szukać czegoś do jedzenia. W poniedziałek przegryzła się przez jedno jabłko. Ale nadal chciało jej się jeść. We wtorek schrupała dwie gruszki. Ale nadal chciało jej się jeść. W środę nadgryzła trzy śliwki. Ale nadal chciało jej się jeść. W czwartek połknęła cztery truskawki. Ale nadal chciało jej się jeść. W piątek zjadła pięć pomarańczy. Ale nadal chciało jej się jeść. W sobotę pożarła: Czekoladowe ciasteczko, lody w wafelku, kiszonego ogórka, plasterek sera, kawałek kiełbasy, dużego lizaka, odrobinę placka, całego serdelka, babeczkę i cząstkę arbuza. Ależ ją bolał wieczorem brzuch! Rankiem – a była to znowu niedziela – gąsieniczka przegryzła się przez zielony liść i poczuła się  dużo lepiej. Ale nie była już teraz ani mała, ani głodna. Wyrosła na wielką i tłustą gąsienicę! Gąsienicę tłuścicę. Zbudowała dla siebie mały domek. Taki dom nazywa się KOKON. Gąsienica siedziała w nim ponad dwa tygodnie, potem wygryzła w ścianie dziurkę, przecisnęła się przez nią i …  stała się pięknym motylem.

Zadanie 2

Zabawa w przeciwieństwa – obejrzyj nagranie:

Sprawdź swoją wiedzę i spróbuj podać przeciwieństwa do wyrazów:

  • duży – …
  • lekki – …
  • zimny – …
  • jasny dzień – …
  • pusty – …
  • młody – …
  • wolno – ..
  • wesoły – …
  • wysoki – …
  • długi – …
  • pracowity – …
  • chudy – …
  • mokry – …
  • brudny – …
  • szeroki – …
  • miękki – …
  • szorstki – … itd.

Zadanie dodatkowe:

  • 4-latek – Tropiciele str. 16 – uporządkuj zdarzenia w historyjce obrazkowej; opowiedz historyjkę, co zdarzyło się najpierw, potem, na końcu

Grupa Biedronki

Zadanie 1

,,Piosenka o Zdrowej wodzie” – piosenka. Wysłuchaj piosenki,  a następnie powiedz, do czego potrzebna jest woda. Spróbuj naśladować ruchem słowa piosenki, które mówią do czego jest woda. https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g

Zadanie 2

,, Mycie zębów” – doświadczenie. Zaproś rodzica do zabawy. Jedno z was podstawia miskę pod kran i podczas mycia zębów nie zakręca wody. Drugie tylko moczy szczoteczkę i zakręca wodę. Nalewa jej trochę do kubka, płucze zęby i wypluwa wodę do przygotowanej miski. Następnie porównujecie zużycie wody. Kto zużył więcej wody? Zastanówcie się, czy zawsze potrzebujemy tyle wody ile zużywamy, czy możemy ograniczyć jej zużycie. Wodę należy oszczędzać, bo nie zawsze można ją ponownie użyć do picia, a wody pitnej na świecie jest niewiele, większość wody jest w oceanach i morzach, a ona jest słona i nie nadaje się do picia. Zastanów się, jak możesz ograniczyć zużycie wody?

Grupa Pszczółki

Zadanie 1

Posłuchaj wiersza „Przyjaciel przyrody” A.Widzowskiej.

Odpowiedz na pytania:

O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?

Kiedy bardziej oszczędzamy wodę – podczas kąpieli w wannie czy gdy bierzemy prysznic?

Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak – szklana butelka?

Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?

Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?

Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?

Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?

Zadanie 2

Ćwiczenia logopedyczne „Kwiaty”.

Kwiaty rosną. Dziecko naśladuje rosnący kwiat, który lekko chwieje się na wietrze – stopy mocno opierają się o podłogę, nie poruszamy nimi, nogi są złączone; dziecko lekko kołysze się na boki.

Kwiaty wychylają się do słońca. Dziecko nie zmienia pozycji, podnosi jedynie głowę do góry, tak jakby się opalało. Mówią na jednym wydechu: Ale ciepło, ale przyjemnie.

Wąchamy kwiaty. Dziecko naśladuje trzymanie kwiatka w ręce i wąchanie go – wciąga powietrze nosem, a wydycha ustami.

Taniec kwiatów. Dziecko tańczy według własnej inwencji przy melodii walca J.Straussa „Nad pięknym modrym Dunajem”.

 https://www.youtube.com/watch?v=SeI173pdGaw

Grupa Żabki

Zadanie 1

Rozmowa w oparciu o wiersz J. Papuzińskiej „Chora rzeka”.

Śniła się kotkowi rzeka,

Wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!?

Drzewo uschło…

Cicho tak –

Ani ptak,

Ani ważka, ani komar, ani bąk,

Ani gad, ani płaz, ani ślimak,

Ani żadna wodna roślina,

Ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

Nikt już nie żyje tutaj,

Bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka

Nie rzeka

Tylko czeka, czeka, czeka…

Proszę zadać dziecku pytania: Co się śniło kotkowi? Jak wyglądał świat w wierszu? Dlaczego tak było? Dlaczego rzeka była „chora”? Jak myślisz, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”? Czy wodę można uzdrowić?

Zadanie 2

Doświadczenie „Oczyszczalnia ścieków”.

Potrzebne materiały: przezroczyste kubeczki, różne materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, sól, gaza lub ścierka, lejek lub ucięta plastikowa butelka, gumka recepturka, słoik.

Proszę, aby dziecko nalało wodę do kubeczków, dodało wybrane przez siebie substancje (fusy, okruszki, liście , trawa itd.) i wymieszało. Proszę zadać pytanie, czy woda jest czysta? Czy można ją wypić? Jak można ją oczyścić? Proszę pokazać piasek, żwir, kamyki oraz gazę i zapytać czy coś z tych rzeczy może pomóc w oczyszczeniu wody?

Proszę przelać część brudnej wody przez gazę i zaprezentować efekt. Brud pozostał na gazie.

Proszę dać dziecku lejek lub butelkę plastikową. Na koniec lejka dziecko zakłada gazę i mocuje za pomocą gumki recepturki. Wsypuje piasek, żwir i kamyki (warstwy bez mieszania). Umieszcza lejek nad słoikiem i wlewa swoją zanieczyszczoną wodę. Obserwuje, co się stanie.

Proszę wyjaśnić, że kamienie zatrzymały duże śmieci , takie jak kamyczki, papierki, liście. Żwir – nieco większe jak trawa, fusy, okruszki. A piasek te najmniejsze – sól. Należy zwrócić uwagę, że choć woda stała się czystsza, nie jest taka jak na samym początki i nie wolno jej pić.

Zajęcia proszę podsumować pytaniem: „Jak możemy ograniczać zużycie wody?”

– mycie zębów przy zakręconym kranie,

– kąpiel pod prysznicem a nie w wannie,

– mycie naczyń w zmywarkach,

– podlewanie roślin wodą z deszczówki.

Grupa Stokrotki

Zadanie 1

Dziś ubierz się wygodnie. Poruszamy się troszeczkę. Poproś osobę dorosłą, aby włączyła Ci film który znajduje się poniżej:

 https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

 – Teraz po wykonanym zadaniu połóż się wygodnie na plecach i zrelaksuj się, pomyśl o czymś miłym, jeżeli masz ochotę zamknij oczy.

Zadanie 2

Zagadki  dotyczące pracy lekarzy .

Rozwiąż poniższe zagadki oraz spróbuj ułożyć własną zagadkę dotyczącą pracy lekarza.
Jak nazywa się ten pan,

który uszy bada nam? (laryngolog)

Kiedy zęby bardzo bolą,

wyleczy je… (stomatolog)

Biało-czarny czepek ma,

gdy potrzeba – zastrzyk da. (pielęgniarka)

Gdy się bardzo słabo czujesz,

zmierzysz nim temperaturę. (termometr).

Grupa Słoneczka

Zadanie 1

Obejrzyjcie filmik i zapamiętajcie, jak prawidłowo myć zęby.

 

Zadanie 2

Zabawa matematyczna „Czym myjemy zęby?”

Dzieci 3 letnie wykonują kartę pracy nr 48. – policzcie ile jest kubków, szczoteczek i past. Każdy kubeczek połącz linią z jedną szczoteczką i jedną pastą do zębów w odpowiednim kolorze. Czy któryś element został niepołączony?

Dzieci 4 letnie wykonują kartę pracy cz.4, s.6 – pokoloruj na czerwono przedmioty do mycia zębów, na zielono – do mycia rąk i ciała, a niebiesko wszystko potrzebne do dbania o włosy. Których przedmiotów jest najwięcej?